Uj Kelet, 1949. szeptember (32. évfolyam, 320-344. szám)

1949-09-01 / 320. szám

320• szám Tel AvtVr 1949 szeptember 1• csütörtök XXXII. évfolyam Főszerkesztő : Dr. MARTON ERNŐ A szerkesztésért és kiadásért felelős : SCHÖN DEZSŐ Szerkesztőség és kiadóhivatal: TEL - AVIV, Schlesinger u. 9 Telefon: 29-98 UIKBI.il1 p­árt GJVK1 vir­i Napilap Ara 26 mii חרזמ שדח יוא) (טלק חחל יפ" יתלב יתגלפמ הפשב תירגנוה הנש ב־׳ל :ןוועה .או״ד זוסרמ יאר״«י: דוד זש תכדלמה הלהנההו: ,ביבא־ית בוחר רגניזלש 9 Fegyveres arabok megtámadtak a Negevben egy zsidó katonai autót Egy zsidó katona meghalt, kettő eltűnt és többen megsebesültek A kormány sajtóirodája jelenti: Ked­­den, Gór­­inbei falu mellett hátulról meg­­tek. Egy zsidó katona meghalt­ kettő el­­len, augusztus 30-án délután 5 órakor a támadtak egy katonai autót. A támadók ttaz, többen megsebesültek, Negev déli részén fekvő Arává völgye­ a transzjordániai határon túlra menekül Az izraeli transzjordániai fegyverszüneti bizottság kötelezte Izraelt egy arab falu elűzött lakosainak visszafogadására A kormány sajtóirodája jelenti: A transzjordán-izraeli fegyverszüneti vegyesbizottság szerdai ülésén szótöbb­­séggel olyértelmű határozatot hozott, hogy Izrael megszegte a fegyverszüneti egyezményt azáltal, hogy ez év július hó 15-én Váádi Pukin falu arab lakosait áttette a határon. Ugyancsak szó­több­­séggel elhatározták, hogy ezeket az ara­­bokat Izraelnek egy héten belül vissza kell­ fogadnia a faluba. Az ügy mint Transzjordánia július hó­­6-án begyújtott panasza került a fegy­­verszünet, vegyesbizottság ülése elé. Az izraeli megbízottak kétségbevonták a panasz jogosságát és azt állították, hogy a határon áttett arabok a határvonalak megvonása után szivárogtak a faluba. A faluból való eltávolításuk azon megegye­­zés alapján történt, amely ezen a terü­­leten az arab és zsidó parancsnokok kö­­z­­t, Francis McMahon kapitány UNO- megbízott jelenlétében jött létre. Ezt az érvelést a bizottság nem vette tudomá­­sul. Az izraeli megbízottak bejelentették, hogy a szótöbbséggel hozott határozat, amely utasítást ad Izraelnek, milyen in­tézkedéseket tegyen határain belül, túl­­lépi a fegyverszüneti vegyesbizottság hatáskörét és ezért nem lehet kötelező a zsidó államra. Az ülésen, amely 11 órától este fél 1 óráig tartott, Garrison Coverdise ezre­­des, mint az UNO megbízottja elnökölt. Izrael képviseletében Moshe Dajjan al­­ezredes, dr. A. Biran, Saul Ramati őr­­nagy és Moshe Reinhold őrnagy vett részt. Transzjordánia képviselői Muhmed Adas Amiri és Ali Abu Navar kapitány voltak. A Kneszet megszavazta Izrael első teljes évi költségvetését Három ülésen át tartó nyolc órás vita után második olvasásban is elfogadták a költségvetést Szerdán délelőtt a Kneszet feszült lég­­körben kezdte meg a költségvetés második olvasás­ban való tárgyalását. A pénzügyi bi­­zottság, amely éjjel fél négy órakor fejezte be munkáját, már a kora délelőtti órákban beterjesztette a Ház elnökségéhez terjedel­­mes jelentését, amely nem kevesebb, mint száz módosító javaslatot tartalmaz, ame­­lyeket a különböző pártcsoportok nyújtottak be a kölségvetés egyes pontjai ellen. Az épü­let minden szobájában más és más pártcso­­port, vagy szakbizottság tartott üléseket és különösen feszült volt a hangulat a val­­lásos blokk parlamenti csoportjában ahol mindhárom vallásos miniszter jelenlétében a támadások pergőtüzét indították Pinkász Mizráchi­ képviselő, a pénzügyi bizottság el­­nöke ellen. A pénzügi bizottság többsége ugyanis csökkentette mind a három vallásos miniszter tárcáinak budgetjét. A vallásos blokk tagjainak többsége azt követelte, hogy a parlamenti csoport sza­­vazzon a költségvetési javaslat ellen. A délelőtti ülés megnyitásakor még nem volt bizonyos, hogy a vallásos blokk tartani fogja-e a kormány­koalíció fegyelmét és csak az egész nap folyamán tartott tárgya­­lások során sikerült rávenni őket, hogy a szavazásnál egyáltalában jelen legyenek és támogassák a költségvetést. Abból a célból hogy a rengeteg módosító javaslat a szerdára kitűzött három ülés fo­­lyamán letárgyalható legyen, a Kneszet el­­nöksége a parlamenti csoportok vezetőinek bevonásával két órán át tanácskozott a sza­vazások rendjéről. Végülis úgy állapodtak meg hogy minden parlamenti csoport, amely ki­­fogsokat nyújtott be, két alkalommal szó­­lalhat fel, egyszer a bevételi másodszor pedig a kiadási tételek megvitatásánál. Az ilyen alapon eszközölt számítások sze­­rint a vitának nyolc óra alatt be kellett fejeződnie, így vált lehetővé, hogy szerdán a késő éjjeli órákig megszavazták a zsidó állam első teljes évi költségvetést amely azért is volt fel­­tétlenül szükséges, mert az eddig megsza­­vazott ideiglenes költségvetési törvények érvénye szeptember elsejével lejárt. A dlelőtti ülés 10 óra helyett 11 órakor nyílt meg Pinchász pénzügyi bizottsági elnök átfogó beszédével aki részletesen ismertet­­te a költségvetés bevételi és kiadási téte­­leit, külön figyelmet szentelve a pénzügyi bizottságban eszközölt változtatásoknak. Azt is bejelentette, hogy az év folyamán a pénz­ügyminiszter valószínűleg kiigazításokat fog javasolni a közellátási, vallási és népjóléti tárcáknál, mert az ott eszközölt redukciók miatt lehetséges hogy az évi program lebo­­nyolítása során ezek a minisztériumok ne­­hézségekbe fognak ütközni A költségvetés a megjavított formában 40 minta 178 ezer font bevételt és ugyan­­annyi kiadást irányoz elő. A pénzügyi bizottság elnöke bejelentette, hogy a bizottságnak nem volt ideje részle­­tesen letárgyalni a kötelező háborús bizto­­sításról szóló törvényjavaslatot és ezért ezen a címen csak 400 ezer fontot irányoz elő a tervezett három millió helyett, azzal a kikötéssel, hogy a parlamenti szünet után a pénzügyminiszternek új javaslatot kell eb­­ben az ügyben beterjeszteni. A bevételi tételek A bevételi oldalon az első helyen a jöve­­delmi adó szerepel 8.600.000 fonttal. A vá­­mok bevételi előirányzata nyolc millió, a petróleumtermékek adója, három millió, a különböző egyéb illetékek (dohány, szesz és gyufaadó) öt és fél millió, fényűzési adó egy millió, városi és községi ingatlan adó egy millió 150 ezer, okmánybélyeg 800 ezer, engedélyilletékek egy millió, telekkönyvi és egyéb szolgáltatásokból származó jövedelmek egy millió 500 ezer, állami kölcsönökből és ingatlan vagyonból származó jövedelem 250 ezer, telekértékemelkedési adó 800 ezer, örökösödési adó 500 ezer kb­ta­ adó egy mil­­lió 750 ezer, más jövedelmek 150 ezer, há­­borús biztosítási illeték 400 ezer, a közel­­látási minisztérium jövedelmei egy millió font összesen 35 millió 400 ezer font. Ehhez járulnak a közlekedésügyi minisztérium köz­­szolgálatainak jövedelmei, összesen 4 millió 778 ezer font értékben a következő rész­­letezés szerint: posta két millió 410 ezer, a haifai kikötő bevételei egy millió 900 ezer és az államvasutak jövedelme 468 ezer font. A kiadási tételek A költségvetés kiadási tételei a követ­­kezők: államelnöki hivatal 30 ezer, Kneszet 360 ezer, miniszteri fizetések 25.800 font, miniszterelnökség 780 ezer, pénzügyminiszté­­rium egy millió hadügyminisztérium hét mil­­lió 500 ezer, egészségügy két millió, vallás­­ügy 420 ezer, külügy egy millió 200 ezer, közoktatásügy egy millió 986.500 (ez az összeg a Szochnut 800 ezer fontos hozzájá­­rulásával 2.786.500-ra emelkedik), földműve­­lésügy egy millió 200 ezer, hadikárosultak 225 ezer, ipar és kereskedelem­­225 ezer, közellátás egy millió 225 ezer, rendőrség két millió 550 ezer igazságügy 560 ezer, népjólét egy millió 305 ezer, munka- és­ társadalombiztosítás egy millió 820 ezer, alijja 275 ezer belügy 330 ezer, községi tanácsok költségvetéseiben való résztvétel (belügyi tárcához tartozik) egy millió 200 ezer közlekedésügy (a hozzátartozó szol­­gáltatások­­ bevétel­ hiányaként) 250 ezer, tervgazdasági hivatal 120 ezer, a kormány városnegyedének költségei 150­ ezer, állami számvevőség 00 ezer új élek befogadása egészségügyi szolgálat­, népjóléti, átképzési és egyéb szolgáltatások 2 millió, leszerelt katonák exisztenciájának megteremtse 3 mil­ló 600 ezer adósságok törlesztése és ka­­matok 1.500 ezer, általános tartalék 377.000, összesen 34 millió. Ehhez hozzájárul a há­­borús károk biztosításának megtérítésére előlegként 400 ezer font és egyes árucikkek árának leszállítására egymillió font. Ezen az oldalon is külön tételként szerepelnek a köz­lekedésügyi minisztérium közszolgáltatásainak kiadása­i a következő részletezés szerint: posta 2.181.700, haifai kikötő egy millió 700 ezer államvasutak 650 ezer és egyéb üzemek 246.300 font. Pinchász az egyes tételeknél kiemelt né­­hány fontos változást. A pénzügyi bizottság megállapította, hogy az állam elnökének fi­­zetés jár és ezért felemelte az államelnöki hivatal eddigi költségvetését. A katonai kiadások A rendes költségvet­ésben a katonai kiadások 7 és félmillió fonttal szerepel­­nek. A pénzügyi bizottság t­bbsége úgy határozott, hogy a katonai k­ltségvetést nem bocsátja nyilvános tárgyalás alá és így a 7 millió 500 ezer fontos tétel ellen nem hoznak a plénum elé kifogásokat. A vallásügyi minisztérium számára az előirányzott 420 ezer fonton kívül szük­­ség esetén 50 ezer fontot lehet majd fel­­használni a költségvetés általános tar­­talékából. Az országfejlesztési költségvetés Pind­ász ezután rátért az országfej­­lesztési k­ltségvetés ismertetésére. Az eredeti költségvetési javaslat szerint e munkaterv számára 65 millió fontot irá­­nyoztak el­ő, a módosítások után azon­­ban a jelenlegi előirányzat csak 55 millió font. Az eredeti 8z­vegből törölt 10 mil­­lió font be fog ugyan folyni intézmények. (Folytatás a negyedik oldalon) VIHAR Jugoszlávia felett Max Lerner leírt,piro a következő érdekes belgrádi levelet küldte le lapjának, a Da­várnak. Jugoszlávia az utóbbi időkben igazi tűz­­fészekké változott. Beszélgettem belgrádi magasrangú tiszt­­viselőkkel és gyakorlott politikai megfigye­­lőkkel. Többek között hosszan elbeszélgettem Alex Beblerrel, az uralkodó rendszer egyik legkiválóbb koponyájával aki a jugoszláv kül­­politika folyó ügyeit intézi. Nem áll módom­­ban a beszélgetések tartalmát világosan és szószerint idézni. Az alábbi vélemények saját egyéni nézeteim, de alapul szolgálnak azok a tények, amelyek ismeretesek a diplomáciai megfigyelők, laptudósítók és belgrádi kor­­mányhivatalnokok előtt. Ezek az információk egyrészt a Tito-Sztálin-féle harc kulissza­­titkaira vetnek fényt, másrészt Jugoszláviá­­nak Amerikával valamint a Szovjetunióval és szövetségeseivel való kapcsolatait érinti. Kerülhet-e sor újabb Balkán-háborúna ? Az utóbbi hónapokban felmerült az ag­­gasz­tó kérdés: a bonyodalom nyomán ke­­rülhet-e sor egy újabb Balkán-háborúra, mely újabb konfliktusba sodorhatja az egész vilá­­got? Értesülésem szerint az amerikai kül­­ügyminisztériumot figyelmeztették, hogy orosz támadás veszélye forog fenn Tito el­­len. Habár a veszély pillanatnyilag nem akut, egyetlen pillanatra sem szabad azt figyel­­men kívül hagyni. Az igazi veszély nem magában Jugoszlá­­viában rejlik. Belgrád nyugodt és magabiz­­tos. Meggyőződésem, hogy Tito pozíciója elég szilárd. De ha magában Jugoszláviában csend van is, körön körül súlyos viharok dúl­­nak. Az igazi veszélyzóna a szomszédban van. — Macedóniában Albániában, Bulgáriá­­ban és Görögországban. A Tito-konflktus és a görög helyzet A legtöbb szakértő azon a véleményen van, hogy a görög háború végső ki­fejléséhez kö­­zeledik. A görög helyzet közvetlen kapcsolat­­ban áll a Sztálin-Tito-féle harccal, valamint a Jugoszlávia és a Kominform viszonyában beállott szakadással amely a görög partizá­­nok vereségét eredményezte. Az oroszok min­denért Titot okolják és azt állítják, hogy a nyugati imperialisták táborához csat­lako­­zott és emiatt támogatta a görög monar­­chista­ imperialistákat. Ugyanakkor a másik oldalon azt hangoztatják, hogy Tito az oro­­szokat teszi felelőssé, akik megvonták támo­­gatásukat a partizánoktól mert semmi hasz­­nát nem látják a görög háború folytatásának. A kölcsönös vádaskodások valódiságára nem találtam írásos bizonyítékokat, de meg kell jegyezni, hogy a Tito és a Kominform között folyó viszály igazi ״ vallásháború“ jel­­leget öltött akárcsak a középkori háborúk, amelyek a pápa és a különböző egyházi taná­­csok között folytak. Tudott dolog pedig, hogy az ilyen harcokban az ellenfelek hívei szentírásnak veszik az elhangzott vádakat és ellenvádakat, úgy, hogy az állítások kizár­­nak minden vitát. Egy bizonyos. A Tito és Sztálin között kitört viszály folytán a görög partizánhad­­sereg elvesztette legfontosabb segélyforrá­­sát, Jugoszlávia támogatását. Miért nem segít Tito a görög felkelőknek ? Egyáltalán nem valószínű hogy Tito haj­­landó volna aktívan fellépni a görög partizá­­nok ellen és ezáltal eljátssza kommunista hír­nevét. A másik oldalon viszont ostobaság volna az oroszoknak remélni hogy Tito segí­­teni fogja a Moszkva által támogatott és irányított partizánokat, akik azonnal ellene lépnek fel, ahogy megkaparintanák Görögor­­szágban a hatalmat. Bizonyos, hogy Markosz tábornokot főleg azért mozdították el állásából mert vona­­kodott határozott álláspontot elfoglalni Ti­­tóval szemben. Az is lehetséges, hogy az oroszok számára e pillanatban terhet jelent a görög háború, amikor a Szovjet és Tito között fennálló elszámolást akarják likvi­­dálni. Tito viszont, aki legutóbb Macedóniá­­ban megtartott beszédeivel újabb moszkvaelle­nes offenzívát indított, azt reméli hogy a görög háború befejezése után módjában lesz megvalósítani régi álmát: a nagy és kibövi­

Next