Uj Kelet, 1967. július (48. évfolyam, 5758-5783. szám)

1967-07-28 / 5781. szám

PRO MEMÓRIÁM A magyar főváros ismét ״ történelmi találkozás” szín­­helye volt. Kádár János párt­­főtitkár látta vendégül a ״ bé-­­ keszerető” népek tárgyalásá-­ ra összesereglett ,,komcsi” főkolomposait. A tanácskozás eredményei ismeretesek: mész­szemenő támogatás az ״ ag­­resszió” áldozatává lett arab népeknek, a ״ támadó” Izrael megbélyegzése. A vendéglátók, a történe­­lem tanúsága szerint, mindig szorgosan buzgólkodtak 13- kötni magukat valamilyen ״ igaz ügy" mellé. Ámde ki­­tűnő helyezkedési érzékük a futballpályák gyepén kívül cserbenhagyta őket. Leg­­alábbis vezetőiket. A pilla-, ׳ natnyilag remélt nagyobb ן konc szerint válogatják part-­­ nereiket, örök és igaz bará­­taikat. Hol ״ országgyarapí­­tó" virtuskodás vezérli, hol : ״ békeharcos” ösztöneik ki-­­ élési lehetőségének maximu-­­­mát remélve ״ állnak ki" jobb­­ sorsra érdemtelen ügyek mel­­­ lett. Ahogyan az utolsó pilla-­­ natig kitartottak a fasizmus­­ népirtó háborújában, úgy áll-­­ nak most is a ״ békeharc" apostolainak talpnyalói sorá-­­ ban. A különbség nem nagy, hiszen ״ semmi sem hasonlít jobban a szélső jobbhoz, mint a szélső bal” (Ortega Y’Gas-­­ set).­­ Valamikor, 1946 januárid-­­ jén a ״ Képes Figyelő” című " hetilap címoldalán közölt kép ■ — ״ Virág Mihály ácsmester ( elvtárs elsőnek halad át az­­ elkészült Kossuth-hídon Pest-­r röl Budára" — szövegét 0l- * vasva ismerősnek tűnt a­­ kucsmás-bekecses magyar ״ elvtárs”. Virág, Virág! ... Virág Mi­­hály?!... Megvan! Hiszen ez Virág testvér, aki 1944 no­­vemberében az akkor épülő óbudai Árpád (ma Sztálin?)­­híd építő berendezéseit uszá­­lyokra rakodó munkaszolgála­tosokat meg-megbotozta. Le­­piszkoszsidózta, meg miegy­­más. Szétrugdalta a kis tűz­­rakást, ahol a fiúk fagyos kezeiket mellengették. S ime, a ״ kisnyilas" egyszerűen át­­sétált Pestről Budára, jobb­­ról — balra. A fasizmusból — a ״ kommunizmusba.” Ma ta- lán már párttitkár valahol. Az Izraelt megbélyegzők alapszervi vezérszónoka. Mi­­ért is ne lehetne? S a ,,vendéglátó” házigaz­­da? A Kádár elvtárs? ő már bizonyára elfelejtet­­te, mikor Rákosi Mátyás ko­­pói kiverték a fogsorát. Ar­­ra sem emlékszik talán, hogy Farkas Vladimir (Farkas Mi­­hály oroszhonban született csemetéje) vallatásakor nem tudott különbséget tenni a folyosó végén levő vízöblíté­­ses alkalmatosság és Kádár elvtárs szája között, s ezért tervszerűen oda ürült ki. Már hogyan is emlékezne, hiszen alig néhány esztendőcskével mindezek után nem átallotta a „kis kócos” méltatása után, társaságában elfoglalni az angyalföldi pártszervezet tit­­kári székét. Hogyan is emlé­­kezhetne most, két évtized távlatából olyan csekélysé­­gekre, amelyekről a "béke­­szerető" népek táborában nem illik (vagy nem szabad?) említést tenni? Kétkedve ugyan, de hajla­­mosak vagyunk elhinni, hogy 1956—57 telén jószándéktól áthatva vette át a gyeplőt az ״ ellenforradalom” eltiprásá­­tól még véreskezű moszkvai gazdái kezéből. Kissé konszo­­lidálódott. Ideig-óráig tisztul­­tabb lett a légkör. Valami lágy fuvallatot érezni is le­­hetett a Nyugaton dúló sza­­bad szelekből. Mostani ״ béke­­harcos" kiállásával viszont cáfolhatatlanul bizonyította: oda süllyedt — vagy még mélyebbre — ahol évtizeddel ezelőtt ״ dicső elődei" — nem önakaratukból — abba­­hagyni kényszerültek! Tízmillió magyarból kilenc és félnek (ha ugyan van fél­­millió „pártbulista”) most is­­mét szorosabbra kell kötnie a gatyakarcot. Ha ugyanis azon kívül, ami a ״ záhonyi aranykapun״ keresztül, jófor­mán ellenszolgáltatás nélkül az ״ idősebb testvér" bendőjé­­be vándorol, most még hatha­­tósan — sőt a leghathatósab­­ban — támogatják békeaka­­ratból jelesre vizsgázott ha­­ladó arab barátaikat, akkor a kitűnően üzemelő szocialis­­ta magyar ipar és mezőgaz­­daság csúcsteljesítményeiből ismét kevesebb jut a népd­­­emokrata magyarok háza­­tájára. Nem szeretnék vállverege­­tő jótanácsokkal zaklatni a pártfőtitkár urat. Csupán em­ékezetének felfrissítésére bá­­torkodunk felhívni szives fi­­gyelmét. Nem egyébre, csu­­pán a magyar rádióban 1956 október végén elhangzott egyetlen mondatára: „Hazudtunk reggel, hazud­­tunk délben, hazudtunk es­­te!...” A göbbelsi hazugság-propa­ganda szocialista alaptörvény­nyé szentesült szentenciá­­it „nagy szomszédjukkal”­­gyütt bármily nagy gondos­­sággal tették magukévá, kér­­déses, hogy a hazugság-özön sem fekszi-e meg vajon a megcsömörlött népidemokra­­ák szűkösen táplált gyom­­■át. 4 Új Kelet 1967 VII 28 ISTENEK ALKONYA avagy: egy nép ősiórája A történelem több, köztük többé-kevésbé feledésbe ment alakjának „csillagos óráját”, önmagára eszmélését, maga fölé való emelkedését tulaj­­donképpen Mereskovszkij, a nagy orosz író ásta ki és mu­­tatta be a világnak a maga mélyen emberi, meditáló stí­­lusában. Az „örök útitársak” valamelyik kötete a régi, el­­ső életemben mindig ott fe­­küdt az éjjeli-szekrényemen. Voltak mondatai és megálla­­pításai, amelyeket soha nem fogok elfelejteni. Egyik fejezetében, a római impérium lehanyatlásával kap­csolatban a humanista Auré­­lius császár alakját mu­­tatja be. A zsidó vallást is jól ismerte, ezen kívül nagy hatást gyakorolt rá a keresz­ténységnek akkor emelkedő­­ben lévő napja. A dekadenciá­­ba sülyedt Róma látásá­val­ írta: Salamon Mihály II. retta ki a lehangolt császár­­ból a kissé gusztustal­an meg­állapítást: „Hogy a római császárok mennyire isteni eredetűek, azt legjobban az a rabszolga tudná megmondani, aki az árnyékszékemet taka­­rítja”. ★ A Mereskovszkij-idézet, Nasz­szer, a Nílus-parti kisisten, alakjával kapcsolatban jutott eszembe, ő maga hatalmas sasnak képzelte magát, de aztán kisült, hogy közönséges dög­keselyű volt, aki idegen­­ből importált hatalmas kar­­maival nem tudott mihez kez­­deni. Pedig kitűnő orosz acél­­ból készült karmok voltak. Miután a Szináj homoksi­­vatagában kimúlva elterült, olyan hullaszagot árasztott maga körül, hogy attól még a Kreml urai is köhögési ro­­hamot kaptak. De Gaulle el­­nök is csak a legjobb minő­­ségű francia kölni segítségé­­vel tudott a penetráns szago­­kon úrrá lenni. De azután Ko­­szigin úrékkal együtt, bizo­­nyára nagy erőfeszítések árán, mégis példaadó módon megemberelte magát. A Nílus félelmetes kroko­­dilján a zsidó próféta jóslata szó szerint teljesedett be: ״ De én majd az ínyedbe helyezett horoggal nagy folyódból, — mely állítólag egyedül a tied, — a sivatag homokjába fog­­lak kivonszolni... Ott fogsz dögként elterülni... Hogy a Föld ragadozóinak és az Ég madarainak szolgáljál ele­­delül”. Ő maga, Nasszer, persze, Auerélius császárral ellentét­­ben, mindebből semmit sem érzett. Azt hiszem, Molnár Ferenc állapította meg egy­­szer: ״ A baj ott van, hogy saját szagát senki sem érzi­ .­­ És a jóakaratú hatalmas ba­­rátok ehhez a magatartás­­hoz nagy segítséget nyújtot­­tak neki. * Mindezt azért mondom el, hogy felelős vezetőinktől, — A­­ legnagyobb tisztelet hang­­ján ugyan, de mégis megkér­­dezzem: — Felfogták-e valóban an­­nak a győzelemnek a jelentő-­­­ségét, amelyet fiaink, a ne­­kik világító isteni tűzfelhő segítségével és irányt­ muta­­tásával véghezvittek ? Felfogták és megértették-e végre, hogy — Amerika ide, MNO oda, — mi, az izraeli zsidó nép, ha tettekre kerül a sor — az isteni tüzfelhőn kí­­vül — tökéletesen magunkra hagyatva, egyedül állunk a világban ? A két Churchillnek, — apá­­nak és fiúnak, — egyik nagy angol hetilapban, a hatnapos háborúról sorozatosan közölt cikkei egyikében a következő jelenet leírását találjuk: Aba Evennek, a válság ki­­törése utáni első amerikai út­­ja alkalmából, — amikor Johnson elnök mellesleg 8 órán keresztül váratta meg, míg maga elé bocsátotta, s az elnökkel való 90 perces tárgyalás alatt a jól felké­­szült Aba Even egyre-másra szedegette elő diplomata tás­­kájából az Amerika felelős­­ségét kidomborító hiteles ak­­tákat. A Golda Meirrel együtt a szuezi háború után meg­­szerkesztett visszavonulási feltételeket, Izraelnek a ten­­geri szorosokban való sza­­bad közlekedési jogával együtt —, amelyet véletlenül éppen Johnson, a szenátus külügyi bizottságának akko­­ri elnöke ellenjegyzett. — Eisenhower garanciáját és rengeteg más történelmi ak­­tát A feltétlenül jóakaratú, de valószínűleg Vietnám által rettenetesen igénybevett John­son, a hatalmas amerikai ál­­lam feje, Izraelnek őszinte barátja, Aba Even 90 perces,­­ elkeseredett hangú felvilágo­­sítása és kérése után, elme­­­­rengve valami ilyesmit rebe­­gett maga elé nézve: ״ Mit gondol külügyminisz­­ter úr, én magam nem fogok­­ minden lehetőt latba vetni, a­ helyzet megváltoztatására? ! Tudja, milyen nagy jóérzéssel­­ töltene el, ha a kék-fehér zász­lókkal ellátott kis izraeli haj­­jók megint a Titán -szoroson keresztül közlekedhetnének." Csak persze időre van szük­­­­ség .. .״ Randolph Churchill, a cikk­sorozat politikai részeinek a szerzője, a jelenet leírása után felveti a kérdést, __ a­mit, mellesleg, mi magunk is nyugodtan felvethetünk. Ez­­ lett volna az, amit egy jó­­akaratú nagyhatalom feje [ egy maroknyi népnek útra­­valóul adhat, amikor azt egy sok milliós martalóc tömeg a szoros értelemben vett fizikai megsemmisítéssel fenyegeti meg?­­ Viszont a világ­összeg stra­­tégáinak, — beleértve Mar­­­­shall amerikai tábornokot is, — egybehangzó véleménye­m szerint magunkra maradott- s­­águnknak nagy előnye is van. Aki egyedül áll, az erős és szerintük, mi vagyunk ma a Közelkelet uraló egyetlen­­ igazi nagyhatalom. Amely ha­talomnak azonban még hal­­latlan nehézségekkel kell meg­­­küzdenie, esetleg a közeljö­­jövőben már. Amire ezért vezetőinket kérjük az: Ne kezdjék el me­­gint a jól ismert pártpolitikai vetélkedést és főleg hagyják abba annak a firtatását, hogy ״ kinek az érdemében? Ki volt nagyobb kinél?” Mi, a nép többsége a mos­­tani jól bevált vezetőséget­­ szeretnék továbbra is kormá­­nyon látni. Faltól-falig.. Hogy­­ aztán a kormányon belül, a pártok belső életében mi tör­­ténik, őszintén szólva, nem­­érdekel bennünket. Egyesül­­­­jenek, vagy osztódjanak. Hol vagyunk mi már attól­­ a teázó pártélettől, amelyhez a vezetőink többsége most új­ i ןból visszatért? Ők még min-­­­dig itt tartanak? Mi már ré­­­­gen túl vagyunk rajta. Úgy vagyunk, mint a latin köz­­mondás tartja. Az istenek csak a nagy dolgokkal törőd­­nek, az apró-csöprő ügyekre oda se hederítenek. Mi az Is­­tenadta nép is ezt valljuk. 20-25 éves katonáinkkal, vagy tisztjeinkkel és 30 éves tábornokainkkal menetelve,­­ mint piszlicsári apró semmi­­ségekre nézünk vissza a párt­­korifeusok sürgés-forgására. S ami mindennél fontosabb: Hagyják abba a sok felesle­­ges beszédet és nyyatkoza­­tot. Legyenek tekintettel reánk, a hátország népére, amely a polgári fronton derekasan állotta meg a helyét, de külö­­nösen a 20-30 éves hősökre, az anyákra és az özvegyekre. Nézzenek fel rájuk és tanulja­nak tőlük. Álljanak őrt a vártán. Ne engedjék, hogy történelmünk­­nek ez a feledhetetlen „csil­­lagos órája” az életünkből egyhamar megint eltűnjön. Ezenkívül pedig mutassa­­nak több önérzetet és méltó­­ságot a külvilággal szemben. Nem kell annyira körülud- ן varolni a pápa követét, aki­­ — úgy, mint a főnöke annak­­ idején — csak egyfolytában hallgatott, mosolygott, elné-­­ zett a fejünk fölött és legfel­­j­jebb annyit mondott, hogy­­ ,,gracia”. Hogy mit, vagy mi-­­ két fog a maga rutinírozott és körmönfont diplomáciájával , a Vatikán tőlünk követelni,­­ azt majd csak a legvégén tudjuk meg. Mert fog köve- | telni — legyünk rá felkészül­­ve­ — mégpedig esetleg meg­­­­­lepő dolgokat. Emlékezzünk a liberálisnak számító amerikai katoliciz­­mus magatartására, közvet-­­ lenül a bennünket fenyegető ן veszedelem napjaiban. A hí­­res new-yorki katedrálisban ן ׳ éppen megtartott püspöki zsi-­­­­ nat alkalmából, a nagyhírű ן Speelmann bíborosnak egy szava nem volt a bennünket ■ körülvevő és életünket fenye­­gető arabok felé, noha szán-­­ dékukkal tökéletesen tisztá­­ban volt.­­ Ugyanakkor, pontosan a­­ háború előtt két nappal az ן amerikai baptista egyház gyűlésén a vezetőknek leg­­főbb gondját az arab álla­­mokban működő missziók sorsa képezte, abban az eset­­ben, ha a háború tényleg ki­­törne. Ugyanakkor U Tant úr üzeneteit — akinek legújabb jelentésében szereplő velünk kapcsolatos megállapításai pontosan fedik Koszigin úr ■ felfogását, — sem kell szent­­írásként elfogadnunk. Sem a szuezi hajózás tekintetében, sem más dologban. Viselkedjünk végre egy új, világhatalomhoz illő méltó­­­sággal és mértéktartással! Kádár úr kérem, az ilyen csömörökből baj szokott szár­mazni. (Tetszik ugyebár em­­lékezni?). És akkor ön is mehet kegyelem-morzsákat (nem vajaskalácsot!) szede­­getni, eszegetni oda, ahol egy­kori kínvallatója, a magyar nép fantasztikusan szeretett atyja, vezére, tanítómestere, stb. ״ a kis kócos"­­ szépsé­­ges ״ harisnyájával" együtt élete alkonyát tengeti. Forrai László | MINDNYÁJAN LAHAV Q * • mert a j ־ L anyagból készült LAHAV ruhák kitűnnek szabásukkal és különítő minőségükkel. Legújabb divatú, elegáns szabású blúzok és nadrágos­­ nagy szín- és minta­választékban nők és férfiak számára. | A BLÚZ ÉS NADRÁG, AMELY MINDEN FÉRFI ÉS NIÍ­A LELKESEDÉSÉT KIVÁLTJA.

Next