Új Látóhatár, 1987 (38. évfolyam, 1-4. szám)

1987 / 1. szám - FIGYELŐ - Borbándi Gyula: Olvasónapló

1969 nyarán elhagyta Magyarországot. Azóta részt vesz a müncheni ka­tolikusok lelki gondozásában és mint az Európai Cserkészkerület vezetője immár több, mint másfél évtizede a kontinens magyar cserkészeivel fog­lalkozik. Könyvében egyszerű, keresetlen szavakkal, minden írói igény nélkül mondja el élete viszontagságos történetét és vall azokról az eszmékről, amelyek gondolkodását befolyásolták, törekvéseit és tetteit sugallták, egész nevelői és szervezői pályáját meghatározták. Világos, könnyű, olvas­mányos szövege minden nehézség nélkül követhető, helyenként élvezetes és izgalmas. Kár, hogy némely eseményekre és nevekre rosszul emlékszik és a tévedéseket a sajtó alá rendezés munkáját elvégző Saáry Éva sem vette észre. Csak példának említem, hogy Marczell Mihály a szövegben következetesen „Merczell atya"-ként szerepel és csak egy fénykép alatt van jól írva a neve. Karácsony Sándorból Karácsonyi lett és Teleki Géza neve végén i helyett y-t találunk. Szálasiék Horthy Miklóst nem 1944. október 20-án mondatták le, hanem október 16-án. Bakay Szilárd nem volt a kormányzó utolsó szárny segédje és nem állt mellette, amikor lemon­dásra kényszerítették. Bakay altábornagy akkor már német fogságban volt. Október 10-én hurcolta el mint budapesti hadtestparancsnokot a Gestapo. És az is tévedés, hogy a háború után az orosz hatóságok a Conti utcában végezték ki. Kievben volt a pere és ott végeztek vele. Az sem helytálló, hogy Antal Istvánt kivégezték. A volt miniszter 1960-ban sza­badult fogságából és 1975-ben halt meg Budapesten. A katonai történeti irodalomban még sehol sem találkoztam egy „Nagy László honvédtábor­­nok"-kal. A reá való utalás talán másra vonatkozhatik. Ez apró hibák ellenére Kölley György könyve érdekes adalék nem­csak a magyar cserkészet, de az elmúlt évtizedek történetéhez is. Emlé­keinek felidézése talán a jövendő cserkészmunkának is hasznára válik, mert segíti az idegenben felnövő magyar fiataloknak az újabbkori magyar történelem alaposabb megismerését és a szembesülést azokkal a törekvé­sekkel, amelyek gáncsolni igyekeztek a cserkészetet, hatósági tilalommal akadályozva sikeres pedagógiájának terjedését. Borbándi Gyula 120

Next