Új Könyvpiac, 2006 (16. évfolyam, 1-12. szám)

2006-04-01 / 4. szám

Fekete J. József A kozmikus rettenet leképzése A könyvvásárlás minden kétes örömét átérezve vettem birtokomba Ambrose Bierce összes no­velláit, az amerikai pesszimizmus ezen remek szerzőjétől ugyanis korábban mindent elolvas­tam, de valahogy egyetlen novellájával se talál­koztam magyar fordításban, pedig létezett ilyen gyűjtemény. Egyszerre csak itt az összes! Hazavihetem, és borzonghatok kedvemre anya­nyelvemen olvasott elbeszélésein. Ekkor már tudtam, oda kell figyelnem a gyűjteményt meg­jelentető Szűkíts Kiadóra, a Bierce-összes nem lehet valami magányos szerkesztői kirándulás a rémtörténetek klasszikus világába, lesz itt majd még Poe, Melville, Hawthorne, Robert Louis Stevenson, Prosper Merimée, Maupassant, Arthur Machen... Azt azonban remélni se mertem volna, hogy a kiadó következő meglepetése a Lovecraft­­összes lesz! Edgar Allan Poe (1809-1849) és Ambrose Gwinett Bierce (1842-1914?) komor, az ember legbelsőbb félelmeit felszínre hozó művészete egyezményesen az értékálló teljesít­mények közé számít, népszerűségük pedig élet­művük értékével arányos. Mindig akad új olva­sójuk, amihez a természetes, a tudatalattiban elraktározott ősi félelmekből táplálkozó bor­zongásigényen túlmutatva hozzájárul a szerzők köré képződött legenda is. Poe a fiatal életét el­herdáló, látomásos indulatát alkohollal csillapí­tó költők legismertebb előfutára, aki a legenda szerint úgy pusztult, mint ahogy ő pusztíthatta volna el valamelyik novellahősét - kocsmából kitámolyogva egy pocsolyába bukott és bele­fulladt, bár ennek valószínűsége igencsak vitat­ható. A nyomdokán haladó Bierce végzete is olyan, mintha maga a novellista rendezte volna meg - hetvenegy évesen elutazott a forradalom lángjában álló Mexikóba, ahol hamarosan mindörökre nyoma veszett, akárcsak katonák és civilek sorának a polgárháborús novelláiban. Velük ellentétben a konszolidált életmódú Howard Phillips Lovecraft (1889-1937) mind­kettőnél jóval terjedelmesebb életműve szinte ismeretlen a magyar olvasóközönség számára, sőt neve se cseng ismerősen. Hacsak nem má­sodik vonalbeli rémfilmekből, amelyek főcí­mükben jelezték, hogy Lovecraft valamelyik elbeszélése ihlette a szerzőket. Népszerűtlenségét tulajdonképpen félreértés és félreértelmezés okozta. Rövid élete alatt öt­ven elbeszélése jelent meg, ezek között több kisregény-terjedelmű mű, de mind a múlt szá­zad első negyedének népszerű amerikai maga­zinjaiban, ami nyomán azonnal rásütötték a ponyva bélyegét. Ezt tetézte a korabeli szer­kesztők ügybuzgósága, akik az intézményesen alulművelt közönség számára megnyirbálták és olykor fejezetnyi terjedelemben átírták az ere­deti kéziratot, mondani se kell, távolról se Lovecraft színvonalán. A Lovecraft írásait tisz­telő epigonok tovább rontottak a helyzeten, amikor torzóban maradt műveit a maguk mód­ján továbbírták, vagy egyenesen saját epigon alkotásaikat jelentették meg a mester neve alatt. A magyar összes első kötetét válogató, szerkesztő és részben fordító Kornya Zsolt mintegy harminc százalékra teszi azoknak a műveknek az arányát, amelyek Lovecraft neve alatt jelentek meg, de hozzájuk vajmi kevés kö­ze volt, szerzőjüknek pedig végképp nem te­kinthető. Ami ugyanúgy nem vált a szerző ja­vára, mint a filmes feldolgozások zöme sem. A magyar kiadás az összes művei megjelölés ellenére válogatás az eleve nehezen áttekinthe­tő, a rajongók és epigonok által felduzzasztott Lovecraft-életműből, amely feladatául tűzte ki a rendelkezésre álló anyag megtisztítását a rossz fordításoktól és a bizonyíthatóan nem Lovecraft-szövegektől. Az első kötet megjele­nésekor a kiadó csak két kötetet tervezett, a másodikat Galamb Zoltán, Kornya Zsolt és Tézsla Ervin válogatta és szerkesztette. Végül Tézsla Ervin, aki a kötet megjelenését már nem érhette meg, és Galamb Zoltán keze alatt kere­kedett egy harmadik testes kötet is, így az olva­só széles panorámájában szemlélheti az élet­műhöz tartozó elbeszéléseket, irodalmi tanul­mányokat, politikai és bölcseleti tanulmányo­kat, töredékeket, verseket, prózaverseket és le­veleket. A három kötet figyelmes olvasása el­oszlatja azt a félreértelmezésből eredő tévhitet, hogy Lovecraft horror-, vagy sci-fi szerző. Mindkét műfaj számára példa, de ő az évszáza­dos hagyományú rémregények gótikus díszle­teitől megtisztított rémtörténeteket írt az idő és a dimenziók átjárhatóságáról, ezek alaptémái az álom, az őrület, az indián mitológia, az antik regék, a kereszténységet megelőző rítusok. Az elbeszéléseiben megjelenő vérszomjas istenek nem a világban ténykedő gonosz megtestesítői, miként azt a katolicizmus jó kontra gonosz se­matizmusa nyomán értelmezték és értelmezik, hanem közönyös entitások, amelyeket a legke­vésbé se érdekel az ember, csak pusztítanak Howard Phillips Lovecraft Összes művei Szukits Könyvkiadó I. kötet - 2003 416 oldal, 2790 Ft II. kötet - 2003 572 oldal, 3900 Ft III. kötet - 2005 553 olda, 3800 Ft Új Könyvpiac 2006. április 49

Next