Uj Kelet, 1933. július (16. évfolyam, 146-171. szám)

1933-07-01 / 146. szám

2 OLDAL nemzet­közi gazdasági együttműködésé­ről. Ettől ugyanis Moley professzor az amerikai prosperitás újjáébredését re­méli. Amellett kardoskodik egyébként, hogy az amerikai delegáció ne kössön Londonban semmiféle olyan megállapo­dást, amely a nagy armerkai újjáépí­tési programot fejlődésében megakaszt­hatná. Moley professzornak ez az elszigetelő beállítottsága egyik oka annak a fel­tevésnek, hogy londoni hajtogatása nem fogja megkönnyíteni a helyzetet,­ ha­nem az amerikai delegáció eddigi el­utasító magatartását még merevebbé teszi. Az angol sajtó nagy része már­is annak az aggodalmának ad kifeje­zést, hogy Moleyt azért küldte az el­nök Londonba, hogy megtudja, milyen az a végső összeg, amit Amerika a há­borús adósságokra elvárhat Angliától. A sajtó pessziimizmusa, a jelek után ítélve, nem egészen indokolatlan. Más­részről azonban az a körülmény, hogy az elnök éppen intimusát és az ameri­kai gazdasá­gi élet minden vonatkozá­sát olyan kitűnően ismerő férfiút kül­dött Londonba, bizonyítja, hogy Moley professzor mégis meg fog tenni min­dent arra nézve, nehogy a gazdasági­­ konferencia csődöt mondjon. Nagy felelősség lenne ez nemcsak a világgal, hanem Amerikával szemben is, amely mai autarkiás politikája el­lenére, mégsem tudna teljesen elsza­kadni az óvilágtól. Vannak hangok és pedig a legtárgyilagosabbnak is­mert sajtóban, amelyek annak a meg­győződésnek adnak kifejezést, hogy Moley professzor jelenléte nem fogja megakasztani a konferenciát, hanem in­kább elő fogja segíteni a világgazda­sági krízisből való kijutást. Az a meg­győződésük, hoy Moley Londonban nem fog mereven elzárkózni az euró­pai kívánságokkal szemben és össz­hangba fogja hozni Európa gaz­dasági problémáit, az amerikai elvekkel. „Moleyt szerencsére nagy koncepciójú férfiúnak ismerjük“ — ír­ja a Daily Herald —, aki a világ nagy gazdasági problémáinak megoldásában széles látókörrel fogja kivizsgálni­­a dolgokat.“ Moley azóta már Londonban van és az egész világ lázas érdeklődéssel vár­ja sorsdöntő nyilatkozatait. BÁBIÓ MBS PH Szombati július 1. Bukarest. 19.20: Grammofon. Budapest. 6.45: Torna. Utána grammo­­fon. 9.45: Hirek. 10: Felolvasás. Közben grammofon. 12.05: Katonazene 12 30: Hirek. 1.30: Énekkar. 2.45: Hirek. 1­4.45: Pontos időjelzés, időjárás. 5: El­beszélés. 7.10: Cigányzene. 8: Előadás a Salamónról. 8.30: Pontos időjelzés, idő­járás. 8.45: Kabaréest. 10.50: Grammo­­fonhangv. Bécs. 19.20: Grammofon. Berlin. 20.20: Hangjáték. Lipcse. 20.05: Strauss Richárd: Ara­bella c. operája­. Varsó. 21.30: Chopin művei. Milánó. 20.30: Szimf. hangv. Róma. 20.15: Grammofon. 20.45: Gou­nod: Faust c. operája. Pozsony. 18: Fúvószene. Prága. 19.25: Zenekari hang­. Az ÚJ KELET olcsó könyvei Smedley: Magányos asszony Patenotre: Pénz Juhász: Hősök, tudósok, emberek Molnár Ferenc: Harmonia Sigrid Undset: Koszorú Schalom Asch: Moszkva Schalom Asch: Pétervár Marai: Csutora Galsworthy: Vagyon urai Galsworthy: Biró előtt Babits Mihály: Gólyakaliva (kötve) Karinthy: Hasműtét Juhász: Japán Juhász: Olaszország Pap: Megszabadították a haláltól Adanov: Thermidor 9. Aldanov: összeesküvés Aldanov: ördög hid­­a Paleologue: Három diplomata 147 Lei 87 Lei 147 Lei 54 Lei 144 Lei 168 Lei 168 Lei 117 L­ei 70 Lei 75 Lei 57 Lei 72 Lei 36 Lei 36 Lei 87 Lei 90 Lei 90 Lei 90 Lei 54 Lei UJ KELET SZOMBA­T, 1933. J­ÚLIUS 1 A szent háború Kaufm­ann főrabbi szózata kozni, magunkba szállni, megtérni, ta­nulni a Tórát és intézményeit támogat­ni. Ezek a mi váraink és elődeink. Épít­sük ki a békét magunk között, akkor erőt nyerünk ellenségeink leküzdésére. Ha­ A bánffyhunyadi hitközség meghívta Kauffmann naszódi főrabbit szombati előadásra. A hitközség vezetősége az ál­lomásnál ünnepélyesen fogadta a főrab­bit, aki szombat délután templomi elő­ Uilp d­Al onUlUUdt­UUlUlilil i­ui|/ivui­­­a/ ® f / # # adást tartott. A templom minden zuga gyan építhetjük ki a békét. Ha mindegyi zsúfolásig megtelt hallgatókkal. A mind­végig lebilincselő előadás olyan aktuális problémákat érintett, amelyek érdemessé teszik, hogy egyes részeiről az egész er­délyi zsidóság tudomást szerezzen. Kauf­mann főrabbi többek között ezeket mon­dotta: A spanyolországi száműzetés óta nem érte népünket olyan szerencsétlenség, mint a németországi katasztrófa. Azzal a nagy különbséggel, hogy a spanyolorszá­gi kínoktól, bármilyen fájdalmasak is voltak azok népünknek, ötszáz év választ már el bennünket. Ám a német sebek frissek és vérzőek és folyton szaporodnak napról-napra, óráról-órára. Hatszázezer zsidó van odadobva szenvedésnek és fog­ságnak. Saját hazájuk úgy bánik velük, mint foglyokkal. Mert ime sötétség ta­karja a földet és sürü­löd a népeket. Szenvednünk kell mindenütt az emberi sötétség átka alatt. Felbukkannak min­denféle gonosztevők, antiszemiták, akik gyilkolástól sem riadnak vissza. Ám még­is van törvény, a király törvény elé ál­lítja az országot, melyet többé-kevésbé respektálni muszáj. De Németországban maga a törvény változott áll erőszakká. Az erőszak nem enyhül azáltal, hogy tör­vény a neve. Az erőszak e­rőszak marad, ha azt Hitler, az államtörvény színeivel mázolja is be, így állnak német zsidó testvéreink gaz­daságilag kifosztva, kirabolva, tönkreté­­ve, jogilag elnyomva, megtiporva, mint eladott és megvetett rabszolgák. A tulaj­donuk, vagyonuk, a testük, az életük sza­bad préda — őrült országlók kezében. Nem akarok sebeket feltépni és nem akarok könnyeket fakasztani. A mi köny­nyeink bizony gyöngyök a Teremtő ser­legében. Ám most nem alkalmasak és nem elegendők arra, hogy testvéreink ki­ontott vérét lemossák és hogy a szörnyű vérfolyamot megállítsák. Ezen a szent helyen, hűséges testvérek gyülekezetében arról akarok beszélni, mit kell tennünk, mit tegyünk népünknek ezen nagy sze­rencsétlenségével szemben. — Hallunk ezen szörnyű alkalomból, bíráló szavakat a német zsidókról. Asszimilánsok, mond­ják rájuk és vallástalanok. De sok szent­­életű, tökéletes zsidó is hullajt vért és könnyeket Németországban. Bármiként is áll a helyzet, a kritikának ma helye nin­csen. Igaz, jogunkban áll­ figyelni test­véreink vallási és erkölcsi életmódját, mert felelősséggel tartozunk mindnyájan­­ egymásért. Ám a beteg, vagy üldözött­­ testvérnek csak szeretet jár, csak gyógyu­lást és segítséget kell keresnünk számára és nem bírálhatjuk. Tanuljuk Jeremiás prófétánktól, 6 tengernyi könnyet hulla­tott a szegény áldozatokért, akiknek bű­nei miatt lett rommá a mi szent temp­lomunk és pusztult el szép országunk.­­ A Midras Raba mondja: Amikor Jere­miás próféta a fogságba menők mellől isteni parancsra visszatért az országba, a szegény elhagyatott néphez, az után levá­gott ujjakat talált, szétszórva a hegyek­ben. Összeszedte, magához szorította, ölelte és csókolta és taliszába göngyölte azokat, künk átérzi a másik szenvedéseit és nél­külözéseit. , Kövessük Jesaja prófétánk tanítását: „Támogassuk az erőszak áldozatait.“ Kötelességünk támogatni német testvére­inket szükségükben. Sajnos szegények va­gyunk, nagyon szegények. Mégsem sza­bad kivonnia magát egyetlen zsidónak sem az ezen célra való adakozásból. Bölcs Salamon azt mondja: „Fortéllyal viselj háborút. Az okosság többet ér, mint a harci szerszám.“ Alkalmazzuk csak csendben a meghirdetett bojkottot. Le­gyen számunkra a német áru olyan, mint az „ir­hanidad­asz“ tárgyai. Tartsuk éb­ren a népek és nemzetek figyelmét, akik törvényt, humanitást és emberjogit tisz­telnek, hogy tegyék ártalmatlanná a né­met szörnyeteget. Az erkölcsi alapon álló nemzeek felfi­gyelnek a mi igazunkra, mivel, hogy a tobzódó német nép nem csak nekünk el­ságot, lelki sajátosságot nem is láthatót, már­ akkor tekintetbe vette a szegény zsidó mártír kezét. Magához szorította, ölelte, csókolta és taliszába göngyölte a zsidó ujjakat. Szabad-e elfelejtenünk, el tudjuk e felejteni a német áldott kezét. Amely adott a szükségben otthon és adott a világban mindenütt, ahol üldözöttek és ínségesek voltak. Akik mintaszerűen lé­tesítettek jótékonysági intézményeket, kórházakat, menházakat, aggokházát és árvaotthonokat. Az ő kezük tele és nyitva volt minden kérő előtt és ennek a kéznek jótékonyságát sok jesiva érezte nálunk és más országban is, ahol az élő Tóra ott­honra talált. Mi a feladatunk tehát, mit tegyünk? Kötelességünk úgy tekinteni a dolgot, hogy Németország háborút visel a mi népünk ellen. Mindenki közülünk, férfi, és nő, ifjú és ősz, tekintse magát besoro­zott katonának ebben a harcban. Nekünk nincsenek fegyvereink, de nép vagyunk és nekünk is vannak harci eszközeink. Istenek népe vagyunk. Elsősorban az ő segítségét kell kérnünk. Böjtölni, imád­ N­ Salad Mozgó Vonósnégyes! elsőrangú vígja élt, főszerepet játssza, rendezte és a­­ Szőke Szakáll. lenségünk, hanem ellensége az egész em­beriségnek. A legfontosabb az, hogy mind­egyikünk kérdezze meg önmagától, hogy tett-e már valamit német testvéreinkért és hogy mindent megtett-e és meg fog-e tenni, ami tőle telik. Jakob minden fiá­nak felelnie kell saját maga előtt erre a kérdésre. Mik­hamosz micvo, szent háborúról van szó, önfeláldozásra van szükség. * A rendkívül érdekes és mély tudásról tanúskodó beszédet mindvégig feszült fi­gyelemmel kísérte a hallgatóság. Knopf Samu hitközségi elnök vasár­nap nyomban összehívta a választmányt, amely kitűzte a főrabbi választást és egy­hangúan, nagy lelkesedéssel jelölte Kauf­­­­mann Hermann,főrabbit a bánffyhunya­di főrabbi állás betöltésére. Egy csodálatos, új tisztítógép érkezett Kolozsvárra Kolozsváron, a Szentegyház utca 32. sz. alatt működik a „Record“, moly-, poloskairtó és szőnyegtisztító gép, mely­ belső szerkezeténél és tökéletességénél fogva a modern technika egyik új cso­dája. A gépet most hozták Kolozsvárra. Pompás masina. Pillanatok alatt cso­dát művel. Nemcsak tisztit, de a sző­nyegeknek és a párnáknak visszaadja régi, eredeti színét is. Nem létezik fal­ban, bútorban, ajtófelekben, padozatok és parkettek alatt, bőr- vagy bármilyen anyaggal bevont szalongarniturfiban olyan rész, melyből ez a gép pillana­tok alatt gyökeresen ki ne irtana min­den molyt, poloskát, petét, stb. Külö­nösen perzsa- és szmirnaszőnyegeket, gobelineket, párnákat tisztit ragyogó­an. Ezeknek a daraboknak visszaadja azt a szint, mellyel egészen új állapo­tukban rendelkeztek. Párnákban s dan­nákban levő tollak felfrissítését és azoknak gőz által való dezinficiáláséit, valamint szőnyegek nyaral­tatását is vállalja a „Record“, melynek módszere nem füstölés, sem égetés. Nem piszkit, nem rongál, de a legtökéletesebben tis® lát. Hétfőn délelőtt 10 órakor helyezik üzembe az új gépet és mindenki meg­győződhetik annak tökéletességéről. A 24 éves Stavsky megős­ült a börtönben lilább tanú jelentkezett Stavsky alibijének bizonyítására Jeruzsálem, június 30. A dr. Arloso­­roff meggyilkolásával vádolt Stavsky ügyében újabb mentőtanú jelentkezett A jeruzsálemi hotel Turgemann tulaj­donosa, egy szefárd zsidó kijelentette hogy látta, amint Stavsky péntek este nyolc órakor belépett a hotelbe és reg­gel hat óráig nem hagyta el a szállo­dát. E tanúvallomás szerint Stavsky a gyilkosság egész éjszakáján Jeruzsá­lemben, a hotelben tartózkodott. A rendőrség abban az irányban nyo­moz, várjon Stavsky nem utazott-e automobilon az éjszaka folyamán Tel- Avivba és nyomban a tett elkövetése után nem­ e tért onnan vissza. A rend­tartóztatottat a jeruzsálemi börönben­ A látogatás után kijelentette, hogy Stavsky az utolsó napok izgalmai alatt teljesen megőszült. Tudni kell, hogy Stavsky mindössze huszonnégy éves. Varsó, június 30. Annak ellenére, hogy úgy a cionista munkáspártok, mint a revizionista párt felszólították híveiket, hogy tartózkodjanak minden­féle manifesztációtól, a lengyel vidéki városokból egyre több jelentés érkezik a revizionisták és cionista munkáspár­tok közötti összeütközésektől. Radom városában revizionista ifjúsági csopor­tok megakadályozták Jich­ak Grün­­baum sejmképviselő előadásának meg­őrség most azt igyekszik megállapi­ ____ ____ ________ Ezekben a forró szeretettől lángoló sza­­­tani, mely autók és omnibuszok halad­ tartását. A gyűlést a rendőrségnek kél vakban nagy tanulság is rejlik. Jeremiás­nak el június 16-án kilenc és tizenegy lett szétoszlatnia. A lengyelországi zsi próféta leszakítottan is felismerte a zsidó­­ óra között este a telavivi mohamedán kezet, amely ad és ad, amely folyvást ad temető előtt­ és mindig segít. Ha semmi zsidó tulajdon Sorra hallgatják ki a soffőröket, hogy megállapítsák, vájjon Stavsky nem volt-e ezen autók utasai között. Dr. Arlosoroff özvegye állítólag most má­r végleg meg van győződve arról, hoy Stavsky a férje ellen elkövetett gyilkosság tettestársa. Arlosoroffné Val­lomása szerint Sta­vsky az a férfiú, aki Arlosoroffnak az arcába világított, amikor társa kilőtte a gyilkos golyó­kat. Mint ismeretes, a telavivi lengyel konzul védőt állított Stavsky mellé. A védőügyvéd tegnap meglátogatta a le­dó sajtó hasábjain éles polémia folyik akörül, hogy kit terhel a felelősség dr. Arlosoroff meggyilkolásáért. A „Der Moment“ című varsói zsidó napilap je­­lentése szerint a revizionista párt Ja­bo­tinsky-szárnya pert indított a cio­nista világszervezet becsü­letbírósága előtt Jich­ak Grünbaum ellen, mert Grünbaum egyik cikkében azt állította hogy a gyilkosság a revizionista ideo­lógiára és propagandára vezethető­­v­issza. HIDETÉS AZ ÜZLET LELKE: HIRDESSEN AZ UJ KELETBEN Színkör Nezile Szombat, vasárnap 3, 5, 7 és 9 órakor és vasárnap délelőtt 11-kor: Erzsébet királyné Egy királyné szerelme és szenvedései. LIL DAGOVER

Next