Új Könyvpiac, 2004 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2004-04-01 / 4. szám

NK TÁJAI , és egyúttal a legnehezebben érthető festő­­ie­ink között", így barátja, Justh Zsigmond,­­ aki regényhősnek is megtette őt. „Egész­­ lelkét kitárja elénk, de hát ki lát a lelke is legmélyébe?" Gellér Katalin tanulmánya az akkori­­d,,­ban divatos teozófiával foglalkozik, ami Mednyánszkyt is érdekelte - mégsem­­ mondható, hogy meghatározta volna a művészetét. Hessky Orsolya, Kiss- Szemán Zsófia, Szinyei Merse Anna fel­dolgozzák a müncheni akadémizmus, a barbizoniak, a francia impresszionisták és a bécsi hangulatfestészet pro és contra ha­tásait - Mednyánszky „tájköltészete" (egyik kortársának szavával élve) azon­ban besorolhatatlan és iskolát­ nem­­teremtő, mert utánozhatatlan is. Miként a valóságban, szellemileg is mindig elcsa­­vargott. Lényegében a természettől tanult nagy-nagy odaadással: „A természet szemlélete volt fő foglalkozásom legfiata­labb koromtól fogva, ez volt életem tartal­ma" -jegyezte fel a naplójában 1911-ben. Bár általában műteremben festett, gyerek­korától fogva kint a természetben élt (az egyik legnagyobb magyar sétáló vándor ő), és az emberekben (a szerelmeiben) is a természetet kereste, „a vadul eredeti jelle­get", mint írta volt. Lefestett tájai azono­síthatók (a Felvidék, a Tátra, az Alföld), ugyanakkor benső tájak is. „Nincs olyan világ a természetben, mint az ő elképzelt világa, ez a néma, nesztelen, rémes világ" - írta egyik korabeli kritikusa, „szellemi tér a fizikai térben", fogalmaz a kérdéssel foglalkozó mai művészettörténész, Szabó Júlia ebben a kötetben. A reprodukciók se­gítenek felidézni a kiállításon látott hatal­mas, lenyűgöző vásznakat, melyek, mint már Fülep Lajos megjegyezte, felszabadí­tó hatással vannak az emberre. A gyönyö­rűség révén? Attól, hogy majd' mindegyi­ken (vagy -ben) szellem lebeg? Az emlí­tett „várakozás" szabadul fel, tör át a transzcendenciába az esztétikai élvezet­ben? A némaságban és a moccanatlanság­­ban pedig valami történik. Mednyánszky festményei történnek. Ez a dünamisz jellemző a paraszt- és csa­vargóportrékra és -figurákra is. A báró, a fiatalon is öregnek látszó, szelíd tekintetű „vén csavargó" szinte mindig csak őket festette, cigányokat, kocsisokat, hajlékta­lanokat, kocsmatöltelékeket, akik lelkileg sem voltak a rokonai, hanem, mint a nap­lójában megfogalmazta, a „komple­­menterjei", és az eszményei: „erős, tiszta, hívő emberek", vagy épp „ragadozók", tehát vakmerőek a kétségbeesésben, kitar­tóak a pokoljárásban. Kitaszított lelkek útja­in bolyongva című tanulmányában Bakó Zsuzsanna beszél Mednyánszky világvi­szonylatban is páratlan portréfestészeté­ről. Úgy venni az embert „ahogy az örök­kévalóságtól jön" - írja a naplójában (és ez a tájairól is elmondható), mert az időlege­­ sen túl mindenkiben ott van „valami nagy, egy külön világ"; „minden ember a nagyság csodája". Kell ennél szebb antro­pológia? Méghozzá a társadalom legsze­rencsétlenebbjeiből leszűrve? Az agresszi­vitást is szívszorítóan tudta ábrázolni Mednyánszky, az állatias tompaságot és üres tekintetet pedig - hogy, hogy nem - megrendítően. A háború aztán nemcsak Mednyánszky életének vesztét okozta (harctéri festőként szerezte súlyos vesebaját), hanem kiszívta a képeiből a színeket, a szó szoros értel­mében lecsupaszította a tájakat, az embe­reket, leegyszerűsítette a formákat, a ter­mészetet (t­enyészetté változtatta. Embe­rek helyett többnyire tömeget látni rajtuk, meneteket, „tréneket". Egyesek szerint már az első világháború tengelytörése volt a világnak. Mednyánszky, mint any­­nyian, felajzva indult neki ennek a „nagy kalandnak", s látleleteiben a nagyon ki­csinnyé, nagyon gyengévé vált, a föld­anyába a szó szoros értelmében belepusz­tuló embert örökítette meg. (Az Enigma két 2001-es száma foglalkozik ezzel az Mednyánszky László megszál­lott festő volt (több ezer, job­bára elajándéko­zott képének te­temes része mindmáig lap­pang) és nagy kolorista, ugyanakkor az elmélyülésben is lankadatlan: „a tisztítás és a javítás munkáját" mindennapi felada­tának tekintette. A kiállítás alkalmával ál­lítólag a naplói is megjelentek könyv alak­ban. Az eddig ismert részletek egy egé­szen kivételes szellemi ember portréját rajzolják ki. Perneczky Gézának a Balkán­ban megjelent esszéje szerint „a termé­szetből ránk tekintő nagy egészhez való ragaszkodás" vezérli szintetizáló hajla­mát. Össze tudta kötni az ellentéteket, pó­lusokat, és hogy ez mekkora s mily sokré­tű benső munkát kívánt, arról a naplók ta­núskodnak, melyek egyébként helyen­ként egészen költőiek. Csodálatos, ahogy fiatalon elhunyt szerelméből, a Nyulinak becézett Kurdi Bálintból, aki fuvaros volt, „lelki vezetőt" formázott, és több mint egy évtizedig, míg meg nem halt, hozzá intézte legbensőségesebb, imaként hang­zó szavait, animálva őt is, meg magát is ezzel a szerelemmel, mely tényleg erő­sebb volt a halálnál. Ezek a fohászok má­ig sem vesztettek különös hitelességük­ből. Mednyánszky Kossuth Kiadó, 414 oldal, 7990 Ft egész probléma­körrel.) Mednyánszky László Új Könyvpiac 2004. április

Next