Uj Kelet, 1959. augusztus (40. évfolyam, 3347-3372. szám)

1959-08-03 / 3348. szám

Tanév vége New-Yorkban A DIASZPÓRA TÜKRE Nagy a feháborodás sok, amerikai családban. Idáig az iskolák nem buktattak, most, a Szputnyik hatása alatt, a new-yorki iskolák például 30 ezer rossz tanulót „hátrahagytak”. Nemrég a szülök még panaszra men­­tek, ha a gyerek házifela­­datot kapott; ma már kez­­dik ezt újra bevezetni. Ha azelőtt a diák fenyítést ka­­pott, a szülők (gyakran ma­­guk a diákok is), feljelen­­tették, vagy inzultálták a tanerőt; most több állam­­ban megengedték a testi fe­­nyitást. Persze, a követelménye­­ket nem lehet egyszerre túl­zottan szigorítani. Előttem a Times-ben a 17 éves brook­eni zsidó fiú képe, aki 114 ezer amerikai diák közül megnyerte a matematikai versenyt. Ennek egy kérdé­­sét közli a cikk: „Ha egy kocka élét 50 százalékkal növelik, mennyivel nő a kocka felszíne, 50, 125, vagy 750 százalékkal?” Azt hiszem, míg a kér­­dést elolvassák, sokkal fia­­talabbak is tudják, hogy 10 szer 10 a* 100, tizenötször 15, az 225, a növekedés tehát, 125 százalék. Voltak nyilván nehezebb kérdések, de ez­­ mutatja, hogy még nem ki-­­ vannak túl sokat az ameri-­­kai if­jaktól. Egy másik ver-­­senyen azt kérdezik, hogy * ha egy amerikai gyárban 60 férfi 10 százaléka mu­­laszt és 45 nő egyharmada, akkor hány százalék az ösz­­szes mulasztó? Ha egy iz­­raeli diák tudja, hogy 105- nek a 20 százaléka 21, ezért még nem kap négy évi egyetemi ösztöndíjat. Tanárok, írók, politiku­­sok sokat támadják az ame­­rikai oktatást és nevelést. A szülőket, akik elpuhítják fi­­aikat, a rádiót, a televíziót, filmet, sajtót, rajzregénye­­ket, melyek elrontják őket, a közületeket, amelyek nem adnak az iskolának elég pénzt. De a kényelemhez szokott nép és a módszert alkalmazó pedagógusok nem egykönnyen hajlanak a re­­formokra. Erről már sokat hallottak az olvasók, így csak rövi­­den említem, hogy a tám­a­­dások fő célpontja a peda­­gógus-filozófus John Dewey nevéhez fűződő „progresz­­szív” oktatás, mely a taní­­tást modernizálta, az isko­­lát demokratizálta. A taná­­rok között vannak konzer­­vatívok és reakciósok, akik visszakívánják a puritániz­­must és a nádpálcát, de vannak haladók is, akik a rendszer kinövéseit kifogá­­solják. És tudnunk kell, hogy miképp Freud tanait is sokan félreértették, tú­­lozták, vagy meghamisítot­­ták, Dewey se felelős min­­denért, amit nevében csi­­náltak. És ha a reformok túllőttek a célon, ezért nem­­csak Dewey és a Columbia egyetem tanárképzője fele­­lős, hanem az egész ameri­­kai társadalom. A növekvő jólétű ameri­­kai tömegek nem tartják már szükségesnek a koráb­­bi megfeszített munkát. A dolgozók munkaideje is rö­­videbb, week-end­je hosszabb; sok szakmában egy bizo­­nyos maximumnál nem sza­­bad többet produkálni. 1940 óta kisebb a munkanélküli­­ség és az ifjúság könnyeb­­ben elhelyezkedik. A me­­chanizált és specializált munkakörök kevés tudással betölthetők. Amerika job­­ban tiszteli a vagyont, mint • műveltséget és sok mun­­kásnak nagyobb a bére, mint az oktatóknak. Mind­­•a hozzájárul a tanítás-ta­­■niás lebecsüléséhez. Hozzájárul a szórakoztató ipar is. Azelőtt a szórako­­■ás az élet ünnepe volt, ma, • grammofon, film, rádió, televízió idején, az élet ál­­la­ndó velejárója. Még az amerikai sajtó se inkább szórakoztat, mint híreket közol. Az elemi iskolások feett 20 órán A4 ״״״!׳ - írta: Major Róbert (New­ York) revíziót, az utcán a fülük­­höz tartott rádión keresz­­tül rock’n rollt hallgatnak. A demokrácia elvének túl­­zott tisztelete is hozzájárult a követelmények csökken­­téséhez. Óriási reform volt a 12 évi ingyenes oktatás, de a standardot a leggyen­­gébb diákok nívójára szállí­­tották le, nehogy ezek lelki sérülést szenvedjenek. S az önkormányzat szel­­leméből folyt, hogy a tan­­tárgyakat az iskolaszékek kívánságához szabták a leg­­több helyen. Követve a mo­dern gyermeklélektan elve­­it, a gyermekeket minden erőfeszítéstől és sikertelen­­ségtől óvták, nehogy kedé­­lyüket és idegzetüket meg­zavarják. Mindezt beágyaz­­ták az amerikai optimiz­­musba, a védettség, a be­­hozhatatlan fölény hitébe. Az oktatás ezekből folyó hi­­báit nem könnyű kiküszö­­bölni. Megrövidítették az iskola­­napokat és tanórákat, le­­szállították 180-r­a a tanítár­­i napok számát. Eltörölték a házifeladatot a szóbeli és írásbeli vizsgákat, sok he­­lyen az osztályzást is, min­­denki felléphetett felsőbb osztályba Megszűnt a fe­­gyelmezés ami néhol szinte lehetetlenné tette a taní­­tást. Az úgynevezett „nehéz” iskolákba alig lehetett tan­­erőket kapni, mert féltek a tanulóktól; sok iskolába rendőrt kellett állítani és egyre növelik a javító­inté­­zetek számát. New York is­­koláiban egy év alatt több ezer diákot tartóztattak le, a gyújtogatásig és gyilkos­­ságig terjedő bűncselekmé­­nyek miatt. Amerika a leggazdagabb ország, de mint a Dénes Bé­­la által itt már ismertetett Galbraith-könyv írja — ha túl sokat költ például autó­­ra, háztartási gépekre, túl kevés jut másra, például is­­kolákra. Kevés a tanár, ki­­vált a természet­tudomá­­nyokban, és sokan jövedel­­mezőbb pályára mennek át. A közoktatás nem a szövet­­ség ügye, költségeit minde­­nütt külön szavazzák meg, így van aztán, hogy néhol évente 400 dollárba kerül egy diák tanulása, másutt meg csak 25 dollárba. Hogy ez mit jelent nívó különb­­ségben, azt nem kell ma­­gyarázni. Nem csoda, hogy mind több szülő panaszkodik, gyermekének hiányos isme­­retei miatt. Egyre hango­­sabb a követelés, hogy ta­­nítsák jól a három ״ R'׳-t, ami az Írást, olvasás, szá­­molást jelenti (reading, wri­­ting, arithmetic). Egy bécsi zsidó orvos könyve „Miért nem tud Johny olvasni?” keltette a legerősebb vissz­­hangot, még az egyetemek részéről is, ahol olvasó és helyesíró tanfolyamok van­­nak az első évesek részére. Az olvasási bajokért persze a televízió és a comic köny­­vek is felelősek, de a főok maga a tanítási módszer. Lé­­lektani alapelvvé nyilván► tetták, hogy ha egy gyerek nem akar írni-olvasni, ak­­kor nincs meg a lelki kész­­sége, amit nem szabad eről­­tetni, néhány évi kíméleti időt kell neki adni. Meg akarták óvni a gyermeke­­ket a fonetikus olvasás erő­­feszítéseitől, ehelyett egy­­egy szónak a képét jegyez­­tették meg velük, anélkül, hogy azok egyes betűit is­­merték volna. Büszkén hi­­vatkoztak rá, hogy az első osztályban már 50-60 szót, a 3-ban már több száz szót is megtanultak így; arra nem hivatkoztak, hogy így a többség sohasem tanult meg helyesen írni. A modern tanítás hívei azzal érveltek, hogy az an­­gol nyelv helyesírása oly ne-U• Lm----------------׳-'־-־ • máskép­pp gyorsabban nem lehet megtanulni olvasni; arra sem feleltek, miért ta­­nulnak meg Angliában egy év alatt? Általánosabb érvvel is szol­gált a modern amerikai pe­­dagógia a kritikusoknak. Azt mondja, az iskola fő célja az egyéniség fejleszt­ése, a gyermek beillesztése a tár­­sadalomba, amit itt ״„W« adjustment”-nek neveznek, nem pedig tantárgyak, po­­zitív anyag tanítása. Mottó­­juk, amit most Stevenson gúnyolt ki, hogy „mi a gyer­meket tanítjuk, nem pedig tantárgyakat.” Eszerint mel­­lékes, mire tanítják, annál inkább, mert nincs is egy­­séges tanterv, hanem a lai­­kusokból (főkép üzletembe­­rekből és asszonyokból) álló iskolaszékek szabják meg a tantárgyakat és a legtöbb iskolában maguk a tanulók választanak közülük, így azután — írja a Time — a legtöbb középiskolában nem tanítanak vegytant, fizikát, magasabb mathematikát. A diákok 2/3-a nem tanul vegy­tant3/4 ״-e fizikát, 7/8-a tri­­gonometriát és stereome­­triát. Csak minden hetedik ta­­nul idegen nyelvet és míg tavaly a Szovjetben 10 millió diák tanult angolul, az USA- ban 8000 tanult oroszul. De ez a kevés is túl rövid ideig hallgatja a nehéz tárgyakat, semhogy arra egyetemi ta­­nulmányuk alapulhasson. A népszerű tárgyak az autó­­vezetés, háztartási könyvve­­zetés, vendégasztal terítés, randevú-etikett, tamburm­a­­tor pálcaforgatás a parádé­­kon stb. Ezért mondja Mize­­ner, a Cornell-egyetem ta­­nára, hogy az amerikaiak pénzt költenek valamire, amit nevelésnek hívnak. A sok kritika már hozott is némi javulást, de — mond­ja Hutchins, a chicagói egye­tem volt rektora — ez csak azért van, mert félnek a Szovjettől. Ezért szeretné­­nek gyorsforralón több mér­­nököt, fizikust, mathemati­­kust; enélkül minden a ré­­giben maradna. Hogyan hat­ná át a közvéleményt a ta­­nítás fontossága, ha azt hall­ja déli szenátoroktól: in­kább ne járjanak iskolába, semhogy négerekkel járja­­nak. A külföldön azt hiszik, mindez a sok sport miatt van. Ezzel szemben sok isko- lában nincs testnevelés és tornaterem, csak — mint a Harvard-egyetem közegész־ ség-tanára írja — néhány diák-athléta sportol, a többi meg nézi. Főkép a gyalog­­lástól óvakodnak. A filozó­­fus Lewis Mumsford szerint az amerikaiaknak nincs is lábuk. Egy nemzetközi ügyességi és erővizsga kö­­vetelményeinek 9 % európai és 58% amerikai gyermek nem bírt megfelelni. Mindez, a mai külpolitikai helyzetben, fokozottan ag­­gasztja az illetékeseket, ezért volt 1956-ban pedagó­­giai konferencia a Fehér Házban. 3.6 millió sorozott ifjú közül 1.7 milliót találtak testileg vagy szellemileg al­­kalmatlannak; hasonló leg­­újabb adatokat közöl a Co­­lumbia-egyetem sorozata, „Az alkalmatlan katona.” Mindebből természetesen magam is sokat láttam, de jobbnak tartom Rickover tengernagyot idézni, ő erő­­sen elüt külsőleg a tipikus angolszász, szálfatermetű tá­­bornokoktól és admirálisok­tól. Alacsony, sovány, több­­nyíre mérges ember ő, akit — bár nevéhez fűződik az atomerő­ hajtotta tengeralatt­járó­k nem akartak ellen­­tengernaggyá kinevezni, ré­­szint zsidó volta miatt, rész­ben mert kritikáját nem szokta eltitkolni. Annál több tisztelője van a Kongresz­­szusban, meg is kapta a rangját és így szolgálatban maradhatott. Rickover nem elégszik Az 1899 óta minden évben megjelenő Zsidó Évkönyv most megjelent 1959. évi ki­­adása szerint a zsidók szá­­ma a világon 12 millió 225 ezer. Amerikában 6 millió 200 ezer él, Európában 3 millió 500 ezer, Ázsiában 1 millió 900 ezer, Afrikában 560.000, Ausztráliában és Új Zélandban pedig 65.000 lé­­lek. SVÁJC Az Egyesült Nemzetek mellett működő társadalmi szervezetek, amelyeknek a célja: küzdelem a faji elő­­ítéletek és a megkülönböz­tetések ellen — a napokban tartották üléseiket Genfben. A tanácskozásokon több zsidó testület képviselői is részt vesznek, akik élénk tevékenységet fejtenek ki az emberi jogok biztosítását célzó határozatok megszö­­vegezésében. A ״ Bne Brit’ megbízottja pl. azt javasol­ta, hogy minden állam ne­­vezzen ki külön bírókat, akiknek a kizárólagos fela­­data a fenti elveket megsér­­tő személyek és intézmé­­nyek feletti bíráskodás. A konferencián mintegy 200 delegátus vett részt, akiket az UNO nevében John Humprey üdvözölt. A pakisztáni és spanyol alel­­nökök mellett dr. Riegner Gerhardot, a Zsidó Világ­­kongresszus képviselőjét vá­­lasztották meg harmadik al­­elnökké. Dr. Riegner egyben a jogügyi bizottság elnöki tisztét is betöltötte. NÉMET SZÖVETSÉGI KÖZTÁRSASÁG Nem mindennapi perben, — amelynek anyaga magán viseli a galati helyzetek el­­lentmondásait és minden fonákságát, — hozott íté­­letet a nyugatberlini bíró­­ság. Helmut Georg Hauser, a berlini egyetem diákja, egy évvel ezelőtt levelet in­­tézett az egyetem újságjá­­hoz, amelyben azt írja, hogy a zsidók térnek vissza Né­­metországba Izraelből, sze­­rencsétlen embereknek ál­­cázva magukat, akik mégis csak Németországban érzik magukat itthon, amikor mindenki jól tudja, hogy Iz­­raelben zavartalanul és ké­­nyelemben élhetnek." A le­­vél egyébként „Heil” felki­­áltással fejeződik be. A bí­­róság Hausert 3 heti tény­­leges­ és 3 évi feltételes fogházbüntetésre ítélte. Az indoklás: német zsidó pol­­gárokat sértett meg. KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG Külföldön megjelenő, kí­­nai zsidók folyóirata közli hiteles értesülésekre hivat­­kozva, hogy a dharbini régi zsidó temetőt, ahonnan az ott eltemetettek csontjait átvitték — részben — egy új temetőbe, már felszántották és bevetették. A lap azt ál­­lítja és hangsúlyozza, hogy a kínai hatóságok egysze­­rűen "megunták" a csontok kiásását, a munkálatokat félbehagyták és a temetőt felszántatták. PAKISZTÁN Az óriási kiterjedésű or­­szágban ma — mint azt a Zsidó Vitákongresszus je­­lenti — mindössze 150 zsidó lélek él éspedig a ,,tökéle­tenült követeli a közoktatás és közművelés javítását, mert úgy véli, a tudatlan­­ság meghaladja azt a fokot, amit egy demokrácia még elbír. Legutóbbi beszédében összehasonlította az ameri­­kai iskolákat a hollandok­­kal, az előbbiek rovására. Követelte, hogy a tanítás ne csupán az élet könnyítését s az esetleges jó állás szer­­zését szolgálja, ne szórako­­zási trükköket nyújtson, ha­nem pozitív tudást adjon , a szellemi képességeket fej­­lessze. ״ Vagy jobban nevel­­jük fiainkat — mondotta — vagy szállítsuk le az élet-és­ársadalmi gettó légkö­­rében. Vezetőjük egy Tehe­­ránból (Irán) odaszárm­a­­zott tanító. Izraellel semmi kapcsolatuk nincs SZINGAPÚR Mint ismeretes, Szinga­­púr alig néhány héttel ez­­előtt nyerte el állami önál­­lóságát. A világ legújabb or­­szágában 750 zsidó él, több­­ségük Irakból és Indiából származik. Gyermekeiket Angliában, Ausztráliában vagy Új Zélandban nevelte­­tik. A hitközség megalapí­­tója egy Reuven Méir nevű zsidó volt, aki az angolok­­tól Sir címet kapott. Fia nem lévén, leánya folytatta az apa tevékenységét s kez­­deményezésére épült fel a „Cheszed Él” templom, a város egyik szép kertjében. Magán társasgépkocsijával naponta kétszer bejárja a várost, hogy összeszedje és a zsinagógába szállítsa az imádkozókat. Van a város­­ban — illetve most már az­­államban — még egy temp­­lom, amelynek a rabbija egyben sehét és mohér is. A hitközség legnagyobb prob­­lémája, hogy nincs fiatal ta­­nító, aki az ifjúságot nevel­né, részben ez is az oka, hogy a szülök gyermekeiket messzi földre küldik iskolá­ba. Úgy tűnik,■ egy-két izra­­eli tanító missziót tölthetne be a távoli keletnek ezen a pontján. ADEN A ״ Jewish Chronicle” köz-­i M. Weissmannak, a brit légierőben szolgálatot telje­­sítő zsidó katonák rabbijá­­nak beszámolóját az adeni zsidókról. A tábori pap el­­mondja, hogy az ottani zsi­­dók csaknem teljes egé­­szükben vallásosak, sokan beszélnek közülük ivritül is. A város egyik negyedének 4 utcáját lakják, ott vannak az üzleteik és a templomuk is, valamint egyetlen iskolá­­juk, amelyet részben ők ma­­guk, részben az adeni kor­­mány tart fenn. Aden zsi­­dói nem felejtették még el — írja az angol rabbi — az 1947. évi pogrommot, ami­­kor az arab csőcselék leront­­olta a lányiskolát s meg­­ölt 80 zsidót, többnyire jó­­módúakat. SZOVJETUNIÓ A Párizsban megjelenő, kommunista ״ Noje Presse” moszkvai értesülésre hivat­­kozva közli, hogy az utolsó két évben a Szovjetunió te­­r­ületén 50 szovjet-zsidó író könyvét adták ki, orosz nyelven. Prof. J. Austermann zsi­­dó tudós ״ A polgári filozófia napjainkban és vallás” cím­­mel tartott előadást a na­­pokban az ateizmus terje­­déséért harcoló szervezet konferenciájának keretében. AUSZTRIA Az ORT kiállítás kereté­­ben mutatta be az iskolai év befejeztével tevéknysé­­gét Ausztriában. A Bécsben rendezett bemutatón megje­­lent több osztrák miniszter, diplomaták és politikusok, valamint számos közgazda­­sági vezető. Goldmann, az Őrt helyi vezetője elmon­­dotta, hogy az 1956. év vé­­gén, a Magyarországról el­­menekült zsidók közül szá­­mosan végezték el az intéz­­mény szakmai tanfolyamait , ezek ipari tudással a tar­ Bolyukban alijáztak vagy vándoroltak tengerentúli or­­szágokba. A most befejezett iskolai évben nem kevesebb, mint 4000 tanulója volt az Ort-iskolának. Bécsből közült: az osztrák kormány elhatározta, hogy a kártérítési követeléseket, helyesebben a magára vál­­lalt járulékokat 1960. év vé­­géig kifizeti a külföldön tartózkodó volt üldözöttek­­nek. Ez azt jelenti, hogy az összeg nem a tervezett 10, hanem 4 év alatt kerül kifi­­zetésre. A belügyminiszter rende-nogy akadályozza meg minden olyan kitünte­­tés nyilvános viselését, ame­­lyen Borogkereszt látható. Oscar Helmar belügyminisz­ter rendelkezése hängst► iyozza, hogy az utasítás ki­­vétel nélkül vonatkozik mii► denkire, aki Ausztria téri► létén tartózkodik. A rende­­let tulajdonképpen már 15 éve érvényben van, úgy lát­­szik azonban, hogy a belügy­­minisztérium szükségesnek látta most erre a rendőri közegek figyelmét felhívni.« Az ״ Ágadat Jiszráél" élénk tárgyalásokban van ausztriai rabbinikus körök­­kel a vágási tilalom kérdé­­sében, amelyet a hatóságok az utóbbi időben a barom­­fira is kiterjesztenek. JUGOSZLÁVIA Ma mintegy 7000 zsidó * Jugoszláviában (a háború előtt 75.000), akik 30 hitköz­ségben vannak megszer­vez­ve. Az utóbbi időben néhány hitközség ifjúsági szerveze­tet létesített. GÖRÖGORSZÁG A JOINT helyettes igazga­tója, aki most tért vissza athéni útjáról, beszámol ar­ról, hogy a görög zsidók kö­­zösségi élete az utóbbi két évben szép fejlődést mutat. Néhány új intézményt hoz­tak létre és a régi kereteke t is több tartalommal törtot׳ ték meg. ANGLIA A Zsidó Világkongresszus angliai szervezete felkérte a brit UNO-egyesületet, hogy vesse latba befolyását az angol kormánynál az oszt­­rák kártérítések kifizetése ügyében. Az angliai UNO- egyesület u. i. most tartja évi közgyűlését s a Világ■ kongresszus londoni vezeti► sége ezt az alkalmat is fel kivánta használni a kérdés mielőbbi megoldásának sió■ segítésére. INDIA Bombay kormányzója egy indiai zsidó küldöttség előtt kijelentette, hogy rendkívül nagyra értékeli azokat a tel­­jesítményeket, amelyeket a zsidóság és Izrael a kultúra és a béke terén elért és an­­nak a reményének adott ki­­fejezést, hogy India és Izra­­el között a baráti kapcsol®­­tok ki fognak épülni. A kül­döttség, amelyben helyet foglalt az indiai cionista szervezet elnöke is, beszá­­molt a kormányzónak az in­­diai zsidóság ezirányú erő­­feszítéseiről. SPANYOLORSZÁG Kiállítás nyílik Madrid­ban, amely spanyol-zsidó kéziratokat, könyveket, ok­­iratokat, képeket, rajzokat fog bemutatni a közép- és a jelenkorból. A kiállítást a madridi nemzeti könyvtár bemutató termében rende­zik. BRAZÍLIA Golda Méir külügyminisz­terünk látogatásának befe­­jeztével Sao Paolo egyik leg­nagyobb napilapja, a ״ Dia­­rio de Sao Paolo" cikksoro­­zatot kezdett Izraelről. Egyik riportjának ez a címe: ,,Or­­szágút a sivatagban”, a má­­sik az arabok helyzetét is­­merteti Izraelben, a harma­­dik Tel-Aviv életét írja le. Külön cikket szentel a lap az élék elhelyezése kérdésé­­nek. LENGYELORSZÁG Svájci lapok közül, ho׳gy Krakkó egyik legrégibb zei­nagógáját állami múzeum­­má alakítják át, annak da­­cára, hogy zsidó körök ezt ellenzik. A templomot 1553- ban alapították s ez nem csupán a város,­­ hanem Európa legrégibb zsidó ima­­házai közé tartozik.

Next