Uj Kelet, 1960. január (41. évfolyam, 3476-3501. szám)

1960-01-08 / 3482. szám

HOGYAN SZÜLETIK A REKLÁM? Szóma, ha mondom Segít a gondon. Már egy köbcenti . Helyre biccenti. (Huxley: Szép új világ) ז Nem tudom, az olvasó hord-e selyem mellényt, mert nem szeretném meg­­bántani. Akárhogyan áll a dolog, jobb ha idejében meg tudja: ha nem hord selyem mellényt, akkor nem úri­­ember. Ne velem tessék vi­­tatkozni, nem én mondom. Az összes nagy európai la­­pokban naponta olvasható e megállapítás. Pontosan ebben a formában: ״ Lehet, hogy ön nem párbajozik és mégis gentleman (kép). Le­­het, hogy Ön nem is golfo­­zik és mégis gentleman (kép). Lehet, hogy Ön nem hord monoklit és mégis gentleman (kép). De ha nem visel selyem mellényt, akkor ön nem lehet gentle­­man!” Hát rendben van ez? Montgomery tábornok, aki a nemrégiben lezajlott an­­gol választási kampány so­­rán kijelentette, hogy min״ denki hülye, aki a munkás­­pártra szavaz, utólag bocsá­natot kért tizenkétmillió polgártársától. De ki kér bocsánatot azoktól, akiket naponta többször is vérig sértenek a hirdetési vállal­­kozók? Vajon nem kelle­­ne-e törvény védelmét él­­veznünk azokkal szemben, akik szünet nélkül becsüle­­tünkbe gázolnak, hol meg­­állapítva, hogy nem va­­gyunk urak, mert kitartunk a szövetmellény mellett, hol lemarházva,bennünket, mert nem iszunk egy bizonyos rumot? Egy ismerősöm, aki nagy londoni hirdetővállalatot igazgat, legutóbb megmuta­­tott néhány tervet és véle­­ményemet kérdezte. A­zt akarta tudni, milyen ha­­tást tesznek rám a hirdeté­­sek. Ezt válaszoltam: „Ve­­lem ne fáradj, én nem szá­­mítok. Nem vagyok reklám alany. Semmiféle hatással sincsenek rám a hirdetések. Még soha életemben se be­­folyásolta egy reklám elha­­tározásomat valaminek meg­vásárlására.” Gúnyosan elmosolyodott és így szólt: „Mit tudsz te erről? Hát tudod te, hogy mit miért cselekszel?” —­ Csak nem akarod azt mondani, hogy a publicitás a tudatalattimhoz szól? Hogy titokban, anélkül, hogy sejteném, gyakorol ha­­tást rám? — De hiszen ezt minden gyerek tudja. A reklám azt csinál veled, amit akar és te közben azzal kérkedsz, hogy befolyásolhatatlan vagy. Havas László riportja adóval szemben, mert nem ismerik eléggé az áruk faj­­táit és elnevezését és kivált­képpen kínos ez a hentesle­­gényekkel szemben, ahol a Szinte hihetelen, hányféle szempontot kel figyelembe vennie a jó hirdetőnek és milyen gyakran változnak ezek a szempontok. Egy időben nagy divat volt megjelölni az élelmi­­szerek kalóriatartalmát, Dr. Ernest Dichter, az Institute for Motivical Research igazgatója azonban arra a következtetésre jutott, hogy az ilyesmi inkább árt, mint használ. A kalóriák szá­­mokban való kifejezése gyógyszert juttat az embe­­rek eszébe és a betegség gondolatával asszociálják. Az autószakmában ma már általánosan elterjedt a megkülönböztetés a ״ fele­­ség” és a ״ szerető" típusú kocsik között. A szolid, csu­­kott négyajtós kocsikat a feleségek szeretik, míg a nyitott, kétszemélyes sport­­kocsik az ifjúságot, kalan­­dot, illegális szórakozáso­­kat juttatják a vásárló fér­­fi eszébe. Hosszú ideig azt hitték, hogy a felsőbb társadalmi osztályok számára drága és jó minőségű árut kell gyár­­tani és kínálni, az egysze­­rűbb emberek pedig az ol­­csót keresik. Ez az elmélet is teljesen megdőlt. A chicagói intézettől azt kérték egy napon, tervezzen egy csokoládégyár számára kétfajta dobozt. Mindkettő­­be bonbonokat csomagolnak, de az egyik kétszer olyan drága lesz mint a másik. Hosszas kísérletezés után az intézet leszállított két mintát. Az olcsó bonbonok­­nak szánt doboz vörös fém­­ből volt, kék szalaggal, igen díszes kivitelben és har­­minc centbe került darabja. Ezzel szemben a drága bon­­bonoké egyszerű rózsaszínű kartonból volt és mindössze 9 centbe került. A­ magya­­rázat igen kézenfekvő. Az alacsonyabb társadalmi osz­­tályok képviselői számára valóságos esemény egy do­­boz csokoládét ajándékozni, vagy kapni s bizonyos, hogy az ifjú hölgy, akinek szán­­kus minőségét kel megvi­­tatni Egy nagy élelmiszer­­áruház utasítást adott a húsosztály kiszolgálóinak, hogy különleges tapintattal kezeljék az ilyen vásárlókat és lássák el őket tanácsok­­kal. Az eredmény nem ma­­radt el ták, meg fogja őrizni a do­­bozt. Ezzel szemben a jó­­módú trilány számára az egésznek nincs különösebb jelentősége és könnyed mozdulattal fogja elhajítani a kiürült skatulyát. A reklám lélektani rejtel­­mei néha megdöbbentőek. Egy moziban, a fém vetíté­­se közben, többször levetí­­tették azoknak a jégkoc­­káknak (csomagolt fogy­­nak­) a hirdetését, melyeket a szünetben árulnak. A ve­­títés minden esetben csak egy szempillantásig tartott, így a nézők nem csupán el­­olvasni nem tudták a hir­­detést, de nem is vették észre, hogy a filmet meg­szakította valami. Ennek ellenére a szünetben har­minc százalékkal több fagy­la­lt fogyott, mint egyéb­­ként. Ha az eset nem vélet­­lennek, vagy a különösen erős kánikulának tulajdo­­nítható, akkor valóban dia-, dalát jelenti a tudatalatti­­hoz szóló publicitásnak. És nem utolsó sorban fo­­galmazás kérdése is min­­den. Amerikában ma már minden valamirevaló em­­bernek van magánrepülőgé­­pe és Európában is egyre inkább terjed e szokás. A repülőgépgyárak azt hirde­­tik, hogy egy repülőgép nem kerül többe, mint egy drága autó, ami igaz is. Csakhogy ez a kiegyenlítő­­dés nem úgy következett be, hogy a repülőgépek ára lezuhant és mindenki szá­­mára elérhetővé vált, ha­­nem úgy, hogy egyre bo­­nyolultabb és drágább autó­modelleket gyártanak, me­­lyeknek ára felsrófolódott a repülőgépeknek nívójára. A pszichológia felhaszná­­lásának egyik elfajulása­ként, az angliai Cardiffbans egy áruházban hipnózis alatt hagyták vásárolni a vevőket, hogy megállapít­­sák, mihez van valójában kedvük. Valóban, a reklám egyre agresszívebben, erő­­szakosabban, tapintatlanabb­­bul hatol be idegánéletünk­­be. nek nevezik ezt: ״ A sültnek ne a zsírját és húsát add el. Az izét és az illatát áruld!” Nem tárgyakat ki­­nál, hanem a boldogságot, melyet a tárgyak nyujta׳■ nak. Vegyük pédául az életbiz״ tosítást. Nagyon nehéz élet­biztosítást hirdetni. Egy ilyen kötvény rajza legke­­vésbé sem csábító. A bizto­­sító azonban azt mondja magának: az emberek biz­­tonságot akarnak, feleségük és gyermekeik boldog jövő­ jét. És már a boldogságot hirdeti. Emberi érzésekre hivatkozik. Nem csupán az agyhoz, az ösztönhöz, vagy tudatalattihoz szól. A leg­­ősibb emberi érzéseket tá­­madja A szakemberek megállapí­­tották, hogy a fiatal embe­­rek fogékonyabbak a hír­­detések iránt mint az idő­­sek. A legjobb alany a tizen­hatéves fiú vagy lány. Csak­hogy ebben a korban még nem számít vásárlónak. A hirdetők azonban perspektívá­kusan dolgoznak, nem bán­­ják, ha csak három-négy év­­múlva lesz vásárló abból, akit sikerült meggyőzniük. A nagy példák Sok reklámötlet, mely ma már elcsépeltnek és túlha­­ladottnak tűnik, a maga idejében szenzációt keltett, Bantum volt minden idők egyik legzseniálisabb hir­­detője. Mikor cirkusza Ameriká­­ba érkezett, nagy sztárjá­­val, Jenny Lind énekesnő­­vel, az előzetes plakátok minden nap változtak: ״ Jön! Jön! Még nyolc nap!” Azután, még hét nap, még három nap! Semmit sem bízva a véletlenre, utolsó pillanatban még öngyilkossá­got követett el egy newyorki polgár, mert a nagy énekes­nő nem akarta szeretni (a folyó alatt szépen kiúszott). Hollywood sokat tanult Barnumtól és az efféle pub­­licitás ma mindennapos do­­log, de akkoriban vakmerő újításnak számított Amikor Gordon­ Bennet elhatározta a New York Herald megindítását, 1871- ben, Afrika szívébe küldte Stanleyt, hogy kutassa fel Livingstonet A nagy újsá­­gok ma is felfedezőutakat, expedíciókat, társasutazáso­­kat szerveznek. Számos au­­tógyár, például a Citroen és a Renault a legnagyobb nemzetközi autóversenyek szervezője. A hirdetés nem csupán a tisztességes kereskedők, de a nagy és kis széhámosok egyik kedvelt fegyvere. A nagyokról majd egyszer kü­lön szólunk, most csak azt a szerény csalót említjük meg, akin 1910-ben egész Németország nevezett Ap­­róhirdetést tett közzé a la­­pokban, hogy egy márka beküldése ellenében bárki megvásárolhatja a császár­­nak egy neves festő által készített arcképét. És való­­ban: mindenki, aki beküld­­te az egy márkát, kapott egy tíz pfenniges bélyeget, amelyen a császár arcképe volt látható, egy igen jóne­­vű festőtől. Ez azonban kivétel. Túl­­zás lenne azt állítani, hogy minden reklám önmagában véve is csalás. És mégis, nagyon sokan elvből ellen­­zik a publicitást. Mások szerint valóságos áldás, mely a civilizáció fejlődő­­dését szolgálja. Vizsgáljuk meg tehát a legfontosabb kérdést: a nagyközönség számára, hasznos, vagy ká­­ros-e a publicitás? (Folytatom) I. A publicitás uralma alatt két doboz A titkos indítékok Néhány évvel ezelőtt, egy tapasztalatok arra indítót­­amerikai automobilgyár vé­­ták az amerikai reklám­­leménykutatást rendezett, szakmát, hogy létrehozza a Ennek során, a megkérdő­ Motivational Research (M tettek jelentős része úgy­­ R.) intézményét, mely a rá­­nyilatkozott, hogy ״ értelm­­ sárlók rejtett indítékait mese­kocsit szeretne vásár von hivatva feltárni. Száz volni. Értelmeset, tehát fö- 1 és százmillió dollárt költe­nek évente, hogy megálla­­pítsák, mit kiván valójában a közönség. A pszichoanalí­­zis egész fegyvertárát fel­­vonultatják, hogy behatol­janak az átlagpolgár tuda­­ta alá és felszínre hozzák titkos vágyait és ellenszen­­veit. Asszociációs és Ror­­schach tesztek éppen úgy szerepelnek ebben a hadjá­­ratban, mint a kollektív in­­terújuk, ahol egy egész te­­rem hallgatósága gyakran szenvedélyesen vitatja meg egy fogpaszta vagy melltar­­tó előnyeit és hátrányait. Ezek a kísérletek gyak­­ran meglepő eredményeket produkálnak: fösleges luxus nélkül valót, kényemesen kezelhetőt és parkolhatót. A gyáros már régen fog­­lalkozott e tervvel, nekilá­­tott tehát, hogy sorozatban piacra hozza az értelmes kocsit. Ez volt az amerikai autógyártás legnagyobb ku­­darca. A közönség hallani se akart a kocsiról. Aki kis kocsira vágyott, az megvet­­te az európaiakat, de éppen azok, akik a körkérdés so­­rán a racionális kocsikra szavaztak, továbbra is ki­­tartottak az alacsony, hosz­­szú, aerodinamikus, vadszi­­nűi autók mellett. Az ilyen és ehhez hasonló A háziasszony önérzete Rendkívül érdekesek a megállapítások, melyekre a háztartási gépekkel kap­­csolatban jutottak. Mint köztudomású, ezek a gépek időt takarítanak meg és ezt az argumentumot a hirde­­tések ki is hangsúlyozzák. A dolgozó asszony, aki mun­kája után foglalkozik ház­­tartással, tudomásul is vet­­te ezt az érvet. Nem úgy a háziasszony, aki saját fon­­tossági érzését látta veszé­­lyeztetve. Egy hirdetési szakember így magyarázza ezt: ״ Ha azt mondod egy há­­ziasszonynak, hogy használ­­jon mosógépet, elektromos szárítót, vagy zöldséghámo­­zót, mert így több ideje ma­­rad a bridgere, el vagy vesz­­ve. A mai háziasszonyok­­nak már amúgyis lelkiisme­­retfurdalásuk van, hogy ke­­vesebbet dolgoznak, mint anyáik. Inkább arról győzd meg őket, hogy több idejük marad gyermekeik számá­­ra." Persze ez az igazság sem általános. Nagy eredmé­­nyekkel járt egy háztartási gépeket gyártó üzem rek­­lámhadjárata, melynek so­­rán sorozatosan közölt ké­­peket csúnya, görnyedhátú, megöregedett asszonyokról. Az aláírás mindig ez volt: ״ Minden asszony, aki olyan munkát végez, melyet egy elektromos gép elvégezhet­­ne helyette, óránkint három centért dolgozik. Az élet túlságosan drága, hogy így elpazaroljuk.” Az M. R. egyik ankétája során megállapítást nyert, hogy a fiatal feleségek előnyben részesítik az önki­­szolgáló boltokat a fűszer­­üzletekkel szemben. Külö­­nösen érezhető volt ez a mé­szárszékeknél. Gyorsan ki­­derült, hogy a tapasztalat­­lan ifjú asszonyok feszé­­lyezve érzik magukat az el­ ״ Singer” varrógépek kedvező feltételekkel. Díjmen­­tes bemutatás. Legdúsabb választék.:­­BERGMAN-T. A., BEN JEHUDA 10. tel. 23660 Speciális feltételek azoknak, akik kártérítést kapnak A járvány Nyiss ki egy újságot, a városkában láttam egy te­metkezési vállalkozó­­kira­katában a nagysikerű Sztá­­lingrád-film plakátját. A film címe: „Kutyák, örökké akartok élni?!” — Finom célzás, nem? A­ hirdetés célja, meg­­győzni az embereket vala­­miről. Rábírni őket, hogy azt tegyék, amit a hír­­dető akar. Vásároljanak meg valamit, vegyenek igénybe egy szolgálatot, vagy támogassanak egy po­­litikai irányzatot. A hirde­­tés modern intézmény, mindössze száz éves, de tá­­gabb értelemben mindig is létezett. Kell-e szebb példa a pub­­licitásra Napóleon beszédé­­nél: ״ Katonák! Elegendő lesz azt mondanotok: Aus­­terlitzben voltam, hogy azt mondják rólatok: íme egy hős!” — Nem ugyanaz-e a pszichológiai alapja e mon­­datnak, mint a modern rek­­lámnak: Akarja, hogy isme­­rősei hősnek nevezzék? Haljon meg Austerlitzben! Haljon meg Napóleonért! rádiót, vagy televíziót, vagy akár levelesládádat — hir­­detésekre akadsz. Indulj út­­j­ra autóval, vonaton, met- I­rón vagy autóbuszon, menj kávéházba, étterembe, szín­­házba vagy moziba — szem­­betalál­kozol a hirdetéssel. Éjjel ő világítja be a nagy­­városok utcáit és tereit és mert vidéken még nincs 3 eléggé elterjedve, autókara­­vánokat szervez, melyek mindenhova eljuttatják. Gyermekeid levonásképe­­ket gyűjtenek, melyeket publicitásként kaptak. Fü­­zeteik, ceruzáik, vonalzóik hirdetési kampányok aján­­dékai. Amikor megszületsz, már olyan pelenkába bur­­kolnak és olyan hintőporral hintenek be, melyet szülei a hirdetések hatása alatt vá­­sároltak. És még a halállal sem ér véget a dolog. Az amerikai temetők — melyek magánkézben van­­nak — bejáratát neonok hirdetik. Egyes temetkezési vállalatok fogadócsarnoká­­ban, fotelban ülnek a hullá­­kat ábrázoló bábuk és így fogadják a látogatókat, ez­­zel is jelezve, mennyire vi­­dám az élet, illetve a halál e vállalat nyugvóhelyein. ״ Nyugodjon a legnevesebb hollywoodi sztárok között” — hirdeti az egyik neon. A másik kategorikusabb: ״ Hal­jon meg, a többi a mi dol­­gunk!” Egy németországi A boldogság hirdetése A mai publicitás azonban még bonyolultabb lélektani eszközökkel dogozik. Létre­­hoz bizonyos vágyakat, igé­­nyeket, szükségleteket a tö­­megben. Nem az árut adja el hanem az azt kísérő illú­­ziót. Amerikában ״ sizzles”­ ÉS MONDTA... ... egy hollywoodi kisfl■ a barátnőjének: ״ Tényleg nagyon szeretlek. Ha nagy leszek, te leszel az első £ fe­leségem.” ... egy feleség a gond tér*■ kelten számolgató férjénél. ״ Talán jó lenne, ha minden hónapban valami pénzt kölcsön vennénk, hogy le״ gyen mit félretenni.” ... egy amerikai apa Mb״ nya udvarlójának ebéd közi״ ben: ״ És tud még valamit — a fridzsider kiürítésén kívül.” ... egy nőegylet pénztár״ noknője a közgyűlésen. ..NB előtt beterjeszteném pénz״ tán beszámolómat, szüksé­­gesnek tartom kihangsf► lyozni, hogy exakt szán*• adataim csak megközelítő״ leg pontosnak értendők.” (Reader’s Digeels ★ PESTI MINDENFÉLE A túlzó komikus a halált fogja a nevettetéstől. Vezeklés nélkül alig le­n­nének jócselekedetek. Fiatal író figyelmében többet lehet tanulni egy megírt rossz regényből, mint száz elolvasott jó re״ gényből. Vannak emberek, akik hibáik ellenére is jók és vannak olyanok, akik eré­­nyeik ellenére is rosszak. (Ludas Matyi) * MI A HAZASSÁG? Egy társaságban arról beszélgettek, ki tudja a házasságot a legrövidebben jellemezni. Mindenki meg­­próbálkozott vele, végül is egy idősebb úr nyerte el a pálmát, aki ezt mondta: — Először a férfi besze és a nő hallgat, azután a nő beszél és a férfi hallgat majd mindketten beszélnek és a szomszédok hallgat­­nak. ★ Hátha valaki nem ismert A tanító rászól Pistikére: — Fiam a kutyáról szóló dolgozatod szóról-szóra az öcsédével azonos. Hogy le­­het ez? — Úgy, tanító úr kérem, — feleli a gyerek — hogy mind a ketten ugyanarról a kutyáról írtunk.­ ­ ÉRDEKES APRÓSÁGOK A pár héttel ezelőtt ■ebl­hunyt George Marshall a­­merikai tábornok érdemei között azt is kiemelték, hogy nem írta meg hábo­­r־ús emlékiratait. Curd Jürgens fogja jáb״ szani a ״ Raszputin” új film׳■ változatának címszerepét. Kassán egyetemet létesí­­tettek, mely Pavel Josef Safarik nevét viseli. Az egyetemnek orvosi és böl­­csészettudományi fakultása van. Th. Lacky angol mérnök olyan szőnyegfestő gépet talált fel, mely nyolc szín­­ben tökéletesen utánozza az eredeti perzsaszőnyegek finom színárnyalatait és szakértők szerint valószí­ nűleg nagymértékben csök­­kenteni fogja a perzsasző­­nyegek árát. Bobby Driscollt a holly­­woodi rendőrség letartóz­­tatta tátött kábítószerek élvezése miatt. A most 22 éves Driscoll tíz évvel ez­­előtt megnyerte az Oszkár­­díjat ״ Az ablak” c. filmben nyújtott alakításáért. (Time, Chicago) a Schopendr••::׳’ mondta: ,,Az élvezet mindig csak egy szükséglet csillapítása.” 1an1nn33 ixanmx KALAPOT CSAK HELIL SCHWARTZ TEL-A­VÍV, Nád­lát Benjámin utca 40. TISZTÍTÁS • Telefon 65309 © JA­VITAS 1960 1­8 Új Kelet 13

Next