Új Magyarország, 1947. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)
1947-09-20 / 38. szám
IO A Margit-híd ívei közül immár a hatodik- az utolsó — is a helyére került. A dunaparti sétáló, aki csillapíthatatlan szenvedéllyel szereti Budapestit, — e szenvedély szivében mióta rommá lőtték a várost, még mélyebbre költözött és oly sötéten izzik, mint így őszidőben a nemes borok, — e dunaparti sétáló lelkendező örömmel nézi a feszülő ívek friss cinóbervörösét a szeptemberi kánikulában s közben gyásszal és elégtétellel gondol egyszerre 1944 november 4-ére, amikor e híd pusztulása „véletlenül‘” elkezdődött. E híd, mint minden híd a Duna derekán tarosunkban emlékzkit őriz, hagyományokat rejt szerkezetében s ugyanakkor, amikor a jövő felé mutat, emlékeket is dajkál■ A Margit-híd a második híd volt, mellyel a múlt század törekvő lendülete felövezte Buda és Pest között a Dunát■ Francia tervek szerint készült. Ernest Gouin mérnök alkotása, még a pillérek gazdag szobordíszét is egy Tabard nevű francia szobrásznak köszönhetjük, aki a hajók orrán homorító férfi- és nőalakok pompájával kissé a XIX. századi Páris pompáját ültette a kék Duna fölé. 1876-ban készült el a régi Margit-híd és több átépítés, javítás, renoválás után, hűségesen együtt halt meg a régi Budapesttel. A németek 1945 január 18-án robbantották fel a pesti ívek után a budaiakat is, de már az újjáépítés első lendületében, 1945 tavaszán hozzákezdtek a roncsol kiemeléséhez. Mily nagy munkának ígérkezett ez, kiderül, ha tudjuk, hogy csupán a roncskiemelést 1947 telén akarták befejezni, ugyanakkor, amikor a valóságban már kész és használható lesz a híd. Kicsit csoda ez, aminél meg kell állanunk. Ha emlékezetünkbe idézzük, hogy a Szovjetuniónak teljesítendő jóvátételi kötelezettségeink két évvel való meghoszszabbítása lehetővé tette, hogy beton helyett újra iashíd épüljön itt s méghozzá könnyedebb, tisztább szerkezetű a réginél, — 7.500 tonna helyett most csak 4-500-ra van szükség — még mindig csak félig világos ez a csoda. Nem mehetett volna végbe ugyanis a magyar hídépítők hatalmas munkakedve, kitűnő tehetsége, ötletessége, szervezettősége nélkül■ Mindennek jelentőségét csak akkor értjük meg igazán, ha eszünkbe vetjük, hogy az infláció idején heti 40—60 fillérért dolgoztak a hídon a munkások. De dolgoztak- S ha ránézünk a hídra szeptember tüzelő színeiben, a Duna izzóan kéklő háta felett, amint az őszi ragyogásban kifeszíti új időket ígérő eszünket írt hogy a legtöbb csodának munka ajj megfejtése. A magyar automobilizmusról Magyarország autóparkja elérte ugyan a békeállományt, de a teljesítőképesség szempontjából a békeszínvonal alatt marad. A forgalomban levő autók 90%-át roncsból építették újjá s érthető, ha ezeknelk a teljesítőképessége erősen korlátozott. Tartani kell attól, hogy ezek a kocsik egy év leforgása alatt egészen hasznavehetetlenné válnak. Ma, amikor mind általánosabb elv az, hogy a személygépkocsi nem luxuscikk, hanem gazdasági életünk egyik számottevő kelléke, minden módon azon kell lennünk, hogy az ország kocsiparkjának színvonalát emdjük. Nagy segítséget jelentett a külföldre kiszállított kocsiknak hazahozatala tekintetében Seress Tibor közlekedésügyi miniszteri osztályfőnök működéésa, aki a tulajdonjogi bonyodalmakat kikerülve, számtalan kimenekített kocsi hazahozatalát biztosította. Sokat lendített kocsiparkunk minőségi színvonalán az amerikai árukölcsönből beszerzett 3000 darab gráp és pótkocsi, melynek lebonyolításába a magyar autókereskedelem minden rétege bekapcsolódott. Most, hogy a hároméves terv kapcsán a forgalom nagyfokú emelkedése várható, szükség van az autóbehozatal gyors és hatályos mag szerviítésére. Sajnos, az or szág de viakészlítenem teszi lehetővé a korlátlan autóbehozatalt, noha e pillanatban az angol-amerikai piacon nagyon olcsón szerezhetnénk be teher- és személyautókat. Jelenleg az angol kompenzációs autóüzletlebonyolítása áll a szakkörért figyelmének homlokterében. Angliából ugyanis 90.000 angol fon értékben hozunk be személygépkocsikat melyeik ellemében kisipari bútort exportálunk. A magyar autókereskedők ilyen módon segítségére vannak 1500 újpesti műbútorasztalosnak, akik a kompenziós üzletben az ellenszolgáltatásképpen kikötött bútormennyiség legyártására kaptak megboatást. Az autójavítás trán fontos lépés előtt állunk. Ezt a jelentős iparágat a MOGÜRT-höz hasonlóan átszervezik, olyképpen, hogy a munka racionalizálása biztosítható legyen. A múlt évben erősen fellendült autókereskedelem újabban sajnálatos csökkenést mutat. Ennek oka a látszatadóban keresendő. Üdvös volna, ha a kormányzati szervek belátnák végre, hogy az autó ma már nem luxuscikk, hanem kenyérkereseti eszköz. A külföldi autóiparra, jellelgirő, hogy Angliában belföldi szállításra csak 1951-re vesznek föl rendelést. Amerika pedig annyira el van halmozva rendelésekkel, hogy az igényléseket sorrendi számmal látják el és gyakran 500 dollárt is fizetnek egy alacsonyabb sorszámért. Schatz Ernő Emelkedik a W. M. gyár termelése Az Országos Tervhivatal által rendezett sajtókirándulás az acél útját mutatta be az olvasztó kemencétől a kerékpárig. A csepeli Weiss Manfréd gyárban tett látogatás mindenkit meggyőzött, hogy a hároméves terv végrehajtása jó kezekben van és az augusztus és szeptember hónapokra eső tonplisi előirányzatot sikeresen végrehajtották. Meg kell jegyeznünk, hogy az eredményt a munkások aránylag rossz siegrádeszözökkel, gyengébbminőségű olajok felhasználásával érték el. Mennyiségi tekintetben a béketermelés OfVo-ára emelték a termelést, de ugyanakkor minőségi tekinttűen magasan s békebeli fölé. Az Állami Textilművek Rt. megalakulása . A Külforgalmi T. Angliából 70.000 orsót importál s ezeket az üzemen kívül álló Filtsx gyárt be JUMMRRQISZAfl. pón állították fel. Az új fonoda az ország egyik legrél erősebb teilüzeme lesz. Az új fonoda m 1 nap megtartott alakuló közgyűlésén úgy határoztak, hogy 300 000 forint alaptőkével Állami Textilűvek Rt. név alatt fognak működni és évenkért 8.000 tonna fonalat dolgoznak fel, ez az ország textilipari termelése 30°/c-ának felel meg. Az alakuló közgyűlés ez új taxtilvállalat elnökévé Markovics lstvánt az Ares Anyaghivatal textilosztályának a vezetőjét választotta meg. A csepeli üveggyár fokozott termeléssel dolgozik lesz elég táblüveg télire A csepeli üveggyárat a nyári szünet alatt a Gazdasági Főtanács és a NIK anyagi támogatásával jelentékenyen kibővítette, úgyhogy ma már a gyár fokozott kapacitással gyártja a táblaüvegt. A szükséges bővítési munkálatokat jólért a gyár munkásai végezték el s ily k,éppen jelentős költségmegtakarítást értek el. Az éjjel-nappal, vasárnap is szünet nélkül dolgozó gyár a tél beálltáig minél több jóminőségű üveggel igyekszik ellátni a piacot. A gyár által gyártott üveg minőségi tekintetben a külföldi üveggel is átveszi a versenyt. A Kispari Hitelintézet Ügye A Kisipari Hitelintézettel kapcsolatban sok ellentétes hír kapott szárnyra. A Gazdasági Főtanács erélyes kézzel nyúlt bele az intézet ügykezelésébe és sikerült gyors intézkeddssel a kisiparosság érdekeit megvédeni. A kisiparosság és ahiteliztázat képviselőinek pénteki közös megbeszélésén megállapítták, hogy az intézet fenntartása fontos közérdek, de ugyanakkor megállapították ezt is, hogy az intézet csak úgy képes feladatát betsíteni, ha biztosítják számára a háború és az infláció következtében elvesztett forgótőkét. Fejér megye a mezőgazdaság fejlesztéséért a 3 éves terv keretében 71 millió forintot fordít a mezőgazdaság fejlesztésére, melyből mezőgazdasági gépek beszerzésére 1-1 millió forintot szánnak. A terv szerint 400 traktort és 580 cséplőgépet akarnak beszerezni. IDEGENFORGALMI HÍREK '2900' szoba várja Budapest vendégeit. Budapest a hosszú ostrom alatt elvesztette luxu- és nagyszállódáinak égési sorát. A Dunap&rcot szegélyező legmodernebb szállodák teljesen égtek és romokban hevernek még ma is. A külföldi vendégeket szolgáló nagyszállódéit pusztulása nagymértékben emelik a szállodahiányt. Budapesten az ostrom előtt a szállodai szobák közel 8000 vendéget tudtak befogadni, ma már újból 5000-re tehető az azokban rendelkezésre álló férőhelyek száma. Három dunaparti nagyszálló újjáépül. A szabadságharc 100 éves,fordulójáról a jövő évben nagy ünnepségek során emlékezik meg a magyar nemzet. A centenárium évére újjáépítik a Dunasor három legszebb és legnagyobb, de még mais romokban heverő szállodáját. Ezek újjáépítése óriási összegű beruházást jelent, mert új berendezésről is gondoskodni kell. A szükséges tőke már rendelkezésre áll és így a három nagyszálló 1948-ban történő újjáépítését biztosították. Részben újjáépült és három év alatt teljesen újjáépül a Gellért Szálló. A Budapestet felkereső idegen egyk legkeresettebb szállodája volt a múltban, a magyar főváros tulajdonában lévő GellértNagyszálló. Itt 21,0 szoba várta a vendégeket. Ez a szálloda is teljesen kiégett. Újjáépítése már két éve folyik. Ka idéig mintegy 100 szobát és az azokhoz tartozó helyiségek**t hozták helyre. Az újjáépítés állandóan folyik és terv szerint három év leforgása alatt teljesen be is fejeződik. 1947. SZEPTEMBER 28. 1000 francia könyvet nyugtáz jóleső elégtétellel amagyar kulturális élet Drzuiesckinek, az Unesco Újjáépítési Osztálya lengyel vezetőjének. Az értékes adomány a francia klasszikusok legkiválóbbjai. Flaubert, Stendhal, Prosper Mérimé, Lafontaine, 8 lb. műveit öleli fel és a magyar egyetemek, főiskolák és könyvtárak között kerül szétosztásra. A magyarság mindig, még a legnehezebb időben is ösztönös érdeklődéssel és rokonszenvvel fordult a francia kultúra felé. Ezért a francia könyvek komoly örömet keltenek mindazokban, akik szívükön viselik a magyar szellemi élet haladásának ügyét. Örülünk annak is hogy éppen Drzwieszki, az Uneseg egyik főosztályának lengyel vezetője juttatta el hozzánk ezt az ajándékot, annak a Lengyelországnak a fia, amelynek népével hagyományos kapcsolatok fűzik össze a magyarságot. Amellett az Unesco adománya a demokratikus Magyarország felé is elismerés, mert Magyarország voltaképpen még nem tagja jogilag az Unesconak, csak az Egyesült Nemzetek Gazdasági és Szociális Tanácsának június 19-i newyorki konferenciáján helyeselték felvételét. Gyakorlatilag ez a felvétel valószínűleg a november 8-i mexikói közgyűlésen valósul meg. Szabály szerint... — Sajnálom uram, ebben a múzeumban tilos a dohányzás! (Les Let rés Franíaises) Azoktól, akk az utóbbi időben Angliában jártak, már sok jót hallottunk a PICCADILLY című Anglia nemzeti nagydíját nyert filmről. Egy ideig úgy nézett ki, hogy Magyarországon a film nem kerülhet bemutatásra valutára okokból, de most, hogy az angolmagyar kereskedelmi szerződés létrejött, sikerült módot találni az utóbbi évek legnagyobb angol filmjének behozatalára is. Úgy hírlik, hogy a közeljövőben díszes külsőségek mellett az angol követség bemutatja a ,,PICCADILLY**-t Budapest mozilátogatónak. ffA hároméves téré sikeréért dolgozunk. IW SIS IV., Városháza u. 6. I. em. Legújabb modellek: Irha- és panofix-bundák nagy választékban. Géporkulát - portrállása/tól VI., Bajcsy-Zsilinszky-út 13. Telefon: 125—244 I SS. BÚTOR VIII., Üllői-út 30, JénStnábitti szűcsszalonja Dorottya-utca 3. em. Hős- leányka és tatlinkatáok eladása viszonteladóknak. HALAS JENŐ női konfekció üzem, VII., Rákóczi út 14. Benkei Miilip r. I. Budapest, V., Szent István-tér 2 Irodabútor? Szék? . IV., párisi utca telefon, 181-336. II. ÉVA ÁGY Fekvőhely-különlegességek, VII., Alpár-U. 10. T.: 424-532 WELTNER István és Tibor kender-, zsineg- és fonáláruk Bp., V . Bajcsy-Zs.-út 22. Telefon: 123—083. Heréhjiér AlHfifrtSZ fvtlíni-elei n-Gnéd Zseniárríjtal legolcsóbban vásárolhat BÉKÉSI JÁNOSNÁL Budapest. VII., István-út 49. Stern István kötött, szövöttáru nagykereskedő, Budapest, VI., Anker-köz 3. Ssu de Cologne Brilbankft,ur.Wileier Lajos fest, tisztit Budapest, V, Kossnth-hídnál. Báthory -u. 5. Tél efon; 829-079 Bencze Müfcl&sné papíráru- és írószerszaküzlet. Budapest, V., Hold-u. 3. Telefon: 124—707. Nemzeti Bank mellett. Sinló pifil in új címe: IX., Lónyay-u. 23, Czuczor-u. sarok. Hana T. Irped Pp. Vill. Fárcrczi-út 511 Perzsaszőnyeg vétel—eladás. Tisztítás—javítás—festés művészi kivitelben. Goldmann Margit Erdélyi-utca 12. T.:137-094 o«Meo«*M!teoog Szógép javifás karbantartás. Miller Frigyes Bpest, VI., Bajcsy-Zs.út 19.Bajt Telefon: 127—307. Au ószakiskola Bikádé F. Egyéni tanfolyamok. Vidékieknek bentlakás. VI., Teréz-krt 75 Telefon : 324-362 TEHERVAX 1 500 kg-tól 2 tonnáig helyben és vidéken. Kisörssy, XIII., Véső utca 5. T.: 200—232.I Gáspár ás Rosasz építő, és szigetelőanyag kereskedelmi vállalat Részletre szössön bérhizlalási szerződést: W MIÜfji! fccrfűordalóő és s£rf£stilzlitalánál Központi iroda: Budapest, II., Virágárok 11 Telefon: 163-910 Gyári bélyegző-árak (ÍR ELLENŐRZŐ, STOPPER, és LAKK-ÓRÁK adása, vétele, javítása és karbantartása. ÓRÁSIPAR SCHWARCZ TESTVÉREK Budapest, VI., Podmaniczkyutca 59. Telefon: 127—500. National Meg is strált Ménstárak ideiglenes telephelye. Bp. V. Báthory u. 3. T.: 122-080 Wilhheim Testvérek, festék kence, lakk. Bpest VIII., Rákóczi-út 65. Tel.: M5—403. atók-Mi1. Bp., XI., Szt. Imre hg-út 74. Özv. Aczél Mrősni ásványolajnagykereskedő. Bp., V., Szabadság-tér 7. írógép, számológép javítás-karbantartás, vétel-eladás, roncsgépeket is veszek. Kovács Aladár irógépváll VII., Nagyatádi-Szabó u. 48 Telefon: 428-141. Ifi EKÉSÉITIFM fémkereskedő. Bpest, VI., Váci út 1 G&tmlsxif minden méretben raktáron. „Superit". Bp., Thurzó-köz 5. T., 201—S17 Kéményseprő ÉTTEREM EGÉSZ TÉLEN NYITVA. Bp., VI., Dózsa Györgyút 106. BALSAI SAHOS gépészmérnök. Központi fűtés, vízvezetékberendezések. Rindar Sándor kerékpár és műszaki cikkek nagykereskedése, Budapest, VII., Nagyatádi Sz.utca 35. írógépét, számológépét magas áron megveszi, dr. Sándor és Büchler, Bp., V., Nádor u. 34. T.: 121—953. Kossuth-hídnál Villanymotor javítás, adás vétel. Németh, V., Sallai I.utca 8. Telefon: 123—814. THESIUS kiviteli és behozatali kft. B vánár Irhabunda tökéletes india Átszabások. Előnyös feltétel. Párisi utca 2. Telefon: 384-471 Fsz. kedvezmény 2 személyes szövethuzattal 2300 Ft használt hálók 1200 ,,-tól 2 személyes szövet hu satu recamié. Konyhák olcsón 760 Ft Butorpince, Dob-u. 58. /körútnál) DANUBIA SZALITMANOZASI EK BRRAKTÁROZÁSI VÁIJAI.ATvngArsAndok és Miklós V., KOSSUTH LAJOS-TÉR 15 Telefon: *127-33.i sorozat. Távirat: UNGAROFR0I