Új Magyar Muzeum 4/1 (1854)

Irodalom és nyelv - Gyulai Pál: Petőfi Sándor és lírai költészetünk

114 GYULAI PÁL. vel öleli a magyar népet, s mintha a népszellem geniusává válnék, ott zeng dalaiban minden, mi a magyar nép kedélyében, életében költői. Itt ő nagy, ezért ő a magyar lyra legkitűnőbb képviselője. Itt a kulcs, mely megfejti a nagy hatást, mit hazájában és külföl­dön tett. A magyar enkedélyét hallja visszahangzani, a külföldi előtt egy új, ismeretlen világ nyílik fel. Mellőzöm politikai és epikai költeményeit. Költészetének csak azon oldaláról akarok szólani, melyben fő ereje van, s mely­nek hatása jelen lyrai költészetünkre legnagyobb, mert egyszers­mind ki akarom mutatni az őt utánzók tévedéseit. Petőfi táj­­csendélet­ és genreképei a magyar költészet örök remekei lesznek. Bizonyosan vetekednek a világirodalom legjobb­jaival. Ha festészeink olvasnák a magyar költők műveit, nem hagy­nák felhasználatlanul ez úgy szólva kész compositiókat. Petőfi föl­fedezte a pusztát. Eddig senki sem látott rajta semmit, az ő kép­zelődése megnépesítő. Szabad szilaj lelke nem találhatott méltóbb tanyát, mint a végtelen tért, s a Tisza méltán az ő legkedvencebb folyója, mert e hazában születik s hal meg s tetőtől talpig magyar, épen mint ő. Petőfi érti a festőiség titkát. Élénk érzéke van az iránt, mi fő, lényeges vonás, mely az olvasó képzelődését és ke­délyét egyszerre mozgásba hozza. Érti miként kell oda vetett, alig észrevehető vonásokkal, melyek magokban csekélységnek látsza­nak jellemzetest állítni elő, mi örökre az olvasó lelkébe tapad. Tudja vegyíteni az árnyat és színt, hogy csak azt láttassa, mit akar, s oly világításban, minő hangulata , s a merészen kivitt ké­pek az érzések és eszmék levegőjében mintegy megéledni lát­szanak. Az eszme és érzés nála mindig magából a képből merül föl s visszahat reá, soha sem önkényes, hazudott. Érezzük , hogy a tájt látva csak azt lehet éreznünk, mit a költő. Alföldi képein ki nem érzi a szabadság levegőjét, mi oly jól öszhangzik a végtelen térrel? Van-e az unalom és elhagyottságnak költőibb megtestesí­tése , mint a „Kutyakaparó“ című költeménye. A „Csárda romjai“ mindenik sorában nem egy elegia zeng­e , pedig a költő csak ro­mokat ír le. S nem bámulatos Petőfi genialitása , ki a legegysze­rűbb tárgyakat a legragyogóbb költészetté varázsolja. Genreképei és néprománcai mit sem engednek tájképeinek. Itt is oly eredeti és geniális. Objectivitása épen oly erővel nyilat­kozik. Itt is mindig nyakon csípi a tárgyat, mint a magyar mondja .

Next