Uj Kelet, 1976. május (57. évfolyam, 8455-8479. szám)

1976-05-02 / 8455. szám

ÚJ KELET OuÜÚÜÜWÜUÜOUtJUUUUOkXXXXXJÜuOÜÜÜÜÜUUÜÜUUÜOOOUUUOÜUOOOOOOODOOOOQU A CHILEI ZSIDÓSÁG VäLäSZCTON ooona. .wxjnonooon« Az UNO közgyűlése a cioniz­­must fajvédőnek bélyegző ha­­tározata és Chile képviselőjének szavazása arra kötelez, hogy közelebbről megvizsgáljuk en­­nek az ősrégi, kis zsidó közös­­ségnek a jövőjét, amely évek óta küzd zsidó volta fennma­­radásáért a legnehezebb gazda­­sági és politikai válságok kö­­zepette. Az első Chilébe érkezett zsi­­dók spanyol marannusok vol­­tak, akik az inkvizíció elől ke­­restek menedéket és csatlakoz­­tak a XVI. században a hódí­­tó hadjáratokhoz. Bernardo O’Higgins, Chile nemzeti hőse, aki a spanyol al­­király törvénytelen gyereke volt, titokban egy zsidó kereskedő há­zában nevelkedett. Amikor Chi­­le elnyerte függetlenségét, a ma­ratinusok leszármazottjai ko­­moly pozíciókat értek el a had­­seregnél, az ország vezetésében és egyikük az államelnöki tiszt­­ségig is vitte. Komolyabb zsidó bevándor­­lás Chilébe a XX. század ele­­jén kezdődött, főleg Törökőr■ szagból és a Balkán államok­­ból. Ez ideiglenesen megszűnt az első világháborúban, majd tovább folytatódott a huszas és harmincas években, ekkor már a közép- és kelet-európai or­­szágokból. A bevándorlás a má­­sodik világháborúban és köz­­vetlen utána is tartott. A zsidó közösség Chilében jelenleg mintegy 22 — 25 ezer lelket számlál. Öt évvel ezelőtt, amikor Salvadore Allende szo­­cialista kormányzata került ura­­lomra, még 32 ezer zsidó élt Chilében, de az elkövetkező há­­rom évben ezek fele elhagyta az országot. Allende bukása után a kivándoroltak nagy része visszatért. A chilei zsidóság több, mint 85 százaléka a fő­­városban, Santiagóban él. Szép­­szám­i zsidó közösség található Valparaiso kikötővárosban, de Vina del Mar nyaralóhelyen. La Serena, Temuce, Valdivia, Con­­cepción és Puerto Montt-ban is élnek zsidók. A chilei zsidóság negyede sze­fárd származású. Temuco váro­­sában a zsidók a marannusok leszármazottjainak tartják ma­­gukat, a helyi lakosok ״ szom­­battartóknak" nevezik őket. — Szombaton összegyűlnek a tem­­­plomban és héberül olvasnak fel a Tór.1..úl (anélkül, hogy ér­­tenek), szabadnapjuk a szom­­bat és szukkétkor nyolc napig sátorban tartózkodnak. Nem tar­tanak fenn szoros kapcsolatot a chilei zsidó közösséggel, de Iz­­ráel megalakulását 1948-ban nagy lelkesedéssel fogadták és néhányan közülük alisjáztak is. A chilei állami egyetem ke­­retében judaisztikai tanszék is működik — érdekes, hogy a ta­­nárok és diákok­­lágyrésze nem zsidó. A fakultás mellett felál­­lították a ״ Szefárd tudomá­­nyok szemináriumát", mely sze­­fárd eredetű zsidók folklórját is '״•¡,' f­ő kutatja. A ״ Latin-amerikai sze­­fárd föderáció" együttműködik ezzel az intézménnyel és publi­­kálja kiadványait. Nemrégiben egy ladino nyelven írt szótárt adtak ki. A zsidó hitközségek kerete laza. A ״ Bité Jiszráél”, amely a Közép-Európából elszármazot­takat foglalja magában, kevés aktivitást fejt ki, a m­agyar-zsi­­dó szervezet csak papíron léte­­zik. A ״ zsidó stadion” az egész közösség társadalmi és sportköz­pontja, de cionista és zsidó tar­­talma szegényes. Hasonló a helyzet a Zsidó Klubban is­. A zsidó nevelést az integrális is­­kola nyújtja, ahol teljes elemi és részleges középiskolai okta­­tást nyújtanak, megfelelő nívón. A vallási és szellemi életről az askenáz és szefárd főrabbi gon­­doskodik. A chilei zsidó lakosság éltető szelleme a szefárd hitközség, amelynek sok askenázi is tag­­ja. Több mint tíz éve létesült a „fiatal szefárd nemzedék” cso­­portja, amely a zsidó és cio­­nista munkásság élén áll. Külön csoportban tömörültek az aka­­dém­ikusok és a szabad foglal­­kozásúak. A felnőtt ifjúság és az egyetemi hallgatók is megta­­lálják helyüket ebben a közös­­ségben. Fiatal, dinamikus rab­­bijuk van, akinek sikerült maga köré gyűjteni az ifjúságot. És az ifjúság nyomában a szülők is eljönnek a templomba. Az idősebbek megtalálták a közös nyelvet a fiatalokkal és beve­­szik őket a vezetés munkájá­­ba is. A chilei zsidók gazdasági helyzete ma már nem kifogás­­talan, habár mindannyian a kö­­zéposztály felső rétegéhez tar­­toznak. Ők is megérezték az As­­lende idejében kezdődött gazda­­sági leromlást. Soknak sikerült vagyona nagy részét kimente­­nie, legtöbben a szomszédos or­­szágokban telepedtek le — csak kevesen érkeztek Izraelbe. Az egyre fokozódó infláció ellené­­re a megmaradt zsidók sikeres üzleteket kötöttek. Az új rend­­szer megrendült gazdaságot tap­lált, a devizatartalék kiürült.­­ Ezért drasztikus intézkedéseket hoztak, bevezették a jegyrend­­szert, az árak hatalmas mérték­­ben emelkedtek és a fizetés nem tart lépést a drágulással. A gaz­­dasági lelassítás munkanélküli­­séget eredményezett: a g.váro­­sok és kereskedők kénytelenek voltak lecsökkenteni ü­zletköté­­seiket és sokan csődbe jutottak. A vagyon reális értéke az el­­múlt két évben annyira csök­­kent, hogy azok a zsidók, akik el is akarnának jönni, nem ké­­pesek felszámolni s pénzzé t­en­­ni értékeiket. Ez az oka, hogy a chilei zsi­­dóság nagy része tovább vár és reméli, hogy egy-két szerkeszten­­dő után újra gazdasági felvirág­­zás következik. (NISZIM PARCHI, ״ HEDIM”) KIBŐVÜL RÁMÁT-GÁNBAN A VAKOK számára létesített ipari munkahely Újszerű mesterségekre oktatják a vakokat • Az UHJA telepén létesült az intézet Százezer font beruházásával jelentős mértékben kibővítik a rám­át-gáni vakok számra létesített ipari műhelyt, ahol jelenleg negyven világtalan dolgozik. További 15 embernek lesz munka­­helye a bővítés után, s megjegyezte, hogy egyidejűleg további mesterségek oktatása is lehetővé válik. A múltban kosárfonásra, könyvkötésre és automata telefon­­központok kezelésére oktatták a vakokat. Az új módszerek és eszközök lehetővé teszik számukra különféle elektronikai szak­­mák munkafolyamatainak elvégzését. Megtanítják őket például elektronikus mérlegek kezelésére. A rámat-gáni műhely az UHJA telepén létesült, mint a szer­­vezet és a vakok intézetének közös vállalkozása. A most végre­­hajtandó bővítéshez a vakok intézete folyósítja a százezer fontot. Kissinger (Smithez): Két év múlva ad át nekem a hatalmat A sztrájk a nép ellen folyik A ,,nem specializált” állami alkalmazottak szankcióinak be­­jelentésekor azt mondta a meg­­bízottjuk, hogy azokat nem az ország lakossága,­­ hanem a munk­ad­ók ellen folytatják.­­• Csakhogy a munkaadókat nem­­igen zavarták vele. Amint a Háárec vezércikke ,gondolatain­­kat rejtélyes módon kiolvasva, szintén megírta, a miniszterek azért részt vettek a vasárnapi minisztertanácson: benn ültek irodáikban, nem autóbuszon utaztak Jeruzsálemből Tel Aviv­ba, hanem autókon, s hivatalos vendégeiket a szokott külsősé­­gek között fogadhatták. A szankciókat a nép szenved­­te meg. Azok, akiknek zsebé­­ben volt a repülőjegy, de nem utazhatták el ,mert volt még elintéznivalójuk, valamelyik hi­­vatalban. Vagy valakinek le­­járt a hajtási engedélye, s hiá­­ba próbálkozott meghosszabbí­­tani az illetékes hatóságnál. Hi­­szen az állami tisztviselők már megtanulhatták gazdag sztrájko­­lói múltjukból, ha beszüntetik a munkát, legkevésbé a kor­­mány tagjait sújtják vele, akik a munkaadóik. Tudniok kellene, hogy azért értek el eddig is szankcióikkal, vagy sztrájkkal mindent, amit maguk elé tűztek, mert a kormány kénytelen a népet meg­kímélni a megpróbáltatásoktól, amelyek nem szorítkoznak pusz­­tán arra, hogy fogadják-e a fe­­leket az állami hivatalokban. Minden késedelem, amely az ál­­mi gépezetben beáll, valamilyen formában kárt okoz az ország népének. Minthogy pedig az ál­­mi alkalmazott is a néphez tar­­tozik, végső fokon ő maga is megszenvedi a szankciót,­ vagy írta: BARZIL­AY ISTVÁN sztrájkot, amelyet állítólag a munkaadó ellen hirdetett meg. Volt-e vagy van-e okuk sztráj­kelni, vagy szankciózni? Pró­­báljunk logikusan válaszolni er­­re a kérdésre. Mindenekelőtt tudni kell, hogy a Rubin kor­­mány fennállása óta a minisz­­terek egyre gyakrabban fordul­­nak tanácsért egyetemi tanárok­­hoz. Van ebben jó és rossz is Az egyetemi tanárok az el­­méletek emberei. Elméleti köz­­gazdász matematikai módszer­­rel számíthatja ki, mi jó és mi rossz a nemzetgazdaságnak. A Ben Bárkát bizottság zseniális új adóreformot dolgozott ki. — sajnos azonban a végrehajtás nem az elméleti tudósok, ha­­nem a politikusok dolga. Olyan problémákat kell megoldani, amelyek emberek húsába vág­­nak. A­­professzorok ehhez nem értenek. Quod erat demostran­­dum — mondják, megelége­­detten, ez volt a bizonyítandó, bizonyítottunk, arra való a pénzügyminiszter, hogy végre­­hajtsa. S éppen ezért az adóretorn■ sem pontosan olyan, amint azt a tudós professzorok elképzel­­ték. Sok minden megmarad be­­lőle, sőt, nagy része megmaradt de valahol feltétlenül van egy akadály, amelyet át kell ugra­­ni, s ekkor jön a varázsige. Kompromisszum — a neve. S ha a Bárkás bizottság javasla­­tait nem szószerinti értelmezé­­sében hajtják végre, az is azzal az ellentmondással magyaráz­­ható, ami az elméleti tudósok és a gyakorlati politikusok hoz­­záállásában a problémákkal szemben megnyilatkozik. Hiszen jó volna, ha minden komplikáció nélkül, el lehetne venni a „specializált” alkalma­­zottak fizetéstöbbletét Csak­­hogy ezt csak papíron lehet könnyen megcsinálni. Avval, akinek a pénz a zsebében van, s amellett egy harcias üzemi bi­­zottság is védi az érdekeit, a gyakorlati politikusnak harcol­­nia kell, meg kell győznie, s ha másként nem lehet, komp­­romisszumot kell kötni vele. A Bárkás bizottság azt javasolta, hogy azok, akik jogtalanul kü­­lönleges juttatásokban részesül­­tek, októberiig fizessék vissza az addig esedékes két drágasági pótlékból. A kormány és a Hisz­­adrut ezt nem tartotta lehet­­ségesnek és kompromisszumos megoldásra törekedett: két év­­be is kerül, amíg egyenlővé te­­szik a specializáltnak nyilvání­­tott és nem specializált alkal­­mazottak fizetségét. A ״ nem specializáltak” az­­ért szankcióztak, mert ezt a meg­oldást igazságtalannak tartják. Vegyék el a kollégáktól a pénzt hamarabb. Októberig. Mert kü­­lönben velük igazságtalanság történik. Vajon miért? Hiszen ezek a ״ specializáltak’’ már há­­rom éve kapnak többet, és eddig nem lázadtak ellene! Csak most, amikor kilátás van arra, hogy két éven belül véget vessenek egy komoly visszaélésnek az ál­­lami költségvetés rovására? Mi­­ért volt szükség erre? Csak az emberi irigység dicsőségére? — Csak azért, hogy a másiknak hamarabb jusson kevesebb? Nehezen tudunk eljutni a szankciózók eszejárásához. Nem értjük őket. De úgy látszik, az ő világukban is akadtak ilyen értelmetlenek, akadtak ugyanis sztrájkszegők. Sokan. Azt mon­­dották: micsoda ostobaság ez, nem elég nekünk, ha két évig tart a kiegyenlítődés? Vajon ha mi lennén­k a kormány helyé­­ben, végre tudnánk-e hajtani, szó szerint, a professzorok ja­­vasl­atát? A kormánynak és a Hisztod­­rútnak azt a tanulságot kell le­­vonni mindebből, hogy nem sza­bad ,,döntőbírósági ítéletnek” te­kinteni egy bizottság szakvéle­­ményét. Abszurdum a kormány részéről kötelezni magát, hogy bármely szakbizottság javasla­­tát eleve elfogadja. Ha akad olyan professzor, aki csak ilyen feltétel mellett hajlandó taná­­csokat adni, méltóztassék átad­­ni a helyét kevésbé intrenzigens kollégáknak. Csak olyan szak­­véleményt szabad kérni, amely­­nek lehet kompromisszumos megoldása. Különösen a mi vi­­lágunkban, amely szomorú, kü­­lönös világ. Olyanok ezek a sztrájkolók, mint egy égő háziban rekedt mulatozók. A lángok nyaldos­­sák a falakat, s ők megrohan­­ják a frizsidereket, az éléskam­­ráikat. Gyerünk, lakjunk jól, amíg be nem égünk a házba. S leülnek uzsonnázni, minden földi jóval az asztalukon. Ilye­­nek a mi sztrájkolóink. Kiskereskedői tevé­­kenységet is folytat a ״ Tadirán” gyár A ״ Tadirán” konszern igaz­­gatósága elhatározta, hogy kis­­kereskedelmi hálózatot létesíte­­nek. Eddig más cégek útján hozták forgalomba gyártmá­­nyai­kat, de most új alapokra helyezik a kereskedelmi tevé­­kenységet. Eddig titokban tar­­tották a határozatot, mert nem akarták idő előtt kiélezni a kap­csolatot a kereskedőkkel, akik most a kon­kurrenseikké válnak. Most azonban, hogy az első üzletek berendezése megkezdő­­dött, a Tadirán kénytelen volt publikálni a hírt. A közlés va­­lóban feszültséget teremtett a piacon. Az első fázisban öt üz­­letet nyit a Tadirán. Sok keres­­kedő állítólag nem viselte szívén a Tadirán gyártmányainak gyors leszállítását, annak ellenére, hogy a vevők leelőlegezték ren­deléseiket. Ez ellentétbe került a gyár alapvető érdekeivel, ez­­ért úgy határoztak, hogy házi­­kezelésbe veszik gyártmányaik kiskereskedelmi forgalmát. tükör MIT IR A VILÁGSAJTÓ MEGMENTHETI-E AMERIKA A SZABAD VILÁGOT! James Reston írja az International Herald Tribune­­ben: Mielőtt útnak indult kéthetes afrikai küldetésére, Kis­­singer külügyminiszter újabb szigorú figyelmeztetést inté­­zett a Szovjetunióhoz. Ez rutinszerű üggyé kezd válni, de úgy látszik, nagyobb hatást gyakorol az elnökválasztási kampányra, mint az oroszokra. Az Egyesült Államok kettős politikát folytat Moszkvá­­val szemben, mondta. ״ Egy: Az Egyesült Államok ren­­delkezik a szükséges katonai hatalommal és politikai aka­­raterővel, hogy ellenálljon a Szovjetunió felelőtlen ak­­cióinak, értve ez alatt a Szovjetunió katonai erejének fe­­lelőtlen használatát vagy helyettes katonai erők felelőtlen felhasználását és utánpótlását. (Nyílt célzás a kubai csa­­patok bevetésére Angolában). Kettő: Továbbra is haj­­landók vagyunk együtt dolgozni az oroszokkal egy béké­­sebb világ megteremtése érdekében.” Ezek a szóbeli kirohanások azonban, amelyeket általá­­ban együttműködsi ajánlat kísér, nem elégítik ki Dr. K. kritikusait, akik azzal vádolják, hogy úgy beszél, mint Churchill és úgy cselekszik, mint Chamberlain. De egyál­­talán nem világos, hogy ő maga mit javasol az esetben, ha Moszkva ״ felelőtlen” és ״ elfogadhatatlan” beavatko­­zása folytatódik Afrikában. Amit a most kialakuló vitában lényegében kérdőre von­­nak, az: vajon tényleg rendelkezik-e Amerika a szükséges ״ akaraterővel”, hogy ellenálljon a ״ felelőtlen” szovjet ak­­cióknak; — vajon a közvélemény, amely a Truman-dokt­­rina után egy nemzedéken át támogatta a kommunizmus fékentartásának politikáját, megváltozott-e, helyet adván most a ״ semlegesség”, sőt esetleg az ״ elszigeteltség” poli­­tikájának? A COMMENTARY KOMMENTÁRJA Ugyanezt a problémát elemezve, Norman Podhoretz, a Commentary folyóirat főszerkesztője nem látja kizárt­­nak, hogy Kissinger vezénylete alatt egy új consensus van kialakulóban Amerikában, egy olyan politika támo­­gatására, amely ,biztonságossá teszi a világot... a kom­­munizmus számára”. ״ Úgy látszik — véli Podhoretz —, hogy már létrejött egy koalíció a liberális és konzervatív politikai elit körei­­ben, amely elfogadta azt a tételt, hogy az Egyesült Álla­­mok saját területének védelmén kívül semmilyen más cél­­ból ne viseljen háborút. Végső soron — írja a továbbiakban — a probléma aka­­­raterő kérdésévé sűrűsödik le. Meg akarjuk-e védeni a szabad világot — igenis, a szabad világot — a kommuniz­­mus terjeszkedése ellen, avagy elvesztettük akaraterőnket? Kissinger maga is tisztában ezzel a ״ destruktív folya­­mattal, amely egyre inkább teret hódít Amerika életében” és figyelmeztetett, hogy ״ az Egyesült Államok hamarosan elszigetelt erődítménnyé válhat egy ellenséges és viharos globális tengerben, várva a végső szembesítést az egyetlen válasszal, amelyet nem tagadtunk meg magunktól ־— a tö­­meges (értsd: nukleáris — a ford.) megtorlással. ״ Mindazonáltal — írja konklúziójában Podhoretz — az izolációs érzéseket még nem tették döntő formában pró­­bára a nemzeti politikai arénában, s mindaddig amíg ez meg nem történik, a kérdés — végső és életbevágó kérdés — vajon az elszigetelődési irányzat annyira elterjedt az amerikai tömegekben is, mint az elit körökben — függő­­ben kell maradjon. ״ Ha az derülne ki, hogy az új elszigetelődési irányzat valóban diadalmaskodott a nép körében, akkor az Egye­­sült Államok azzal fogja megünnepelni kétszázadik szü­­letésnapját, hogy elárulja a szabadság örökségét, amely­­lyel kivívta a világ csodálatát és irigységét, és segédkezet nyújt, hogy biztonságossá tegye ezt a világot a szabadság legelszántabb, legkegyetlenebb és legbarbárabb ellenségei számára, akik valaha is feltűntek a földön . ..” (Összeállította: sz. ..) MIRA AVRÉCH CSEVEGES MIT MONDOTT JAVETZ SZENÁTOR? Érdekes ember ez a Javetz szenátor. Mindig érdekes, amit mond. Azért is örülünk, mikor újra, meg újra eljön hozzánk. Most például arról az érdekes jelenségről beszélgettünk vele, hogy Nixon, a volt elnök ismét igyekszik tényezővé válni az amerikai politikában. A szenátor ezeket mondotta: — Elnök nem lehet ismét az, aki már betöltötte ezt a tisztsé­­get. Az amerikai alkotmány ezt nem teszi lehetővé. Viszont tör­­vényhozó, tehát az alsó, vagy a felsőház tagja még lehet. — Valóban? — Hogyne. Amerika történel­­mében van erre precedens. — Éspedig? — Adams. Ő elnök volt, az­­tán szenátor lett. ..— És gondolja... — Nem gondolok semmit. Legfeljebb megjegyzem, hogy Adams nem a "Watergate-hoz hasonló botrány következtében hagyta el annak idején a Fehér Házat. .. MENDES FRANCE ÉS A GARANCIÁK zunk, a végén mi húzzuk a rö­­videbbet... MIÉRT DÜHÖS JÁKOV CHUSI? Jákov Chusi — a néhai hai­­fai polgármester fivére —­ érte­­sítést kapott az új haifai pol­­gármestertől, hogy a független­­ségi napon megkapja a város díszpolgárságáról szóló okleve­­let. A kitüntetésből semmi sem lesz, mert Jákov Chusi levelet írt a polgármesternek és vissza­­utasította a kitüntetést. Tudni kell, hogy annak idején ő is városatya volt, de fivére halála után visszavonult, úgy látszik, haragszik az új városvezetőség­re. De senki sem tudja bizto­­san, hogy miért dühös. A jelek szerint minden élő várospoliti­­kust Abu Chusi öröksége bitor­­lójának tekinti. A másik fontos vendégünk Mendes-France, a volt francia miniszterelnök, aio zsidó vallá­­sú, tehát nem csoda, hogy ro­­konszenvvel figyeli az izraeli ese­ményeket. A külügyminiszter vendége, tehát legtöbbet vele tárgyal. Az egyik beszélgetés során azt fej­­tegette, hogy nem szabad bízni a nemzetközi garanciákban. Aki azokban bízik, az végül is rosz­szul jár. A volt francia minisz­­terelnök így fejezte ki a vélemé­­nyét: — Igyekezzünk minél tá­­volabb lenni a nemzetközi ga ~־ T f~ ranciáktól, mert tu azokban ki- 1976. V. 2

Next