Uj Kelet, 1968. május (49. évfolyam, 6014-6038. szám)

1968-05-03 / 6014. szám

TÍZ HÓNAP UTÁN Az Óvárosban az élet normális mederben folyik Néhány nappal ezelőtt 40 keletjeruzsálemi és a kör­­nyékbeli falvakból származó muchtár (falusi bíró) jelent meg a jeruzsálemi városhá­­za tanácstermében. Az ün­­neplőbe öltözött arab vendé­­gek baráti légkörben ta­­nácskoztak Teddy Kollek polgármesterrel. A csésze kávé melletti megbeszélés során egyetlen szó sem esett politikáról. A főváros veze­­tősége ezeket a muchtárokat a lakosság személyes meg­­bízottjaiként tiszteli, akikkel a sürgős napirendi ügyeket tárgalja meg, mint villany, csatornázás, szemételhordás és adófizetés. Ezen a megbeszélésen kö­­zölték a muchtárokkal, hogy a főváros, az illetékes állami szervek segítségével az idén tízmillió fontot fordít Kelet- Jeruzsálem és környéke fej­­lesztési terveire, amiből uta­­kat építenek, villanyvezeté­­keket állítanak és szerelnek fel (Kelet-Jeruzsálem leg­­több házában, főleg a falusi jellegű városrészekben nincs villany), fokozzák az utcák takarítását és a szemételhor­dást. A pénz jórészét azonban iskolák építésére fordítják. Erre szükség van, mert Husszein sok fegyvert vásá­­rolt, csak éppen iskolákat felejtett el építeni. Kelet-Je­­ruzsálemben ma egy tante­­remben 70, gyakran 80 ne­­t utó tanul. A turisták zarándok­­diplomát kapnak A héten ismét Kelet-Jeru­­zsálemben jártunk, hogy meggyőződjünk, milyen vál­­tozás történt az elmúlt tíz hónap alatt a 65 ezer újsüte­­tű jeruzsálemi arab polgár körében. A Jaffa, kapu környéke kí­­nosan tiszta és a nap leg­­több órájában csaknem nép­­telen a kapu mögötti Omár el Katib tér, ahol néhány nappal ezelőtt nyitották meg a fényűzően berendezett tu­­risztikai tudakozó Irodát, a­­hol minden turistát ״ a jeru-­zsálemi zarándok” diplomá- jával ajándékozzák meg. A téren, amely a mandá­­tum és a jordániai uralom alatt a főváros egyik legtor­pnt, az óváros egyik „keres­­kedelmi védjegyét”, amely­­nek környékén heves harcok folytak. A jordán hadsereg megerősített állássá építette ki a kaput, főleg a bejárat fölötti bástyákat. A városrendészeti hivatal és az illetékes kormányténye­­zők több hónapi megfeszített munkával, több mint 150 ton­­na vasbetont távolítottak el a bástyák és a lőrések mö­­gül. Erre a vasbetonra, az egykori kiállásokra, a közeli évtizedekben nem lesz szük­­sége a jordán katonaságnak. Természetesen meghagy­­ják a falban az izraeli ejtő­­ernyősök géppuska golyói ál­­tal ütött kis mélyedéseket, mert ez is már a kapu sok­­százéves történelméhez tar­­tozik. A Sec­em kapu mellett van Cidkijáhu barlangja. A A hagyomány szerint ezen a barlangon keresztül mene­­kült el az utolsó judeai iri­galmasabb helye volt. ízléses héber és angol feliratú táb­­lákat állítottak fel, amelyek a zsidóság, kereszténység és a mohamedánság szenthelyei felé vezető utat mutatják. Az izraeli hatóság keze a tisztaságon kívül az utcane­­vek és házszámtáblák felsze­­relésében is érezhető. Egyébként a Jaffa kapu előtti térségen taxiállomást nyitnak, ahonnan állandó sö­­ráljárat indult Bét Lec­em­­be és környékére. Az óvárosi bazárok, ezek a lüktető életű, szűk sikáto­­rok, gyökeresen megváltoz­­tak. Nem a köztisztaságra gondolunk, mert az Óváros sohasem volt szemetes. A városi szabályrendelet nyo­­mán — és a jegyek legna­­gyobb szomorúságára — el­­tűntek az üzlethelyiségnek nevezett odúk bejárata elő a „kirakatokba” kitett élel­­miszerek, húsfélék és zöld­­ség. A higiénia a piacokon is tért hódít: egy­­egzoti­kummal csökkent a bazárok vonzereje, azonban példátlan módon javult az egészség­­ügyi helyzet. Ma már eltűntek a beduin asszonyok, akik a járdára kihelyezett, fedetlen tálak­­ban lévő darált birkahúst morzsolgatták, vagy a ki­­akasztott húsdarabokat ta­­pogatták, tisztának alig ne­­vezhető kezükkel. A héber felirat nem köte­­lező, mégis a legtöbb bolt kirakatában kis héberbetűs tábla hirdeti, hogy milyen áru, vagy kiszolgálás vár a tisztelt izraeli látogatóra. Számos kioszk ajtajában már megjelent a frizsider, rajta az ékes­ségjelzés: ״ Amcor”. Az ízes süteményféle ״ bak­­laua” mellett ״ Artik” jégra­­kétákat árulnak és a színes kulcstartók nem az egyik arab országban, hanem Tel- Avivban, Bát-Jámban, vagy Haifán készültek. A külföldi textil helyét is a hazai gyártmányú kelme, szövet és muszlinkendő vette át. Aki nem hiszi, keresse meg az izraeli cégjelzést és megtalálja természetesen a vásárlási adóbélyeget is. üregek egyike volt Jézus sírhelye. Terméskőből épített mo­­dern ház, amely a Vádi Dzsoz (Dió-patak) partján áll és ablakai a Scopus hegy­­re, meg az Olajfák hegyére nyítnak; itt székel Kelet- Jeruzsálem népjóléti hivata­­la. Husszein uralkodása ide­­jén a jeruzsálemi óváros szegényei közül csak 73 csa­­lád kapott rendszeres szociá-A szociális nővérek Fekete fejkendős, falusi, városi és beduin asszonyok üldögélnek a székeken és a lócákon és hagyományos ke­­leti türelemmel várják, hogy sorra kerüljenek a szociális nővérnél. Ebben az irodában nemcsak pénzt és élelmiszert osztanak, hanem a rászoru­­lók orvosi és jogi segélyt kaphatnak, adókedvezményi és mindennapi ezernyi prob­­lémájukra kapnak tanácsot. Azizá, az európai ruhába öltözött kelet-jeruzsálemi lány a mohamedán asszonyo­­kat fogadja. Elkéri az előtte ülő kopott feketeruhás asz­­szony izraeli személyazonos­­sági igazolványát, majd elin­­tézi, hogy az asszony, aki­­nek férje a háború után meghalt Jordániában, havi járadékot kapjon a Bituác­ Leumitól. Miközben az Izrael-ellenes propaganda a kelet-jeruzsá- Az Olajfák-hegyén A képmutató kultúrvilág nem háborodott fel, amikor a jordániaiak megszentség­­telenítették az Olajfák-he­­gyének ősi zsidó temetőjét. Nem voltak tüntetések, nem­­zetközi szervezetek nem küldtek és nem kaptak petí­­ciókat a világ hallgatagon tűrte a nyilvános szentség­­gyalázást. Szörnyű, nyomasztó érzé­­sünk volt, amikor néhány nappal a háború befejezése után a feldúlt zsidó sírokra épült országúton érkeztünk az Olajfák hegyén lévő Con­­tinentál szállóba. Maga a pompás szállodaépület a te­­mető kerítésn kívüli telken épült. Most a helynek járó tisz­­telettel szálltunk le az autó­­ról azon a helyen, ahol az egykori pompás aszfaltút a sebzetthátú hegyoldalra fel­­kapaszkodik. Kegyeletes ke­­zek eltávolították az aszfalt burkolatot és a munkálatok nyomán fokozatosan felszín­­re kerülnek a feldúlt, meg­­becstelenített sírok és sírkö­­­vek. Az út közelében, a régi térképek alapján már re­­konstruáltak néhány sírt, főleg a chászidok temetke­­zési parcellájában. Magra­­nyos, biberkalapos és kaftá­­nos d­ászid nyitott ima­­könyvvel a kezében jár a si­­rok és a sirkőtörmelékek között. Rokon, barát, vagy egy nagy rabbi utolsó pihe­­nőhelyét keresi? ... öt Chevra Kadisa gondoz­­za az Olajfák-hegyén lévő temetőt, ahol a háború előtt 60 ezer sir volt. A főváros most 150 ezer fontot költ a szégyenletes országút marad­ványainak eltávolítására és a feldúlt sírhelyek helyreál­­lítására. Véletlenül lett temetke­­zési hely az Olajfák hegyé­­nek nyugati a Mária-hegy felé néző lejtőjéből. A ha­­gyomány és a legenda sze­­rint az Olajfák­ hegyén kez­­dődik a megváltás és innen indul útnak a Messiás. A ״ Midrás Dániel szerint: Éli­­jáhu próféta Zerubável prófé­tával együtt mennek fel az Olajfák-hegyének csúcsára, ahol a Messiás ráparancsol Elijáhura, hogy fújja meg a sáfárt. Amikor másodszor harsan fel a sáfár hangja, ez lesz a jel a holtak feltám­a­­dására. A temetkezési hely kiválasztása nyilvánvaló: minden hívő zsidó közel akar lenni a Szentély hegyé­­hez, amikor eljön a Messiás, a megváltás napja. Salamon király ennek a hegynek a tetején épített bálványokat és oltárokat po­­gány feleségei számára. Ké­­sőbb az Olajfák hegyének csúcsán gyújtották meg a máglyákat, amelyek fénye hírül vitte az új hónap kez­­detét. A Második Templom idején fahíd kötötte össze az Olajfák­ hegyét a Mária-hegy gyel és az áldozati szer­­tartásoknál használt „vörös tehén” hamvait ezen a hídon vitték a Szentélybe. Amikor a Második Templom lerom­­bolása után megtiltották a zsidóknak, hogy a szent vá­­ros területére lépjenek, az Olajfák-hegyén gyűltek ösz­­sza és annak küldtek forrá­lis segélyt, amelyet nem a család nagysága, vagy tény­­leleges anyagi helyzete sze­­rint állapították meg. A ha­­vi támogatás 1-10 dinár kö­­zött volt és a maximális ösz­­szeget nem a rászorulók, ha­­­­em a jó összeköttetéssel rendelkező „szociális esetek” kapták. A városháza népjó­­lé­ti hivatala néhány nappal a hadműveletek megszünte­­tése után megkezdte tevé­­kenységét és revízió alá vet­­te a rászorulók névsorát. Ma­­már 161 arab családnak nyújt rendszeres segélyt, át­­­­lag havi 100 font összegben. segítséget nyújtanak lemi arabok üldöztetését és elnyomását prédikálja, a va­­lóságban a szerencsétlen öz­­vegyasszonyok és árvák az új élékhoz hasonló elbánás­­ban részesülnek a Nemzeti Biztosítónál. Olyan jogaik vannak, mint minden új élé­­nak, vagyis nem kérik tőlük annak igazolását, hogy már öt éve fizetik a biztosítási illetéket. | Fáid, 27 éves, fő megjelené­­sű, mosolygó fiatalember, aki Amerikában az Észak­­- Carolina egyetemen tanult. | A hatnapos háborúban Husz­­szein harcipilótája volt, most pedig a városháza népjóléti osztályán szociális gondozó­­tiszt, aki a férfi­ ügyfeleket kezeli. Az iroda harmadik arab gondozótisztje, a Jaffán szü­­letett csinos, szőke Lavinia, aki a keresztény „ügyfelek­­kel” foglalkozik, fújják meg a sáfári imáikat a romokban álló Szentély felé. Ifjúsági klub ״ Nádi Szaluán” (a szalu­­ani klub) hirdeti a vén arab ház bejárata felé kifüggesz­tett fekete tábla, fehér cir­­kalmas betűivel. Alatta a felírás ,,Rász el-Ámud” (osz­­lopfő). A hatnapos háború előtt 130 fiú jött el Jeruzsá­­lem és a környékbeli falvak mohamedán negyedeiből eb­­be a klubba, ahol szabad­­idejét töltötte. Ma itt mind­­össze 60-70 arab fiú billiár-A függetlenség napi ünnep­­ségek hagyományos kereté­­hez tartozik az Izrael díjak kiosztása is Ez évben — élet­­művek figyelembevételével — huszonkét személyiség kapta meg ezt a legmagasabb fokú állami kitüntetést. A közoktatásügyi miniszté­­rium, mint a díjkiosztás szer­­vezője és intézője hivatalos indokolással és értékeléssel tette közzé a kitüntetettek életrajzát. Smuél Jávin professzor nyelvész, Keleteurópában szü­­letett 1896-ban, de már 1905- ben az országba érkezett, s azóta itt él. Héber filológiai, ősrégészeti és történelmi ta­­nulmányok hosszú sorát tette közzé. Binjámin Mázár professzor, a jeruzsálemi egyetem taná­­ra, 1906-ban Grodnoban szü­­letett. Archeológus. Számos ásatást kezdeményezett és vezetett. Jelenleg ő irányítja a Szentély déli fala melletti ásatásokat a jeruzsálemi ó­­városban. Dov Szdan professzor Bro­­diban született. Irodalomtu­­dós, főként a jiddis irodalom­­mal kapcsolatos kutatásai je­­lentősek. A héber egyetemen ad elő, jelenleg tagja a Kne-­­szetnek is, mint munkapárti­ képviselő. A königsbergi születésű Smuel Szamburszky profesz­­szor (1900) tudomány­törté­­neti kutatások terén ért el je­­lentős eredményeket. Eredeti­­leg matematikát, fizikát és filozófiát tanult. Slomo Finesz professzor 1908-ban Párizsban született. Nyugati egyetemeket végzett, 1940 óta él az országban. Zsidó bölcseletet tanít a je­­ruzsálemi egyetemen. Részletes életrajzi ismerte­­tést tett közzé a miniszté­­rium az irodalmi díjjal ki­­tüntetett Avigdor Háméirirel. Megemlítik azt is, hgy iro­­dalmi zsengéi még Magyar­­országon jelentek meg Avig­­dor Feuerstein név alatt, hogy sokat fordított a klasszikus és modern magyar irodalom­­ból, hogy korábban Bialik, majd Nordau-díjjal tüntették ki a kiíltót, aki most életmű­­véért az Izrael díjat kapta meg. Megtudjuk, hogy Há­­jmék­i egyik amerikai főiskola­­díszdoktori kitüntetését is el-­­ nyerte, hozik, ping-pongozik és spor­tol. A joviális kinézésű Ahh­­med Adile szalvani biztosí­­tási ügynök alapította há­­rom évvel ezelőtt ezt az ifjú­sági klubot, amely a teljes önkéntesség alapján műkö­­dik. Husszein uralma alatt mindössze 75 dinár támoga­­tást kaptak a jordániai ifjú­ Nátán Altermann a másik irodalmi díjas, 1910-ben Var­­sóban született. Verskötetei és műfordításai részletes fel­­sorolása mutat rá gazdag életművére. Jákov Bermann rabbi Lit­­vániában született 1878-ban. A zsidóságtudomány hagyo­­mányos ágazatainak műve­­lője. Alexander Mordecháj Dus­kin professzor 1890-ben Len­­gyelországban született. New Yorkban végzett egyetemet, Jeruzsálemben volt prof­esz­­szor nyugdíjazásáig. A neve­­léstudomány és a nevelésszer­vezés terén kifejtett tevékeny­sége hozta meg számára a díjat. Sosána Persicz asszony Kievben született. Az orosz és a héber kultúra ötvözete jel­­lemzik szellemiségét. Könyv­­kiadó, mecénás, szervező és irányító. Volt Tel Avivban városi tanácsos, tagja volt a Kneszetnek,­ s ebben a minő­­ségében a közoktatásügyi bi­­zottságot irányította. Mose Ha'.évi Epstein rabbi Lengyelországban született. A zsidó hittörvény és hagyo­­mányos irodalom művelője. Egyik művéből már 11 kötet jelent meg, de az agg tudós még lendülettel folytatja munkáját. A keleti zsidó törzsek kö­­réből Ovádjá Hádájá rabbi­sági hatóságtól. Az izraeliek tök egyelőre nem kérnek semmit... Mivel töltik ezek az ifjak a szabadidejüket? Ah­med Adile elmondja, hogy az oktatók, mohame­­dán tanítók és középiskolai tanárok, főleg vallásos jel­­legű előadásokat tartanak az ifjúság számára­ szemetelni. Ez a legkeve­­sebb, ami a hősi halottak em­­lékének jár. A Givát Hátáchmoset te­­tején a rommá lőtt vízto­­rony és raktárépületek tövén­ kapott Izráel díjat. Az alep­­­pói — szíriai születésű rabbi­­a többi között Rámbám — I Maimonidesz egyik munkájá­­hoz írt fontos kommentáro­­kat.­­ Dr. Simon Agranat, a Fel­sőbíróság Amerikában szüle­­tett elnöke, jogtudós, bünte­­tőjogi egyetemi előadó, jog­­tudományi munkáival vívta ki magának az Izráel díj el­­ismerését. Dávid Horovitz, az Izráel Bank 1899-ben Lengyelor­­szágban született kormány-­­­zója, gyakorlati és elméleti nemzetgazdasági munkájával és műveivel a messzemenő belföldi és külföldi elismeré­­­sek sorához kapja most meg a legnagyobb hazai kitünte­­tést is.­­ A moszkvai születésű Gold­­berg Imanuel professzor, aki szülővárosa egyetemén tanult ,s később Németországban élt,­­majd az országba jött, ter­­­­mészettudományi díjat ka­­pott. A németországi születésű (1903) Ernst Dávid Berg­­mann professzor, a berlini egyetemen „summa cum lau­­den” doktorált biológus, 1933- ban már Rec­ovoton műkö­­dött Weizmann professzorral együtt. Természettudományi kutató és oktató munkáján kívü­l jelentős tudomány­szer­­vező tevékenysége is. A kis bukovinai faluban született Chájim Siba sebész profeszor életrajza feltünteti, hogy középiskolát egyáltalán ben, a betonnal bélelt futó­­árkok kőhalom, spontán em­­lékmű. A kövek tetején ro­­hamsisak, gránáthüvelyek, lőszeres ládák, kulacs, ben­­zines kanna, csajka, derék­­szíj, elrongyolódott bakancs, foszladozó katonazubbony maradványa s néhány elgör­­bült fémdarab. Rajtuk egy­­szer­ü, primitív tábla: ״ a 66- ik gyalogezred hősi halottai­­nak emlékére .. .” Esteledik. A lebukó nap su­­garaiban fürödnek az arany Jeruzsálem kupolái és ház­­tetői, majd az éjszaka pa­­lástja némán ráborul a har­­cos és acél Jeruzsálemre, nem látogatott, mert a meg­­felelő korban jesivában tanult és talmudi tanulmányokban mélyült el. Ez már annál is indokoltabb volt, mert a ne­­ves Ruzsini csodarabbi csa­­ládjához tartozik. Mint fel­­nőtt fiatalember pótolta kö­­zépiskolai tanulmányait, Bécs­ben orvosi diplomát szerzett, amint végzett, az országba­n jött. Vagy ötven örökléstani tanulmánya jelent meg eddig. Tanít a tel-avivi egyetem or­­voskarán és gyakorló orvos. Kórházi osztályt is vezet. Chánán Oppenheimer pro­­fesszor 1905-ben Berlinben született. Tudományos tevé­­kenysége az agronómia terü­­letén biztosított számára or­­szágos nevet. Jiephák Danziger 1916-ban született Berlinben. 1923 óta az országban él. Szobrász. A művészeti díjak egyikét kap­­ta meg. Az 1916-ban Prágában szü­letett Joszéf Milo rendező, a színművészeti kategória ki­­tüntetettje. A bécsi születésű Gertrud Krausz mint koreográfus ka­­pott ugyancsak művészi díjat. A Leningrádban 1911-ben született Binjamin Idelson gyerekkora óta él az ország­­ban. Gimnáziumot Tel Aviv­­ban végzett. Belgiumban, az ősrégi׳ Gent-i egyetemen ta­­nult. Műépítész. A jeruzsále­­mi, haifai és tel-avivi egyete­­mek, illetve főiskolák korsze­­rű épületeinek jórészét­­ ter­­vezte. Cidkijáhu és Jirmijáhu barlangjai Tatarozzák a sokszázéves , vály az ostromlott Jeruzsá- Sed­em (Damaszkuszi) ha­­lemből, de a bábeliek késő­bb elfogták. A mintegy 200 mé­­ter hosszú barlang tágas te­­terembe torkollik, amely a függetlenségi háború előtt a szabadkőművesek találkozó­­helye volt. A barlang, ame­­lyet a kőfejtők jóval Cidki­­jáhu uralma előtt vájtak, még zárva marad, mert nem sikerült megoldani a szellőz­­tetési problémákat. A barlanggal és a Söc­em kapuval szemben, a Rocke­­feller múzeum mellett, ott ahol ma az üzletsorok van­­nak, ideiglenes autóbuszál­­lomás létesül. A betonozott térség felett emelkedik Jir­­mijáhu barlangja, amelyet az ősi források „Chácér Há­­mátárá” néven is említenek. A zsidó hagyományok sze­­rint itt tartották bebörtönöz­­ve Jirmijáhut. Az arabok­­ szerint a ״ Szultán Ibrahim” I nevű bölcset itt temették el,­­ míg a keresztény kutatók­­ szerint (Gordon), itt van a Golgota és a közelben lévő ״ JAD BENJAMIN” OKTATÁSI KÖZPONT Jád Benjámin Tel. (055)-91138 BEIRATKOZÁS A JÁD BENJÁMIN JESIVÁBA 1. A kis rabbinikus irányzatú jesivába l­ehet oszt. végzetteknek 2. A nagy jesivába (a katona-ügy rendezésével) fel­vesznek 17 éven felülieket. BEIRATKOZÁS A HÁROM­­ÉVES TANÍTÓKÉPZŐBE 1. Felvesznek 17 éven felüli tanulókat 3 éves tanító­­képzőbe, amely a végzettek általános tanítói ki­­képzésen kívül lehetővé teszi, hogy magasabb osz­­tályokban zsidó tudományokat tanítsanak. 2. Tanítóképzőre előkészítő jesiva l­­ehet osztályt végzetteknek. BEIRATKOZÁS A JESIVA­­SZAKISKOLÁBA SZAKOK: 1. Elektronika, három év. 2. Repülőgép villanyszerelés és műszerészet, két és fél év. Felvesznek 15-16 éveseket, akik jesivában tanultak. 3. Jesiva-szakisk­olára előkészítő jesiva l­ehet osztályt végzetteknek. RÉSZLETEK ÉS BEIRATKOZÁS hétfőn és szerdán d. u. 4—6-ig, a Poálé Agudát Jisz­­ráél központjában, T. A., Allenby 114״ tel. 622626• A felvételi bizottság a jelentkezők kiválasztására 1968 máj. 15-én, szerdán ül össze. ׳ Irta: Fuchs Avrám Mai számunk mellékletének első oldalán közöljük az Izráel - díjasok képét. Jeruzsálemi munkatársunk az aláb­­biakban ismerteti az idei kitüntetettek főbb adatait: Hősi emlékmű a Givát Hátáchmoset tetején Mielőtt elhagytuk Kelet- Jeruzsálemet, tisztelgő lá­­togatást tettünk a hatnapos háborúban ,nevezetessé vált Givát Hátáchmoset dombon. Gyéren fásított, ■sziklás terü­­let a Givát Hátáchmoset, a­­melynek minden négyzetcen­­timéterjét fiatal harcosok vére áztatta. Ez az a hely, ahol­ a hat­­napos háború elején az izra­­eli ejtőernyősök áttörték a jeruzsálemi frontot. Lépés­­ről-lépésre folyt az elkesere­­dett közelharc az izraeli ka­­tonák és a makacsul véde­­kező jordániai légionáriusok között. Givát Hátách moset ma már a történelemhez tarto­­zik. A rommá lőtt, vagy fel­­robbantott betonállások kö­­zött állunk, ahonnan alig egy évvel ezelőtt időnként gyilkos gépfegyvertüzet nyi­­tottak a kartávolságban épült és élék által lakott­sá­­gi sikánra. Példás tisztaság uralja az egész környéket. Itt még a legfegyelmezetle­­nebb kiránduló sem ״ mer” ן Kik az új Izrael-díjasok? mmm házban még JOBB! Jótállás és service a vevő A DAMASZKUSZI KAPU Statisztika a tel-aviviak foglalkoztatásáról A lakosság 30 százaléka az iparban dolgozik Tel-Aviv városa, a napok­ 1 sokból járnak be munkára, ban statisztikai adatokat tar­t Az iparban 67 ezer személy, azaz a foglalkoztatottak 30 százaléka dolgozik, kereske­­delemben és a bankszakmá­­ban 21 százalék, szolgálta­­tásokban 31, más gazdasági ágakban 18 százalék dolgo­­zik. Érdekes, hogy Tel-Aviv lakosságának száma az or­­szág lakosságának csak 14,7 százalékát teszik ki, de a Tel Avivban dolgozók száma, ez­­zel szemben, eléri az ország foglalkoztatottjainak 27 szá­­zalékát. Az építkezések szempont­­jából is központi szerepet ját­szik Tel-Aviv, ahol az elmúlt négy év folyamán 1,7 millió négyzetmétert építettek he. Halmazó kimutatást bocsátott ki, amelyből kiderül, hogy gazdasági, ipari és kultúrte­­vékenység szempontjából Tel Aviv az ország 1. számú cen­­truma. A város, mintegy há­­romnegyed millió léleknek nyújt szolgáltatásokat, akik naponta érkeznek Tel-Aviv­­ba. A város lakossága jelen­­leg 388 ezer lélek (a perem­­városok nélkül). Húsz évvel ezelőtt a lakosság száma alig érte el a negyedmilliót. Tel-Avivban ma 226 ezer személy dolgozik (több, mint kétszer annyi, mint 1948-ban) ezek 60 százaléka Tel-Aviv lakosa, a többiek pedig k­ö­­zelebbi-távolabbi peremváros Írta: Kármel Jochanán FÁBÓL VASKARIKA Csodálkozva dörzsöltem meg a szememet, amikor az újságokban lelkes beszámolókat olvastam arról, hogy Cseh- Szlovákiában, Alexander Dubcsek, a kommunista párt főtit­­kárának javaslatára Oldrich Cserník kommunista vezető li­­berális kormányt alakított. Pillanatok alatt felismertem az esemény jelentő­ségét. Végre valahára feltalálták a fából vaskarikát. Most már csak a kör négyszögesítését kell megoldani és akkor vég­­képp elérkeztek a régvárt messiási idők. Attól félek azonban, hogy örömünk egy kicsit korainak bizonyult, mert a fából vaskarikát ez alkalommal is csak a sajtó hasábjain sikerült feltalálni és nem a valóságban. A ״ liberális kommunizmus” valóban a fából vaskarika alap­­típusa — lenne. Mert ״ liberális kommunizmus” nem volt, nincs és valószínű soha nem is lesz. Ne értsük félre. Én is örülök a csehszlovákiai változá­­soknak. Masaryk népe igazán nem érdemelte meg Gott­­owald, Zápotocky és Novotny rémuralmát és nagyon is rá­­fér, hogy valamivel jobb napok virradjanak rá. De attól, hogy óriási késéssel bár, de végre az arany Prágába is el­­érkezett az olvadás, attól még nagyon is korai lenne a li­­berális kommunizmus megszületését ünnepelni. Nem véletlenül és nem tréfásan alkalmaztam a „liberá­­lis kommunizmusra”, a fából vaskarika fogalmat, ugyan­­is kommunizmus és liberalizmus annyira ellentétes fogal­­mak, hogy nem csak egyesülésük, de még békés együtt­­élésük is — egy rendszeren belül — meggyőződésem sze­­rint teljesen lehetetlen. A liberalizmus, amelynek nem a legszerencsésebb magyar fordítása a szabadelvűség, termé­­szeténél fogva ideológia-mentes. Az emberi szabadságjogok legteljesebb tiszteletben tartásán alapszik. Kizárja egy vé­­leménynek a másikra való oktrojálását, és feltétlen szólás- és vélemény-szabadságot jelent. Ugyanakkor a kommuniz­­mus egy kiválasztott élcsapat uralmát hirdeti az állam­­ban és a társadalomban. Saját tanainak megvalósítását minden eszközzel, az erőszak eszközével is jogosnak tartja. Uralomra kerülése esetén tagadja a vele szemben való le­­gális ellenzékieskedés jogát. A gazdasági liberalizmus a korlátlan szabad verseny híve, az abszolút magántulajdon alapján. Ellenzi a leg­­kisebb mértékű állami beavatkozást is a gazdasági életbe. A kommunizmus az öszes termelőeszközök köz- (vagyis gyakorlatilag állami) tulajdonba vételét hirdeti. A kom­­munista gazdasági rendszerben nincs helye semmilyen sza­­bad versenynek és mindent egy felülről előre meghatáro­­zott gazdasági terv határoz meg. Persze, hogy nem könnyű néhány mondatban összefog­­lalni két annyira különböző politikai és gazdasági rendszer ellentéteit, de azt hiszem, hogy azokból a legkirívóbb ellen­­tétekből amelyeket felhoztam, és amelyeknek a felsoro­­lását, még csaknem korlátlan ideig folytatni lehetne, már világos, hogy a „liberális kommunizmus” egy önmagában való ellentmondás, és teljesen lehetetlen. De ha az, ami ma Prágában történik, nem liberális kommunizmus, akkor micsoda tulajdonképpen? Erre való­­ban sokkal nehezebb feleletet adni, mint ahogy első lát­­szatra tűnik. Annyit mindenesetre megállapíthatunk, hogy jelenleg a kommunista rendszernek egy enyhébb formája uralko­­dik Csehszlovákiábal­, mint eddig. Ez persze még nem libe­­ralizmus. Minden diktaturális rendszernek vannak külön­­böző fokozatai és abszolút terror, illetve minden hangos szó feltételen elnyomása nem feltétlenül szükségszerű. Ma­­gyarországon is különbség van Kádár és Rákosi között, sőt a Szovjetunióban sem lehet Brezsnyevet azonosítani Sztálinnal. A kommunista rendszer két esetben csökkent­­heti a terrort. Ha annyira erősnek érzi magát, hogy fel­­fogása szerint ezt a luxust már megengedheti, vagy ha a tömegek nyomása és szabadságvágya ezt kikényszeríti. Csehszlovákiában az utóbbiról van szó. Viszont semmilyen kommunista rendszer nem engedheti meg magának a teljes gondolat- és véleményszabadságot. Ennek a megengedése magával hozná nemcsak az ellenté­­tes vélemény szabad hirdetésének, hanem az annak érdeké­­ben való szabad szervezkedésének a jogát is. Vagyis teljes vélemény­szabadság csak többpárt­rendszer, szabad válasz­­tások és szabad sajtó mellett lehetséges. Ezt pedig egyet­­len kommunista rendszer sem engedheti meg magának. Ha mégis megengedné, akkor megszűnne kommunista lenni. A kommunizmus ugyanis nemcsak egy gazdasági, hanem egyúttal politikai, uralmi rendszer is. Bár szerintem, még a kommunista gazdasági berendezkedés is kizárja, hogy ugyanakkor egy liberális politikai rendszer létezzen, de ha ebben tévednék is, az kétségtelen, hogy a korlátlan államo­­sítás önmagában még nem kommunista rendszer, ha annak felépítménye nem kommunista, vagyis nem alapul egy párt hatalmi kizárólagosságán. Csehszlovákiában jelenleg átmeneti állapot van, amely­­ből két kiút lehetséges. Az egyik az, ami 1956-ban és az­­után Lengyelországban történt■. A tömegek nyomására a kommunisták számos engedményt tettek „liberális” irány­­ban, de ahogy az idő múlt, a változatlanul kommunista hatalmi apparátus segítségével apránként visszavonták az összes engedményeket és az enyhülésből a végén semmi sem maradt. A másik, ami Magyarországon történt drámai gyorsa­­sággal, de lejátszódhat lassabban is. A tömegek nyo­­mására a hatalom teljesen kicsúszik a kommunisták kezé­­ből. A megadott engedményekkel nem elégedett a lakos­­ság. Ez esetben viszont, akárhogy is hívják a rendszert, az nem lesz kommunista. Marad még mindig két további lehetőség. Az egyik, hogy ez esetben — mint Magyarországon — a Szovjetunió fegyveresen beavatkozik és visszaállítja a régi kommunista rendszert, vagy nem. Akkor viszont eggyel kevesebb kom­­munista állam lesz. Csehszlovákia előtt eddig még mindkét út nyitva van. A hatalom birtokosai — talán kulturáltabban —, de a len­­gyel példát igyekeznek követni. Kérdés, hogy elég erejük lesz-e. NAPRÓL - NAPRA Csak nyolc nap hiányzik ... Ben Gurion volt miniszter-­kor megkérdezték tőle, hogy emlékszik, mi történt ennyi éven át. Ben Gurion megina­több mint ezer oldalas könyu­­tatta P. Jurmannak, a Ráfi volt szóvivőjének zsebnaptár­­gyűjteményét és megmagya­­rázta, hogy ezekben a feljegy­zésekben le van► írva az el­­múlt 60 év minden egyes nap­ja, kivéve egy 8 napos perió­­dust. A további kérdésekre vála­­szolva Ben Gurion elmagya­­rázta, hogy a naplókból csak az a 8 nap hiányzik, amelyet U Nu akkori burmai minisz­­terelnök társaságában medi­­tálással töltött egy buddhista kolostorban ... vet írt, amely az állam törté- ו nelmét írja le az első napok-­­ tól egészen mostanáig. Ami-­­ kor pontot tett a könyv vé-­­ gére, mosolyogva megjegyez- נ te:­­ — Most már én is tudom,­­ hogy emlékiratokat könnyebb írni, mint történelmet. Ben Gurion elm­ondotta, נ hogy következő terve a ״ köny­­­nyebb munka”, saját életének­­ leírása, könyv formájában, a s­olonszki gyermekkortól kezd-­­­ve egészen a mai napig. Ami­ ] Mi a különbség a két ״ Eichmann” között? elnök a múlt héten befejezte a 3 évig tartó munkáját: egy A hadsereg ejtőernyős ki­­képző-iskolájában van egy nagyon magas torony, amely­­nek az iskola vezetői a félel­­metes ,,Eichmann” nevet ad­­ták. Ez a torony olyan for­­mában épült, hogy tériszonyt idéz elő mindenkinél, aki elő­­ször ugrik le innen ejtőernyő­­vel. Innen származik a ne­­ve is. A legutóbbi ejtőernyős kur­­zus hallgatói között volt egy tartalékos katona, aki annak idején részt vett az igazi Eich­­mann elfogatásában. A kikép­­zők elmondották, hogy ez a növendék sokáig habozott, mi­előtt kiugrott a toronyból. Később bevallotta barátai­­nak: „ Leugrani az ״ Eichmann” ról sokkal nehezebb volt, mint elfogni az igazi Eichmannt... 1968 V 3 Új Kelet 3a

Next