Új Látóhatár, 1981 (32. évfolyam, 1-4. szám)

1981 / 3-4. szám - FIGYELŐ - Kabdebó Tamás: Két költő - Amerikában

megoldások gazdagítják szemantikailag, de a kép nem záródik le, sőt, hogy úgy mondjam, nehezen alakul. A körforgás-képzet — az elégiák egyik, talán tudatalatti alapmotívuma — úgy adja, hogy szinte ösztönösen, szimatunk után járva halászhatunk: „A fegyvergyárosok összeölelkeztek ... az ellenséges ügynökök bolhász­­kodtak a kaszinóban.­­ Ezt megelőzően Jézus így szólt az övéihez: Fiacs­káim, vessétek ki a hálót a hajó jobbfelére. Aztán a szél gorombára fordult." Az idézett sorokra az jellemző, ami az elégiák egészére: rengeteg ötlet, temérdek megbolydított gondolat egymást hajtva s bár a hang elégikus, nincs nyugvópont a versek végéig. S amikor nyugvópontra jut a vers, az inkább a költemény hangulati, semmint tartalmi összefoglalása. Baj ez? Korántsem, ha nem közelítünk ezekhez az elégiákhoz valamiféle elvárással, régi esztétikán nevelődött el. A Tizedik elégia például gyönyö­rűszép és leírhatatlan. A kiábrándultság általános érzése, a költő sze­mélyisége, az általános és törvényszerű érzelmek adnak randevút benne a szeretetnek és az áhitatnak. Zárószakasza — mindössze tizenöt sor — a kötet gyöngyszemei közül való. A második rész szonettciklussal kezdődik. Fölényes, költői tudás görgeti ezeket a tizennégysorosokat. Érdekes, a legelgondolkodtatóbb a Bruno-ról írt majdnem azonosulás. „Úgy neveltek, hogy ostromoljak . . . / Bruno is győzte a tűz ostromát." Giordano Bruno kámzsás alakja, melyet a költő vizuálisan a Campo di Fiorin, a római virágok terén véshetett emlékezetébe, ahol a filozófust egykor megégették, s ma a szobra áll, utalás formájában többször fölbukkan a kötetben. Vele mintha azt mondaná-mondatná a költő: lásd, lehetett, sőt kellett, rendhagyó módon szeretni a rendet, Istent. Ha ezért megégetik az embert a földi hatalmak, ez a korán jött igazmondó sorsszerű, el nem kerülhető sorsa. A zenei pantheon sorozat előtt, mely Bachtól Kodályig tizenkét zene­szerzőt vonultat föl, viszont érzéketlenül állunk. Úgy érezzük, az történt itt, hogy a költő nem a zeneszerzők, sőt nem is a zenéjük lényegét igye­kezett versbe zárni, hanem azokat az ötleteket, melyek őt, zenehallgatás közben meglepték. Túlságosan egyéniek, intranzingensek ezek az ötletek. Az előbbiekért bőven kárpótol a következő, s számunkra egyben a kötet legszebb, legmélyebben szántó sorozata a Keresztút­i magán­­használatra. A tizennégy stáción kívülálló is végig tud menni gondolati eltévelyedés nélkül és érzelmi hullámzással ezen a versúton; ha ke­resztény, lelki azonosulással teszi azt. Minden stációra egy-egy szonett jut, minden szonettre egy külön privát csoda. Érdemes ezt gondolatban (sőt szöveg szerint is) összevetni Fáy Ferenc pár évvel ezelőtt írt Kereszt­­út­jával. Fáy Krisztus a meggyötört ember, aki a megváltásban önmagát is megváltja, így lesz Istenné. Tűz Jézusa az állandóan áradó kegyelem forrása, velünk és értünk vergődő, de mindvégig diadalmas, legyőzhe­tetlen Istenember. Tűz Tamás folytatólagos tanúságot ad arról, hogyan látja a változatok és lehetőségek költője a változó világot. A tanúság nem tanulság, a látomás hol ragyog, hol nem, s ez így jó. A behatolhatatlan részeken át­­haladtunkban megpihenünk, felkészülünk a ragyogásra. Kabdebó Tamás 544

Next