Új Magyarország, 1947. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1947-09-20 / 38. szám

IO A Margit-híd ívei közül immár a hatodik­­- az utolsó — is a helyére került. A dunaparti sétáló, aki csillapítha­­­tatlan szenvedéllyel szereti Buda­pestit, — e szenvedély szivében mióta rommá lőtték a várost, még mélyebbre költözött és oly sötéten izzik, mint így őszidőben a nemes borok, — e dunaparti sétáló lelkendező örömmel nézi a feszülő ívek friss cinóbervörösét a szeptemberi kánikulában s köz­ben gyásszal és elégtétellel gondol egyszerre 1944 november 4-ére, amikor e híd pusztulása „vélet­lenül‘” elkezdődött. E híd, mint minden híd a Duna derekán tarosunkban emlékzkit őriz, hagyományokat rejt szerke­zetében s ugyanakkor, amikor a jövő felé mutat, emlékeket is daj­kál■ A Margit-híd a második híd volt, mellyel a múlt század tö­rekvő lendülete felövezte Buda és Pest között a Dunát■ Francia tervek szerint készült. Ernest Gouin mérnök alkotása, még a pillérek gazdag szobordíszét is egy Tabard nevű francia szob­rásznak köszönhetjük, aki a ha­jók orrán homorító férfi- és nő­alakok pompájával kissé a XIX. századi Páris pompáját ültette a kék Duna fölé.­ 1876-ban készült el a régi Margit-híd és több át­építés, javítás, renoválás után, hűségesen együtt halt m­eg a régi Budapesttel. A németek 1945 ja­nuár 18-án robbantották fel a pesti ívek után a budaiakat is, de már az újjáépítés első lendü­letében, 1945 tavaszán hozzá­kezdtek a roncsol­ kiemeléséhez. Mily nagy munkának ígérkezett ez, kiderül, ha tudjuk, hogy csu­pán a roncskiemelést 1947 telén akarták befejezni, ugyanakkor, amikor a valóságban már kész és használható lesz a híd. Kicsit csoda ez, aminél meg kell állanunk. Ha emlékezetünkbe idézzük, hogy a Szovjetuniónak teljesítendő jóvátételi kötelezett­ségeink két évvel való meghosz­­szabbítása lehetővé tette, hogy beton helyett újra i­ashíd épül­jön itt s méghozzá könnyedebb, tisztább szerkezetű a réginél, — 7.500 tonna helyett most csak 4-500-ra van szükség — még min­dig csak félig világos ez a csoda. Nem mehetett v­olna végbe ugyanis a magyar hídépítők ha­talmas munkakedve, kitűnő te­hetsége, ötletessége, szervezet­tő­sége nélkül■ Mindennek jelentő­ségét csak akkor értjük meg iga­zán, ha eszünkbe vetjük, hog­y az infláció idején heti 40—60 fil­lérért dolgoztak a hídon a mun­kások. De dolgoztak- S ha rá­nézünk a hídra szeptember tü­zelő színeiben, a Duna izzóan kéklő háta felett, amint az őszi ragyogásban kifeszíti új időket ígérő eszünket írt hogy a legtöbb csodának munka ajj megfejtése. A magyar automobilizmusról Magyarország autóparkja elérte ugyan a békeállományt, de a tel­­jesítők­épesség szempontjából a bé­keszínvonal alatt marad. A forga­lomban levő autók 90%-át roncs­ból építették újjá s érthető, ha ezeknelk a teljesítőképessége erő­sen korlátozott. Tartani kell attól, hogy ezek a kocsik egy év lefor­gása alatt egészen hasznavehetet­lenné válnak. Ma, amikor mind általánosabb elv az, hogy a sze­mélygépkocsi nem luxuscikk, ha­nem gazdasági életünk egyik szá­mottevő kelléke, minden módon azon kell lennünk, hogy az­­ ország kocsiparkjának színvonalát em­d­­jük. Nagy segítséget jelentett a kül­földre kiszállított kocsiknak hazaho­zatala tekintetében Seress Tibor közlekedésügyi miniszteri osztályfő­nök működéésa, aki a tulajdonjogi bonyodalmakat kikerülve, számta­lan kimenekített kocsi hazahozata­lát biztosította. Sokat lendített kocsiparkunk mi­nőségi színvonalán az amerikai árukölcsönből beszerzett 3000 darab gráp és pótkocsi, melynek lebonyo­lításába a magyar autókereskede­lem minden rétege bekapcsolódott. Most, hogy a hároméves terv kap­csán a forgalom nagyfokú emelke­dése várható, szükség van az autó­­behozatal gyors és hatályos mag szerviítésére. Sajnos, az or szág de­ viakészl­íte­­nem teszi l­ehetővé a korlátlan autóbehozatalt, noha e pillanatban az angol-amerikai pia­con nagyon olcsón sz­erezhetnénk be teher- és személyautóka­t. Jelen­leg az angol kompenzációs autóüz­­let­­lebonyolítása áll a szakkörért figyelmének homlokterében. Angliá­ból ugyanis 90.000 angol fon­ ér­tékben hozunk be személygépkocsi­kat melyeik ellem­ében kisipari bú­tort exportálunk. A magyar autó­­kereskedők ilyen módon segítségé­re vannak 1500 újpesti műbútor­asztalosnak, akik a kompenziós üzletben az ellenszolgáltatáskép­pen kikötött bútormennyiség le­gyártására kaptak megb­oatást­. Az autójavítás t­rán fontos­ lépés előtt állunk. Ezt a jelentős iparágat a MOGÜRT-höz hasonlóan átszer­vezik, olyképpen, hogy a munka racionalizálása biztosítható legyen. A múlt évben erősen fellendült autókereskedelem újabban sajnála­tos csökkenést mutat. Ennek oka a látszatadóban keresendő. Üdvös volna, ha a kormányzati szervek belátnák végre, hogy az autó ma már nem luxuscikk, hanem kenyér­kereseti eszköz. A külföldi autóiparra, jellelgirő, hogy Angliában belföldi szállításra csak 1951-re vesznek föl rendelést. Amerika pedig annyira el van hal­mozva rendelésekkel, hogy az igényléseket sorrendi számmal lát­ják el és gyakran 500 dollárt is fi­zetnek egy alacsonyabb sorszámért. Schatz Ernő Emelkedik a W. M. gyár termelése Az Országos Tervhivatal által rendezett sa­jtókirándulás az acél útját mutatta be az olvasztó ke­mencétől a kerékpárig. A csepeli Weiss Manfréd gyárban tett láto­gatás mindenkit meggyőzött, hogy a hároméves terv végrehajtása jó kezekben van és az augusztus és szeptember hónapokra eső tonp­lisi előirányzatot sikeresen végrehaj­tották. Meg kell jegyeznünk, hogy az eredményt a munkások aránylag rossz siegrádesz­­özökke­l, gyengébb­­minőségű olajok felhasználásával érték el. Mennyiségi tekintetben a béketermelés OfVo-ára emelték a termelést, de ugyanakkor minőségi tekint­tűen magasan s békebeli fölé. Az Állami Textilművek Rt. megalakulása . A Kü­lforgalmi T­­. Angliából 70.000 orsót importál s ezeket az üzemen kívül álló Filtsx gyárt be­ JU­MMRRQISZAfl. pón állították fel. Az új fonoda az ország egyik l­egrél er­­ősebb te­il­­üzeme lesz. Az­ új fonoda m 1 nap megtartott alakuló közgyűlésén úgy határoztak, hogy 300 000 forint alaptőkével Állami Textilűvek Rt. név alatt fognak működni és éven­kért 8.000 tonna fonalat dolgoznak fel, ez az ország textilipari terme­lése 30°/c-ának felel meg. Az ala­kuló közgyűlés ez új taxtilvállalat elnökévé Markovics lstvánt az Ar­es Anyaghivatal textilosztályának a vezetőjét választotta meg. A csepeli üveggyár fokozott termeléssel dolgozik lesz elég táblü­veg télire A csepeli üveggyárat a nyári szünet alatt a Gazdasági Főtanács és a NIK anyagi támogatásával jelen­tékenyen kibővítette, úgyhogy ma már a gyár fokozott kapacitással gyártja a táblaüveg­t. A szükséges bővítési munkálatokat jól­ért a gyár munkásai végezték el s ily­ k,éppen jelentős költségmegtakarí­tást értek el. Az éjjel-nappal, va­sárnap is szünet nélkül dolgozó gyár a tél beálltáig minél több jó­minőségű üveggel igyekszik ellátni a piacot. A gyár által gyártott üveg minőségi tekintetben a külföldi üveggel is átveszi a versenyt. A Kis­pari Hitelintézet Ügye A Kisipari Hitelintézettel kap­csola­tban sok ellentétes hír kapott szárnyra. A Gazdasági Fő­tanács erélyes kézzel nyúlt bele az intézet ügykezelésébe és sikerült gyors intézkeddssel a kisiparosság érde­keit megvédeni. A kisiparosság és a­­hiteliztáza­t képviselőinek pénteki közös megbeszélésén megállapít­­­­ták, hogy az intézet fenntartása fontos közérdek, de ugyanakkor megállapították ezt is, hogy az in­tézet csak úgy képes feladatát be­­tsíteni, ha biztosítják számára a­ háború és az infláció köve­tkezté­­ben elveszt­ett forgótőkét. Fejér megye a mezőgazdaság fej­lesztéséért a 3 éves terv keretében 71 millió forintot fordít a mezőgaz­daság fejlesztésére, melyből mező­­gazdasági gépek beszerzésére 1-1 millió forintot szánnak. A terv sze­rint 400 traktort és 580 cséplőgépet akarnak beszerezni. IDEGENFORGALMI HÍREK '2900' szoba várja Budapest vendégeit. Budapest a hosszú ostrom alatt elvesz­tette luxu­- és nagyszállódáinak égési sorát. A Dunap&rcot szegélyező leg­modernebb szállodák teljesen­­ égtek és romokban hevernek még ma is. A kül­földi vendégeket szolgáló nagyszálló­déit pusztulása nagymértékben emelik a szállodahiányt. Budapesten az ostrom előtt­­ a szállodai szobák közel 8000 ven­déget tudtak befogadni, ma már újból 5000-re tehető az azokban rendelkezésre álló férőhelyek száma. Három dunaparti nagyszálló újjáépül. A szabadságharc 100 éves­,­fordulójáról a jövő évben nagy ünnepségek során emlékezi­k meg a magyar nemzet. A centenárium évére újjáépítik a Duna­­sor három legszebb és legnagyobb, de még ma­­is romokban heverő szállodá­ját. Ezek újjáépítése óriási összegű be­ruházást jelent, mert új berendezésről is gondoskodni kell. A szükséges tőke már rendelkezésre áll és így a három nagyszálló 1948-ban történő újjáépítését biztosították. Részben újjáépült és három év alatt teljesen újjáépül a Gellért Szálló. A Budapestet felkereső idegen egy­k legkeresettebb szállodája volt a múlt­ban, a magyar főváros tulajdonában lévő Gellért­­Nagyszálló. Itt 21,0 szoba várta a vendégeket. Ez a szálloda is teljesen kiégett. Újjáépítése már két éve folyik. Ka idéig mintegy 100 szobát és az azokhoz tartozó helyiségek**t hoz­ták helyre. Az újjáépítés állandóan fo­­lyik és­­ terv szerint három év leforgása alatt teljesen be is fejeződik. 1947. SZEPTEMBER 28. 1000 francia könyvet nyugtáz jóleső elégtétellel a­­ma­­gyar kulturális élet Drzuiescki­­nek, az Unesco Újjáépítési Osztá­lya lengyel vezetőjének. Az értékes adomány a francia klasszikusok legkiválóbbjai. Flaubert, Stendhal, Prosper Mérimé, Lafontaine, 8 lb. műveit öleli fel és a magyar egye­temek, főiskolák és könyvtárak kö­zött kerül szétosztásra. A­ magyar­ság mindig, még a legnehezebb idő­ben is ösztönös érdeklődéssel és rok­onszenvvel fordult a francia k­ultúra felé. Ezért a francia köny­vek komoly örömet keltenek mind­azokban, akik szívükön viselik a magyar szellemi élet haladásának ügyét. Örülünk annak is hogy ép­­pen Drzwieszki, az U­neseg egyik főosztályának lengyel vezetője jut­tatta el hozzánk ezt az­ ajándékot, annak a Lengyelországnak a fia, amelynek népével hagyományos kapcsolatok fűzik össze a magyar­ságot. Amellett az Unesco adománya a demokratikus Magyarország felé is elismerés, mert Magyarország voltaképpen még nem tagja jogilag az Unesconak, csak az Egyesült Nemzetek Gazdasági és Szociális Tanácsának június 19-i ne­wyorki konferenciáján helyeselték felvéte­lét. Gyakorlatilag ez a felvétel va­lószínűleg a november 8-i mexikói közgyűlésen valósul meg. Szabály szerint... — Sajnálom uram, ebben a múzeumban tilos a dohányzás! (Les Let rés Franíaises) Azoktól, akk az utóbbi időben Angliában jártak, már sok jót hallot­tunk a PICCADILLY című Anglia nem­zeti nagy­díját nyert filmről. Egy ideig úgy nézett ki, hogy Magyarországon a film nem­ kerülhet bemutatásra valutá­ra okokból, de most, hogy az angol­­magyar kereskedelmi szerződés létrejött, sikerült módot találni az utóbbi évek legnagyobb angol filmjének behozata­lára is. Úgy hírlik, hogy a közeljövőben díszes külsőségek mellett az angol kö­vetség bemutatja a ,,PICCADILLY**-t Budapest mozilátogatónak. ffA hároméves téré sikeréért dolgozunk. IW SIS IV., Városháza u. 6. I. em. Legújabb modellek: Irha- és panofix-bundák nagy választékban. Gépork­ulát - portrállása/tól VI., Bajcsy-Zsilinszky-út 13. Telefon: 125—244 I­ SS. BÚTOR VIII., Üllői-út 30, JénStnábitti szűcsszalonja Dorottya-utca 3­. em. Hős- leányka és tatlinkatáok eladása viszonteladóknak. HALAS JENŐ női konfekció üzem, VII., Rákóczi­ út 14. Benke­i Miilip r. I. Budapest, V., Szent István-tér 2 Iroda­­bútor? Szék?­­ . IV., párisi utca telefon, 181-336. II. ÉVA ÁGY Fekvőhely-különle­­gességek, VII., Al­­pár-U. 10. T.: 424-532 WELTNER István és Tibor kender-, zsineg- és fonáláruk Bp., V . Bajcsy-Zs.-út 22. Telefon: 123—083. Heréhjiér AlHfifrtSZ fvtlíni-el­ei n-Gnéd Zseniárríjtal legolcsóbban vásárolhat BÉKÉSI JÁNOSNÁL Budapest. VII., István-út 49. Stern István kötött­, szövöttáru nagy­kereskedő, Budapest, VI., Anker-köz 3. Ssu de Cologne Brilbankft,u­­r.W­i­leier Lajos fest, tisztit Budapest, V, Kossnth-hídnál. Báthory -u. 5. Tél efon; 829-079 Bencze Müfcl&sné papíráru- és írószerszaküzlet. Budapest, V., Hold-u. 3. Telefon: 124—707. Nemzeti Bank mellett. Sinló pi­fil in új címe: IX., Lónyay-u. 23­, Czuczor-u. sarok. Hana T. Irped Pp. Vill. Fárcrczi-út 511 Perzsaszőnyeg vétel—eladás. Tisztítás—javítás—festés művészi kivitelben. Goldmann Margit Erdélyi-utca 12. T.:137-094 o«Meo«*M!teo­og Szógép javifás karbantartás. Miller Frigyes Bpest, VI., Bajcsy-Zs.­út 19.B­a­jt Telefon: 127—307. Au ószakiskola Bikádé F. Egyéni tanfolyamok. Vidékieknek bentlakás. VI., Teréz-krt 75 Telefon : 324-362 TEHERVAX 1 500 kg-tól 2 tonnáig hely­ben és vidéken. Kisörssy, XIII., Véső­ utca 5. T.: 200—232.I Gáspár ás Rosasz építő, és szigetelőanyag kereskedelmi vállalat Részletre szössön bérh­izlalási szerződést: W MIÜfji! fccrfűordalóő és s£rf£stilzl­italánál Központi iroda: Budapest, II., Virágárok 11 Telefon: 163-910 Gyári bélyegző-árak (ÍR ELLENŐRZŐ, STOPPER, és LAKK-ÓRÁK­­ adása, vé­­tele, javítása és karbantar­tása. ÓRÁSIPAR SCHWARCZ TESTVÉREK Budapest, VI., Podmaniczky­­utca 59. Telefon: 127—500. N­ational Meg is str­ált­ Ménstárak ideiglenes telephelye. Bp. V. Báthory­ u. 3. T.: 122-080 Wilhheim Testvérek, festék kence, lakk. Bpest VIII., Rákóczi-út 65. Tel.: M5—403. atók­-Mi1. Bp., XI., Szt. Imre hg-út 74. Özv. Aczél Mrősni ásványolajnagykereskedő. Bp., V., Szabadság-tér 7. írógép, számológép javítás-karban­tartás, vétel-eladás, roncs­gépeket is veszek. Kovács Aladár irógépváll VII., Nagyatádi-Szabó u. 48 Telefon: 428-141. Ifi EKÉSÉITIFM fémkereskedő. Bpest, VI., Váci­ út 1 G&tmlsxif minden méretben raktáron. „Superit". Bp., Thurzó-köz 5. T., 201—S17 Kéményseprő ÉTTEREM EGÉSZ TÉLEN NYITVA. Bp., VI., Dózsa György­út 106. BALSAI SAHOS gépészmérnök. Központi fűtés, vízvezeték­berendezések. Rindar Sándor kerékpár és műszaki cikkek nagykereskedése, Budapest, VII., Nagyatádi Sz.­utca 35. írógépét, számológépét magas áron megveszi, dr. Sándor és Büchler, Bp., V., Nádor­ u. 34. T.: 121—953. Kossuth-hídnál Villany­motor javítás, adás vétel. Németh, V., Sallai I.­utca 8. Telefon: 123—814. THESIUS kiviteli és behozatali kft. B vánár Irhabunda tökéletes in­dia Átszabások. Előnyös feltétel. Párisi­ utca 2. Telefon: 384-471 Fsz. kedvezmény 2 személyes szöveth­uzattal 230­0 Ft használt hálók 1200 ,,-tól 2 személyes szövet hu satu recamié. Konyhák olcsón 760 Ft Butorpince, Dob-u. 58. /körútnál) DANUBIA SZALITMAN­OZASI EK BRRAKTÁROZÁSI VÁIJ­AI.AT­­­vngAr­sAndok és Miklós V., KOSSUTH LAJOS-TÉR 15 Telefon: *127-33.i sorozat. Távirat: UNGAROFR0­I

Next