Uj Kelet, 1940. március (23. évfolyam, 49-75. szám)

1940-03-01 / 49. szám

UJ KELE­T PÉN­T­E­K, 1940 MÁRCIUS 1. Kibővítette az ügyész a vádat Anschnitt ellen, mert a Bestcával fizettette kettves adományait Bucureşti, február 29. A tegnapi tárgyalást teljes egészében Karol Fleischhacker tanúnak kihallgatása töltötte be. Fleisch­hacker hat­­vane­gyév­es, Szlovákiában született, jelenleg a Resica pénzügyi igazgatója. Felolvassák a tanúnak a vizsgálóbíró előtt tett vallomását, amelyben elmondotta, hogy a 18 millió frankot kitevő járadékpap­írt a Resica fizetésképpen kapta a CFR-től 1931- ben. Ezt az összeget 1934-ben letétbe helyez­­ték a párizsi Banque Belge-nél, majd több, részletben biztosítékként a Ceplhez került. Az első hétmilliós tételt a Banca Naţionala jóvá­­hagyása nélkül Max Auschwitt rendeletére adták a Ceplnek. Utólag azonban megszerez­­ték a jóváhagyást. Ez a járadékpapír a Cepl- nél maradt — hangzik tovább a vallomás — és mi ezt a műveletet min♦ biztosítékot köny­­veltük el. Nincs tudomásom arról, hogy ez a , Cepi kérésére történt volna, amelyet különben ,­is a Resicához tartozónak tekintettek és így is ment át a könyvelésen. Ma is a Resica felelős a Banca Naţionalaval szemben az ese­­dékes járadékpapír felhasználási módjáért. Az első átiratot én írtam alá, amelyben pót­­biztosítékot adtunk a Cepinek és amelyre nem volt szükség. Én azonban Auschnitt ren­­deletére cselekedtem és az utólagos átutalá­­sok is ugyancsak Auschnitt rendeletére tör­­téntek. — Az a véleményem — folytatja a tanú —, hogy a járadékpapír törvénytelen módon ju­­­thtt a Cepihez, mert a kölcsön biztosítékául jelzálog szerepelt. Max Auschnitz és Révai közölték velem, miszerint jó, ha ez a járadék­­papír külföldön marad, utólagos átutalások céljaim. Ezután kérdéseket intéznek a tanúhoz. A magánváll részéről Bento­iu ügyvéd megkér­­dezi: várjon ha a vádlott nem lett volna a Resicánál, eljutottak volna-e oda, ahol ma tartanak? Anschnitt egyedül intézte a válla­lat ügyeit . A vádlott érdeklődése minden irányra kiterjedt: technikai, pénzügyi, kereskedelmi kérdésekre és utasításokat adott anélkül, hogy mi hozzászólhattunk volna az Igazgató­­ság határozataihoz. Auschnitt Révaival be­­szélte meg az ügyeket és nekünk csak végre­­hajtás végett adta ki azokat. — Tudomása van arról, hogy Auschnitt a Resica kárára előnyökben részesítette sógo­­rát, Kurt Frenkelt és milyen természetűek voltak ezek az előnyök?­­ Igen, tudomásom van róla, így például a következő esetet mondom el: Kurt Frenkel­­nek márkája volt Németországban, amelyet a hitlerista rendszer unalomra kerülésekor blokáltak, úgyhogy csak nagy veszteségek árán juthatott hozzá. Ugyanakkor a Resicá­­nak kifizetései voltak németországi szállítói számára. Megegyeztek abban, hogy a fizeté­­seket a csokért márkával eszközöljék. Eddig még nincs szó kárról. A kár abból keletke­­zett, hogy a Resica ezt az összeget rendes árfolyamon, nem pedig az elértéktelenedett márka árfolyamán számolta el Frenkellel, még­pedig aranybiztosíték mellett francia frankban, hogy az elértéktelenedés kockáza­­tát elkerülje. — A fizetéseket — folytatja a tanú — részben a Banca Naţionala által jóváhagyott frankkal, nagy részét azonban fekete tőzsdén vett frankkal fizette a Resica. — Tudomása van arról, hogy ez a be­­fagyott márka feleértékére csökkent? — Abban az időben szállítóink, akik ezeket a márkákat kapták, szemrehányást tettek nekünk mert 30—50 százalékkal kevesebbet tettek ki a márka eredeti értékénél. — A Banca Naţionala abban az időben a­kdályokat gördített a márka megszerzése elé? — Én nem emlékszem semmilyen aka­­dályra. — Tudomása van arról a ״ régi pénzügyi kapcsolatról", amely a Resina és Frenkel között állott fenn, a Banca Naţionalahoz In­­tézett levél szerint?­­ — Ennek a levélnek a régi pénzügyi kap­­csolatokra vonatkozó része túlzott volt. Adományok a Realen terhére Rövid szünet után ismét folytatják a tanú kihallgatását. _ igaz az, hogy a vádlott titkárát a Resica fizette? — Igen, a Resica elszámolásaiban szerepelt. — Auschnitt eszközölt־« hasonló kiadáso­­kat a Resica számlájára? — Személyes adományokat adott, amelye­­ket mind a Resica számlájára írtak. Iyan adományok szerepeltek az egyházak azá­­arára is. A magánvád után az ügyész intéz több kérdést a tanúhoz: — Mióta van ön a Resicánál? — Negyvenhárom érve. — Van-e tudomása arról, hogy még a meg­­alapítás óta a Bertcának részvénytöbbséggel több vállalat volt a tulajdonában? — Igen, a Nadrági Vasipar, a Szófiai Bányaművek részvényeinek 20 százaléka és a belgrádi Maidanspek vállalat részvényeinek egy része. — Milyen tőkével alakult meg a Meta­­lunk­ ? 1924 - ־-ben 12 és félmillió lej alaptőkével. — Kik voltak a Titan-művek alapitói? — Osiás, Max és Edgar Anschnitt, va­la­­mint P. O. Vatalopol. Mielőtt a tárgyalást berekesztenék, Vin­­tila Bánescu ügyész a büntető törvénykönyv több pontjára hivatkozva, újabb vádakat terjeszt ki Auschwitz ellen, majd a következő magyarázatot fűzi hozzá: — Mint a Resica elnökigazgatója, a vád­­lott rosszhiszeműen anyagi kárt okozott a vállalatnak és a vállalat érdekeivel össze nem függő célokra vett fel pénzeket. A törvény értelmében az új vádpontokkal kapcsolatban újabb kérdéseknek vetik alá a vádlottat, majd este fél kilenckor az elnök be­­rekeszti az ülést. Am­erikának az aranybőség okoz gondot Intézkedéseket hoz ai amerikai kormány az arany­­halmozás megakadályozására Newyork, február hó A pénzvilág jelenségei igen furcsák és kiszámíthatatlanok. Azok, akik nem isme­­rik titkait, sokszor értelmetlenül és cso­­dálkozva állanak e vitág furcsa jelenségei előtt. Főleg arra a nyugtalanságra érvé­­nyes ez a megállapítás, ami az Egyesült Államok vezető pénzügyi köreiben tapasz­­talható azzal kapcsolatosan, hogy a nagy­­ amerikai köztársaság aranykészlete nap­­ról-napra növekedik. Valóban. Az Egye­­sült Államok a világ legnagyobb arany­­készletével rendelkeznek ma, és ehhez a készlethez hozzáadódik az az aranymenté nyiség is, amelynek forrása a szövetsége­­sek fegyverszállítási fizetései. Mert ezek a fizetések szintén aranyban történnek. Sokan azt hiszik, hogy igen örvendetes jelenség ez Amerika számára. Hiszen az arany maga a gazdagság. Az arany a leg­­ritkább és legértékesebb kincsek egyike és boldog az az állam, amely sok arannyal rendelkezik. Ám a beavatottak tudják, hogy itt is be­­igazolódik az a mondás, amely szerint a sok a jóból is megárt — mert még az arany is, ha mértéktelenül sok van belőle, a szegénység forrása lehet. Túl sok arany fullaszt. Ennek oka az, hogy az arany értékét éppen a ritkasága teszi. Ahogy az arany megszaporodik, értéke szükségszerűen csökken. E fenyegető kilátások megelőzésére, az Egyesült Államok kincstára egyelőre a kö­­vetkező intézkedéseket foganatosította: 1. Ajánlotta a francia és angol vevők­­nek, hogy az amerikai rendeléseket lehe­­tőleg dollárbankjegyekben fizessék. 2. A szállítók igyekezzenek visszavásá­­rolni szállításaik fejében a különböző ame­­rikai értékpapírokat, amelyek jelenleg a franciák és az angolok kezében vannak. Ezen papírok értéke elég tekintélyes. Megemlítendő, hogy az aranykészlet túl-­­­ságos növekedésétől való félelem nem új-­­ keletű. Így példának okául, a vitágháború folyamán, az északi államok Svédország példáját követve, szigorú büntetéseket he­­lyeztek kilátásba mindazok ellen, akik aranyat akartak becsempészni határaik közé és a büntetés főleg abban az esetben volt súlyos, ha a pénzintézetek által kibo­­csátott bankjegyeket cserélték fel arany­­ra. Ugyanakkor azonban a hadviselő álla­­mok mindent elkövettek aranykészleteik növelésére. A világháború idején a washingtoni pénzügyminisztérium, amelyet komolyan nyugtalanított az amerikai aranykészle­­tek túl gyors növekedése, — noha az ame­­rikai aranykészletek sokkal kisebbek vol­­tak akkor, mint ma , lépéseket tett az angol kormánynál, hogy legalább egy idő­­­re függesszék fel az aranyban történő fi­­zetéseket. A fentiekből kitűnik, hogy a gazdasági, pénzügyi és bankjegyforgalmi jelenségek olyan sokrétűek, hogy a legfurcsább ered­­ményekhez vezetnek. Akik nem ismerik a jelenségek hátterét, azok számára megle­­pőeknek és értelmetleneknek tűnhetnek nemcsak e jelenségek, de a velük kapcso­­latos intézkedések is. Ez a megállapítás annál is inkább jo­­gos, hogy sokan tévedésből, vagy az or­­szág magasabb érdekeinek meg nem érté­­séből vagyonokat halmoznak és az állam­­papírokat aranyra és devizákra cserélik be. Üdvös lenne, ha ezek tanulnának az arany hirtelen növekedésének amerikai példájából, amely most megfojtással fe­­nyegeti az Egyesült Államok pénzügyi életét. Hogyan él Olaszország a háború és a béke között Hatalmas vili épt­katénak. Nyaralom a Földközi tengeren. A Hanak iránti szimpótia Milánó, február 29. Olaszország hivatalosan egy háború és béke közötti háborút nem viselő ország. A különös megjelölés újszerű fogalmat fed. Itáliában már közhasználatban van a azo­­nonbelü­ geranza. Jelenti, hogy Olaszország ugyan nem tartozik a hadviselő államok közé, de kormánya ismételten ki­­jelenti, hogy minden lehe­tőségre felkészült és előkészületeit fáradhatatlanul tökéletesíti. Békaországnak már azért sem nevezhető Itá- 11a, mert a háború gazdasági következményeit elég súlyosan éreznie kell. Semlegesnek sem mondható, mert szimpátiáktól és ellenszer־ ▼ektfll eltekintve, szerződési kötelezettségei vannak és érdekei védelmében adott pillanat­­ban el kell határoznia magát a beavatko­­zásra. Szeptember óta hangoztatja az olasz sajtó a kormánynak ezt a hivatalos álláspontját. A lapok csak azt a közkeletű kérdést hall­­gatják el, hogy Itália melyik részen kíván beleavatkozni a háborúba: angol, vagy német részen? Egyelőre belügyi tekintetben az eurarkia leglényegesebb problémája az or­­ságnak. Mai nemzetközi helyzetében az óra­­azoknak az a rétege is, amely ellenezte az önellátást, szívesen hozzájárul az autarkia é­veinek gyakorlati alkalmazásához. Katonai és gazdasági vonatkozásokban sokat hasz­­nált. Mindaddig, amíg a Földközi tenger mentesül a háború borzalmaitól, a világ­­tengerek nyitva állanak az olasz tengeri ke­­reskedelem számára. Kérdés azonban, vájjon megmarad-e Itália ebben a kedvező hely­­zetében, ha a földjének egy részét övező ten­­ger hadszíntérré változna. Mussolini mai népszerűségének alapja, hogy a Földközi tengeren ma még nyugalom uralkodik. Olaszország autark­iájának kiemelkedő קז­ogrampontja Felső-Olaszo­rszág hajózási út­­jáinak kiépítése. A Pó középső folyásától, Mantuától Cremonáig építik ki a víziutat 600 . 3. OLDAL tonnás hajók számára. Ebbe belekapcsolód­­nék Velence—Milánó -Locarnó. Milánó köz­­igazgatási főnöke, Franco Marinotti szerint a nagyszabású munkálatok több mint félmi­­llárd órát emésztenek fel és tíz évig is el fognak tartani, amíg elkészülnek vele. Ezzel Milánó Olaszország harmadik kikötővárosává lendül. Ezen az új vízi utón szállításra kerül: kő­­szén, cement, fa, kövek, építőanyag, cukor,­répa, trágya, tüzelő­anyag és hasonló fuva­­rok, amelyeknek szállítása nem sürgős és amelyeknek értékviszonyai nem engedhetik meg a nagy transzport-költséget. A vízs­­za­­bályozásokkal egyidőben hatvan kilométeres hajózható csatornát is építenek. * Az olasz közvélemény szimpátiái, mint azt a sajtó is állandóan kifejezésre juttatja, a finnek mellett vannak. Az olasz ember cso­­dálkozással van eltelve a finnek hősiessége és szabadságszeretete Irányában. Megbámul­­ja a túlerővel szemben való kemény elszánt­­ságot és boldogan olvassa az olasz tudósítók­­nak közléseit a finnek bátorságáról. Egyben a bolsevik-ellenes hangulat is megnyilatkozik a lapokban, hiszen a polgárság főleg azért csatlakozott a fasizmushoz, hogy megmene­­küljön a bolsevizmus rendszerétől, amely a világháború után fenyegette Olaszországot. Az olasz sajtó tekintet nélkül a németbarát­­ságra, a leghevesebben támadja Oroszország háborús politikáját és belpolitikai berendezé­­sét. Nemcsak tudósításokban és cikkekben nyilatkozik meg ez a vélemény, hanem az olasz karrikatúrákban is. A kanadai királyi flotta London, február 29. A Brit flotta nem­­csak az úgynevezett ״ home fleet“, angol nagy flottából áll, amely uralja a földke­­rekség óceánjait, hanem hozzátartozik az egyes dominiumok királyi flottája is. Ezek a dominiumi flották együttműködnek az angol flottával, de nagy általánosság­­ban csak az illető Domíniumokban mű­­­ködnek. Előző levelemben néhány adatot közöl­­tem az ausztráliai királyi flottáról, most a kanadai flottáról számolok be. A kanadai királyi flotta — ellentétben az ausztráliai flottával__ aránylag gyen­gébben van felszerelve, mert a kanadai par­tok viszonylagos közelsége lehetővé teszi az angol flotta számára, hogy rövid időn belül erősítést küldjön Kanada vizeire. A kanadai flotta kizárólagos feladata a part­­védelem és a territoriális vizek ellnnőrzése. Az Atlanti-óceánon épp úgy együttműkö­­dik az angol nagy flottával, mint az ausz­­tráliai flotta a Csendes óceánon. Az 1910-ben alapított kanadai flotta pa­­rancsnoka P. W. Welles ellentengernagy, aki egyúttal a dominium védelmi bizottsá­­gának is tagja. A háború kezdetekor a tar­­talékosokon kívül 500 tisztje és 1800 al­­tisztje és tengerésze volt, azóta igen sok önkéntes jelentkezett, akiket a Halifax-i és Esquilat-i tengeri bázisokban képeznek to­­vább. A tengerészeti fegyverkezési program számos új egység építését vette tervbe. A háború kitörésekor a kanadai flotta a kö­­vetkező egységeket foglalta magába: 6 torpedóromboló és 5 aknafelszedő hajó. Egy hónapra rá, az 1390 tonnás ״ Kempen­­felt“ nevű flottila parancsnoki hajót, ״ Assiniboine“ névvel átadták a kanadai flottának, sebessége 36 tengeri csomó. No­­vemberben kb. 40 hajót rekviráltak, ame­­lyeket aknafelszedésre és járőrszolgálatra szereltek fel. Kanada hajógyáraiban to­­vábbi jelentős számú aknafelszedő és járőr­­hajót építenek. A parancsnoki hajó és a torpedóromboló nasszádok fel vannak szerelve 8 torpedóld­­lövőcsővel és 4.7 p. ágyúkkal, 2 torpedó­­romboló a 3״ eguenay“ és a ״ Skeena“ Ka­­nadában épült 1931-ben. Űrtartalmuk 1360 tonna és sebességük 35 csomó, a nasszádok váza úgy van megépítve, hogy az Atlanti­­óceán északi részén gyakori jégtorlódás­­nak is ellent tud állni. A másik 4 nasszád a ״ Fraser“, ״ St. Lau­­rent“, Ottawa“ és ״ Restigoauche“ minde­­nike 1375 tonnás, sebességük 36 csomó és ״ C“ tipusú hajók. A kanadai flotta nemcsak védi Kanada partjait, hanem a territoriális vizek ellen­őrzése mellett __ amiben nagy segítségem­ van a kanadai légihaderő — a territoriális vizeken hajózó és a kikötőkben levő keres­­kedelmi hajók védelmét is szolgálja.

Next