Új Magyarország, 1991. október (1. évfolyam, 134-159. szám)

1991-10-31 / 159. szám

­ Délelőtt a Munkáspárt koszorúzott a Köztársa­ság -szerintük Népköztársaság - téren, este meg lángocskák lobogtak itt Ezen a polgár­mentes té­ren sok magyar vér elfolyt Van itt mit koszorúz­ni, van itt mit megvitáztani. Van mit kutatni, van min vitázni Van mire emlékezni. Például arra, hogy kiknek a kezébe nem érdemes fegy­vert adni Mert a fegyverek előbb-utóbb ölnek. Ahogy ölni tud a felháborodás is, egy tekintet Az erszak ilyen. A demokrácia nem. A demok­rácia fegyvertelen. Mégis tovább fog tartani, mint a fegyverek rémuralma. Kékesdy Károly felvételei Hegyi posta (DIAGNÓZIS) Mint a mai Hunnia­ délután egyik meghívott vendége a folyó­irat eddig mejelent számait lapozgatom. Csak mint tényt rögzítem: alkalmi találkozásokon túl most ismerkedem kicsit mélyebben e sokat szidott (gyalá­­zott?) folyóirat szellemiségével. S hirtelen az egyik Szabó Dezső tanulmány (Az irodalom betegségei) egyik bekezdésére esik a szemem: „A legsúlyosabb be­tegsége az irodalmi életnek talán mégis a napisajtó, mert ebben benne van a többi betegség is mind. A napisajtó munkásai túlnyomó részben az élet félre­gurul­tjai, félbemaradt egzisztenciák, akiknek műveltsége igen hasonlít a Rozs­­nyai-féle hét nap alatt megtanító nyelvtanokhoz. Ezeknek a romlott idegzetű, mozaik lelkű embereknek majd mindig ott van a lelkük mélyén a többé-kevés­­bé sunyi vágy: irodalmat csinálni, újságíróból íróvá nőni. Ezért, ha szabadon írhatnak kritikát, írják azt saját képtelenségük beteg irigységén át Vagy írják a viszontdicsérés reménye vagy a már megadott lesújtó kritika bosszúja sze­rint De igen sokszor írják úgy, ahogy a kiadóvállalat megfizeti vagy ahogy az újságkiadó cég érdeke megkívánja. Ez az eszletiesség és napisajtó ölte meg a leitikát, amely az irodalmi élet állandó higiéniája, öntudata volt És mert a magyar középosztály legfőbb szellemi kosztja, irányító katekizmusa a tapnlap, a közönség laukája attól függ, hogy az illető Budapesti Hírlap-ember, Világ­ember, Népszava-ember, Új Nemzedék-ember, szóval, melyik lapnak f­úzott gépe Képzelni lehet, hogy milyen irodalmi fogalmai és ítéletei lehetnek érmék a középosztálynak." - Ó, boldog idők! Att­kor még csak az irodalmat és a kritikát gyilkolta a sajtó. Mit olvasna ma, a mi fejü­­kre, ez a lávaindulatú magyar ember? Kocsis L. Mihály Miért vagyunk szomorúak? úgy látszik, hogy ez egy ilyen ország, hol mindenki szomorú. Szomorú Onody Gyuláné, mert Beke Kata részt vett a Programplatform megalakításá-­ ban, szomorú továbbá Beke Kata, hogy Onody Gyuláné nem érti elhatározá­sát, és szomorú vágyókén is Beke Kata levele miatt. Na nem azért, mert bírálja a kormánynak engedelmeskedő frak­­cióvezetést, vagy a kormány és a mi­nisztérium tétovázását. Ebben neki bi­zonyára igaza van, nekem nincs elég információm, hogy állást foglaljak. Nem, én nem ezért vagyok szomorú, hanem azért, mert Beke Kata komo­lyan állítja azt, hogy az oktatás lehetett volna az új kormány sikerágazata és úgy véli, hogy ha az oktatásügyet stra­tégiai ágazatnak nyilvánítjuk és több pénzt adunk neki, akkor egy csapásra megoldódik minden probléma. Ez az oktatásügy problémájának tel­jes félreértése. És az­ vagyok szomo­rú, ha még B. K. sem érti a lényeget, aki ebben élt és egész életében ezzel fog­lalkozott, akkor másoktól ez m­­ennigire sem várható el. Én magam csak 12 évet töltöttem a felsőoktatás­ban, de azt hiszem van némi betekin­tésem az oktatásügybe. Először én is azt hittem, hogy minden baj forrása a kommunista kézivezérlési irányítás és az ideolgóiai monop­ólium, ma már tu­dom, hogy érnnél bonyolultabb a hely­zet. Genezisét tekintve valóban a kom­munista direkt irányítás volt az ere­dendő bűnös, de mára a folyamat már önfenntartó lett A több mint negyven­éves szellemi elnyomás és kontrasze­­lekció nem múlt el nyomtalanul. A népszerű anekdóta - mely szerint aki tudja, csinálja, aki nem tudja csinálni, tanítja, s aki tanítani sem tudja, az az iskolaigazgató - sajnos, igaz volt. Ma a pedagógusok egy jelentős része sem­milyen szemp­ontból nem felel meg a modern oktatási köve­telményeknek. Hiába dőlt meg tehát a politikai hata­lom, hiába szűnt meg a minisztérium és a pártbizottságok kézivezérlése, a tantesületek jól felfogott belső érdeke (tisztelet a „megszállott" kivételeknek) a helyzet konzerválása, hiszen egy va­lóban korszerű oktatási rendszerben nekik nem lenne helyük, illetve arány­talanul nagy erőfeszítéseket követelne tőlük. Az elmúlt időszakban ugyanis úgy működött a „kádári konszenzus­ ezen a területen, hogy az oktatókat ugyan nem fizették meg jól, de nem is követeltek tőlük sokat. Ez egy nyugis te­rület volt a középszernek, ahol képesí­tés nélkül is el lehetett tengeni-lengeni azért a kis pénzért és ráadásul ott volt még az egész nyár is. Aki többre vá­gyott és jobbra volt képes, az nagyha­­mar ott­hag­rta a pályát és jobban néző helyre ment. (Megintcsak tisztelet a ki­vételnek, akik komolyan, hivatásként kezelték az oktatást, és időt, energiát nem kímélve próbáltak kiemelkedőt nyo­jban­, de, sajnos, nem ez volt az ál­­lanos.) Most tehát az a helyzet, hol van egy olyan pedagógustársa­lom, amely nem tud és nem akar megújulni. Nincs olyan csoda reformkoncepció, amely ezen a tényen változtatni tudna lövi a távon. Ha az emberi számítások szerinti legjobb koncepciót vezették volna be tavaly ősszel, akkor sem lehe­tett volna ebből ma még sokat érezni, hiszen az alkalmatlan tanárok tömegét nem lehet elküldeni, mert nincs kivel felváltani őket, az új szellem és koncep­ció szerint képzettek pedig még nem jelenhettek meg. Éppen az oktatás az a terület, ahol a megtérülési idő a leg­hosszabb, hiszen egy emberöltőre van szükség az eredmények társadalmi szintű elterjedéséig. Ezért tehát indo­kolatlan az oktatást rövid távon kéz­zelfogható eredményeket hozó siker­ágazatnak tekinteni. Ami persze nem j­enti azt, hogy nem kellene (kellett volna) haladéktalanul elkezdeni a ra­dikális reformokat. A másik tévhit az, hogy az oktatás helyzetének javítása csak és kizáróla­gosan pénzkérdés. Pénz nélkül persze nem megy, de ha a mai oktatási struk­túrába kétszer ennyi pénzt öntenének bele, akkor sem változna semmi. Az oktatás intézményei ugyanis (hasonló­an más állami intézményekhez) nem képesek hatékonyan használni a pénzt, jellegüknél fogva beléjük van programozva a pazarlás. A magyar egyetemeken pl. kétszer-háromszor annyi oktató jut 100 diákra, mint a nyoigati országokban, s mégis a mi ok­tatásunk sokkal kevésbé hatékony, mint­­olatt, nem beszélve a kutató­munkáról, amely nálunk méginkább le van maradva. Eddig még egyik egye­tem sem tűzte ki célul a felesleges ok­tatóinak (és óriásira duzzadt admi­­nisztratív dolgozói egy részének) elkül­dését, hogy így hidalja át finanszírozá­si gondjait és így fizesse meg a valóban jó oktatóit, megakadályozva ezzel eltá­vozásukat. Nem, a pedagógustársada­­lom több és több pénzt rávetel a mi­nisztériumtól, hivatkozva a nemzet ér­dekeire és a külföldi pedagógusbérek­re. Csak ezz valamiről feledkezik meg: reálisan értékelni saját teljesítményét. Olyan oktatási rendszer kialakításá­ra lenne szükség, amely valóban telje­­sítményorientáltan működik, ahol a szülő és a diák állandóan értékelheti a végzett m­nnkájukat, ahol kemény vér­ny­­­méletlenül eltanácsolják. Az oktatásfi­nanszírozásnak teljesen meg kell vál­tozni, a szolgáltatót kapó éritettek­nek, hs nem a minisztériumnak kell el­dönteni, hogy hova mennyi pénz jusson. Csákig szüntethető meg a pa­zarlás és a haszontalan intézmények fenntartása. Ez az átalakítás azonban szintén hosszabb időt vesz igénybe. Addig hasonban nem szabad számolat­­lanul egyre több és több pénzt dobni az oktatás feneketlen kútjába. Szomorú vagyok, hogy B. K. ezt nem ismerte fel és plebejus felindultságában csak azt tartja fontosnak, hogy a költségveté­ből minél nagyobb rész legyen az okta­tás és a kultúa számára kihasítva, de azt már nem, hogy hogyan fog haszno­sulni az a pénz. Pécs, 1991. Móber 10. Mellár Tamás 1. évfolyam 159. szám­­/A­­ 1991. október 31., csütörtök LEVÉLTÜKÖR Péli Gyula­ védelmében Olvastam az Új Magyarországban Fó­­nay Jenő visszaemlékzéseit A bosszú forgatókönyv­e címmel. Az első börtönnapok visszaemléke­zéseiben Péli Gyula hajdani sorstár­samra, zárkatársamra tesz erkölcsileg bántó és lefokozó említést, amit úgy gondolom, Péli Gyula nem vállalt vol­­na. Én kötelességemnek tartom a Péli Gyulával sz­embeni vádakat visszauta­­sítani, mert az nem lehet, hogy egy em­berben két szív dobogjon, és igen kép­mutatóan élt volna. Én nem akkor szabadultam, igaz, mint Fónay Jenő sorstársam, hanem hét évvel később, 1970-ben, tekintettel arra, hogy bernünket az 1963-i nagy amnesztiával nem engedtek el Több mint kétszázad magammal tovább vár­tuk a vérbosszús rendszer jóindulatát. A nyilégi vádpontoso­t, meg a BHO1/1 ítélettel eltélteket nem enged­ték el Péli Gyulát sem, bár a szökési kísérlete miatt tudvalévően szinte élet­re szólóan nyomorékká tették. Nem ál­lítom, hogy az 193-ban történt szaba­dulásnak nem volt értéke, mert mi, akik továbbra is, hosszú évekig még börtönben maradtunk, szívesen felcse­réltük volna rabságunkat még a felté­teles szabadsággal is. Amikor P­éli Gyu­lát kiengedték - a rabtartók is tudták - megülni engedték szabadon. Ezért nem hiszem el, hogy Fatusy Jenő ügyé­nek felderítéséhez Péli olyan együtt­működést vállalt volna a nyomozó ha­tósággal, amelyet a cikk elő részében egyételműen álhat. Péli Gy­ula szellemileg sem fokozha­tó le annyira, ahogy­an ez a cikkben tör­tént. Mindannyian átéltük, amit kény­­szerűségből át kellett élnünk, de ízle­­telennek és méltatlannak tartom, ha valaki a maga érdemeinek illusztrálá­sához mások erkölcsi befeketítéséhez folyamodik. Úgy érzem, ma már egyikünknek sem jó bizonyítani azt a körülményt, amelyben „bűnössé" nyilvánítotte­k bennünket. Kit hamis tanúvallomásá­val, kit mondvacsinált, soha meg nem történt cselekményei nyilvánítottak a nép ellenségének. Tudjuk azt is, hogy a hamis tanúzás sokszor csapda is volt azok számára, akik nem gondoltak arra, hogy inkognitójuk nyilvánosságra kere­rül. De állítható, hogy majdnem minden ügynek voltak koncepcionális elemei Az én ügyem péld­ául arról neveze­tes, hogy a frit ügyürve - Pásztor Géza és társainak pere - volt az utolsó 1956-os forradallmi per (1961-ben), amelyben a vérbosszús rendszer alu­sztással ki­tombolhatta magát a legfelső pártveze­tés jóváhagyásával és operatív irányí­tásával. A karmesterei pálca Korom Mi­hály vizsgálati osztályvezető kezében volt, Marosán György jóváhagyásával. Pásztor Géza életfogytiglant, Antal Pé­ter, Stellner László és Timus Lajos 15-15 évet. Kovács Lajos halálbüntetést ka­pott Nic­elsburg Lászlót (ő már 1957 óta volt jogerős bírói ítélettel elítélve, de 191­ ben az ítéletet megsemmisítették) helyettem az ügyben L rendű vádlott­nak minősítettek és 1962. augusztus 24-én Kovács Lajossal és Hárony János­­sal együtt kivégezték. Nomina sunt odiosa! (A nevek gyű­löletesek) - mondanák a rómaiak, ha ismernék dr. Tutsek vérbírói gyakor­latát és a személyéhez kapcsolódó 1956-os perek lefolyását és történetét. Ügyész a bíró mondta ki rám a bűnös­­séget, mint Fónay Jenő sorstársam­a. Viseltem sorsomat, de soha meg nem fordult a gondolatomban, hogy bűn­bakká tegyek bárkit is, akit fenyegető helyzeté­n hamis tanúzásra csábítot­tak valamilyen soha be nem váltott ígé­­rettel. Mindadnnyian áldozatokká vál­tunk, még az is, aki önvédelemből és félelembe vállalt szerepet a hamis vá­dak bizonyításában. Én ezeknek az ingatag jelemű em­bereknek nem rovom fel bűnös tettei­ket, mert az életüket védték azáltal, hogy hamisan tanúskodtak. De igenis bűnükül rovom fel azok cselekedetét, akik ezt az igazság ellen­ében alkalmaz­ták, mert félelemtől meghatározott ember nem lehet teljes értékű felelős­­ségvállaló. Bízom abban, hogy Fónay Jenő visszavonja Péli Gyulával kapcsolatos elmarasztaló véleményét, mert ezzel neki is tartozunk. Pásztor Géza volt 1956-os politikai fogoly Válasz Pásztor Gézának Igazán sajttélem az elég szép számú té­vedést, mely A bosszú for­tók­önyve cmű cikksorozatra érkezett Pásztor Gézától. Rögtön az első mondat, mely visszaem­­lékezésnek minősíti a dond­mentumo­­kat, magyarázatra szorul, mert vissza­­emlékezéeimet eddig négy köny­vben jelentettem meg, ezzl a dokumentum­sorozattal viszont precedenst akarok te­­remteni, hogy már ők is kövessék példá­mat. Tehát a különbség a két jelző értéke szerint mérhetetlen A második hatalmas tévedés Péli Gyulával kapcsolatos. Szeretném min­­den olvasónak felterni a kérdést ki érezte azt, hogy beépítettnek, vagy er­kölcsileg lefokozó vádakkal - felderítő együttműködőnek - minősítettem vol­na őt? Azt azonban mindezüd tudta, aki néhány percig a nyomozóhatóság foglya volt, hogy a hangosan elmon­dott szó, nekik adott adatokat, m­ivel Péli Gyuszi nyíltan beszélt abban a kri­tikus szakaszán, olyan kifejezésekkel minősített, melyek egyértelm­űek, nem igen csatlakoztam ehhez a módhoz, mely talán természetes. Vagyis igye­keztem másról beszélni a lehallgatók miatt. Bűn ez? Hanem mégiscsak van még elmon­­danivalóm. Ilyen esetben úgy érzem, a feleslegesen elhangzó ,41 védelmet­ produk­áló szavak inkább ártanak a nagy célnak. Ha olvasok, akkor értsem is m­eg azt, amit olvasok! Én például igen nagyra értékelem­­Pásztor Géza '56-os szerepét, de a téve­dései sokakat megzavarhatnak. Példá­ul néhány, 1963-ban BHC 1/1-el renge­tegen kijöttek. Nem emlékszem vi­szont olyan bajtársra, aki gyilkosság vádjával bent maradt, mert ezzel a váddal mindeind a 301-es parcellába került Mi, az amnesztia alá esők, na­gyon nehéz szívvel hagyták ott a baj­­társakat, mert­­ akkor még­­ nagyon szerettük egymást. Noha - éppen Pásztor Gézával szemben - abban a pil­lanatban legalább 2-3 évvel többet is ra­­boskodtatnk már! Nos, ennyit erről Péli Gyuszival szemben pedig nem kell t­ragysrázkodnom,,mert a vélemé­nyem nem volt elmarasztaló, csak tényszerű. Végül,­ úgy gondolom, ma az a leg­lényegesebb, hogy közreadjuk bosszú­hadjárat dokumentumait. Nem utol­sósorban azért, hogy a hóhérok álma, legalább most, nyugtalan legyen. Fónay Jenő De számoljunk tovább! hogy laponként 1ó forintot mogtok dritonok. a nyereségSort­, He szándjanak­! CSIKHI4 HM IKVEN

Next