Uj Kelet, 1958. július (39. évfolyam, 3017-3043. szám)

1958-07-07 / 3022. szám

A ״ fekete szombat” víg emléke Írta: Lauber-Mih­ajlovics Sándor Ez idén június 29-ike hétfőre esett. Pedig ez a nap a fel­szabadító háború történel­­mében, mint ״ fekete szom­­bat” van feljegyezve. Tizen­­két évvel ezelőtt, 1946-ban, június 29-ikén szombat volt, amikor az angolok a Szoch­­nut vezetőségi tagjait és kö­­zel 300 jisuvi és kibuci ve­­zetőt letartóztattak és a lat­­runi, valamint más kon­­centrációs táborba csukták. Abban az időben az ango­­lok uralkodtak az ország­­ban, azon a jogcímen, mert magukra vállalták, hogy itt „nemzeti otthont” létesíte­­nek a zsidó nép számára. Már 1921-ben a zsidóbarát­­nak feltüntetett Churchill leszakította az ország testé­­ről Transzjordániát és meg­­alapította az arab légiót, amelynek lelkiismeretét sok ártatlanul kiontott zsidó vér terheli. Később az angolok a hírhedt Fehér Könyvben bevezették az alijta korláto­­zását és megtiltották, hogy a zsidók arablakta vidéken földet vásároljanak, így pró­­bálták megfojtani az önálló zsidó állam létrehozásának lehetőségét. HARC A ״ FEHÉR KÖNYV״ ELLEN A második világháború befejezése után százezer­­számra maradtak hontala­­nul a Hitler-pusztításból megmenekült testvéreink, akik hiába döngették az or­­szág kapuit. A kegyetlen an­­golok páncélhajókra felsze­­relt ágyúkkal ügyeltek arra, hogy a zsidók ne térhesse­­nek vissza hazájukba. Az alistakérdés körül tört ki a nyílt harc az angolokkal. A háború után a Szochnut százezer zsidó számára kért certifikátot, vagyis beuta­­zási engedélyt (most már el­­árulhatjuk, hogy ötvenezer­­rel is ki tudtak volna egyez­­ni), de az angolok nem vol­­tak hajlandók az úgyneve­­zett Fehér Könyv politiká­­ján változtatni. 1946-ban a Hágáná néhány erélyes angol-ellenes kato­­nai akciót bonyolított le — egyeseket a két másik föld­­alatti mozgalommal karölt­­ve — és ezért Evelyn Bar­­ker tábornok, az ország ka­­tonai főparancsnoka, súlyos retorziót akart foganatosí­­tani. Ez a Barker nyílt an­­tiszemita volt. Híressé vált az a mondása, hogy a zsidók­nak­­ zsebükre kell ütni, mert azon a helyen a leg­­érzékenyebbek.” Meg is pró­­bálta tönkretenni a zsidók gazdasági életét, de nem si­­került. Amikor Barker lát­­ta, hogy az összes zsidók összefogtak az angol elnyo­­más ellen, a Szochnut veze­­tőinek letartóztatását hatá­­rozta el és az akció keresz­­tülvitelét szombati napra állapítota meg. Megparan­­csolta, hogy ezen a napon erőszakkal vigyék még a szombatőrző Szochnut-tago­­kat is a latruni táborba. Ezért kapta a június 29- ike a ״ fekete szombat” el­­nevezést. LATRUN TÖRTÉNETE A HONFOGLALÁSTÓL NAPJAINKIG A ״ Szomorú vasárnap” cí­­mű dal fehér virágokat és ünneplő ruhákat juttat eszünkbe. A ״ fekete szom­­bat” pedig Látrunt. Ez a Látrun már a Biblia korá­­ban is híres hely volt. Ott a körülötte elterülő Ajálan völgyében vívta az ország­­alapító Josua súlyos harcát a kánaániakkal és leállította a napot, hogy kicsikarhassa a győzelmet. Erről a jelenet­­ről írja a Biblia, hogy sem azelőtt, sem azután nem történt meg, hogy az Úr egy halandó parancsát telje­­sítse. 106 évvel Krisztus előtt, ugyanazon a helyen vívott dicsőséges harcot Jehuda Mákkábi, 638-ban, ott vere­­kedtek az arabok a keresz­­tes vitézekkel, 1917-ben az angolok ott verték meg a törököket és azon az úton vonulta­k be Jeruzsálembe. Az 1948-as felszabadító há­­­ború idején az arab légió a latruni harcban győzte le a zsidó hadsereg gyenge csa­­patát. Ebben a harcban né­­hány száz magyar fiú esett el a dicsősség mezején, aki­­ket a kikötőből egyenesen bevetettek a küzdelembe, így sikerült az araboknak elvágniuk a Jeruzsálem felé vezető utat és a zsidók csak a híres „burmai” (kerülő) út megkerülésével menthet­­ték meg Jeruzsálem lakossá­­gát az éhhaláltól. Latrunban van a híres trappista kolostor. Ezt a rendet 1664-ben alapították a franciák, a hegyoldalon a kolostort pedig 1890-ben épí­­tették. Az ott élő szerzete­­sek nagyszerű bort termel­­tek s likőrjeik híresek vol­­tak. Különösen a fodormen­­ta likőr, amely Georges pá­­ter specialitása volt. A ko­­lostor lakói, mint a trappis­­ták általában, néma rendet képeznek. Nem igen beszél­­nek, de annál többet isznak. A kolostorral szemben az angolok hatalmas koncentrá­ciós tábort építettek, ahová a háború kitörése után ösz­­szegyűjtötték az összes gya­­nús elemeket. Később a né­­met és olasz foglyokon kí­­vül a zsidó földalatti moz­­galom tagjait is ott „helyez­­ték biztonságba”. Külön fejezetet képez a latruni szökések története. A földalatti mozgalom tag­­jai a barakkokból zseniális módon, puszta kézzel, való­­sággal a tíz ujjukkal alag­­utat ástak és így szöktek meg a fogságból. MAJMON RABBIT ERŐSZAKKAL AUTÓBA ÜLTETTÉK SZOMBATON Azon a fekete szombaton az angolok többek között letartóztatták az öreg Maj­­mon rabbit is. Amikor je­­ruzsálemi lakásáról lekísér­­ték és felszólították, hogy autóba szálljon, nem volt hajlandó a parancs teljesí­­tésére. Megkapaszkodott az udvar kerítésének drótjába, mondván, hogy ő hajlandó gyalog elmenni bárhová, de semmi körülmények között sem akarja vénségére a szombat szentségét meg­­szegni. Az angolok erőszak­­kal cipelték el a kerítéstől és beráncigálták a rá vára­­kozó tenderbe. Az angoloknak Majmon rabbival szemben tanusí­­tott brutális magatartása élénk visszatetszésre talált a kultúrvilágban. Emiatt meg is interpellálták Bevin akkori külügyminisztert, aki a közvélemény nyomására, kénytelen volt rövid idő múlva Majmon rabbi sza­­badlábraihelyezését elrendel­­ni. TIZENKÉT ÉV ELTELTÉVEL Tizenkét évvel az eset után, az elmúlt hétfőn, június hó 29-én, ott ültünk néhányan az Aszuta-kórház egyik kü­­lön szobájában, Májmon rabbi társaságában és az akkori idők történetét eleve­­nítettük fel. Az agg rabbi, aki élénk részt vett a be­­szélgetésben, hirtelen a kö­­vetkezőket mondotta: — Most pedig el akarok nektek valamit mondani a fekete szombattal kapcso­­latban, amit el sem hittem volna, ha szem- és fültanúja nem vagyok... — Latruni kiszabadulásom után — Pá­­risba repültem, hogy Ben Gurionnal megbeszéljem a további terveket. Tisztában voltunk azzal, hogy erélye­­sen kell követelnünk orszá­­gunk önállóságát és függet­­lenségét. Ilyen értelemben határozott is a Szochnut. Parisból Londonba utaztam, ahol Bevinnel akartam ta­­lálkozni. Érkezésem hírét a londoni lapok nagy tála­­lásban közölték, mert utó­­végre nem mindennapi ese­­mény, hogy egy 70 éven fe­lüli rabbit politikai tevé­­kenységért letartóztatnak és a vallás megszegésére kény­­szer­ítenek. VÁR­ATL­­AN LÁTOGATÓ A LONDONI SZÁLLODÁBAN — Két-három nappal Lon­­donba érkezésem után, a kora reggeli órákban meg­­szólal a telefon szállodai szobámban. A vonal túlsó végén angolos kiejtéssel, héberül egy férfihang arra kért, ha lehet, azonnal fo­­gadjam. Bár nem volt nagy kedvem a vendégfogadásra, nem tudtam az ismeretlen kérésének ellentállni Alig tíz perc múlva belép szobám­ba egy jóképű angol férfi. Ahogy meglát, hozzám lép, s amikor kezet fogunk, le­­térdel és könnyezve arra kér hogy bocsássák meg neki. Alig jutottam szóhoz a meg­­lepetésről. Arra kértem az idegent, hogy nyugodjék meg, foglaljon helyet, mond­­ja el, mi a kívánsága és elő­­re biztosítottam, hogy nem haragszom rá. Nem is ha­­ragudtam rá, hiszen nem is tudtam, kicsoda. —­ A daliás legény mellém ült és elmondotta, hogy 1946 június 29-én, ő volt annak a harminc tagú ejtőernyős csapatnak a parancsnoka, amely engem letartóztatott. — Az akció előtt — mesélte az angol — Barker generá­­lis tiszti tanácskozást hívott egybe. Előadta, hogy csak szigorú eszközökkel törhe­­tik le a zsidók terrorját. E célból le kell tartóztatni a Szochnut vezetőit, ami ter­mészetesen nagy felháboro­­dást fog kiváltani az or­­szágban. A zsidók nyílt tá­­madásba mennek át, melyet tűzzel-vassal kell letörni és ha legalább 25 ezer zsidót megölnek, elmegy a kedvük a terrorakciók folytatásától. A LEGVESZÉLYESEBB TERRORISTÁK EGYIKE — A tanácskozás folyamán — folytatja a tiszt — szóba­­került Majmon rabbi neve is és egyesek megjegyezték, hogy nincs értelme egy het­­ven éven felüli embert le­­tartóztatni. Barker azt vá­­laszolta, hogy Májmon rab­­bi egyike a legveszélyesebb terroristáknak. Szavainak­­ alátámasztására bírósági­­ jegyzőkönyveket húzott elő fiókjából, amelyekből felol­­vasta Májmon rabbinak a hadbíróságnál folyó terro­­rista pereknél védőtanúként elmondott szavait. Amikor a bíróság megkérdezte vé­­leményét az ifjak fegyver­­viseléséről, akik ezáltal meg­szegik az állam törvényeit,­­amelyek, mint köztudomá­­sú, a zsidó vallási előírások szerint is kötelező erővel bírnak), Májmon azt vála­­szolta, hogy a Bibliában vi­­lágosan meg van írva: "Ok­­tassátok ki Izrael fiait a fegyverforgatásra." Ha pe­­dig a kormány a Tórával ellentétben lévő rendelete­­ket hoz, azok nem bírnak kötelező erővel. Ha én fia­­talabb volnék, — fűzte hoz­­zá Májmon rabbi a bíróság előtt — én is az ifjak közé állnék, mert az a vélemé­­nyem, hogy szégyen ránk nézve, hogy angol anyák gyermekeit kell elhozni ide a rend fenntartására. Az angolok vigyázzanak Lon­­donra, mi majd gondosko­­dunk a közbiztonságról Je­­ruzsálemben." A bíró ama megjegyzésére, hogy ha a rabbi a török­ idők­ben így merészelt volna beszélni és nyilatkozni, kétségtelenül száműzték volna, Mojmon rabbi azt válaszolta a hadbíróság elnökének, hogy ő az angolok előtt a Szent­­földön élt és reméli, hogy az angolok már rég nem lesznek itt, amikor ő még mindig ott fog élni. — Barker beszéde után én is veszélyes terroristát véltem a rabbiban — me­­sélte az angol —, de amióta a letartóztatási parancsot végrehajtottam, nincs nyu­­galma­m, se éjjel, sem nap­­pal Boldog vagyok, hogy alkalmam van bocsánatot kérni cselekedeteimért és remélem, hogy a rabbi úr meg is bocsát. — Mondanom sem kell, — fejezte be történetét Máj­­mon rabbi, — hogy megbo­­csátottam az ártatlan angol tisztnek, aki csak a paran­­csot teljesítette. Az angolok nem akarták a zsidókat be­­engedni országukba, ezért a Mindenható, aki egyenlő mértékkel mér, gondosko­­dott róla, hogy az angolok kerüljenek ki innen és két­­ezer év után, a régi ígéret megvalósuljon... Bizonyítvány osztás után.« (Felsőbb osztályba léphet ?) Befejeződött az újságíró­­alpán. Néhány nappal ez­­előtt bizonyára találkozot az olvasó ezzel a hírrel az Új Keletben, úgy gondoljuk azonban, érdemes visszatér­­nünk egy rövid cikk kere­­tében a hír hátterére. Az elmúlt esztendő nagy alistája több, mint negyven újságírót hozott Izraelbe. A legtöbben Lengyelországból érkeztek, de szép számban jöttünk Magyarországról is, továbbá — inkább csak mu­­tatóba —, Olaszországból és Egyiptomból is jött egy-egy kolléga. A borochovi gála egyéni megfordítására ta­­lán senki sem gondolt kö­­zöttünk, s az olé-törvény el­­ső paragrafusa értelmében minden újságíró megpróbált a sajtó berkei felé orientá­­lódni. Amikor az izraeli újság­­írószövetség felmérte a hely­zetet, arra a megállapítás­­ra jutott, hogy az utóbbi kétezer esztendő legna­­gyobb újságró­­­alistája kér bebocsátást a céh keretei közé. Minden józan szem­lélő számára nyilvánvaló, hogy egy kis ország sajtója képtelen magába­ olvasztani egyszerre ennyi új embert. Jól tudta ezt az újságíró­­szervezet is, kapuit mégis szélesre tárta. Miért? •Arra az álláspontra he­lyezkedett, hogy lehetőséget kell biztosítani az olő-újság­­írók körében a minőségi kiválasztódás folyamatának megindulására: a szabad verseny döntse el, hogy az újak közül kik válnak ál­­landó munkásaivá az izraeli sajtónak. Végtelenül emberséges el­­gondolás, utólag elmondhat­­juk, nem is nagyon értet­­tük az okát, hiszen a né­­hány évvel előbb érkezett kollégák azt mondották ne­­künk, hogy a “szakmai kls­­ta” nem ismert szervezett formákat, mikor ők az or­­szágba jöttek... A szövetség első lépése­­ként egy fogadó­­ bizottság alakult, amely meghívta az új kollégákat és hosszas egyéni beszélgetés után se­­gítséget nyújtott a legsür­­gősebb nap-napi problémák megoldásában. A bizottság tagjai — valamennyien ve­zető izraeli újságírók — több ״ pitkát" írtak ebben az időben, mint vezéreli► két... A címzett legtöbb­­ször a Szochnut volt, ée a lapok főszerkesztői. Rövidesen kiderült azon­ban, hogy csak felületes s► gítségről lehet szó, a liéber nyelvtudás hiánya kizárja az új kollégák bekapcsoló­ dását a szerkesztőségeit munkájába. Helyeslő viss► hangra talált ezért Danzig Hillel, a Dávár főmunka*­társának javaslata az ujság■ íróaspán megszervezésér•. Széleskörű előkészítőmunk• előzte meg• az első tanítási napot Közel negyvenezer fontnyi költségvetést kellett biztosítani, másfelől hív► tett nyelvtanárokat és •ük adókat Január első napjaiban kezdődtek meg az előadá­­sok. Hetenként ötször volt tanítás, délután fél 5-től, fél 9-ig. Az első három órában a nyelvvel foglalkoztunk, az utolsó óra keretében pe■ dig egy-egy előadás hang► zött el, az állam iniézm► nyeiröl, a pártok tevékenj► ségéről, a cionista mozga­­lom és az állam történet► ről. Az előadói asztalt­est(► ről estére közéleti férfiak, az egyes minisztériumok fő­­tisztviselői, az izraeli polit► kai pártok szószólói és a héber sajtó vezető munk«► társai foglalták el. De az újságírószövetség vezetői ezzel sem elégedtek meg: ösztöndíjaknak terem­­tették meg az anyagi alap­­ját, s az alpán résztvevő► nek 70 százaléka — az ösz­­töndíj birtokában —, öt hó­­napon át héber napilapok szerkesztőségeiben dolgozott Ideiglenes munkaviszony volt ez, de nagyon sok eset­ben álladóvá alakult, s vég­­leges exisztencia forrása lett. Nagyon is indokolt tehát Namir, a munkaügyi mi­­niszter megállapítása, ame­­lyet az alpán záróünnepsé­­gén tett. A kormány nevé­­ben üdvözölte az ulpán életrehívóit, tanárait és hall­­gatóit, s megállapította, hogy az izraeli vátik újság­­írók a szakmai féltékenység csíráit is kiirtották és fel­­mérhetetlen segítséget nyúj­tottak az új kollégáknak. Folyamatban van — mint erről ugyancsak beszámol­­tunk olvasóinknak — az 12■­raeli újságírószövetség át­­szervezése. Az új szervezet­­nek már teljes jogú tagjai lesznek az olé-ujságírók is, akiknek nagy része másfél évvel az alijja után ismét tollával keresi meg a ke­­nyérre és a bankrészleteki־•­valót. Ha más országokh­oz ha­­sonlóan az izraeli szkkmai szervezet is körülbástyázta volna magát — ez aligha le­­hetne így. A bölcsek kövét — vagy legyünk szerfényeb­­bek: egy piciny kavirnát — adta kezünkbe az utcán, s szellemi begyökervítsünk alapvető feltételeit biztosí­­totta. dr. Benedek Pál A magyar zsidóság élete az Új Élet tükrében A magyar izraeliták lap­­ja június elsejei számának nagy része a magyar zsidó­­ság mártírjaival foglalko­­zik. Sós Endre „Auschwitz” cím alatt történelmi vissza­­emlékezést ír a nácik em­­berírtásáról és az auschwit­­zi haláltábor működését Höss-nek, a tábor parancs­­nokának a nürnbergi vallo­­mása alapján ismerteti. Az 1941 nyarán a Führer által kiadott parancs után, amely a zsidókérdés „végleges ren­­dezését” helyezte kilátásba a háború folyamán Auschitz­ban két és félmillió embert végeztek ki. „Hétszázezer mártír” cím­­mel. dr. Katona József fő­­rabbi ugyanerről ír. A ma­­gyar­­ zsidóság tragédiáját méltatja a Szíván hónapi emléknapok alkalmából dr. Fisch Henrik főrabbi is „Ember vigyázz” című ve­­zető cikkében. A lap továb­­bi részében többek között a karcagi vallásos zsidóság életéről, az OMIKE művész­­akció mártírjainak emlék­­tábla felavatásáról és a ma­­gyar zsidóság lelkes részvé­­teléről a Hazafias Népfront és az Országos Béketanács munkájában olvashatunk tudósításokat. Dr. Katona József főrab­­bi javaslata alapján a Do­­hány­ utcai templom a közel­­jövőben megörökíti az „Is­­mereten Munkaszolgálatos” emlékét. A lap éretsülése szerint a Claims­ Conference segítségével feldolgozásra kerülő magyar-zsidó doku­­mentumok között lényege­­sen jelentősebb kihangsú­­lyozást kapnak a munka­­szolgálatosok. A lapban közölt hírek szerint a budapesti Szeretet­­kórház rövidesen szélesebb mederben folytatja munkás­­ságát, a budapesti izraelita hitközség közgyűlése csat­­lakozott a varsói békefelhí­­váshoz és a magyar - zsidó küldöttség dr. Dér István rabbival az élén részt vett a mauthauseni mártírok em­­lékünnepségén. Restaurálni fogják a karcagi és a ka­­zincz­barcikai zsinagógákat A magyar izraeliták or­­szágos képviseletének intéző bizottsági ülésén dr. Geyer Artur, az országos képvise­­letnek, a vidéket látogató rabbija, vidéki tapasztala­­tairól számolt be. Szerinte ״ a Síp-utca 12-es számú ház új, demokratikus szelleme érezteti hatását az egész magyar zsidóság körében” A lapból még a zsidó gim­­náziumok érettségizőinek búcsú-istentiszteletéről, Gál György hírlapíró haláláról, Boros Ödön a magyar úszó­­szövetség alelnökének teme­­téséről, és a keszthelyi iz­­raelita hitközség katúrdél­­utánjáról értesülünk. A népköztársaság elnöki ta­­nácsa Beke Ödönnek, a Ma­­gyar Tudományos Akadé­­mia tagjának a Munka Vö­­rös Zászló érdemrendjét adományozta. Kitüntetésben részesült dr. Katona József főrabbi is, aki a béketanács aranyjelvényét kapta. Június 15-iki számában a lap a magyar zsidóság ve­­zetőinek és az alföldi hit­­községek képviselőinek jú­­nius 15-iki szegedi nagy ta­­lálkozását harangozza be. A szegedi találkozás célja, hogy elősegtse, ״ a magyar útjának meghatározását és kialakítsa a magyar zsidó­­ság egységes állásfoglalását az állam és egyház viszo­­nyával kapcsolatos kérdé­­sekben”. Sós Endre ״ Felszállott a páva” című vezércikkében a balassagyarmati szociális otthonról ír, amelyet a haj­­dani megyeháza hatalmas épületében rendezett be a magyar állam. Mártírünnepségek voltak Kisvárdán, Sátoraljaújhe­lyen, Tatán, Miskolcon, ahol az emlékünnepélyen több, mint nyolcszáz miskol­­ci és környékbeli zsidó vett részt. A budai körzet alakuló ülésén új vezetőséget vá­­lasztottak Kertész Zoltán el­­nökkel az élén. A nyolcvan esztendős dr. Fischer Ben­­jámin pesti főrabbi külföl­­dön élő gyermekeihez távo­­zott és ebből az alkalomból melegen búcsúzott Rombach utcai templomának híveitől. Tisztújítás volt az óbudai körzetben, a belvárosi kör­­zetben. Szíván hó 20-án a Kazinczy­ utcai orthodox fő­­templomban tartották meg a magyar orthodoxia külön mártírünnepélyét. Meghalt dr. Körmöczy Zoltán főor­­vos 82 éves korában. Baum­­horn Lipótné temetése nagy részvét mellett folyt le, a 84 éves Baumhornnét férje síjában temették el, aki tudvalevőleg a szegedi zsi­­nagóga építője volt. A budapesti orthodox ta­­gozat Spiegel Menyhért, néhai elnöke második halá­­lozási évfordulója alkalmá­­ból bensőséges emlékünne­­pélyt rendezett. s. m. Pontos tudósítás. .. Egon Ervin Kiset fiatal korában a prágai „Bohémia” munkatársa volt. Egyszer a főszerkesztője hivatta és ezt az utasítást adta neki: — Azonnal kiutazik T. vá­­rosba, ahonnan a Birodalmi Tanács pótválasztásáról kel tudósítást küldenie. Kiutasí­tani tizenöt forint előleget, de kérem, máris induljon. — Csak tizenöt forintott kérdezi Kisch. — Legyen szerény! Ti­’en•­öt forint teljesen elegendő lesz, de aztán pontos tudósí­­tást kérek. Hát, a viszont­­látásra. A választás lezajlása talán Egon Ervin Kisch ezt távi­­ratozta a Bohemia szerkesz­tőségének: ״ A mai pótválasztást » rendkívüli események eg»־ rt sora tarkította és a leg­n► gyobb meglepetésre .. Itt di előleg kifogyott. Kisc' .” 1058 VII. Új Kelet

Next