Új Látóhatár, 1980 (31. évfolyam, 1-4. szám)

1980 / 1. szám - FIGYELŐ - Ferdinandy Mihály: Egy kötet igazi esszé

tek ha találkoznak") s derülünk a két tipikusan „történetalatti" témán: „Bakos Palotai gróf..." Kertbeny Károly Mária párizsi viselt dolgairól meg a különös szédelgő, Kori­osz herceg, Arménia cárevicse, a 49 utáni magyar emigrációval is egybehurkolódó kalandjairól olvasván Dénes Tibor könyvében. Ezek a cikkek a másodikul rájuk következő, Michel de Munkácsy — (sici)-ról szólóval együtt megint csak egységbe fogóznak, ha nem is té­mái, de modor — s stílusbeli egységbe s bízvást viselhetnék címül ez utóbbiét: „Egy névjegy hátlapjára". Az ezt megelőző „Madách és Arisztophanész" esszével új témakörhöz érkezünk, Az irodalomtörténetéhez. Megtudjuk, hogy az oxfordi Exeter College tudós professzora, D. Mervin Jones — akinek Five Hungarian Poets című könyvéről (1966) Cs. Szabó László róla szóló esszéje óta tudunk — már az 1957-ben megjelent Körtér Emlékkönyvben behatóan értekezett Madách „A civilizátor" című vígjátékáról, bemutatván a ma­gyar költő a lényeget is illető kapcsolatát Aristophanés vígjátékköltésze­tével. Dénes idézi Horváth Károly megállapítását is erről az „Aristo­­phanic Drama from 19th Century Hungary"-ról. „Kitűnő bírálat — mondja Horváth —, bár felfogásán a birtokos nemesség patriárkális szemlélete és nacionalizmusa is érezhető" . . . Miért „bár"? Mi legyen érezhető egy a múlt század derekán író birtokos nemesember művén? marxi maszlag? engelsi áfium? E sorok írója 1967-ben spanyolul publikált Magyar történetében meg­kísérelte kimutatni, hogy Madách Tragédiája — mint történeti produk­tum — a magyar nemesi világkép utolsó nagyarányú nyelvemléke irodal­munkban. Miért tükrözné „Aristophanés modorában" írt komédiája más felfogást? Dénes helyesen emeli ki, hogy Aristophanés „is földesúr volt", „konzervatív", „aki hitt a poliszban". S joggal kérdezi: „Nem ezt teszi-e, huszonnégy évszázad múltán Madách?" Legmélyebbre irodalomtörténeti eszmélkedésében — úgy lehet, egész könyvében — Péterfy Jenőről szóló esszéjében jutott szerzőnk: „Röviden élni, ha már élni kell." „A Péterfy­­enigma megfejtéséhez" — úgymond — „a pszichológia egymaga nem elegendő támasz", véghezvitele a szellemtörténet útmutatása nélkül — ... — „elképzelhetetlen". Már önmagában is fontos elvi kijelentés a szellemtörténettől vásott kölök módjára elrugaszkodott neveletlen ko­runkban. Ami azonban két oldallal lejjebb reá következik, hasonlítha­tatlanul fontosabb felismerés. Itt mutat rá Dénes arra a meglepő jelen­ségre, hogy a 19. század második fele „az új Renék és új Wertherek kora". „Újra elhatalmasodik a lelkeken a világfájdalom . . . S ugyanakkor a preromantikusok holdevő álomkeresése." „Csupa törött életvonal!" — kiált fel. Nemcsak minálunk. Teljesen párhuzamos a miénkkel a jelenség, ami éppen ebben a korban a tőlünk oly messzinek látszó, de sokban oly meglepően közeli Portugáliában lép fel. „Csupa törött életvonal" ott is. Egy egész irodalmi-művészeti-történetírói iskola, amelynek többnyire igen jelentékeny tagjai magukat os vencidos da vida, „az élet legyőzött­­jeinek" nevezik. A két Zilahy, Tisza Domokos, Komjáthy, Szentessy, Justh Zsigmond csakúgy közéjük illik, mint Reviczky Gyula vagy éppen­­ Péterfy Jenő. Aki nem pusztul el fiatalon, ott is öngyilkos lesz az ön­gyilkos Péterfy mottója értelmében: „Röviden élni, ha már élni kell". Ezzel épp a legjobbak élettől való elfordulásának, sőt az élet maguktól

Next