Új Könyvek, 1991 (28. évfolyam, 1-10. szám)

1991 / 3. szám

genné is vált az itthoni életben az évek folyamán; újra útrakelt, de most már nyugat felé, Bécsnek ... Lendvai Sándor könyve nem irodalmi igénnyel, inkább dokumentatív szándékkal íródott; katartikus hatása elmarad akár Rózsás János me­moárjáétól (Keserű ifjúság, 900417), akár Keményfi Béla megrendítő számadásáétól (Magyar leventék a sarkkörön túl, 900578). — A gulagok poklának sorsdokumentumai iránt érdeklődőknek ajánlható. A kötet központi gondolata az, hogy a nevelés a képességek és tulaj­donságok tudatos fejlesztése, azaz személyiségfejlesztés. A nevelés első­rendű eszköze pedig a tanítás. A megvalósítás „terepe” ennek megfele­lően a tanítási óra. A kötet olyan, a gyakorlatból vett példák elemzésé­vel von le következtetéseket, amelyek a gyakorló pedagógus minden­napi munkája során igen jól hasznosíthatók. A könyv négy fő fejezetből áll. A Pedagógiai fogalmak kavalkádja cím alatt a szerzők mindenekelőtt az oktatás-nevelés-képzés és a jártasság­­készség-képesség fogalomhármast veszik szemügyre, de emellett vizsgál­ják a munka és a játék, a differenciálás, a segítés, az életkori sajátos­ságok fogalmát is. A tanulás mint a nevelés elsőrangú terepe fejezet ti­zenegy pontban tárgyalja a tanulás néhány lényeges nevelési kérdését, itt találjuk a tanítási-tanulási rendszernek, az ún. intenzív tanításnak a rövid ismertetését. A pedagógus nevelő hatása tizenöt pontban elemzi a különböző pedagógusmagatartások, -szemléletek és -tevékenységek po­zitív és negatív hatásait. A záró rész a tanulók tevékenységi körére ki­terjedően foglalkozik a beszédneveléssel, az olvasás szerepével a nevelés­ben, a gondolkodás fejlesztésével, a tevékenység és a cselekvés különbö­zőségével, és a tanulási folyamatot kísérő érzelmekkel. Elsősorban gya­korló pedagógusok számára írt munka. A sorozatban legutóbb: 902120. LENARD Ferenc a pszichológiai tudomány doktora. Ismertetett mű­vei: A problémamegoldó gondolkodás (711824, 782111, 840582, 871639); A pedagógiai pszichológia az oktatásügy szolgálatában (társsz., 792168); A közoktatás fejlesztése és a pszichológia (792168); Képességek fejlesz­tése a tanítási órán (800381, 820390); Emberismeret a pedagógiai mun­kában (812437); Az absztrakció kialakítása kisiskolás korban (820961); A gondolkodás hétköznapjai (821671); Pedagógiai ellentmondások (870339); Képességek fejlesztése a tanítási órán (871342); A lélektan útjai (891404). DEMETER Katalin a pszichológiai tudomány kandidátusa. Ez az első ismertetett műve. 370 D 45 Demeter Katalin (1937) A nevelés gyakorlata a tanítási órán Ferenc. .— Bp. : Tankvk., 1990. — 254 p. időszerű kérdései, ISSN 0138—936X) ISBN 963 18 2646 5 fűzött : 76.— Ft 37.03.371.3 Mt.: Lénárd Ferenc (1911—1988) K I­­ 910318 Demeter Katalin, Lénárd : 20 cm. —­­A pedagógia Neveléspszichológia Pedagógia

Next