Uj Kelet, 1975. szeptember (56. évfolyam, 8250-8273. szám)
1975-09-18 / 8263. szám
ÚJ KELET FILM ROBERT DE NIRO: A FIATAL DON ״ Soha nem láttam színészt, aki ilyen gonddal készíti elő szerepeit” — mondja róla az egyik partnernője, a mostanában molett mama-anyós, vagy amerikai turistaszerepeket alakító Shelley Winters. — ״ Ő játszik, ő megtestesíti szerepeit.” Ez a komoly, zárkózott fiatalember nem más, mint Robert Di Niro (31), aki a Keresztapa II-ben produkált alakításával elvitte az idei — legjobb férfiszínésznek juttatott — Oscar-díjat. Mint ismeretes, ebben a filmben a fiatal Don Corleone-t játssza, akit, mint idős Mafia-vezért, Marion személyesített meg a Keresztapa I-ben. ״ Nem akarom utánozni Brandót — magyarázza De Niro —, inkább arra törekedtem, hogy valami családi légkört teremtsek közöttünk.” De Niro három hónapon keresztül tanulmányozta Brando játékát, hogy hiteles, fiatal Don Vito Corleone le gyen. A tökéletességre törekvő fiatal színésznek volt egy másik problémája is: megtanulni a szicíliai nyelvjárást. További három hónap, tarsolyában egy magnetofonnal, De Niro lakást bérel Palermóban, bebarangolja a szicíliai tájakat, hangszalagra veszi a helyi tájszólást. ״ Nem győztem csodálkozni a helyi szokásokon — meséli. — A szicíliaiak a szemük sarkából, diszkréten szemrevételezik az idegeneket. Szívélyesen fogadják az embert, de tartózkodóan. Szerepemben megpróbáltam visszaadni a kedvességnek és a bizalmatlanságnak ezt a különleges szicíliai keverékét.” AZ UTOLSÓ NÁBOB Ez a tökéletes kaméleon, aki parancsra tud sírni vagy elpirulni, képes habozás nélkül megbetegedni egy megható jelenet kedvéért és hajlandó igazi bagót rágni, amitől undorodik, ha a szcenárium megkívánja. Színészi figurái annyira tökéletesek, hogy senki sem ismeri fel, ha „leplezetlenül” feltűnik az utcán. Szabályos arcvonások, fekete szemek, kósza hajzat, amelyet állandóan hátrasimít. A folyton jeans-nadrágot viselő fiatalembernek mintha nem is lenne saját egyénisége. Képzőművészpár fia, aki a new-yorki Greenwich Village-ben nevelkedett, és aki már tízéves korában elhatározta, hogy színész lesz. Két színiiskola után végigtrempeli Európát, berendezkedik Párizsban, pontosabban a Montmartre-on és statisztaszerepet kap Marcel Carné „Három szoba Manhattanban” c. drámájában, amely Simenon hasonló című krimiregénye nyomán készült. ,,Mindig pénz nélkül éltem, de mindig feltaláltam magam” — meséli. Az Egyesült Államokba visszatérve, Robert De Niro egymásután öt filmszerephez jut. De mindig nyomorúságos gázsikkal. Amíg végül is, hála a ,,Hitvány utcák”-nak, amelyet barátja, az ugyancsak olasz származású Martin Scorsese rendezett, Francis Ford Coppola felfi gyelt rá. „Azonnal leszerződtetett, minden próba nélkül”. Ma Robert De Niro a legkeresettebb ember Hollywoodban. Gérard Depardieu mellett ő a sztárja Bernardo Bertolucci 1900״” című freskószerű filmjének, és ő lesz „Az utolsó nábob”. (Scott ,Fitzgerald regényének filmváltozata), Elia Kazan rendezésében. Ugyancsak ő a sztárja Mike Nichols következő filmjének („Bogart itt aludt”). Addig is, lehet vele találkozni egy new-yorki taxi volánjánál. Hogy élethűen interpretálhassa Martin Scorsese „Taxi Driver”-jét, amely egy manhattani taxisofőr viszontagságairól szól. De Niro — hívem módszeréhez — szerzett egy igazi engedélyt géperejű bérkocsi vezetésére. Úgy látszik, ez könnyebben megy New Yorkban, mint Izraelben. DE MIRO AKCIÓBAN A HÉT FILMJEIRŐL KERESZTAPA II. — Francis Ford Copola nagysikerű gengszterfilmjének folytatása méltó utóda elődjének. A filmet a jegesszemű, félelmetes Michael (Al Pacino), a Corleone Maffia-birodalom örököse dominálja, de kitűnő alakítást nyújt Robert de Niro is, mint a fiatal Carlone, és Lee Strassberg, az ellenség, aki egy idős zsidó (nyilván Meir Lansky) szerepét mintázta meg. (Allenby és Peer Mozi, Tel Aviv). NADA. — Claude Chabrol aktuális témájú filmje, amelyben egy anarchista csoport elrabolja az Egyesült Államok franciaországi nagykövetét. A rendező az anarchistákkal rokonszenvez és technikája jó, de a nézőt valahogy hidegen hagyja az egész. (Cinema 2, Tel Aviv). ALFIE DARLING. — Banális, ízléstelen angol szex-komédia״ a tíz évvel ezelőtti ״ Alfie” bágyadt utánzata. Michael Caine helyett Alan Price játssza a címszerepet, aki derék erőfeszítéseket tesz, hogy valami hiteleset produkáljon. (Maxim mozi, Tel Aviv). EDITH PIAF +. — A 19 éves Brigitte Ariel első szerepében élethűen eleveníti fel a tragikus sorsú sanzonénekesnő ifjúságát egészen 1936-ig, amikor a siker korszaka megkezdődik. Nosztalgikus élmény, néhány eredeti Piaf-hanglemezzel tarkítva. (Peer mozi, Haifa). TOMMY. — PETER Town- 74. — És pár lépésnyit együtt mentünk a városközpont felé? — Igen. — És maga az autóbusz-pályaudvarra ment? A kerületi ügyész arcán kárörvendő mosoly jelent meg. — Bíró úr, kénytelen vagyok tiltakozni. A kihallgatás nyilvánvalóan messzire eltért tárgyunktól. Hogy hová ment a tanú, vagy mit csinált, miután elhagyta a házat, az semmiképpen sem lehet keresztkérdés tárgya. A kérdés szakszerűtlen, nem a tárgyra vonatkozik és érdektelen, amellett túlságosan távoli időpontra vonatkozik, semhogy bármi köze is lehetne az ügyhöz. A bíróság ne felejtse el, hogy ezt az egész bizonyítási eljárást körülhatárolt cél érdekében folytatjuk le. Meehan bíró bólintott. — A bíróság hajlandó meghallgatni az érveit, Mr. Mason — mondta —, ha ugyan meg akarja vitatni a kérdést, de a kerületi ügyész álláspontja helytálló. — Elfogadom — jelentette ki Mason. — Nincs is több kérdésem a fiatal hölgyhöz. Nagyon szépen köszönöm, Miss Cromwell. A lány nyilvánvalóan ádáz harcra számított Masonnel, és meglepte, hogy az ügyvéd nyugodtan tudomásul vette a vallomását, holott az szöges ellentétben áll korábbi kijelentéseivel, amelyeket Masonnek tett. Már éppen el akarta hagyni a tanúk emelvényét, amikor Mason mellékesen megjegyezte: — Ó, csak még egy kérdést, Miss Cromwell. Úgy látom, hogy Raymond By Allgood a tárgyalóteremben van. Ismeri őt? Alberta habozott, majd így felelt: — Igen. — Ismeri a titkárnőjét, Sally Elbertont is? — Igen. — Tett-e olyan kijelentést valamelyiküknek, amely szerint maga Leslie Milter élettársa? — kérdezte Mason. — Én ... vagyis ... — Kérem, Miss Elberton, álljon fel. A fiatal nő vonakodva állt fel. — Mondta valaha ennek a nőnek, hogy maga Leslie Milter élettársa? — kérdezte Mason. — Nem mondtam, hogy élettársa vagyok — felelte a tanú. — Csak azt mondtam neki, hogy hagyja békén, és ... a mondat közepén hirtelen elhallgatott. Amikor megértette, hogy milyen hatást keltett, amikor észrevette a mindenfelől rá szegeződő kíváncsi tekinteteket, lassan leroskadt a tanúknak fenntartott székre, mintha térdéből váratlanul elszállt volna az erő. — Folytassa — sürgette Mason. — Fejezze be, amit mondani akart. — Maga kelepcébe csalt — mondta a tanú méltatlankodva. — Elhitette velem, hogy az egésznek vége, és akkor felállíttatta azt a nőt, és .. • — Mi kifogása van ez ellen a nő ellen, ahogy nevezi? ... Végeztünk, Miss Elberton. Leülhet. Míg Sally Elberton visszaült a helyére, mindenki feléje nyújtogatta a nyakát, aztán megint minden tekintet Alberta Cromwellre szegeződött. — Rendben van — mondta a tanú, mint aki hirtelen elszánja magát rá, hogy mindent kitálal —, elmondom magának a teljes igazságot. Amit eddig mondtam, az igaz, csak egyetlen dolgot próbáltam titokban tartani. Csakugyan élettársa voltam Leslie Milternek. Nem vett feleségül. Azt mondta, hogy az felesleges, kapcsolatunk így is olyan erős, mintha törvényesen összeházasodtunk volna, és én ezt el is hittem neki. Úgy éltem vele, mintha a felesége lettem volna, ő is mindig feleségeként mutatott be, de aztán felbukkant ez a nő, és elcsavarta a fejét. Arra is rábírta, hogy próbáljon megszabadulni tőlem. Tudtam, hogy már azelőtt is ki-kirúgott a hámból, de csak hébehóba, már ahogy a férfiak szokták. De ez más volt. Ez a nő elcsavarta a fejét és ... A megdöbbent kerületi ügyész végre visszanyerte lélekjelenlétét, és félbeszakította: —־ Egy pillanat, bíró úr. Az a benyomásom, hogy a tanú eltér a tárgytól; a kérdés szakszerűtlen, lényegtelen, érdektelen, és ... — Nekem nem ez a véleményem — határozott Meehan bíró szigorúan. — A tanú mostani nyilatkozata szöges ellentétben áll azzal a nyilatkozattal, amelyet pár perce eskü alatt tett. Bevallja, hogy tanúvallomása egyik része hamis volt. Ilyen körülmények között a bíróság hallani akarja a tanú magyarázatát. Folytassa, MissCromwell. Alberta Cromwell a bíró felé fordította a fejét, és így szólt: — Nem hiszem, hogy valaha is megérti, de így történt. Leslie elszökött előlem, és idejött El Templóba. Két-három napig tartott, amíg megállapítottam, hogy hová ment. Utánajöttem. Azt mondta, hogy üzleti ügyben tartózkodik itt, én nem lakhatok vele, és mindent elrontana, ha beleártom magam a dologba. Megtudtam, hogy van egy üres lakás az övé mellett, és beköltöztem. Azt hiszem, csakugyan dolgozott egy ügyön, és... — Nem érdekes, hogy mit hisz — szakította félbe Copeland kerületi ügyész. — Csak feleljen Mr. Mason kérdéseire, Miss Cromwell. A bíróság szíves engedelmével bejelentem, hogy a tanúnak nem volna szabad megengedni egy ilyenféle nyilatkozatot. Csak azokra a kérdésekre volna szabad válaszolnia, amelyeket keresztkérdésként tesznek fel neki f folytatjuk) 1975. IX. 18 UJ KELET 5 * FILMLEVÉL * ===־= Férfiak és nők háborúja (BEN JEHUDA MOZI, TEL AVIV) A filmet bevezető forrásjelzések szerint A férfiak és nők háborúját James Thurber írásai és rajzai inspirálták.James Thurber (1894—1961) író és karikaturista, akit Mark Twain óta a legjobb amerikai humoristának tekintettek --a szerk.) Peter Wilson, a film hőse, annyiban hasonlít Thurberre, hogy félig vak és karikaturista. Wilson rajzai, melyek a film számos képsorozatában láthatók, szorosan követik Thurber témakörét és stílusát. Itt azonban megszűnik minden jelentőségteljes kapcsolat: a film cselekményének, szellemének semmi további köze a néhai mester életéhez. Jack Lemon alakításában Wilson egy 40 éven felüli, megrögzött manhattani agglegény. Amikor először találkozunk vele, ágyban fekszik és hálaénekeket zeng az agglegényélet örömeirel. De az nevet, aki utoljára nevet. Mint azt az ilyen sztorik megszentelt hagyománya megköveteli, Wilson, aki a darab elején függetlenségével dicsekszik, hamarosan — körülbelül a második tekercs közepén — vőlegény lesz. Jövendőbelije, egy bizonyos Terry Kozlenko (Barbara Harris), aki három gyermeket és egy kaffogó korcs kuvaszt tart el minimális tartásdíjából. Amint megesküsznek, a bajok esőstől zúdulnak Wisonra. — Mostohagyermekei, enyhén szólva, problematikusak. A fiút csaknem minden éjszaka rémálmok gyötrik, a fiatalabb dadog, az idősebben a nimfománia félreismerhetetlen tünetei nyilvánulnak meg. A volt férj (Jason Robards) időnkénti látogatásai sincsenek jó hatással Wilson hangulatára. A kutya vicsorog. Ahogy a hős helyzete rosszabbodik, úgy romlik a szemevilás rend sikeres rock-operájának filmváltozata Ken Russel rendezésében, Oliver Reeddel, Ann Margrettel és Elton Johnnal a főszerepekben. (Chen mozi, Jeruzsálem). AZ ÉN MICHAELEM — Melankolikus izraeli film, a kettéválasztott Jeruzsálemben játszódó szerelmi történet. — Ámosz Oz regénye nyomán, Dáni Wollman nj művészi rendezésében. Efrát Lávi és Oded Kotler a főszereplők. (Gordon mozi, Tel Aviv, Aron mozi, Jeruzsálem). Ma is. Wilson szinte hálás a sorsnak, hogy elhagyhatja a házat és befekhet egy kórházba. A műtét megállítja a vakulás folyamatát, de látását nem javítja meg. Szerencsére azért még rajzolni tud. Első rajza a műtét után egy háborúellenes aktus, valójában Thurber „Az utolsó virág”-ja. Egy nap, amikor Wilson fiatal mostohalánya meglátogatja és meglátja a rajzot, eláll a lélegzete és megszűnik dadogni. A Terryvel való kibékülés már nem lehet meszsze. Azok után, hogy Thurbert egy rövidlátó embergyűlölőre, a cselekményt pedig egy szentimentális bamba mesére redukálta le, Melville Shavelson, a rendező, jobb alakítást kap a színészektől, mint amilyent megérdemel. Az együttes derekasan harcol. Hogy mentse, ami menthető, és különösen mulatságos Herb Edelman, aki Wilson ügynökét játssza. Lemmon is iparkodik, de ez esetben nyugodtan lehet állítani, hogy ״ volt jobb”. (székek) Rövid hírek a filmvilágból CURTIS KONTRA GOLÁN Az International Herald Tribune egyik múlt heti számában olvastuk, hogy Tony Curtis szerződésszegés címen 125 ezer dollárt követel Menáchem Golán izraeli producertől. A hírt átvette néhány izraeli lap is. Curtis azt állítja, hogy Golán még ennyi gázsival tartozik neki a „Lepke” című film főszerepéért. A színész további 100 ezer dollár kártérítést követel azon a címen, hogy nem kapta meg teljes mértékben a szerződésben kikötött előzetes publicitást. Golán tel-avivi sajtófőnöke erélyesen cáfolta a szerződésszegés vádját. Közölte, hogy a publicitással kapcsolatos szerződést Curtis az amerikai társproducer vállalattal kötötte. Ami a gázsitartozást illeti, a szerződés értelmében a hátralevő gázsi csak abban az esetben járna Curtisnek, ha a „Lepke” bevételei meghaladnának egy bizonyos összeget, ami eddig nem következett be. EGY ÉS MÁS A SZERELEMRŐL -AVAGY SOK HŰHÓ SEMMIÉRT MOSZKVÁBAN Viktória Fjodorova szovjet színésznő egyik, 1971-ben készült filmjét a múlt héten levették egy moszkvai mozi műsoráról. Mint emlékezetes, a 29 éves Viktória — egy nyugalmazott amerikai admirális törvénytelen lánya — márciusban kiutazási engedélyt kapott, hogy meglátogassa Floridában élő idős édesapját, s azóta amerikai állampolgár lett, miután férjhez ment egy amerikai pilótához. De a filmet, amelynek címe „Egy és más a szerelemről”, nem Viktória miatt vették le a mozi műsoráról, hanem rendezője, Mikhail Bogin miatt, aki állítólag Izraelbe emigrált. Bogin tényleg elhagyta a Szovjetuniót februárban, de azóta Rómában tartózkodik, és amerikai beutazási engedélyre vár. Annak bizonyítására, hogy a lépés nem irányul az ex-szovjet színésznő ellen, a mozi műsorra tűzte Viktória Fjodorova egy másik filmjét, amelyet azonban nem Bogin rendezett. BURTON FÉRJHEZ ADJA A LÁNYÁT Csak nagyon kevesen tudják a Burton—Taylor pár egyik családi titkát, nevezetesen, hogy Richard Burtonnak van egy 18 éves lánya, Kate, aki előző (Sybillel való) házasságából született, és aki a közeli napokban férjhez megy. A vőlegény az Oscar-díjnyertes George S. Scott („Patton”) fia. A két apatárs egyebek között arról híres, hogy mindkettő szeret a viszkisüveg fenekére nézni... ERIC SEGAL LAKÁST KERES TEL AVIVBAN Eric Segal, a Love Story szerzője lakást keres Tel Avivban vagy környékén. A bestseller könyv — és film — fantasztikus sikere óta merőben megváltozott Segal élete, aki foglalkozására nézve a klasszikus görög nyelv és irodalom tanára és egyik hobbyja a maratoni futás. A zsidó fiatalember hosszú éveken keresztül megrögzött agglegény maradt, de nemrégiben megházasodott, és néhány nappal ezelőtt az országba érkezett, a tel-avivi egyetem meghívására. Segal professzor — aki természetesen a klasszikus görög nyelvet és irodalmat fogja tanítani"a romái ávivi campus bölcsészeti fakultásán — reméli, hogy lesz alkalma időt szentelni kedvenc sportjának is. GABIN ISMÉT FILMEZ? A 71 éves Jean Gabin, a francia filmművészet egyik legmarkánsabb egyénisége, aki több ízben kijelentette, hogy közte és a filmezés között „mindennek véglegesen vége”, és hogy az ״ ítélet” — amelyben Sophia Loren volt a partnere — lesz a film végrendelete. Úgy látszik, revideálta álláspontját. Ciné Revue tudni véli, hogy elfogadta André Cayatte ajánlatát és egy csavargót fog alakítani Cayatte rövidesen forgatásra kerülő ״ Karácsonyi angyal” c. filmjében. Ezek szerint soha sem szabad túlzott fontosságot tulajdonítani az ilyenfajta ״ végrendeleteknek”.