Uj Kelet, 1963. február (44. évfolyam, 4417-4440. szám)

1963-02-01 / 4417. szám

­ Aba Berdicsev emléke E héten volt 19 éve Aba Berdicsev, a hős ejtőernyős mártírhalálának. A romá­­niai Noár Hád­om­ soraiból kikerült Aba Berdicsev 1943 végén indult el társai­­val, hogy a romániai front mögött az ellenséges terü­­leten leereszkedjen. 1944 ja­­nuár végén valószínűleg a szlovák-magyar határ men­­tén garázdálkodó náciala­­kulatok kezébe került. A Csehszlovákiában most néhány náci ellen beindított perben néhány olyan Szlo­­vákiában működött náci tiszt is szerepel, akik pon­­tosan abban az időben a szlovák-magyar határon a menekülő zsidókra vadász­­tak. Aba Berdicsev barátai remélik, hogy ebben a per­­ben az elveszett Berdicsev halálának rejtélyére is vi­­lágosság derül. A hős ejtő­­ernyősről Bát Jám városa nemrég utcát nevezett el, ugyancsak utcát készül el­­nevezni Berdicsevről Natali­­ja városa is. r■ ' •»יי־ '•־ *.׳. ‘ ׳־ ;v' '■ -'יי ״ 'f -if ־*־־"' ־י י ־־ -. ־ Bizonyos, hogy a tel-avivi nyomortanyák lakói egy lé­­p­sel közelebb jutottak a ki­űzött célhoz. . A ״ lakást lakás ellené­­ben” jelszó, amelynek je­­gyében hétfői tüntetésüket megtartották, megfogant az izraeli közvéleményben. S amint Agránát felsőbíró emlékezetes előadásában megállapította, ebben az ors­zágban a bírák sem von­hatják ki magukat a köz­­vélemény hatása alól. Hát még a Kneszet, a parla­­ment, ennek a közvéle­­ménynek választott testű-­­­a, mely elé nemsokára í­dakerül az a törvényja­­vaslat, amely a nyomorta­­nyák lebontásának és la­­k­ók kártalanításának mód­ja­ lesz hivatva rendezni. Az írás, a szó és a gyüle­­kezés szabadsága, az izraeli demokrácia áldásos szabad­­ságjogai álltak oda a Man­­s , Szumeil, Machlul, Nor­­a­ja és ki tudja felsorolni, hogy hányféle barakk- vagy romnegyed lakói mellé. Ezt láttuk a Szumeil egykori arab faluban rekedt 28 csa- lád ellen folyó kilakoltatási ak­ciónál. A felsőbíróság en­­gedélyezte egy filmhíradó vetítését, amelyben rend­­őröket láttunk „munka köz­­ben”, amint egy pert vesz­­tett családot kilakoltatnak. Csúnya jelenet volt, en­­nél rombolóbb hatásút rég nem láttunk. Rombolta a rendőrség tekintélyét, a polgárnak a bíráskodásba és a végrehajtó hatalomba ve­t■tt hitét. ­ג, polgár s valószínüleg a hatóság is igy vélekedik : nem, ez nem lehet a módja. Még akkor sem, ha mint mondják, a szumeili esetben a polgár volt a bűnös, mert teljesíthetetlen feltételek elé állította a telektulajdonos vállalatot. Ez akkor sem lehet a rendezés módja, ha a polgárnak nincs igaza.­­ Mindamellett, tartózkod­­ni kell a sietős vélemény­­nyilvánítástól. Ebben a kér­désben túl sok tényező akar halászni a zavarosban. Poli­­tikai pártok, amelyek nem mernek az áramlattal szem­­befordulni és kis nyerészke­dők, akik a városfejlesztési munkálatokat kitűnő alka­­lomnak találják arra, hogy meggazdagodjanak, vagy legalább is komoly anyagi előnyöket csikarjanak ki belőlük. Ilyen tünetek akadályoz­­zák például a tel-avivi Di­­zengoff és King George ut­­ca sarkán a Nordija ne­­gyed átépítését. Olyan eset­­ről is tudunk, hogy egy ba­­rakklakó nem egy, hanem két lakást követel magá­­nak, mert lánya közben férjhez ment és együtt lakik vele a crifben. S mert a családnak „üzeme” is van a barakkban (cipészet vagy kárpitos műhely) — üzlet­­helyiséget is követelnek je­­lenlegi lakásuk fejében. Két lakást és egy üzlethelyisé­­get a Dizengoff—King George sarkán — egy ba­­rakk fejében, melynek telke sohasem volt birtokukban. Ez a szélsőséges példa bizonyítja, hogy nem min­­dig vezeti tiszta szándék a nyomortanyák minden lakó­ját. A „lakást lakás ellené­­ben” jelszó igen szép és tel­­jesíthető. Csakhogy egy­­egy községi tanács, vagy magánvállalkozó ezt meg is próbálta és nem mindig tudja keresztülvinni. A Szochnutnak sem sikerült, amely még mindig hiába­­próbálja meggyőzni Bét Lid máábárá lakót, hogy költöz­zenek ki düledező barakk­­jaikból. Pedig ott meg van a lakás a lakás ellenében. S ez a helyzet, mint nem­­rég olvastuk a chederai Agrobank-máábárákban is, amelynek lakóit szintén nem csábítja a felépített, komoly lakás. Jobb a má­­ábára, ahol nem kell adót fizetni... Még a legtisztább és legbecsületesebb rendezési szándék is megbukik, ha az egyik tárgyalófélnek nin­csenek tiszta és becsületes szándékai. ★ Annak a tömegmozgalom­nak, amely a nyomortanyák lebontásra ítélt házaiban lakó polgárok igazságos kártalanítására megindult, olyan vezetőkkel kell ren­­delkeznie, akik meg tudják különböztetni a jogot a túl­­kapástól. Ezért látszik logikusnak Mordecháj Námir polgár­­mesternek az az ígérete,, hogy befolyással lesz a ké­szülő törvény megfogalma­­zására: olyan szakaszt is kell tartalmaznia, amely kötelezi a feleket választott döntőbíróságra, ha a „la­­kást lakás ellenében” elvé­­nek keresztülvitelének né­­zeteltérések merülnek fel. Tel-Aviv városa általá­­ban sikeresnek nevezhető módon oldja meg ezeket a kérdéseket, ha a hatáskö­­rében maradnak. Így tör­­ténik ez a tengerparti Ma­­chlul negyedben és a jaffai Szádine nyomortanyán, ahol komoly anyagi áldozattal gondoskodik a kitelepítet­­teknek a város más helyén való emberi elhelyezéséről. S éppen azért kívánatos volna,­­ ha ez a megoldás több pénzbe is kerül az adófizetőnek , hogy ne bízzák magánvállalatokra az ilyen fejlesztési munká­­kat. A magánvállalatoknak olcsón kell átadni az olyan telkeket, amelyeken rom­­házak, vagy régi barakkok állanak, mert hiszen a tel­­keknek csak akkor lesz ér­­téke, ha a lakóik elköltöz­­nek onnan. S még ha sikerül is a magánvállalatnak megálla­­podást kötnie a lakókkal —, velük szemben könnyebb érvényesíteni az olcsó jel­­szavakat. Egyszerű azt mondani, hogy a vállalat nyerészkedni akar —, fizes­­sen tehát többet a lakónak, mint amennyi jár nekik. A jelenlegi viszály azt mutatja, hogy ez a jelszó sikeresen hat. S ezzel szem­ben hiába hangoztatja a be­­fektető, hogy a vállalkozás rentabilitását kétségessé te­­szik a túlzott követelések. A szumeili eset is bizonyít­­ja, hogy ez az érv nem meggyőző. Mert ha kilakol­­tatásra kerül a sor, a köz­­vélemény minden körülmé­­nyek között a vállalkozó ellen fordul. A törvénynek gondoskod­­nia kell arról, hogy a nyo­­mortanyák lebontásánál minden fél érdekeit tiszte­­letben tartsák. Ha ez meglesz, — s nem kételkedünk benne, hogy a történtek után ez be is kö­­vetkezik — még talán eb­­ben az évtizedben megéljük, hogy Tel Aviv és más váro­­saink nyomortanyái helyén szép, új negyedek keletkez­­nek. És létrejönnek a nagy­­szabású létesítmények, a­­melyeknek tervei már ké­­szen állanak és annyi re­­ményt fűznek hozzájuk. Még csak vallásosnak sem kell lennie­­valakinek ahhoz, hogy az idegeire menjen az, amit a különbö­­ző missziók csinálnak Iz­­raelben. Hiszen ez elsőran­­gú nemzeti probléma. Tény­leg, mit akarnak tőlünk ezek a sokpénzű egyházak és sokpénzű papok? Zsidó­­kat téríteni? Hát mik va­­gyunk mi? Bálványimádók, emberevők, ijesztő babonák­­ban tévelygők? Nincsenek-e még mindig elég számú „vadak” szerte a világon, rejtett és kevésbé rejtett dzsungelekben, akiket érde­­mes téríteni? Mi mindenen ment ke­­resztül népünk az utolsó évtizedekben. Tűzön-vizen, gázon ... fis mekkora ne­­hézségek, mennyi külső el­­lenség gyűlölködésének kö­­zepette, mennyi probléma kereszttüzében kell építe­­nünk ezt az országot és ezt a népet. Mis akkor, mintha mindez nem volna nekünk elég, jönnek még misszionáriu­­sok. Nem is jönnek, itt él­­nek bent az országban, kö­­zöttünk. És ájtatos dalok­­kal áténekelnek néhány száz zsidó gyereket a másik tá­­borba. ★ Még csak azt sem mon­­dom, hogy a missziónak, a keresztény missziónak nem volt valamikor fontos tör­­ténelmi szerepe. Megszál­­lott papok nem egész ered­­ménytelenül civilizáltak itt­­ott igazán vad törzseket. Az erdőkben meztelenül járó embereket, kannibálo­­­kat, emberevőket, olyano­­kat, akik az özvegyeket megégették férjük holtteste mellett, vagy olyanokat, a­­kik fiatal szű­zlányokat dob­tak egy rettentő Moloch tü­­zes szájába. Eszkimókat, a­­kik foghíjas öreg­asszo­­nyokat, mert már nem tud­­ták megrágni a fókabőrt, kitettek egy jégtáblára, hadd fagyjanak holtra, vagy hadd falja fel őket egy jegesmedve. Vagy olyan afrikai törzseket, melyek krokodilnak dobták oda a munkaképtelenné vált öre­­geket, vagy egyszerűen agyonverték őket, hogy ne fogyasszanak azután, hogy termelni már nem tudnak semmit. Varázslókat, szel­­lemidézőket, vajákosokat, szörnyű babonásokat biztos nem volt haszontalan dolog megtéríteni, erkölcseiket va­lamelyes módon megszelidí­teni. Némely misszionáriusok igen derék módon csinálták ezt a munkát, holott nem­­egyszer a frissen megtértek nemcsak ellenségeiket, ha­­nem barátjukat, a kegyes misszionárius papot, is fel­­falták. Kis, hogy kellett törjék fejüket a misszionáriusok például azon, hogy a leg­­fontosabb keresztény imád­­ságot, a mindennapi Mi­­atyánkot le tudják fordíta­­ni az eszkimók nyelvére. Ugyanis mit tehettek volna ezek az eszkimók azzal a mondattal (amely egyéb­­ként zsidó forrásokból ke­­rült a keresztény imádság­­ba) , .a mi mindennapi ke­nyerünket add meg nekünk ma”. Hiszen az eszkimók éle­­tükben nem láttak kenye­­ret, míg csak a misszioná­­riusok fel nem keresték őket, így hát az imádság er­re való mondatát így kellett eszkimóra fordítani: ״... a mi mindennapi ha­­lunkat add meg nekünk ma.” ★ Bár minden éremnek két oldala van. Ama bizonyos egykori misszió sem volt csak jószándékú és csak igaz célokat követő. Igaz, volt sok derék, naiv misz­­szionárius, de voltak közöt­­tük ravaszok is, akik vala­­mi egyebet is akartak, mint megtanítani a „vada­­kat” a Miatyánkra. A do­­log úgy volt, hogy az angol írta: Jámbor Ferenc imperializmusnak jó szol­­gálatot tett a misszió. E­­gyébként — például Grön­­landban, Izlandban — az angolnál sokkal enyhébb skandináv imperializmus­­nak sem jött rosszul az eszkimók megtérítése. An­­gol gyarmatokon a legtöbb misszionárius előfutára volt a brit gyarmati politiká­­nak, az angol terjeszkedés­­nek. Ezt már az angol örö­­kösödési törvény hozta így magával. Angliában csak az elsőszülött fiú örökölt, neki jutott a cím, a birtok, a gyár. A középső fiú gyar­­mati katonatiszt lett, a har­­madik pedig pap, esetleg misszionárius. A munkakö­­zösség azután úgy volt, hogy a középső katona fiú karddal meghódította a gyarmatot, a harmadik, a misszionárius pap rábeszél­­te a bennszülötteket, ne járjanak meztelenül, mert ez Istennek nem tetsző do­­log, hanem öltözzenek az első fiúnak manchesteri gyárából való szövetbe. Akkor volt ez a „munka­­megosztás” angol testvérek között, amikor az angol im­­perializmus még virult és hozzászoktatta az angol dzsentimeneket ahhoz, — amint ezt egy helyen Jo­­nathan Swift vitriolba már­­tott tollával megírta, — hogy 18 országból való ter­­mékekből állítsák össze hét­­köznapi reggelijüket: dán vajból, norvég füstölt hal­­ból, már nem tudom melyik országból való szalonnából, gyarmati tojásokból, dél­­szaki eskolitból, abesszin kávéból, ázsiai búzából és így tovább. Azóta úgy az imperializmus, mint az an­­gol reggeli roppant össze­­szűkült és megenyhült és kormányzókkal, meg rend­­őrparancsnokokkal együtt a misszionáriusok is vissza­­szivárogtak az anyaország­­ba. Talán, mert napjainkban oly sok „vad” ország lett önálló, azért megy most olyan aktívan éppen nálunk a misszió. Főleg a protes­­táns misszió: skót egyhá­­zaké, angol egyházaké, ame­rikai protestánsoké, finnor­­szágiaké és egyéb északi és nyugati országokból va­­lóké. Katolikusok is csinálnak missziót, de igen enyhe mó­­don. Volt ugyan egy próbál­kozás, ami nem sikerült. A Dániel atya esete, a Ru­­feisen fiúé. Aki perelte íz­­ן­ráel államát, hogy ismerjék el őt katolikus vallású zsi­­dónak, zsidó nemzetiségű­­nek. Nem volt ez Dániel atya önálló vállalkozása, nem is lehetett. Honnan van egy szerzetesnek pénze perelni, hiszen örök szegénységi fo­­gadalmat tett? Azonfelül hogyan indíthat egy szerze­­tes pert, pláne ideológiai pert, fölöttes egyházi ható­­ságainak beleegyezése, vagy egyenesen utasítása nélkül? A katolikus egyház misz­­szió-osztálya próbált itt va­­lamit. A missziót Izraelben megnehezíti a zsidók nem­­zeti érzülete. Ilyen problé­ma nem volt sem afrikai négerek, sem sarkvidéki eszkimók között. Ha a leg­­felsőbb bíróság eleget tett volna Dániel atya kérésé­­nek, akkor a misszionárius katolikus papok azt mond­­hatták volna: „Nem taga­­dod te meg a zsidó nemze­­tét azzal, ha katolikus val­­lásra térsz át. Csak vallást változtatsz, de nem nemze­­tét. Látod, Dániel atya is katolikus és zsidó nemzeti­­ségű.” Ami a görögkatolikus egy­­házat és pláne a görögkele­­tit illeti, őket alig-alig ér­­dekli a misszió. Vagy száz évvel ezelőtt áttérítettek némi arabokat, azóta meg­­szűntek missziót kifejteni zsidók és arabok között. Azt talán csak mondani sem kell, hogy egyetlen egyház van Izraelben, a­­mely nem akar zsidókat té­­ríteni: a mohamedán egy­­ház. Megesik ugyan, hogy egy-két zsidó áttér moha­­medánnak, az azonban nem mohamedán misszionáriu­­sok munkájának következ­­ménye, hanem valamely csinosabb arab leányé, aki­­nek családja átcsábít né­­hány zsidó fiút a mohame­­dán egyházba. ★ Meg kell itt azt is mon­­dani, hogy a zsidók soha­­sem foglalkoztak missziói­val. Legalábbis nagymér­­tékben nem. Itt-ott szórvá­­nyosan valószínűleg igen, Ezra és Nec­emiás idejé­­ben is történtek efféle kí­­sérletek és később is, de mindig csak egyes esetek­­ben, vagy kisebb csoportok­­ra terjedt. Kollektív térítésre egyet­­len egy példa van a zsidó őstörténelemben. Igaz, ar­­ról jobb nem beszélni. Tör­­tént ez akkor, amikor Já­­kob leányát, Dinát — ahogy azt Károli Gáspár bibliai or­­dítása kifejezi — Söchera hercege ״ megszeplősítette”. Erőszakkal persze, Dina a­­karata ellenére. Akkor ״ missziót” csinált a söche­­rniek között Jákob két fia, Simon és Lévi. Kézzel — sőt késselfogható ״ misz­­sziót” De nem azért, hogy tényleg héberré tegye őket, hanem, hogy ״ misszió” utá­­ni fájdalmukban könnyen tudják őket kardélre hány­­ni. Egyébként a zsidó felfo­­gástól távol állt a térítés. A zsidók magukat kiválasz­tott népnek tartották. Meny­nyi bajuk volt a történelem során ezért a hitért. Meny­­nyire gyűlölték, üldözték, mennyire irtották a zsidó­­ságot, hogy letörjék ebbeli gőgjüket. A kiválasztott nép gőgjét. Holott ez nem volt gőg, nem volt büszke­­ség, hanem valami egészen más dolog. Mert mire tartották ma­­gukat az ősi zsidók kivá­­lasztottaknak ? Nem arra, hogy uralkod­­janak a világon, ilyen gon­­dolat a német kiválasztott­­ság. A zsidó kiválasztott­­ság gondolata tulajdonkép­­pen nem gőg, hanem sze­­rénység volt. Egy nép ma­­gára vállalta, hogy meg­­tartja egy erkölcsi élet ösz­­szes parancsolatait. Hogy igyekszik becsületes, egye­­(Folyt, a 6. oldalon) ^WVAA/WWVWWV Irta: Barzilay István Emberséges törvényt a nyomortanyák lakóinak Csak a misszió hiszik meg nekünk... A­B­N­É HEBZL KÖZLEMÉNYEI Egyesületünk kultúr-est sorozata keretében Danzig Hillel újságíró, a ״ DAVAR” belső munkatársa ״ A BÉKE ÚTJA” cílen tart előadást 1963 február 4-én, hétfőn este 9 órai kezdettel a Savoy szálló nagytermében. Tel- Avív, Geula 5., melyre szeretettel várjuk tagjainkat és barátainkat. Felkérjük a hölgybizottság tag­­jait, hogy ugyanaznap d. u. 6-ra fontos megbeszélésre a Savoy kis­­termében megjelenni szíveskedje­­nek. . A vezetőség. P­ilo­t A holdba egyelőre nem jut­ p A τ־ד־דד־ T­\\T hat el, de a SATURNUST ,S/4 1 / / [X­­\t könnyen elérheti, ha meg­­x x x vz v veszi a PILOT RADIO SATURN modeljét, a rádiókészülékek csillagát 1963-as model­l 8 lámpa, S dupla ★ 6 hullámhossz, 4 rövid ★ HI-FI •k 2 hangszóró­k belső, forgó an­­tenna ★ Ragyogó szekrény S A T U R N Pilot 43 éve az USA-ban és Angliában 32 éve Izraelben PilotPadio טאוחולקנואטחת!*r­á­ér­e­g­x pki­k­c­b­e? -------------------------- NÉZZE MEG KIRAKATOMAT! HESIL SCHWaRTZ KALAPSZAKÜZLET. TEL-AVIV. NÁCHLÁT BENJÁMIN-U. 40. TISZTÍTÁS TELEFON: 65309 JAVU­AP A vasárnapi Új Keletben. Részletes beszámoló a hétvégi sporteseményekről Erjedés az izraeli pártokban Színes interjúk az ״ Emberek, akikről beszélnek” rovatban Tudományos-technikai rovat ! — Kommentárok, keresztrejtvény! — S 1962 II1 Ej Kelet

Next