Uj Kelet, 1969. augusztus (50. évfolyam, 6394-6419. szám)

1969-08-22 / 6412. szám

■it A FESZTIVÁL ESEMÉNYEI BACH-SOROZAT Ennek a különösen iránytalanul cikázó fesztivál­műsornak, mely az alapvető kérdést, kihez is szól, a külföldi turistához, vagy a­­kibach lelkes fiatalságához, eldöntetlenül hagyta,­­ kétségtelenül legnemesebb ötlete a Bach-ciklus beiktatása volt. A kivitel sok szempontból vitatható, de a törekvés, hogy a hazai Bach-kultusz rajongó, megszállott d­a­­lácának, az idő előtt elhunyt Frank Pelleg­­nek emlékezetére és szellemének hódolva, ne engedjék az általa felgyújtott fáklyalángot ki­­aludni, minden dicséretet megérdemel. A ha­­talmas visszhang, melyet keltett, a rendkívül erős látogatottság a Bach-kultusz lelki szük­­ségszerűségét igazolja. Bár kiváló külföldi szólisták működtek közre, meg vagyok győ­­ződve róla, hogy a tömeg­érdeklődés mégis mindenekfelett Bach zenéjének szólt, s csak másodsorban az „attrakció“-nak, mely való­­jában nem is volt jelen ... A két első műsor középpontában a hat Brandenburgi Koncert állott, míg a harma­­dikat különböző hangszerekre írott verseny­­művek uralták, s egy kedves vendég­énekes, az Izrael-Amerikai kulturkapcsolatok lelkes harcosának, Jan Peerce-nek közreműködése. A Brandenburgiak, mindannyian 1723-ban ír­­va, legtökéletesebb mesterművei a kontrapunkt­­nak, a szólamvezetés, a hangszercsoportok, a merész harmonikus újítások nagyszerű kombi­­nációjának. Nem tudni, a megrendelő Chris­­tian Ludwig őrgróf mennyit fizetett érte a szerzőnek, de Bach halála után tartott árve­­résen a kikiáltási áruk összesen 24 garasra volt megállapítva, azaz koncertenként hat ga­­rasra.. . Jellemző korát messzire megelőző merészségére, hogy még Albert Schweitzer, lelkes biográfusa és orgonaműveinek kiváló előadója is, szinte megrökönyödve utal azokra a "szabálytalanságokra", amelyek a partitú­­rában lépten-nyomon megsértették az össz­­hangzattannak akkor örökérvényűnek tekin­­tett vas-szabályait... De hiszen még a fiatal Mendelssohn, a nagy Bach-felfedező is megró­­ja nagy elődjét ״ hibás” kvint- és oktáv-párhu­­zamaiért... Az első Brandenburgi-versenyben a fúvós­­együttes lép előtérbe, a másodikban egy szó­­ló-kvartett formájában fuvola, oboa, trom­­bita és hegedű. A harmadik csak vonósokra van írva,­­ a negyedikben két fuvola és egy hegedű koncertál vonós­kísérettel, az ötö­­dikben fuvola, zongora (csembaló) és egy hegedű vezeti a szólamot, a hatodikban sem hegedű, sem fúvósok nem szerepelnek, ha­­nem csak mélyebb fekvésű vonósok. A ״ kibuc galujot“ jegyében szerepelt a Bach-ciklus mindhárom estjén az izraeli Jic­­h­ák Perlman, jelenleg Amerika egyik legün­­nepeltebb hegedűse, aki a Brandenburgiakon kívü­l az E-Dur-versenyt és Robert Bloom ki­­váló amerikai oboistával az eredetileg két he­­gedűre írott Esz-dur-koncertet játszotta, nagy­szerű tónussal, kiérett, elmélyült kedéllyel, Isaac Stern legméltóbb utódjának benyo­­mását keltve. Mankón lép a pódiumra, de arca derűs marad, minthogy egyéniségének ragyogó humora, vitalitása és szellemes mo­­dora keményen dacol nyomorék testének fo­­gyatékosságával. Perlmant joggal ünnepelte a fesztivál kö­­zönsége feltűnő melegséggel. Amerikában é­­vente 80-90 koncertet ad a legnagyobb ze­­nekarok szólistájaként, nem kisebb sikerrel. Az ő hegedűjátéka szenvedett még a legkisebb mértékben a készáriai amfiteátrum lényege­­sen megjavított, de kamarazene-jellegű művek számára alig alkalmas színpadának akuszti­­kájától. A kitűnő Robert Bloom, oboás, de az Európában nagyrabecsült olasz fuvolás, Severino Gazzelloni még jobban megszenvedte az akusztikus viszonyok hátrányait. Legjobban azonban Igor Kipnis csembalista, az egykor világhírű német bariton Amerikában élő fia, sínylette meg, hogy a művészi bizottság zon­­gora helyett a szabadtéri színpadon teljesen alkalmatlan csembalót alkalmazott, melynek hangja leggyakrabban s legjobb esetben mint vékony ciripelés jutott el a nézőtér első so­­raiban ülőkhöz.­­ Gary Bertini távollétében Mendi Rodan vezényelte az Izraeli Kamara­ Együttest, melynek muzsikusai mint szólisták is kitüntették magukat. S bár Rodan gyak­­ran siette el a tempókat és legtöbbször be­­érte rutinszerű együttjátszással, a szólistákat ízlésesen és nagyon diszkréten kísérte. Külön ki kell emelnem a, sajnos csupán a 2-ik Brandenburgiban fellépő, kiváló angol trom­­bitást, David Masont, aki friss lendületet és eleven színt kölcsönzött a lanyhán fátyolo­zott előadásnak. És megindító volt a Metro­­politan Opera érdemekben megőszült művé­­szének, Jan Peerce tenoristának vendégszerep­­lése, amint Bach ״ Ich weiss, dass mein Er­­löser lebt“ című kantatátijában, majd egy má­­sik áriában a 97-es kantátából, gazdag opera­­énekesi tapasztalatait és egyben charm­at-mű­­vészetét kamatoztatta. x SPANYOL EST Elragadó jelenség Lucero Tena, aki fellép­­tét mint brilliáns castagnetta-művésznő nyi­­totta meg, majd pedig spanyol hazája híres énekkíséretes táncával, a ״ flamenco“-val bá­­jolta el közönségét. A ״ flamenco“ nagyon változatos műfaját az elmúlt században spa­­nyol cigányok terjesztették és tették ismertté Európában. Ikertestvére számos népi tánc­­nak, mint a fandagillok, algeriak, sevillanák. — A Lucaro Tena tüzes temperamentummal és frappáns mozgásmű­vészeti illusztrációkkal ele­­venítette fel őket, arab melizmákkal díszített müezzinre emlékeztető, ének-kíséret mellett. — Sajnos, partnere Narciso Vepes, állítólag hí­­res gitáros, szintén a készáriai akusztika ál­­dozatává vált, — és erre az alkalomra és helyre alkalmatlanul kiválasztott számai sem arathattak sikert. Közreműködtek még José Vives zongorista, Felix de Utrera gitáros és Gabriel Moreno népénekes. A túlméretezett műsor a közönség jórészét­­már­ 11 órakor menekülésre késztette, de a többiek az elsö­­tétített nézőtérről csak éjfélkor szabadultak. A második esten, mint hallom, a műsort lényegesen lerövidítették. De a művészi bizó­nak tudnia kellett volna, hogy ez a műsor és a gitár nem alkalmasak ebbe a keretbe! —————————— BJBR ■ Igor Kipnis a Haifa Szimfonikus Zenekarral • VEZÉNYEL: DÁLIA ATLAS A rendkívül tehetséges haifai Dália Atlast első ízben hallottam a ZOA-ban rendezett hangversenyen, melyen az általa alapított ka­­marazenekart vezényelte. Kartársnői, akiket hallottam. Studer Carmen, Herliczka, Marta Linz mindannyian arra törekedtek, hogy mi­­nél férfiasabban lássák el munkájukat. Dália annál szuper-femininabban muzsikál: már nagyon beszédes mozdulatai is nőiesen tanári félköröket írnak le, a zenéjében pedig gondosan kerül minden éles, keményebb hang­­zást, mindent lekerekít, olykor érzékien lágy anyagba göngyöl, érzelmes puhaságba ágyaz. Zenekara Respighi ״ Antiche danze ed alte“ régi olasz témák színgazdag átiratában kivé­­telesen szépen szólt Dália keze alatt, és ze­­nészei szépen muzsikáltak a rákövetkező f­­moll-csembalóverseny Largojában is. Vivaldi közismert D-moll-Concerto Grossojában a szó­­lóhegedűk is a mesternő andalító tompításá­­val játszottak (Robert Ranetti és Avner Erez),­­ lágyan beolvadva a zenekar tuttijaiba. Oly­­kor kicsúszott a vezetés Dalia kezéből, így Bach csodálatos Adagioja a D-moll-csembaló­­versenyben kissé szétfolyt. A csembalóval szembeni fenntartásomat a modern koncert­­teremben a kitűnő Igor Kipnis csak a D-moll­­verseny utolsó tételében, majd a ráadásul fölényes biztonsággal játszott kromatikus fan­­tázia — és Fugában oszlatta el némiképp. Archaikus sznobizmus kitartani az "eredeti" hangszer mellett, mely a Zongorával nem állhatja ki a versenyt. Olvastuk, hogy a Haifa­ Zenekar külföldi turnéra indul. Kissé túl korai vállalkozás ré­­széről. Kinek áll érdekében? PATAKI LÁSZLÓ WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAe'»---.aj «wwvwwwvwvwwwwvyww | HERZLIÁN ji ji kora reggel jj i; hájhoz kapja ;! az : IIIKEIET ; megbízottunknál: ’' Strlmberg, Szokolov 48. !! 5 Lel. »8124» !! *<*AAAJM1»MMkAAAAjuuuMuuu1AJU1AAAA3 AWyUUIAMAAAAMAAAAMAAAAftMAAAAAAAAWUUUU VWVWkA/SAAAAAAAA/SAAAAA/W\AAAAAA^AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/\AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA4l ••• SZÍNHÁZ•• Kámeri színház: Az öreg oroszlán Hy Kalus rendezésében és Goldreich kor­­szerű díszleteivel láttuk James Goldman ame­­rikai szerző darabját (The Lien in Winter), a­­mely egyfajta történelmi tragikomédia, zavaros, zsúfolt cselekménnyel. Intim ״ családi­ környe­­zetbe visz a szerző, ahol minden percben meg­­csillan a tőr, vagy kiugrik a kard a hüvelyből, mert hiszen a Xll-ik században vagyunk, pontosan 1183-ban. II. Henrik angol király ez év karácsonyán Chinonban összehívja a szűk családot: három fiát, tíz év óta internált feleségét, Eleanort és fiatal, gyönyörű szeretőjét, Alois francia her­­cegnőt (Philippe francia király­nőtestvérét), hogy együttesen megvitassák, kire szálljon a megüresedett angol trón. Ugyanis Henrik leg­­idősebb fia, aki már meg volt koronázva, hirte­­len elhalálozott, s a sorban Henrik három má­­­sik fia áll: Richard, Geoffrey és John. A do­­log egyszerű és világos volna, ha Henrik tra­­díciótisztelő, rendes apa, de ő nem a leg­­nagyobbik fiát, hanem a legkisebbiket szereti a legjobban, annak adná a koronát s ezzel együtt nagy egyéni ajándékát, Alais hercegnőt. Mindenki elégedetlen: a fiuk, akik egymás ellen akarnak menni, a feleség, aki Richard­­nak szeretné a trónt, — amint az neki is jár — a szerető, aki a királlyal akar maradni —­­ maga a király, aki szintén nem akar őszintén túladni a királyságon. A két felvonás között már meg is ígéri Alaisnak a legjobb megol­­dást: megöli mindhárom fiát s őt teszi király­­nőjévé. Ezzel a szándékkal jön be a bástya pin­­céjébe, ahol már várja felesége és három fia. Nekiszegezi fegyverét Richardnak, de rájön, hogy nem birja megölni fiait, s arra is rájön, hogy felkelésüket sem tudná már leverni, az ő korában. Futni hagyja hát őket. Mindnyá­­jukat. Marad a színen az idős feleséggel, a ravasz, eszes, de még mindig szép Eleanorral, aki nyolc gyermeket szült neki, s aki még min­­dig szereti őt. Megbékélten, mosolyogva, egymásba karolva vonulnak ki. Nem néz ki valószínűnek, hogy ezért a kö­­zépkori, szokványos, durva ״ királyi“ cselek­ményért választotta a szerző ezt a témát. Ha viszont a két híres főszereplőért tette azt, ak­­kor még jobban ki kellett volna domborítani­ egyéniségüket. Hiszen II. Henrik angol ki­­rály a XX. század emberének jó ismerőse, ő ugyanaz a Plantagenet Henrik, aki barátját Thomas Beckettet erőszakkal Canterbury ér­­sekké nevezte ki, hogy ״ kézben tartsa“ az egy­­házat, aztán kegyetlenül kivégeztette Beckettet. Ki nem látta a róla szóló nagyszerű modern filmet, vagy Anouilh híres színdarabját? A Goldmann darab kiegészíti Henrik jellemraj­­zát azzal, hogy nemcsak gyenge, határozatlan jellem, de csapodár és élvhajhász is volt. Felesége, Eleanora pedig a legérdekesebb történelmi asszonyok egyike. Mint Akvilánia, a gazdag francia tartomány hercegnője és örö­­köse, VII. Lajos francia király felesége lett, akinek két leányt szült, aztán otthagyta ős Henrik Plantagenet angol királlyal házasodott össze. Éleseszű, nagylátókörű, ambiciózus ki­­rályné és híres szépség volt. Hosszú életében­­ 82 évet élt végig aktívan részt vett kora politikájában. Egy alkalommal fiaival együtt fellázadt királyi ura ellen, aki aztán tíz évre a Salisbury toronyba száműzte. A Goldmann darabban is csak ez a két szerep a fontos és lényeges. Kitűnően alakítja Joszi Jádin és Edna Friedel. A Jadin-Henrik a nagytestű, robosztus, csak saját szeszélyei­­nek élő középkori kényurat mutatja be. Aki néha gyengéd is tud lenni, ha szeret. Edna Friedel, akinek ily remek, testhezálló szerepet még nem osztott ki a ״ sorsa, a még nagyon szép, még mindig aktív, mosolygós idős nőt eleveníti meg, aki még irányítja csa­­ládja sorsát és nagy asszonyi ambíciója, hogy visszaszerezze elvesztett férjét. Azt kell mondanunk, hogy mindkét remek színész játékával jóval felülmúlja a darab ér­­tékét. Kettőjükért érdemes megnézni és lehet élvezni a darabot, főleg azoknak, akiknek a történelmi drámák még jelentenek valamit. Az együttes többi tagjai: Leóra Rivlin és a há­­rom fiú szerepében Gedeon Lemer, Jichhák Heskia, Slomo Visinsky, rövid szerepüket szín­­tén jól alakítják. m.­g. EDNA FLIEDEL JOSZÉF JÁDIN 1969 VIII. 22. Uj Kelet Iff »//»///////////«»//////#///##///##/////////// A Teátron Háámámi: Alterman est Versek és összekötőszöveg: N. Alterman, zene Ráfi Ben-Mose, Alexander Árgov, Jo­­chanán Zárai, Jáir Rozenblum, Mose Vilenski, Árje Levanon, Oláh­­ Nozsik és Dov Selzer. Rendező: Smuel Bum­m. Ez az előadás bebizonyította, hogy ha a dalok és az összekötőszöveg írója olyan kali­­berű művész, mint Nátán Alterman, akkor biztosítva van a megérdemelt siker. Az Alter­­man-est eszünkbe juttatta azokat „a régi szép napokat“, amikor Magyarországon Szép Ernő Kosztolányi és társai írták a dalok és a san­­zonok szövegét (ezt még a szüleinktől hal­­lottuk) Izraelben pedig Avigdor Háméiri, Alexander Pen és később Alterman írták a szatirikus színpadok dalszámainak szövegét. Figyelmük kiterjedt a mindennapos élet leg­­apróbb megnyilvánulásaira és amikor ostoroz­­tak, akkor is az embertársak iránti szeretet­­ből tették. Ma általában a könnyű műfaj — amelyről tudott, hogy a legnehezebbek közé tartozik — dalszöveg és párbeszéd írói abban látják a közönség megnevettetését, hogy kele­­ti típusokat visznek a színpadra és szólaltat­­nak meg. Az Alterman-est bebizonyította, hogy Izraelben nemcsak marokkói származású zsi­­dók élnek és nemcsak bárgyú, gyakran primi­tív emberek és problémák léteznek. A műsorban Altermannak csak három régi verse szerepel, a többi csupa új írás. Joszéf Bomba - Cur, a minden lében kanál színpadi munkás szerepében kedves és szóra­­koztató és rutinos volt. Négy fiatal partnere: Rivka Zohár, Tália Sapira, Ezra Dágán és Menáchem Silbermann néhány kitűnő jele­­nettől eltekintve nem lépte át a katonai szín­­játszó együttesek volt csillagainak nívóját Minden esetre tehetségesek ezek a fiatalok és főleg Tália Sapiráról, Rivka Zohárról és Ezra Dágánról hallunk majd még. Miről versel, miről dalol Alterman: a bölcs szamárról, az emberről és kutyájáról, egy pad­­ról, egy Izráel-ellenes UNO közgyűlésről, le­­tűnt időkről, Motkeről, a furfangos h­ászid­­ról, egy Izráel-ellenes UNO közgyűlésről, le­­״ bizonyos bolygóról“, amelynek még Föld a neve, a jemenita negyedről, Orániáról, a kül­­városi jászl­ányról, a tengerészekről, Cácról és Cácáról, az ügyes szójáték nyomán szüle­­tett groteszk párról. Kellemes, üdítő, szórakoztató este volt. ..

Next