Új Könyvpiac, 2005 (15. évfolyam, 1-12. szám)

2005-03-01 / 3. szám

Tóth László Egyveleg mint Cit­el szintézis felé? Testes tanulmány- és esszégyűjteményt jelentetett meg a közelmúltban a Kortárs Kiadónál a régies csengésű Quodlibet címmel Alexa Károly. Új könyve terjedelmében is, műfaji sokrétűségében, sokirányú tájékozódásá­ban is felülmúlja eddigi opusait, s egy kívánatos szintézis ígéretével lép föl (bár, bizonyos értelemben, erre volt kísérlet a karcsú A magyar polgár­­és a magyar író is 2003-ban). A könyvben lenyűgöző gazdagságban és tarkaságban sorakoztatja egymás mellé a magyar irodalom alkotóit, alkotásait, jelen­­ségeit-törekvéseit - ahogy az egy valamire­való egyveleghez illő. Hiszen a könyv sok­irányú érdeklődésével, értékeink egymásba kapcsolásával tökéletesen fedi a műfajt is megmutatni kívánó írói szándékot (quodli­­bet , ’egyveleg’, ’mindenféle’), melyhez megjegyzendő, hogy ha literatúránknak ke­vés eredményt hozott is eddig e műfaj, szín­házi-színpadi műformaként művelődéstör­ténetünkben (a vándorszínészet korában, később esztráddá átminősülve) igen jelentős szerep jutott neki. Alexa módszerébe rögtön könyve első nagy ívű műfajtörténeti és prózapoétikai, társadalomtörténeti és nemzetkarakteroló­­giai felütésekben gazdag értekezése, a Szi­lágyi István Hollóidő című regényéhez pél­daszerű hátteret és környezetet festő Ma­gyar történelem, magyar mitológia beavat bennünket. Az elemzés a regény történelmi­­társadalmi-nemzeti-irodalmi beágyazottsá­gának vizsgálatára teszi a hangsúlyt, s jó al­kalmat kínál Alexa számára arra, hogy e re­gény segítségével megfogalmazza a maga látomását történelemről, társadalomról, nemzetről, irodalomról. Remekbe szabott s lendületes értekezést kerekít például a 16. századi társadalomfejlődési irányokról és jellegzetességekről, amely akármelyik szak­­tudományi - történeti-szellemtörténeti­­ dolgozatnak is díszére válhatna. A kérdéses regényidőt és regény teret­­ a 16. századi Magyarországot — tágabb, európai össze­függései közt, érzékletes metaforizálással, művelődéstörténeti párhuzamolással Mi­chelangelo Itáliája és a Shakespeare felé kö­zeledő Anglia közé helyezi el, mely párhu­zam rögvest a „nem az egyéniség létbeve­­tettsége a kérdés”, hanem a „kisnépi sors léttelenségének” történetfilozófiai alapozá­sú, a 20. századi egzisztencialistákon és Heideggeren élezett tanulságát kínálja fel számára. Alexa meghatározó élménye, írásainak jellemzője a világ egész egyszerre kétségbe­­vonhatatlanul reális, illetve metafizikus ta­pasztalata. E világ egész egyben az idő egy­ségét is jelenti számára; írónk ideje mintha egyetlen hatalmas láthatatlan - virtuális - élőlény, egy ugyanazon pillanatban megra­gadható, illetve megragadhatatlan entitás lenne, melynek bármely eleméhez érünk, az egészet, az egészet behálózó összefüggések rendszerét érzékeljük. Nem korszakokban, korokban gondolkodik hát, hanem egységes időben, s ez akár üzenet is lehetne mindazok számára, akik az idő töredezettségét s a pil­lanatot előszeretettel állítják legszemélye­sebb érdekeik szolgálatába, akik a rész rea­litásából nem tudnak s nem is kívánnak csatlakozást keresni emez idő egész metafi­zikája felé. Szerzőnk akárhová néz, minde­nüvé aprólékos ismerettel tekint; amit tollá­val megérint, megelevenedik s a maga szí­nességében kezd kavarogni írásaiban-elem­zéseiben, lát- és tablóképein. Szinte nem is mindig vehető pontos leltárba, hány irodal­mi, történeti, földrajzi-táji, nyelvi réteg, al­lúzió, konnotáció, hány szociológiai, alkotáslélektani, nemzetkarakterológiai, tár­sadalomfilozófiai, néprajzi-etnológiai oldal­vágás kínálja magát egyetlen mondatában. Akár egy kétezer-valahány karakternyi szö­vegtérben is képes mintegy kétszázötven­kétszázhatvan évnyi történelmi idő ívét kife­szíteni Mária Teréziától Ambrus Lajosig, de nála Rodostó is csak egy szűk tyúklépésnyi­re esik Határ Győző wimbledoni kertjétől. Másutt, a mindenre kiterjedő figyelem és tá­jékozódás ma már elég ritkának tűnő gesz­tusával húz egyetlen mondat elegáns moz­dulatával összekötő vonalat Tinódi Lantos Sebestyén és­­ Kisfaludy, Jókai, Kemény Zsigmond, továbbá Mikszáth és Gárdonyi, Mészöly és Krasznahorkai érintésével - Darvasi László meg Háy János közé. Írásai ugyanannak a már-már révületes szimul­­taneizmusnak a megtestesítői, egyetlen szö­veguniverzumba szervezői, mely az emberi és természeti világban is ok-okozati vi­szonyba, az egymás mellé rendeltség vi­szonyrendszerébe szervez mindent; nem vá­lik szét benne múlt és jelen, egyik generál­ja, involválja, mozgósítja a másikat. (Ami­kor előbb szintézist említettem, afféle egy­személyes irodalomtörténeti látomásra is gondoltam, mint a Szerb Antalé volt annak idején, melyre kortárs irodalomtudoraink közt leginkább talán éppen Alexa látszik predesztináltnak, felkészültnek lenni.) A fentiek természetesen nyelvi vonatko­zásban is érvényesek rá: a nyelv bármely elemét és rétegét képes bármikor bevonni - a szöveghelyzettől függően - mondandója érzékletes, illetve árnyalatos kifejtésébe. Szakszerű és tárgyilag megalapozott törté­netfilozófiai okfejtései, irodalomelméleti fejtegetései, társadalompolitikai tűnődései mögött minduntalan ott érezzük a szépírói Új Könyvpiac 2005. március 18

Next