Új Magyar Szó, 2008. május (4. évfolyam, 82-102. szám)

2008-05-26 / 98. szám

41 OMSZHATTER www. maszol­ri I 2008. május 26., hétfő Nem zsoldosokkal járja a vidéket Interjú Borboly Csabával, az RMDSZ Hargita megyei tanácselnökjelöltjével Borboly Csaba, az RMDSZ Hargita megyei tanácselnökjelöltje úgy érzi, képes legyőzni választási ellenfelét, az MPP-elnök Szász Jenőt. „Van elképzelésem arról, hogy miként lehetne a gyergyói, csíki, udvarhelyi emberek életét jobbá tenni” - mondta az ÚMSZ-nek. Horváth István ► Az RMDSZ Hargita me­gyei tanácselnökjelöltjeként önnek a legnehezebb ellen­fél jutott: Szász Jenő, a Ma­gyar Polgári Párt elnöke el­len áll ki. Szász eddig sorra legyőzte RMDSZ-es ellen­feleit a székelyudvarhelyi polgármesteri székért foly­tatott küzdelemben, most viszont önnek kell bizonyí­tania, hogy nem legyőzhe­tetlen. Sikerülni fog? - Sikerülni fog. Sikerülni fog, mert vetélytársamtól eltérően én nem asztalon táncoló, drága pénzen Magyarország­ról idehozott énekesekkel já­rom településeinket, hanem párbeszédet folytatok az em­berekkel. Nekem van progra­mom, van elképzelésem ar­ról, hogy miként lehetne a gyergyói, csíki, udvarhelyi emberek életét jobbá tenni, pénzt, fejlesztéseket hozni a megyébe, munkahelyeket te­remteni. Mostanáig több mint 100 településre jutottam el, és azt tapasztalom, hogy az emberek érdeklődéssel, pozitívan fogadják terveimet, elképzelésemet, partnernek tekintenek az Erős Székely­föld, Sikeres Hargita megye megteremtésében.­­ A megye infrastruktúrája sokat fejlődött az utóbbi né­hány évben. Vannak viszont olyan területek, ahol na­gyon sok lesz még a tenniva­ló. Kiemelném a vidéki, megyeközi buszjáratokat. Út van, de lassan nincs mi­vel menni az utakon, foghí­jasak a járatok, esnek szét a buszok. Kíván tenni ez el­len? - Korábban azt mondták a busztársaságok, hogy azért olyanok a buszok amilye­nek, mert rosszak az utak. Az utóbbi időben az utak, főleg a csíki térségben nagy­részt ki lettek javítva, a bu­szok ugyanolyanok marad­tak. A megyei tanács hatás­körébe tartozik, hogy a me­gyei úthatósággal közösen évente elfogadja a buszme­netrendeket. Én azt látom és ezt vállaltam fel a progra­momban, hogy a menetren­dekről konzultáljunk a la­kossággal is, időzítsük a já­ratokat az iskolások, az óvo­dások, az ingázók időbeosz­tásához. Csak egy példát mondok: pénteken este megy ki az utolsó busz Csíkdánfalvára és hétfőn jön be az első, hétvégén nincs buszjárat. Ilyenkor persze, hogy az emberek az autót használják, pont ezért sokan inkább beköltöznek a város­ba. Tehát a közlekedés ügyét kiemelten kezeljük. Meg tud győzni arról, hogy egyáltalán belépjek a szavazófülkébe? Sőt, pró­báljon meggyőzni, hogy ön­nek szavazzak bizalmat. - A választáson való részvé­telt fontosnak tartom, mert június 1-jén sorsdöntő pilla­nat előtt áll a székelyföldi magyarság. Összefogás, fej­lődés, székely újjászületés. Ez jelenti választási progra­mom, politikai hitvallásom vezérfonalát. Önnek, mint Hargita megyei szavazónak én partnerséget ajánlok. El tudom mondani, hogy mit tettem az elmúlt négy év alatt települése érdekében, és el tudom mondani azt is, hogy mit ajánlok, mit válla­lok az elkövetkező négy évre. Arra kérem szavazzon rám, mert közösen tartós növeke­dési pályára fogjuk állítani a megyét, az egész Székelyföl­det. Célom, hogy egy ember­öltő alatt Székelyföld az or­szág legdinamikusabb térsé­gei közé emelkedjen. Meg­van a lehetőségünk erre, ha összefogunk, ha a közösségi energiákat az építkezésre for­­dítjuk. Mögöttem a helyi, megyei, illetve országos ad­minisztrációban komoly ta­pasztalatot szerzett szakem­berek, politikusok állnak. Személyük jelenti a garanci­át arra, hogy elhozzuk me­gyénknek a szükséges fej­lesztési forrásokat, hogy tá­mogatni fogjuk a gazdálko­dók, vállalkozók megerősíté­sét, hogy tovább folytatódik útjaink, közösségi intézmé­nyeink felújítása, hogy Gyer­­gyószentmiklóson, Csíksze­redában és Székelyudvarhe­lyen ipari park fog épülni az elkövetkező négy évben. Ér­demes tehát rám szavaznia, mert ajánlatom konkrét, kéz­zelfogható, életszínvonalát, életkörülményeit javító prog­ram. ► Kétségtelen, hogy ha si­kerül legyőznie Szász Jenőt, Borboly Csaba megerősíti pozícióit az RMDSZ-en be­lül. Ezt azért is vetem fel, mert eddig a MIÉRT úgy tűnt, megelégszik azzal, amit ki tud csikarni az „öre­gektől”, és türelmesen vár a sorára.­­ Az RMDSZ jelenlegi há­rom miniszteréből kettő, Korodi Attila és Borbély Kár­oly MIÉRT-es. Ha megnéz­zük az RMDSZ-es államtit­károkat, elmondhatjuk, több­ségében ők is MIÉRT-es poli­tikusok. Az kétségtelen, hogy az idei önkormányzati vá­lasztásokat követően tovább erősödünk az RMDSZ-en be­lül. De hát ez egy természe­tes, mindenki által óhajtott és elfogadott folyamat.­­ Két évvel ezelőtt úgy tűnt, elindul valamiféle re­formfolyamat az RMDSZ- ben, amelynek élén akkor Nagy Zsolt és Kelemen Hu­nor állt. Ez a mozgolódás hamar leállt. Azért, mert nem volt mögötte háttér­munka? Vagy - amint rebes­getik - lefújták „felülről”?­­ Én nem tudok arról, hogy bármit, bárkit leállítottak vol­na felülről. Az aradi kong­resszus az RMDSZ megújí­tását célzó alapszabályi ja­vaslataimat elfogadta. A lé­nyegi alapszabályi módosítá­sok közel felét én terjesztet­tem elő, és ezek meghallga­tásra találtak. Az a politikusi generáció, amelynek egyik meghatározó szereplője va­gyok, Aradon elérte célját. A fiatalítás átrendezte, új ala­pokra helyezte az RMDSZ politizálását. Gáztámadás Európa ellen Ha nem is mérgesgázzal vívják, mindenesetre mérgesedik a gázháború, amelynek hadszíntere, egyben pedig célpontja is Európa. Bogdán Tibor_____________ A „hadviselő felek” mindegyike, az Egyesült Államok és Oroszország, ar­ra törekszik, hogy saját ma­gának szerezze meg a Kasz­­pi-tengeri és közép-ázsiai földgázt Európába szállító vezetékrendszereket, ezzel pedig az európai energetikai piac jelentős szeletét kitevő földgázpiacot, méghozzá nem csak egymás, de az öreg kontinens rovására is. Moszkva a csapok elzárásá­val és a gázárak manipulálá­sával fenyegeti, Washington pedig a kitermelő országok fölötti befolyásának kiter­jesztésével igyekszik sakk­ban tartani Európát, amelyet az a veszély fenyeget, hogy Moszkva vagy/és Washing­ton túszává válik. Totális orosz offenzíva Az orosz fél, jelentős föld­gázkészleteinek előnyeit ki­használva, több fronton tá­mad. Gázvezeték-projektjei­nek stratégiai célrendszere gyakorlatilag azonos: az orosz gázexport szempontjá­ból hagyományosnak számí­tó Ukrajna, Fehéroroszor­szág és Lengyelország meg­kerülésével csökkenteni azok zsarolási potenciálját, majd kiválasztott nyugati partne­rekkel együttműködve, elő­nyös hosszú távú szerződése­ket felkínálva számukra, ver­senyt támasztani az európai országok között az orosz földgázellátásért. Egyik „csa­pásiránya” az energiahordo­zót Lengyelország és a balti államok megkerülésével a Balti-tengeren keresztül köz­vetlenül Németországba el­juttató Északi Áramlat. A két párhuzamos vezetékből álló, 1200 kilométeres rendszer megépítése ötmilliárd euróba kerül. Az ennek kapcsán egyenesen német-orosz energetikai stratégiai szövet­ségről beszélő gazdaságpoli­tikai szakértők véleményét alátámasztani látszik az a kö­rülmény, hogy a vezetéket építő gazdasági társaság el­nöki tisztségét Gerhard Schröder volt német kancel­lárnak kínálták fel, akit már korábban is a nemrégen lekö­szönt orosz államfő, Vlagyi­mir Putyin amolyan üzlettár­sának tekintettek. De a Merkel-kormány is úgy nyi­latkozott, hogy az országnak mindaddig szüksége lesz az orosz fosszilis energiahordo­zókra, ameddig - 2020 körül - nem lesz képes újabb forrá­sokat kiépíteni. Tény, hogy az orosz fél ügyesen kihasz­nálja, hogy Németország évek óta kínosan igyekszik elkerülni a Washingtontól függő országoktól való ener­giavásárlást. Moszkva másik nagy ter­ve, a Déli Áramlat, Ukrajnát elkerülve az orosz Novo­­rosszkij kikötőjét köti össze a Fekete-tenger keleti partvidé­kén levő Burgasz bolgár ki­kötővel, ahol kettéágazva Szerbia, Magyarország, Ausztria és Észak-Olaszor­­szág, illetve Görögország és Dél-Olaszország felé halad­na. Oroszország ezzel politi­kai és gazdasági befolyásra tesz szert Görögországban, megszilárdítja pozícióját Szerbiában, és a Németor­szággal kialakított stratégiai együttműködési partnerség­hez hasonló kapcsolatot épít ki Olaszországgal, akár gyö­keresen megváltoztatva a tér­ségbeli erőviszonyokat. Európa gázálmai Az orosz offenzíva egy­aránt, de más-más okból ag­gasztja Brüsszelt és Wa­shingtont. Előző energetikai kiszolgáltatottságától tart, utóbbi európai, elsősorban pedig balkáni befolyását fél­ti. Ez azonban nem akadá­lyozza meg őket a közös el­lenfél, Moszkva térnyerése elleni összefogásban. Ez el­sősorban az USA és az EU által egyaránt támogatott Nabucco-vezeték tervezeté­ben ölt testet - ám, immár évek óta, csak papíron. Meg­építése jelentős akadályokba ütközik. Az első közülük az azerbajdzsáni és Kaszpi-ten­­geri földgázt Grúzián, Tö­rökországon, Bulgárián, Ro­mánián, Magyarországon át Ausztriába szállító, 3300 ki­lométeres vezeték 20-30 mil­liárd euróra becsült kivitele­zési költsége, amelynek fi­nanszírozása még nem tisz­tázott. Ha ez a pénz, ameri­kai támogatással, össze is jönne, felmerül az ellátás gondja: az évi 30 milliárd köbméter kapacitású méreg­drága vezeték tíz-tizenöt évig a szó szoros értelmében csak félgázzal működne, Azerbajdzsán ugyanis ennél korábban aligha lesz képes évi 18 milliárd köbméternél több földgázt biztosítani. Az érintett országok számára ezért megépítése nem igazán sürgős, elkezdését 2008-ról máris 2010-re halasztották, közülük többen Moszkva terveihez csatlakoztak. Washington ezért másik tervet is előkészített. A Déli Áramlat déli szárnya ellen a TGI vezetéket építené meg, amely azerbajdzsáni földgázt szállítana Törökországon és Görögországon át Olaszor­szágba. Csakhogy időközben Görögország csatlakozott a Déli Áramlat gázvezetékhez is, nyilván attól tartva, hogy a Ciprus miatti görög-török ellenségeskedés miatt Anka­ra bármikor elzárhatja a csa­pot. Aggodalmait igazolja az, hogy Törökország nem kíván csupán tranzitország lenni, terve megvásárolni a területén áthaladó azerbaj­dzsáni földgáz teljes mennyi­ségét, amelynek egy részét saját fogyasztásra használná, másik részét pedig általa megállapított áron adná to­vább Európának. Moszvka célegyenesben Mindeközben Moszkva nem tétlenkedik. A Barátság vezetéken már most évi 180, a Lengyelországon keresztül vezető, Északnyugat- Szibé­riából kiinduló Jamal vezeté­ken további 50 milliárd köb­méter földgáz kerül Európá­ba. A Törökországig elké­szült Kék Áramlat évi 16 mil­liárd köbméter kapacitású, a már épülő Északi Áramlaté évi kétszer 27 milliárd köb­méter lesz, a tervezés alatt lé­vő Déli Áramlat kapacitását pedig évi 30 milliárd köbmé­terre tervezik. Rövid időn be­lül tehát évi 300 milliárd köb­méternyi földgázzal tarthatja sakkban Európát, akkor, amikor az ehhez képest igen­csak szerény kapacitású Nabucco építése talán még el sem kezdődik. Oroszország biztos győztesnek tűnik, ha csak nagyon rövid időn belül, mondhatni robbanásszerűen nem változik a helyzet. Bár ez ugyancsak kockázatos len­ne - és nem csak azért, mert földgázról van szó. ◄

Next