Uj Kelet, 1936. október (19. évfolyam, 227-249. szám)

1936-10-01 / 227. szám

JJ 2. OLDAL lásra. Husszein­, Hedzsaf királya, az arabok királyának nevezte magát és tárgyalásokat folytatott az angol kormány egyiptomi meg­­bízottjával egy nagy ázsiai birodalom lé­­tesítésére. De ez a terv sem valósult meg. Először is, mert magáik a különböző arab országok nem mutattak különösebb lelkesedést egy arab impériummal szemben. A lelkesedés az „arab egységnek“ szól, de nem az egységes arab államnak, melynek keretében tartozandó ál­­lamok távol esnek egymástól földrajzilag, társadamilag és kulturálisan is különböznek, óriási küönbség van a tengerparti területe­­ken lakó arab népek és a sivatagi arabok között. Ez a különbség az évszázadok folya­­mán mindjobban kidomborodott. Döntő jelen­­tőségű, dinasztiális érdekek sem teszik le­­hetővé az egységes állam megvalósítását. (A különböző sejkek, a jemeni imám, Ibn i Szaud és a Hasan dinasztia egymással ellentétes érdekei.) Husszeini tervét nem az angolok és nem a franciák hiúyították meg. Maga Ibn Szaud és az arab félsziget sejkjei és dinasztiái fej­­tettek ki éles ellenállást a terv megvalósítá­­sával szemben és azt már csírájában elfoj­­tották. A terv megbuktatásában segítségük­­re voltak a szíriai és iraki arab nacionalisták, de Anglia és Franciaország is igyekezett a tervet holtvágányra juttatni. Anglia és Fran­­ciaország érdekében állott a terv megbukta­­tása. Mert hogyan képzelhető el az arab po­­litikai egység, ha Szíria és a Libanon francia mandátum alatt és a több országok angol mandátum, vagy csak angol befolyás alatt is állanak? Ilyen feltételek mellett legfeljebb közös megegyezésekről, részleges egységről, de semmiesetre sem lehet szó egységes ál­­lami keretről. Azokon a területeken, melyeknek lakossá­­gára és politikájára Anglia befolyással bír, az angol politika nem mutatott hajlandósá­­got az önálló arab államok konföderációjára. Azonban Anglia támogatta Ibn JSzaudot, Husszeinivel, Adrisszi Emirrel és Ibn Ra­­siddal szemben, hogy elfoglalhassa orszá­­gukat. Ez a segítség a pánarab mozgalomnak szólt; minél kevesebb arab uralkodó létezik, annál közelebb van az egység eszméjében fo­­gant pánarab eszme a megvalósuláshoz. Anglia persze sietett Ibn JSzaud távoli céljai­­nak ׳־ m­érésé­re szűk határokat állítani. Husszeini fiai Irakban jutottak uralomhoz, Abdullah Emir Transzjordániában. A perzsa parton is fennmaradtak Ibn­­i Szaudtól füg­­getlen emírek, akik hűségesen szolgálták az angol érdekeket. Jemen önállósága sincs az angolok ellenére és Palesztinának speciális nemzetközjogi helyzete a zsidó nemzeti ott­­hon felépítését biztosítja. Az olasz-abesszin háború következtében az Anglia és Olaszország közti viszony odáig élesedett, hogy Anglia befolyása a Földközi tenger partján elterülő országokban (Egyip­­tom, Palesztina és az arab országok) veszé­­lyeztetve volt. Ez arra indította az angolokat, hogy újra felszítsák a pánarab mozgalmat. Katonai szövetséget létesített Anglia ,landia és Irak, tehát ama két állam között, ame­­lyek halálosan gyűlölik egymást. Vannak arabok, akik ebben a szövetségben az arab konföderáció kezdeti megvalósulását látják, holott semmilyen közös állami alap eddig nem létesült. Ez a szövetség egy része a brit impérium megvédésére kidolgozott ke­­deti programnak. A második világháborútól való félelem, mely úrrá lett az angolokon, magára ragadta az arab államférfiakat is. A brit impériumok egy világháborúban való összeomlásától eredő félelem közel hozta az arabokat egymáshoz, önmaguk megvédésé­­ben. Nagy jelentősége van ennek a szövet­­ségnek a pánarab eszme jövőjében. A szö­­vetség békét jelent az arab országok között és közel hozza, az arab népeket egymáshoz. Ha nem is lehet szó egyelőre egy állami ke­­retről, de létezik az arab politikai szellem egysége. Az arab közvélemény szemében a pánarab eszme a megvalósulás felé közeledik. Nem így vélekedik azonban Franciaország, mely ellene van a pánarab eszmének. Meg­­valósulása a szemében brit győzelemnek szá­­mít és veszélyezteti Franciaország keletará­­biai pozícióit. Ezért igyekezett Francaország az évek során át élénk propagandát kifej­­teni az arab országokban az arab államok függetlenségéért. A francia politika Szíriát kis, autonóm egységekre osztotta, (D­am­asz­­kusz, Chaleb vidéke, a drúz hegyek, Ale­­xandreta, Libanon). A pánarab eszme meg­­valósítása helyett a szíriai arabok a kis, szétforgácsolt államok önállóságára törek­­szenek. De ha a valóságban a maximalista pánarab mozgalom távol van a megvalósulástól, az arab kultúrában él és virágzik az eszme. Az összes arab országoknak egy a nyelve, lé­­nyegtelen kiejtésbeli eltéréssel. A kairói rá­­dióállomás az összes ázsiai és afrikai arab országokat szolgálja. Az egyiptomi sajtót az összes arab államokban olvassák. Közös költőik és íróik vannak és az összes arab államoknak központja Kairó. Beyruth ugyan komoly versenytársa Kairónak és kitűnő egyeteme felülmúlja az egyiptomi egyete­­met. De Bejruthban az arabok fiai״ főleg szakképzettséget nyernek, míg Kairóban ál­­­talános arab kultúrát szívnak magukba és hazafias szellemet plántálnak beléjük. A­ kairói egyetemen tanuló arab diákok száma­­ jóval túlhaladja a bejrúthi diákokét. Egyiptom mintaképe az összes arab orszá­­goknak. Az egyiptomi tankönyvek és tanítók eljutnak Irakba, Jemenbe és Palesztinába. Az egyiptomi színház és énekkórusok az összes arab országokat szolgálják. . Egyiptom köz­­pontja az arab filmeknek is. Kiállításai és szervezeti döntő befolyással bírnak .-Az ösz­­szes arab országokra és kulturális egységbe fogja őket.­­ Mindezek ellenére azonban a pánarab esz­­me politikailag egyetlen lépést sem haladt előre. Az ״ Isikla( Jönállóság) pártján kí­­vül egyetlen pánarab párt sem létezik. A fz összes arab államok el vannak­ foglalva az önmaguk függetlenségének kivívásáért foly­­tatandó harccal. A szíriai és palesztinai ara­­bok voltak az egyedüliek, akik ezt a mozgal­­mat életben tartották. Most Szíria is el van foglalva a függetlenségi harcával és kény­­telen háttérbe szorítani a pánarab törekvé­­seket, melyek sehogy sincsenek ínyére Fran­­ciaországnak. Egyedül a palesztinai arabok szítják ezt a mozgalmat, de hatásuk és ere­­jük túl gyenge ahhoz, hogy az arab világot szervezkedésre bírhassák. ÚJKELET Weizmann nagyszabású expozét tar­­tott Amszterdamban a palesztinai helyzetről . A zsidó nép nem járulhat hozzá, hogy Palesztinában kisebbséget alkosson. Sem angol rendőrök, sem arab terroristák nem zárhatják el a palesztinai zsidó bevándorlás útját Amszterdam, szeptember 30. A Konzert­­gebouw hatalmas termét az utolsó helyig be­­töltötték az amszterdami és Hollandia többi városaiból egybesereglő zsidók, hogy dr Weiz­­mann Chaim, a Jewish Agency elnökének nagyszabású politikai expozéját meghallgat­sák. A hollandiai cionista szervezet nevében Abel Herzberg üdvözölte a cionista vezért, míg a Keren Hajjeszed nevében, dr B. Kahn köszöntötte Weizmannt, rámutatva arra, hogy a zsidó nép a végsőkig kész őt követni a cio­­nista ideálokért folytatott harcban. Ezután dr Weizmann Chaim emelkedett, a terem viharos ünneplése közepette, szólásra és töb­­bek között a következőket mondotta:­­A Balfour-deklaráció alapjai — Még nem érkezett el az ideje annak, hogy megrajzoljuk a profilját a ma átélt sú­­lyos eseményeknek. Minthogy azonban egye­­sek vita tárgyává teszik az egész cionista munka történelmi és politikai megalapozott­­ságát, szükségesnek tartom, hogy ennek előz­­ményeit a valóságok tükrében ismertessem. Két momentum játszott közre 1917-ben a Bal­­four-deklaráció meghirdetésénél. Az egyik az angol államférfiak és az angol nép ama feli­­smerése, hogy Palesztina és a zsidó nép sorsa között mély összefüggés áll fenn. A másik, hogy a zsidókérdés zavarosan és igaz­­ságtalanul kezelt probléma, amelynek meg­­oldá­sát meg kell kísérelni. Magától értetődően ezt a két momentumot igyekeztek összekap­­csolni. Olyan világot vártak akkor, amely­­ben az igazságosság és béke fog uralkodni és minden nép hozzájut ahhoz, ami őt meg­­illeti. E népek közé tartoztunk mi is. Tak­­tikai és önző egyéni érdekek ugyancsak közrejátszhattak az angol politikának ebben az állásfoglalásában, de egy mélyebb, morá­­lis alapzat nélkül a Balaár-diklaráció nem született volna meg. Balfour maga deklará­­ciójának megtételénél azt a feltételt állította: a zsidók ne kérjék azt, hogy Anglia vegye át a palesztinai mandátumot. Évekig tartó vita után sikerült csupán Angliát erre rávenni. Weizmann és Feisal király talál­kozása — 1918 tavaszán és nyarán Palesztinában tartózkodtam. Júliusban Orsmby Gore, a je­­lenlegi gyarmatügyi miniszter társaságában Jeruzsálemből Transzjordániába, Amanba utaztam. Amanban állomásozott az arab had­­sereg és ottartózkodott az az ember, aki egye­­dül beszélhetett az arabság nevében: Fejsal király. Neki mondottuk el, hogy mik a ter­­veink és mik a törekvéseink. 1919-ben a vele folytatott tárgyalásaink szerződés megkötésé­­hez vezettek. Azóta azonban megváltozott a vitág. A nagy álmok, amelyek egy jobb világ keletkezését ígérték, összeomlottak. Nem igaz az, amit arab ellenfeleink állítanak, hogy a mandátumban figyelmen kívül hagyták az arab érdekeket. A mandátumot három éven keresztül tanulmányozták és ha jól emlék­­szem vagy tizenötször is átdolgozták és a zsidó és arab klauzulák hosszú, gondter­ves munka eredményei. Palesztina és Argentina — A mandátum meghatározta, hogy a zsidó népnek jogaiban áll Palesztinában nemzeti otthont felépíteni, összes egyébb jogaink eb­­ből az alapvető mondatból következnek. Ne­­héz dolog egy olyan vitággal, amely a realiz­­mus legmagasabb kifejezését ágyukban, had­­seregben, lőporban és mérgesgázokban látja, szembeállítani a mi realizmusunkat. A mi realizmusunnk egy elpusztíthatatlan emlé­­kezésben fejeződik ki. A­ zsidók egyszerűen nem felejtették el Palesztinát. Ez az emlé­­kezés dinamikus erővé alakult. Kolonizációs célokra sokkal jobb földek is vannak a vilá­­gon. Báró Hirsch Argentínában ötven évvel ezelőtt olyan területen kezdett kolonizálni, ahol nem voltak arabok, vagy törökök, ahol minden bőségesen adva volt ahhoz, hogy a föld hatalmas embertömeget fogadjon be. És tízmillió fonttal kezdte el a telepítést. Ez a tízmillió font több volt, mint a mi egész Keren Hajjeszadunk, Keren Kaj©­­metünk és összes többi alapjaink eddigi gyűjtése és az, amit még a legközelebbi tíz évb©n gyűjteni fogunk. Mi Palesztinába mentünk, egy kis országba, amely Argentínának a mellényzsebébe fér el. Víz nem volt, de annál több homok és kő. És tapasztalatlan emberek mente­k ki Vilná­­ból és, Minszkből, ahol pénz nincs, legfeljebb csak zsidó érzés, ötven év telt el azóta. Ma hatezer zsidó familia él Argentínában. Spa­­nyolul beszélnek és argentin módra élnek. A gyermekek Buenos Airesbe igyekeznek. Leg­­többje nem is tud már zsidóságáról. Azt hi­­szem felesleges ezzel szembeállítani azt, amit mi Palesztinában teremtettük, ahol ma már 400.000 zsidó lakik. A­ kettő közötti különb-­­ég az: az egyiknek pénze volt, a másiknak érzése és az elpusztíthatatlan emlékezés. — A zsidó nép ragaszkodik ahhoz, hogy a­­bevándorlást egy percre sem szakítsák meg. Elemi jogunk ez nekünk. Minden zsidónak jo­­gában áll otthonába visszatérni és ezt az utat sem angol rendőrök, sem arab terroristák nem zárhatják el. Ha le is ülünk a tárgyaló­­asztalhoz arab ellenfeleinkkel, ez a felismerés világos kell hogy legyen számunkra. A jisuv magatartása bizonyítja, hogy az élet nem ál­lott meg Palesztinában. Ha az arab terroristák egy napon bombát dobtak az iskolára, másnap egyetlen zsidó anya sem akadályozta meg a gyer­­mekét abban, hogy az iskolába menjen. Az élet megy tovább. Weizmann ezután konkrét számokkal mu­­tatta ki, hogy milyen nagymértékben hasz­­■ nált a zsidó munka a palesztinai arabságnak.­­ Nemcsak hogy nem szorítottuk ki Palesztina nemzsidó lakosságát, de ellenkezőleg, az utol­­só 18 év alatt a palesztinai a rabság 40 száza­­lékkal szaporodott és pedig főleg azokon a­­ ־ részeken, amelyekre a zsidó munka koncent­rálódak. A pusztákon, ahol — egy angol tikus kijelentése szerint — öt évvel ez még egy macska, sem élhetett meg־, a­­munka folytán ma gyökeret verhet egy lád és ennek tevékenysége öt másik­­ számára teszi lehetővé a letelepedést, fecsegés és ellenséges propaganda azt­á mi, hogy nincs hely mindkét nép szán Nincs, ha nem akarják. De esem szavak, megszorító intézkedéseik nem zárhatják utat a zsidó energiák elől. Valamikor he danam jelentette a létminimumot, ma 12 napon is meg lehet élni, vagyis megölsz­­ük Palesztina területét, öt évvel ezelőtt angol szakértők bizonyítani akarták, minimálisan 40—50 dunam öntözött föld­séges egy család megélhetéséhez. Egy arab bakkecske még ma is jó helyet foglal el az országban, mint a zsidó h­aluc. Természetes dolog, ha az országot puse hagyják, úgy nem lesz egyhamar hely­arabok számára sem. Ha azonban az onsc fejlesztik, úgy a következő ötven évben ,felelő hely lesz nemcsak nagyszabású bevándorlás, de az arab lakosság term­­es szaporodása számára is. A háború emigráltak Palesztinából az arabok, az­­ négy-öt esztendőben 17—25 ezer arab v­­olt be az országba. Nem akarunk majorlzálni 8< de minket se majorizáJjanak — A mi formulánk világos: senki felett akarunk uralkodni, de bennünket se­m­ senki sem. Ma az ország mintegy 30 sz­­áz alkotó kisebbség vagyunk. Holnap képpen lesz. Mi nem akarunk senkit majorizálni, de bennünket se majom senki. Meg lehetne a nyugalmunk, ha hoz járulnánk ahhoz, hogy ne szárnyaljuk az a rabság 40 százalékát. Erre azon­ nem vagyunk hajlandók. Készek vagyunk viszont arra, hogy 1 százalékot is fogunk képezni, a másik sem vallásában, sem nyelvében, sem, keiben nem­­bántani. Hasonló állásjog­ várunk el tőlük is és ebben az esetben az alapon megegyezhetünk.­­ Az araboknak semmi okuk sem­ arra, hogy Irakban, ahol több mint két­ arab él, a 30 ezer­­főnyi keresztény 101­ségtől féljenek. Ez a 30 ezer keresztény­ betolakodó, évezredek óta ott élnek, az­ság nyelvét beszélik és m­i erkölcseiket téli át. És ezeknek ma mégis el kell hág­n Irakot. Az egész Népszövetség helyet a széles világon a szegény iraki asszírok mára. Ez a tapasztalat az iraki ártatla­nebbség sorsát illetően megtiltja nekünk azt, hogy az állam­kisebbség állapotába belemenjünk. Hajlandók vagyunk azonban függetlenül lesztinai lakosság egymáshoz való arányától, politikai paritásba­­belemenni. — Egyiptomban és­­Szíriában nincs más, mégis Egyiptomban hét Szíriában e nappal ezelőtt a palesztinai esemény( hasonló dolgok játszódtak le. Mi nem gyünk okai, legfeljebb ürügye és a ״ pur minoris resiztentiae“־ je az eseményeknél Mindenki maradjon a 11' — Valóban hősi önmegtartóztatás­­ ahhoz, midőn testvéreinket legyilkolták, jeinket felégették és narancsültetvénye elpusztították, passzív magatartást ti­ltani. Egyetlen ujjmutatás elegendő lett a polgárháború kirobbantásához. Talán néhány hét választ el attól az időpo­ntdőn az angol királyi vizsgálóbiró Palesztinába utazik. Mi hajlandók vagy­ vizsgálatnak alávetni magunkat. Lásd munkánkat, lássák a teljesítményeinket, ugyanakkor keresni fogjuk a lehetőségét,­] az arab nép azon részével, amely meg tudja érteni, hogy mi egymás mellé rend­­ünk az országban, megértsük egymást, nem kétlem, hogy ezt az utat rövidesen találjuk. Ehhez azonban szükséges, de a diaszpóra zsidósága éppúgy, mint helyén maradjon és tegye meg köteles Jóvá kell tennünk azt, amit elmulasztót­tagyok a mi szükségleteink és az, am hetünk, talán nem is elegendő, mert nem­tunk felkészülve erre a súlyos megráz­­tásra. De ki kell tartanunk és ki fogunk tani mindazokkal, akik a cionista mozi legelső lövészárkaiban akarnak harcol, ha legközelebb ismét találkozunk, mi amit ma átélünk, a múltié lesz már, a történelem megannyi tragikus epizó együtt és a zsidó fejlődésben ismét el­jutottunk egy lépéssel. Weizmann beszédét szűnni nem akar kezdéssel fogadta a hallgatóság. CSÜTÖRTÖK, 1936. OKTÓBER ­ A has gyakor­i tettsége, a rekesz er feltolódása, májtájéki fájdalmak, ems nehézségek, gyomorbélhurut és sárgasá természetes ״ Ferencz József“ keserűviz­gálata által megszüntethetők és az ag szem, tüdő vagy szív felé irányuló vérzu­sok ellensulyozhatók. Az orvosok ajánljá

Next