Uj Kelet, 1968. január (49. évfolyam, 5911-5937. szám)

1968-01-19 / 5927. szám

A magyar zsidók emancipációjának 100-ik évfordulóján Száz évvel ezelőtt, 1867 december 27-én írta alá Fe­­renc József az 1867 évi 17-ik te­­t, amely kimondta a ma­­gyar zsidóság egyenjogúsítá­­sát, közvetlen emancipáció­­ját. Mintegy kiencven évig folyt a törvénybe kifejezett emancipációért a küzdelem és szinte ugyanannyi ideig folyt a törvény erejének gyöngülése, a zsidók eman­­cipációjának lassú és elhárít­hatatlan halála. A zsidóságnak nyújtott emancipáció más, egészen más, mint amit a többi ki­­sebbségi vallásoknak adtak a kormányok. A zsidó eman­­cipáció törvénye nem hozott sehol sem teljes megoldást. A zsidóság kérdése az eman­­cipáció után és ellenére, bo­­nyolult politikai kérdés ma­­radt minden országban és különösen Magyarországon. E történelmi jelenségnek három oka van: 1) A kor­­mányok soha nem adták az emancipációt a zsidóknak, mint igazságszolgáltatást, nem mint emberséges kiál­­lást, ellenben tették ezt, mint ״ idők parancsolta államér­­vet", azaz a 19-ik századi modern állam nem folytatha­­tott elnyomási politikát val­­lások terén. 2) Az évezredes Az emancipáció a római jog terminusa: rabszolga fel­szabadítást jelent. A 19-ik század elején nevezték el a katholikus írók egyenjogúsí­­tását emancipációnak, ké­­sőbb átment az elnevezés a zsidók egyenjogúsítására is. A zsidók emancipációja a 18-ik század végén megindult nagy szabadságmozgalmak­­nak az eredménye. Azonban a zsidók emancipációja kü­­lönleges volt, mint maga a zsidó történelem is. keresztény nevelés folytán a népek az egyenjogúsítási tör­vény ellenére sem érezték a zsidót körükben velük egyen­lőnek, továbbra is idegent láttak benne. 3) A zsidók gazdasági tevékenységét nem változtatta meg az emanci­­pációs törvény, ellenkezőleg, a szabadság adta lehetőségek folytán, a földbirtokosok és parasztok országában. Ma­­gyarországon továbbra is megőrizte a zsidóság a zsidó jelleget, mint jómódú pénz­­ügyekkel, kereskedelemmel foglalkozó, lendületesen fej­­lődő társadalmi csoport min­­denütt és mindig szembetűnt a magyar társadalomnak. E tény is élénken tükrözi visz­­sza a gentry regényírójának, Mikszáth Kálmánnak regé­­n­yeiben is. Irta: Dr. Gonda László ta­ mellé. Minek a jele ez? Annak, hogy nem messze az­­ idő, melyben minden ember, ember fog lenni”. Íme 1784- ben József császár idejében­­ a közvélemény is a zsidók emberré válásának feltételét a beolvadásban látták. Ritkán igazi emberséges hang is megszólalt a zsidók érdekében. A felvilágosult Nagyváti röpiratából 1800- ban, ezt olvashatjuk: .,Kivált­képpen megfoghatatlan előt­­tem, hogy miképpen üldözhe­­tem én a szakállával és nyel­­vével tőlem különböző sze­­gény zsidóságot? Miért ke­­serítem meg az életét, mely­­nek leírására őt a Teremtő szinte oly ép­kéz­lábbal fel­­készített, mint engemet. .. ... Úgy gondolom, hogy ha a Zsidó Biblián mer­­jük hitüket fundálni, ha a Zsidó Zsoltárokat merjük sőt szeretjük énekelni temp­­lomainkban, nincs semmi okunk rá, hogy a zsidó nem­­zetséget vallásáért, különös szokásaival a lakosságból ki­­rekesszük annyira, hogy éle­­te megszenvedéséért türelmi adót kivánok! ...” Berzevi­­czy Gergely, a neves gazda e korból szintén emberséges hangon írt a zsidókról, de ez a hang ritka volt általában. A 19-ik század elején reak­­ció ülte meg Európát, vallási túlbuzgóság hatolta át a tár­­sadalmat. Szabadságról csak suttogva mertek beszélni az emberek. E korban félénken visszahúzódott a magyar zsi­­dóság is a gettó utcáiba, a magyar zsidók ügye egy nemzedék időre lekerült a napirendről. A zsidó emancipáció különössége 1867-1967 6 Új Kelet 1968- 19 Az emancipációs küzdelem hosszú útja A 18-ik századi francia fel­­világosodásnak Magyaror­­szágra és Ausztriába jutó hullámai emelték fel a két­­ezer éves sötétségben élő zsi­­dóság emberkérdését. A felvilágosodás tana a vallási előítéletekkel szembe állította a „hasznosság” el-í­­vét. II. József, az embersé­­ges uralkodó, első volt a Habsburgok közül, aki a zsi­­dóság nehéz életén is köny­­nyíteni kívánt, miután a töb­­bi nem-katholikus vallások híveinek segítő kezet nyúj­­tott. A császár zsidópolitiká­­ját is főleg a hasznosság el­­ve szabta meg: ״ A szélesebb körű kereset — írta a kancel­lárnak — karjaik hasznosí­­tása, a gyűlöletes korlátozó törvények és megvetést kel­­tő jelvények eltörlése, a jobb tanítással és nyelvük megszű­nésével együtt elő fogja se­­gíteni sajátos előítéleteik ki­­irtását, ezzel pedig keresz­­tényekké válhatnak, vagy pedig erkölcseik fognak meg­javulni”. Mi minden van e császári levélben 1783-ból! Annak ellenére, hogy II. József szívesen látta volna a zsidók teljes beolvadását,­ sokat tett a magyar zsidóság kulturális fejlődésének meg­­indításával: 1) Hires iskola rendezésével megalapozta ké­sőbbi kultúrájukat. 2) Na­­gyobb letelepülési lehetősé­­geket adott nekik. Halála után a zsidók éppen a kibővült lakhatási jogaikat őrizték meg. Az 1790 38 te. meghagyta a zsidókat azo­­kon a helyeken, melyekben 11 József halála idején vol­­tak. Az 1790/91 országgyű­­lés bizottságot is küldött ki a zsidók helyzetének tanul­­mányozására és a zsidók ügyeinek rendezését a követ­­kező országgyűlésre hagyta. Ötven év múlva került azon­­ban újra az országgyűlés elé a zsidók ügye. H. József zsidó politikájá­nak hangjait érezzük a Ma­­gyar Kurír 1784-ben írt egyik elmélkedésében: ״ A zsidó szépen megborot­­válkozva, sarkantyus csizmá­­val jelenik meg a Traktor­­nál (vendéglőben), szomba­­­ton leül ebédre a luteránus­­sal, a reformátussal egy asz- A legszebb apidí! (RENDELJE MEG AZ­­El írjULiff repülőpostán A PÉNTEKI ÉS ÜNNEPNAPI SZÁMOK előfizetése fél évre EURÓPÁBA 10.־ $ USA-ba és KANADÁBA 12.50 $ Minden nap postázva félévre Európába 30.— $ USA-ba és Kanadába 37.— $ Megrendeléseket elfogad az Új Kelet kiadóhivatala. (Tel-Aviv, POR. 831.). Megrendelés esetén kérjük a megfelelő US dollár összegről kiállított csekket mellékelni. LIKELEf : ' rureilínli •ATUAt _ ~ A kibontakozó liberális politika és a zsidók A 19-ik század harmincas éveiben újra a zsidókra tere­­lődött a figyelem. Magyaror­­szág a kapitalista termelés korába lépett, azonban sú­­lyosan nehezedett az ország­­ra a pénzhiány. Széchenyi hí­­res munkája: A hitel is a tő­­kehiány bajait tárgyalta. Ter­mészetesen e korban újra ész­revették a pénzgazdálkodás­­ban tehetséges zsidót. De a nyugatról fújó liberá­­lis áramlatok is, melyek az egyén szabadságát tanítot­­ták, szintén a zsidók helyze­­tére terelték a közfigyel­­met. Széchenyi értékelte a zsi­­dókat, de nem szerette őket. A „Jelenkor” című lapban dorgálta a magyar nemesi osztályt, mert nem iparkodik, nem törődik gazdasága fej­­lesztésével. Egyik ilyen dor­­gáló cikkében írta: ...mit cselekszenek a hazánkban lé­­tező németek, görögök, izra­­eliták, akik városainkat épí­­tik és az ország kereskedel­­mét kezükben tartják .. Széchenyi azonban félt a zsi­­dók egyenjogúsításától. „Le­­vesbe öntött tintát” látott az emancipált zsidóságban. . A magyar zsidók azonban egyre erősebben részvettek a magyar gazdasági életben. Érdekes adatok is mutatják ezt. Jelenkor c. lap írta, hogy az 1832 okt. 13-iki debreceni nagyvásár nem sikerült, „ün­­nepjük lévén az izraeliták­­nak”. Ugyancsak e korból szólt Csanád vm. jelentése is: ,,Itt az orvos — olvassuk — az uraságon kívül csak a zsidó­­nak kell, de ezt mutatja az is, hogy szombaton, amikor a zsidók nem vesznek orvos­­ságot, a patika jövedelme megszűnik, a köznép, ha ba­­ja van, kuruzslókhoz, kenő­­fenőkhöz folyamodik”. A magyar zsidók fokoza­­tos megerősödése a gazda­­sági életben, magyarosodá­­sukat hozta magával. Elsza­­porodtak a magyarul tanító zsidó elemi iskolák, a magya­­rul tanítók száma nőtt. A zsidók magyarosodását az úri társadalom elismerés­­sel fogadta. Püspökök, gró­­fok, bárók gyakorta megje­­lentek a zsidó iskolák vizs­­gáin, zsidó templomokban, a zsidók ünnepségein felszó­­laltak. Az elismerés fokozta a ma­­gyar zsidók igyekezetét, nö­­velte önbizalmukat. Gyakran részvettek a nemzeti jellegű megmozdulásokon. Részt vettek nemzeti jóté­­konysági akciókban, árvíz, tűzvész károsultak segélye­­zésében. Az egyik újság hí­­rül adta 1827-ben, hogy a pesti zsidók 4005 frt-t ado­­mányoztak a Nemzeti Mú­­zeumra, míg Pozsony várme­­gye csak 1567 fr­t. Jó hazafiaknak érezték magukat a magyar zsidók és ezért kérvényekkel ostromol­­ták az országgyűléseket, de hasztalanul, az országgyűlés nem akart a zsidók ügyével foglalkozni sokáig. Az 1840 évi 29 te. — Végre az 1839/40 ország­­gyűlés napirendre tűzte a zsidók helyzetének javítását. Negyven vármegye kérte az ügy tárgyalását. Különösen nagy hatást ért el Báró Eötvös Józsefnek ez időben megjelent munkája: „A zsi­­dók emancipációja” címen. Ragyogó, szép védelmi irat a zsidók mellett. Az országgyű­lésen Báró Dessewffy Aurél mondott nemes szellemű be­­szédet a zsidók jogai érde­­kében. út az emancipációhoz Hosszas vita után a liberá­­lisabb szellemű törvényjavas­­latból megszületett a szűk­­keblű 1840 évi 29. tc., mely ugyan kiszélesítette a zsidók lakhatási területét. Ekkor kezdődött a zsidók letelepe­­dése Debrecenben is.­­ Más­részt a törvény szabadságot adott a zsidóknak a gazda­­sági életben való szélesebb­­■ körű részvételre, gyárak ala­­pítására, üzemek létesítésére jogot adott. A zsidók ügye válságba kerül Az 1840. évi zsidó első­­indított meg további jogfej emancipációs törvény nem­­­lődést. Sőt 1840 után nag HÓEMBER A GÁLIÉBAN Izráel gyermekeinek ritkán van alkalmuk hógolyózni és hóembert építeni. A hét végén öt centiméteres hó­­takaró fedte a Gáli hegyvidékeit. Az eredmény* a képen látható ״ alkotás”* ellenállás lépett fel a zsidósfő további jogbiztosítása ellen. A következő országgyűlés­­hez, mely 1843/44-ben volt, ellenséges hangú feliratok futották be a megyéktől: Komárom megye követelte: "A zsidók különcségei vallás ügyekben simittassanak ki". Győr megye ajánlotta: ״ a zsidók mondjanak ellen hiti­k­nek. Ugocsa megye mérgesen irta: ״ A zsidók addig ne emancipáltassanak, mig val­­lásuk külsőségeiről le nem faragják a cafrangokat...״ Pest megye: ״ A zsidóknak az országba való özönlése gátoltassék meg .. .״ Kossuth Lajos is csatla­­kozott a kórushoz. 1844-ben cikket írt a Pesti Hírlapban, a zsidók emancipációjáról: ,,Igen, nézzünk szét magunk körül — írta — és sajnálkoz­­va kell megvallanunk, hogy a zsidó emancipáció iránti rokonszenv folytonos fogya­­tékban van”. Kossuth meg is magyarázta, miért vesztett a zsidó ügy rokonszenvet. A vád szerinte, hogy a zsidók nem vallásfelekezetben él­­nek, hanem külön népet al­­kotnak és szerinte ezt meg kell javítani. Meg is mondta, mi javítást gondol: Az étke­­zési törvények eltörlését ve­­gyes házasságok megenge­­délyezését. ״ Amíg ezt nem teszik — írta —a szocialitei nem lesznek emancipálva, ha százszor is emancipáltat­­nak”. Lehangolva vették tudomás­­ul a kor zsidói, köztük rabbi Löw Lipót is az országgyü■­lések kellemetlen hangulat­­változását és valósággal meg­döbbenve olvasták Kossuth fennidézett cikkét. A tám­a­­dásoknak hatása lett. A magyar zsidóság felé irányított kemény követelé­­sek kettős hatást értek el, a csalódottak közül sokan ki­­keresztelkedtek, mint Ballagi Mór, a vallásos körök viszont még jobban visszahúzódtak a közélettől — a pozsonyi rab­­binátus utasításainak megfe­­lelve. Az 1844 évi paksi rab­­bigyűlés a vallási buzgóság zászlóját emelte magasra. 1848 és a népek szabadsága — A zsidókat elfelejtették felvirradtak 1848-ban a szabadság napjai. Megnyílt az 1847/48 évi országgyűlés. Károlyi István Pest vm. kö­­vete támadó hangon követel­­te a zsidók bevándorlásának korlátozását, minthogy Pes­­ten a zsidók száma hétsze­­resre nőtt. Nem kívánta, hogy ״ a Pesten született zsidó lakost ki kell hajtani, de gátolni kell azoknak szó­(Folytatás a túloldalon) T nagy emberek mond­ják­ SACHA GUITRY: ״ A legér­­dekesebb és legbájosabb ha­­zugságok egyike az, ha úgy fogadjuk a hazug ember ha­­zugságait, mintha azokat el­­hinnénk.” * J. W. GOETHE: ״ A rossz­­kedélyű emberek nem annyi­­ra furcsák, mint inkább rosz­­szak”. ★ KAREL CAPEK: ״ Meg­nem támadási szerződés ? A nyúlak és a tyúkok szerző­­dést kötöttek, hogy nem eszik meg egymást. Meglát­­juk, mit szól majd hozzá a héja.” ★ HEGEL: ״Minden dolog önmagának is ellentmond.”

Next