Új Kelet, 1931. december (14. évfolyam, 267-290. szám)
1931-12-01 / 267. szám
3 U. J K E L*E T Kedd, 1931. december 1. ................................. ................................................................ ■ - - ...................................— - -..............................................- - ...................................-....................................-.........................................................................................................— lődő emberiséget, közöttük a zsidókat az ezerszer megkínzott, a belső és külső fölszabadulása után vágyakozó gyökér nélküli emberfajtát. Amit a bábomban és azután leír, abban a művész és a látnok tartja az egyensúlyt. A háború utolsó éveiben a gyönge fizikumú költő megszabadul a katonai szolgálat alól és Svájcba kerül néhány újság levelezőjeként. Itt barátkozik össze e sivár korszaknak legzseniálisabb elméivel, legjobb szíveivel: Romain Rolland, Alfred A. Fried Frank Wedekind, Henri Barbusse George Duhamal társaságában tanácskozza meg, hogyan lehet egykor a világbékét intézményesíteni. Stefan Zweig környezetében mondották ki először a „Népszövetség“ szót, a háború még tobzódott, de a béke fényjelzői már mutatkoztak. Stefan Zweig írja 1918 júliusában: „Nem akarunk győzelmet, nem kívánunk, sem magunknak sem másoknak leveretést. Meg kell Európát váltani szenvedéseitől. Nem akarunk egyetlen csepp vért sem áldozni néhány határkő elmozdítása miatt.“ A háború nem Stefan Zweig intenciói szerint végződött. A nemzetközi megértés elmaradt, a költő egy bizakodással szegényebb, de ez arra sarkalja, hogy egy jobb, emberibb jövőért küzdjön. Egy novellájában: „Untergang eines Herzens“ a zsidó Salamonsohnban rajzolja meg a zsidó polgár tragikumát. Megmutatja benne, hogy a zsidó nemcsak környezetének hanem sokezer éves élmények tragédiás terméke. Az ötvenéves Stefan Zweig mindenféle ünneplést elhárított magától. Egyetlen kívánsága, hogy Jeremiását ebben az évben előadják Palesztinában. Az „Ohel“ héber drámai színtársulat erősen készül a darab előadására. A költő salzburgi magányából - mint írja — ki fog bújni és a nehéz gazdasági viszonyok ellenére is Palesztinába utazik, hogy megnézze az ősmodern Jeremiást az ős-új ország színpadán. (szi.) EGYESÜLETI ÉLET A Zsidó Árvagondozó kolozsvári helyi csoportjának mesedélutánja. Kellemes és örvendetes újításként hatott a kolozsvári Zsidó Árvagondozó megrendezésében tegnap lezajlott mesedélután. Szépszámú gyermeksereg gyűlt össze vasárnap délután 3 órakor a katolikus gimnázium dísztermében, hogy teljes szívből és kacagással élvezhesse a gondosan és sok gyermeki szeretettől áthatott programnak értékes számait. A kedves és közvetlen programnak első száma Jakobi Edith, az Új Kelet munkatársának mindvégig szellemes és humoros konferansza volt, amellyel nemcsak a gyermekeket hanem a felnőtteket is elszórakoztatta Utána Rosmann Évi adta elő njelszki Kornér Koldus című versét megérdemelt sikerrel. Singer Teri, az Operaház kis balerinájn táncolt finoman kidolgozott és művészetre valló tehetséggel egy balettet. Braun Rózsi a gyermeki lelket megfogó tónusban és felfogásban mondott el egy Wilde mesék A műsor kiemelkedő száma volt Fischer Nusi és Bubi duettben és szólóban való szereplésük, akik táncszámaikkal majd énekeikkel kivételes sikert arattak Minden tekintetben harmonikus és gyermekekhez illő műsort egy ötletes bábszínház játék zárta be. A rendezés eszméje ötletes volt és annak pontos és sikeres kiviteléért Kertész Mártonné úrnőt illeti dicséret és teljes elismerés Cionista Dienst. A cionista helyi csoport annyira bevált szórakoztató és egyben tanulságos dienstjei e heti kezdettel dec 2-án, szerdán este kilenckor a City kávéház különtermében újból megindulnak. Egyben az ezévi konferenciai választások, a KKL, KH meg a Szövetség folyó ügyei is le lesznek tárgyalva. Az elnökség és választmány tagjainak megjelenése kötelező. Beléptidíj nincs. Érdeklődőket szivesen lát a helyi csoport elnöksége, Sara Osnat Halévy, a jemenita puszták leánya Bukarestben énekel és táncol Bucuresti-Bukarest, november 30. (Az Új Kelet tudósítójától.) Messzi keleti testvéreinknek, a jemenitáknak egyik követe indult el az olajbogyók, gazellák, a végtelen sivatagok országából európai körútra. Első állomása ezen az uton Bukarest, ahol most tánccal és énekkel keresi meg kenyerét. Sara Osnat Halevy, a jemenita leány, az ezeregyéjszakák meséi. Kelet buja, muzsikája és táncai művelőjeként jelent meg a bukaresti Teatrul Liber színpadának három fekete drapériája előtt, hogy a félhomályos rivalda fényében Kelet legendáit elevenítse meg. Könnyű, finom alakja szinte felolvadt a muzsikában. Gyermekarcának vonásai, két nagy villogó, éjfekete szeme félelmet, fájdalmat, örömet fejezett ki olyan erővel, amilyent csak az „énekek énekének“ országából valók képesek kifejezni. Dús, kékesen fénylő, göndör hajkoronája, sötét barna arcszíne a sivatagok leányát idézi elénk. Szulamith, vagy Sába királynő városát osztja aszerint, hogy tánca, vagy éneke egy szerelmes vágyódását vagy egy királynő szépségét akarja kifejezésre juttatni. Hosszú, finom kezei mintha nem is tartoznának a testéhez. Patétikus, földöntúli vonalakat rajzolnak le a félhomályban. Külön élnek. Igéző tánca a kezeknek, amelyek beszélnek, mesélnek, lázadoznak, igéznek, kétségbeesnek. A magas, szinte leheletszerűen finom alak érdekes jemenita ruhájában, a fehér rabszolga tunikában ismeretlen világokat tár elénk. Éneke arab és héber dalok keveréke. A zsoltárok muzsikájának, a sivatagok rabszolgáinak s a chalucok dalainak összeolvadása. Megeleveníti a jemeni zsidók életét sátraik előtt, köves, homokos földeken, az eke szarvánál, a péntek esti gyertyyujtásnál, vagy amint paripáikon a beduinokkal kelnek versenyre. Héber elégiák, chaluc-dalok, beduin harci énekek, spanyol malódiák töltik meg a színház termét. A közönség mintha álomból ébredne, amikor elhangzanak az utolsó akkordok. A forró tapsokra Sara Osnat Halévy kitárja igéző fekete szemeit. Nem érti. Neki szól ez a taps, ez az ünneplés?... Előadás után a „Palermo“ kávéház egyik különtermében zsidó társaság ünnepelte a jemenita zsidó leányt. Sarah Halevy héberül beszél meseszerű országáról. Dr. Mibashan, a regáti cionista szervezet alelnöke tolmácsolja szavait. Jemenről beszél. — Hogy élünk? — ismétli meg a hozzá intézett kérdést. Mint a rabszolgák. És amikor kérdő tekintetünket látja, csodálkozva kérdi: — Hát önök nem tudják, hogy mi, jemenita zsidók közönséges rabszolgák vagyunk? Imam Jihjahnak, Jemen királyának a rabszolgái. És tovább mesél: — Jemen, vagy más néven, Ofir (arany ország), ahogyan a jemeniták szeretik nevezni országukat, a sivatag és Hedzsasz között terül el Senki nem hagyhatja el, senki nem léphet be az országba Imam Jihjah király személyes engedélye nélkül. A jemenita zsidók száma 200.000-re tehető, de számuk Jemenben nap-nap után apad. Ám ugyanolyan mértékben nő Erec Jiszraelben. Éjnek idején szöknek meg testvéreink, legtöbbször a sivatagon keresztül, mert különben vagy Hedzsaszban, vagy a beduinok fognának el és gyilkolnának le bennünket. Boldogult apámat — folytatja könybelábadt szemekkel — szintén Jemenből való menekülésünk alkalmával hurcolták el a beduinok, szemünk láttára. A csodával határos az, ahogyan szegény anyám társaságában eljutottam a szentföldre, de ott az átszenvedett szenvedések következtében anyám is meghalt. Árván maradtam. Osnat Sára, Halevy karrierje Egyedül, rokonok, ismerősök nélkül az épülő országban sokat kellett szenvednie a kis Osnat Sárának, amíg a jemenita zsidók kolóniájában jóbarátokra, segítőtársakra akadt. Megtanul varrni és Tel- Avivba került. És egy alkalommal, amikor a Habima előadásáról hazajött, táncolt magának. A vágyat, hogy mások előtt is táncoljon, nem tudta magában leküzdeni. Látta magát Zenában, amint Jemen királyának balettjében táncokat lejt. És jelentkezett Zwy Kompenietznél, a Habima igazgatójánál. Sara Osnat Halevy-nek nem kellett sokat tanulnia. Önmagát adta csupán, a maga primitívségében, a sivatag leányát. De rögtön meg lehetett rajta érezni, hogy Sába királynő országának, egy ritka virága virul ki táncában Nemsokára az „Ahartum“ nevű stúdiónak lesz sztárja. A Tel-Avivi jemenita kolónia „chéremet“ mondott ki ellene: még soha jemenita zsidó leány nem táncolt a nyilvánosság előtt... A chérem azonban nem sokáig tartott. Amint hangosabbá váltak a kis Sári sikerei, úgy dagadt a jámbor jemeniták keble a büszkeségtől. Mig egy szép napon megtört a jég. A jemenita kolónia testületileg jött el az „Ahartum“-ba és anyák gyermekükkel az ölükön, öregek és fiatalok, boldogan hallgatták Sára szomorú népdalait, bölcsődalait, a péntek esti zreket. A táncosnő táncában felolvadt a a lelkük: önmagukat látták benne. És keblükre ölelték a kiátkozott leányt. Az első jemenita zsidó leány elindult európai körútjára, a jemeni zsidók melódiáival és táncaival.. Hátszegi Ernő. A lengyelországi zsidó parlamenti klub kitartásra hívja fel a zsidó lakosságot az antiszemita megmozdulásokkal szemben Dr.Csermak osztrák közoktatásügyi miniszter a kampósteeresst meigiéjén. A csehszlovákiai zsidóság sérelmei a cseh parlamentben Prága, november 30. A csehszlovák parlamentben a költségvetési vita alkalmával felszólalt dr. Angelo Goldstein is, aki a Zsidó Párt nevében kifejtette a csehszlovákiai zsidóság álláspontját a költségvetési tervezettel, mint a kormány általános politikájával szemben. Goldstein dr. mindenekelőtt is rámutatott arra, hogy az állampolgársági örvény bizonytalan megfogalmazása következtében zsidó egzisztenciák ezrei vannak ma is legelemibb jogaiktól megfosztva. Felhívta az összes pártokat, hogy járuljanak hozzá a törvény módosításához, ne hagyják, hogy a szerencsétlen emberek továbbra is a közigazgatási önkény példái legyenek. Ezután rámutatott arra, hogy Szlovenszkóban az államhatóságok a zsidóság bizonyos elemeit használják fel a reakciós politika alkalmazására. A Zsidó Párt hiába kéri már hosszú idő óta, hogy a zsidó hitközségekben demokratikusabb és a tömegek akaratát jobban érvényre juttató választási rendszert inauguráljanak. Ugyancsak ennek a reakciós szellemnek tudható be, hogy Szlovenszkóban rituális gyilkossági pert inszcenálhattak. A per lefolyására felhívja úgy a belügyi, mint az igazságminiszter figyelmét is. A Horák-ügy az egész civilizált világban nagy felháborodást váltott ki A Zsidó Párt képviselője ezután kifejtette, hogy a prágai esküdtszéknek a Horák-ügyben hozott ítélete nemcsak a zsidóság körében, hanem az egész civilizált világ haladottabb köreiben általános felháborodást váltott ki. Nem szabad az igazságszolgáltatás köpönyegével oly módon visszaélni, hogy az a jogállam alapjait megrendítse. A zsidó állampolgárok nincsenek egyenjogosítva a törvény előtt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy zsidók által létesített és kizárólag zsidókból álló kereskedelmi vállalatok keresztény egyházaknak is tartoznak adót fizetni. Ez éles ellentétben áll a lelkiismereti szabadsággal és annál is igazságtalanabb, minthogy a zsidó kultusz szükségleteinek kielégítése terén a költségvetés amúgy is rendkívül mostoha. Dr. Goldstein beszéde végén a pozsonyi hatóságok vasárnapi kényszerszünet intézkedése ellen emelje fel szavát. A zsidók kérik, hogy a kormány vegye figyelembe a rendkívüli viszonyokat és a szombatot megtartó zsidókat ne helyezze lelkiismereti kényszer alá A lengyelországi zsidó képviselők manifesztuma a zsidósághoz Varsó, november 30. A lengyelországi zsidó parlamenti klub manifesztumot intézett a lengyelországi zsidósághoz, rámutatva arra, hogy az elmúlt hetekben a nemzeti demokrata párt brutális támadásokat intézett a lengyelországi zsidóság ellen. Aámadást az antiszemita diákok kezdték, akik ki akarták szorítani zsidó kollegáikat a főiskolákról. Barbár módon támadtak meg ezután védtelen embereket a lengyel városok uccáin, zsidó üzleteket leromboltak és ezekből árut loptak el. A súlyos időkben a zsidó közösség méltóságteljes magatartást tanúsított s egyes esetekben imponáló hősiességről tett tanúságot. Különképpen feljegyzésére méltó a zsidó egyetemi hallgatóság erkölcsi ereje. A zsidó diákok nem hajoltak meg a túlerő előtt és nem hagyták el a tanintézeteket, amelyeknek látogatásához alkotmányban biztosított joguk van. Örvendetes tényként szögezi le a manifesztum, hogy a lengyel lakosságnak egy része elfordult a gumibotos hősöktől. A kormány is energikus közbelépéssel tette meg kötelességét, ha ez bizonyos rendfentartó hivatalokról nem is mondható el. Most a gazdasági bojkottal akarják elpusztítani mindazt, ami a súlyos gazdasági krízis és az elviselhetetlen adóterhek után a zsidó vagyonból még megmaradt. A zsidóság parlamenti képviselői rendületlenül tovább harcolnak azonban a lengyelországi zsidóság jogaiért és érdekeiért. A manifesztum kitartásra hívja fel a lengyel zsidóságot. Az osztrák zsidóság a közoktatásügyi miniszter antiszemita megnyilatkozásai ellen Bécs, november 30. Az ausztriai zsidóság különböző szervezetei élesen tiltakoznak dr. Czermák közoktatásügyi miniszter azon rendelkezése ellen, amellyel a bécsi egyetemen hallgató diákokat nemzetiség szerint különböző csoportokra osztották fel. A zsidóság vezetői attóltartanak, hogy a diákoknak ez az elkülönítése alkalom csupán a zsidókkal szembeni megszorító intézkedések bevezetésére. A diákok elkülönítése ellen tiltakozik az ausztriai zsidók szövetsége is, amelynek főtitkára dr. Lenk kijelentette, hogy az új diákrend válaszfalakat akar felállítani a különböző nemzetiségű diákok közé, hogy a közöttük levő ellentéteket méginkább elmélyítsék. Lenk szerint Czermák közoktatásügyi miniszter ezen rendelkezéssel rálépett a kampóskereszt mesgyéjére. Bécs, november 30. A bécsi zsidó hitközség legutóbbi vezetőségi ülésén az elnökség beszámolt azokról a tárgyalásokról, amelyeket az osztrák kormánnyal a zsidó hitközségek állami támogatása kérdésében folytattak. Dr. Weidenhoffer pénzügyminiszter kijelentette, hogy a jelenlegi helyzetre való tekintettel nem áll módjában a zsidó hitközségeket támogatni s így ezek a jövőben sem fognak semmilyen szubvenciót élvezni, míg a keresztény felekezetek sok milliós évi szubvenciót élveznek 2-3 lej a gallér tisztítása CZINK-nél Cluj