Új Látóhatár, 1972 (15/23. évfolyam, 1-6. szám)

1972 / 1. szám - Illyés Gyula - Cs. Szabó László: Három téma. Beszélgetés Illyés Gyula és Cs. Szabó László között 1971. szeptember 24-én Londonban

nek jó egyharmada idegen hatóságok alatt vagy szétszórtan, diaszpórák­ban él, anyanyelvi és élettani lemorzsolódásban, összeszűkült határai közt belső csüggedés emészti, lelki lazulás oldja, omlasztja, a határokon túl egy uralkodó világbetegség, a nacionalizmus sanyargatja, fogyasztja. Írásaidban nem teszel különbséget a tolnai, borsodi, vasi, bihari, három­széki, bukovinai, csallóközi, bánsági, nyugat-európai, kanadai vagy ame­­rikái magyarok között, annál élesebben elhatárolod a nemzeti érzést — tündöklő patriotizmusnak is hívod —, ami jogot véd a nacionalizmustól — sötét nacionalizmusnak is mondod —, ami jogot sért. Bevallod, hogy magadnak se ment könnyen tisztázni a különbséget, sokáig úgy vélted: egy a kettő, fogatlan fantom, egy hajdani szép hit, a világszabadságért lelkesülő liberalizmus elfajzott maradványa, Petőfi hitének zörgő kísértete, amit csak e pusztuló szemlélet hátvédcsapata idézget föl, öblös közéleti retorikával. Ma már tudod, hogy nincs így. A nacionalizmus sokkal ször­nyűbb osztályelnyomásra képes, mint azelőtt a zabolátlan tőke. Hunok Párizsban című önéletrajzi regényed megrajzolja a fiatal Illyés Gyulát, az a fiatal, harcos szocialista még nem így gondolta. Vajon mikor és mi­képp harapódzott el, a baloldali szellemiség meglepetésére ez a rákfene, hogy a föld minden táján milliókat próbáljon erkölcsi, szellemi és anyagi gettókba szorítani? Illyés: Nem könnyű feladat komolyan felbontani ezt a kérdést. Oda­haza Németh Lászlóval és más kitűnő barátaimmal beszélgetve elmond­tam meglepetésemet, hogy milyen óriási erőfeszítés kell, amíg egy nyil­vánvaló tény az emberi agyba férkőzik, amíg be tudja fogadni agyunk, hogy aztán még nehezebben megfogalmazzuk. S mennyi a rossz fogal­mazás! És milyen ártalmas, ha a jóban valami nem teljesen tiszta, éles vonalú. Nem Marx fedezte föl az osztályellentéteket, nagyon jól tudjuk — te képzettebb vagy a közgazdaságtanban, mint én, ifjúkorod tanulmá­nyai révén —, Marx előtt két-három század kellett, amíg az emberek rá­eszméltek, hogy miről is van szó, mi történik a némán szenvedőkkel vagy törve-zúzva, tehetetlenül lázadókkal. S ma már tudjuk, hogy a múlt szá­zad mennyi önmardosó küzdelmébe, az eszmék mennyi belháborújába került, amíg Marx és köre kristálytisztán megfogalmazta az értéktöbblet elméletben az osztályellentét okát. Azt az átlátszó igazságot, hogy mond­juk Madame de La Fayette tizenhetedik századi regényében, Cleves her­cegnőben a nagyúri hősök és hősnők csak azért élhetnek sztoikus, le­mondó szenvedélyüknek — ha a férfi éppen nem csatázik —, mert jobbágyok serege megdolgozott szabad idejükért, amit fennkölt érzé­seikre fordíthattak. S ugyanúgy Proust regényében Swann csak azért ápolhatja kifinomult esztétikai ízlését Venteuil szonátája mellett, mert ezalatt kültelki proletárok serege megdolgozik ráérő napjaiért. Utólag alig fér a fejünkbe, hogy időtlen idő kellett, amíg az elemi igazság az értéktöbbletről Marx és Engels segítségével végre az emberiség fejébe fért. Csak példának említem, arra már nem akarok kitérni, hogy mi lett a megfogalmazás következménye, jó és helyes irányba terelte-e a többi problémát. "

Next