Új Könyvpiac, 2013 (23. évfolyam, 1-12. szám)

2013-06-01 / 6. szám

a van, aki meg nak hisz. Egyrészt az én ízlésemnek nem felel meg, még nem feltét­lenül rossz, másrészt pedig mégis csak meg kell fogalmaznom a vé­leményemet úgy, hogy ne tiporjam sárba a másik embert. Azt sem tartom etikusnak, ha valaki tökéletesnek gondolja, amit csinál, én pedig meghagyom ebben a hitében, mert szerintem ha az ember egyszer is elhiteti magával, hogy amit letesz az asztalra, már nem lehet jobb, azzal elzárja magát a fejlődéstől. Egy ilyen prózaműhely arról szól - és a mentálhigiéné szabályai szerint erre is „szerződünk" ilyenkor -, hogy összeülünk, és nagyon őszintén elemezzük a szöve­geket. Aki hozzánk jön, ezt kapja. Beszéljünk még egy kicsit egy fiatal szerző indulásáról a mai iro­dalmi életben, hiszen amellett, hogy te nem Az amerikai fiúval in­dulsz a pályán, mégis második indulásnak tekinthető. Szerinted miben különbözik egymástól a két nekirugaszkodás? A FISZ egy jó első lépés, mert ha nem is adják ki két hét után valaki­nek a kötetét, a kezdeti tájékozódásban nagyon sokat tud segíteni. A „nagy kiadó" már egy másik dimenzió, és bár szívesen monda­nám azt, hogy én vagyok a legkisebb királyfi, akinek sikerült, nem így van, én minden szinten alaposan megdolgoztam ezért az egé­szért. Ma már bárki „elindulhat” a piacon, ha van rá megfelelő anya­gi kerete és energiája, egy gyorsnyomda két perc alatt kinyomja a kötetedet, ha meg tudod fizetni. Ebből a szempontból érdekes megvizsgálni, mit is nevezünk popkultúrának. Ha azt mondjuk, hogy a pop az, amit sokan elolvas­nak, és ez egy nagy kiadón keresztül történhet meg, fonák megkö­zelítés, mert úgy gondolom, a pop sokkal inkább a gyorsnyomdás verzió: elkészül a mű bizonyos példányszámban, teríthetem a have­rok között, akiknek szinte mindegy, képvisel-e minőséget, amit ol­vasnak. Ha viszont a popot úgy értelmezzük, mint az olyan minő­ség fedőnevét, ami nem feltétlenül magas irodalom, de sokan kí­váncsiak rá, az már másik helyzet. A lényeg talán a motiváció: ha gyors sikert akarok, akkor tényleg elég belenyomnom pár százezer forintot egy magánkiadásba, rengeteg emberhez eljuthat a Facebook-on is, és itt akár meg is állhat a dolog. Én elég egocentri­kus ember vagyok, amire most vágyom e tekintetben, azt az Ulpius maximálisan kielégíti. A szövegemet szépirodalmi műként és nem a blog folyományaként kezelik, és nagyon nagy szabadságot kaptam a munka során. Minden projektben, amiben részt veszel, valamilyen formában író­ként nyilvánulsz meg. Lehet abban valami, hogy az irodalom elad­hatósága manapság már javarészt attól függ, hogy milyen köntös­be csomagoljuk? Először is az irodalomoktatással vannak alapvető problémák. Az irodalom ott kezdődik, hogy elmesélek valamit a haveromnak, és ha akarja venni, jól adtam elő a sztorit, együtt röhögünk, aztán pedig beszédtéma lesz. Ha az oktatási rendszer nem olyan ételt tesz az asztalra, amit a fiatalok megesznek, az nem a fiatalok hibája. A volt középisko­lámban a regényemből olvastam fel nemrég, ami nagy sikert aratott a gyerekek körében, mert az ő nyelvükön szólt. Az irodalomnak él­vezetforrásnak kell lennie a számukra, és a mi dolgunk, hogy azzá tegyük. És mennyiben szólhat egy, a rendszerváltás előszelében játszódó regény a mai tizenévesekhez? Azon túl, hogy a könyv szépirodalmi szinten kordokumentumnak ké­szült, nagyon pontos információkkal fejlődésregény is: 12-13 éves srácok vannak benne, akiknek az identitását egy nagymenő haver­juk határozza meg. Ő azonban egy nap eltűnik, a kamaszoknak pe­dig meg kell találniuk a saját személyiségüket, útjukat, a lázadás for­máit. Ez a téma Nick Hornbynak, Graham Greene-nek és Dragomán Györgynek ugyanilyen izgalmas volt, mint nekem, mert ezek örök ér­vényű kérdések. Azt is mondhatom, hogy a fejemben lévő zavar eb­ben a könyvben fejlődik organikus egységgé. Új Könyvpiac 200­3. június 39

Next