Új Magyarország, 1992. május (2. évfolyam, 103-127. szám)

1992-05-14 / 113. szám

II. évfolyam, 113. szám )­ 1992. május 14., csütörtök KULTÚRA Klasszikusok és vendégrendezők a Nemzetiben Schillertől Páskándiig Kellemes meglepetéseket tartogat a Nemzeti Színház jövő évi re­pertoárja. Hogy egyebet ne mondjak, olyan nagyságrendű rende­zőket hívott meg a vezetőség, mint Andrej Wajda, Jirzy Menzel, Alain Timar, Vlad Mugur. Műsorrendjüket - meghirdetett elve­iknek megfelelően - drámák és vígjátékok egyensúlyát biztosít­va, az egyetemes és magyar klasszikusok és néhány kortárs szín­műírónk darabjaiból állították össze. Az évadot Páskándi Géza (a Harag György rendezte, kolozsvári ős­bemutatón zajos sikert aratott) Apáczai-drámája nyitja (Tornyot választok). Ezt követi, a tartalmas szórakoztatás jegyében, Mikszáth Kálmántól A Noszty-fiú esete Tóth Marival, majd egy Sütő­-darab, Az ugató madár. Schiller Don Carlosa után kerül sor Vlad Mugur Shakes­­peare-rendezésére (Vízkereszt, vagy amit akartok). Az évadot Wyspianski-mű zárja Andrej Waj­da színrevitelében. A Várszínház repertoárja a kö­vetkezőképpen fest: Moliére-tői az Amphytrion és a Nevetséges kényes­­kedők. Pártos Géza rendezi vendég­ként Papp Károly darabját, A szent színpadot, Jizzy Menzel pedig O'Ne­­­z­től az Utazás a Hosszú éjszakába cí­mű drámát. Törőcsik Marival és Darvas Ivánnal a főszerepben. A Warrenné mestersége (G. B. Shaw) után Novarina-művel zárul az évad (Repülő műhely) A. Timar ren­dezésében. A Várszínház Refektóriuma sem marad kihasználatlan, to­vábbra is irodalmi estek, kortárs remekek bemutatását célozzák. Köztük Mensáros László Arany­estjére, s a jelek szerint Sándor György szerzői estjére kerül majd sor, valamint egy Pilinszky­­meg egy Weöres-programra. Ter­vezik Határ Győző Elefántcsordá­jának és Ottlik Géza Valencia-rej­télyének bemutatását. Figyelemre méltó ötlettel szol­gált Páskándi Géza, a színház dra­maturgiai tanácsosa. Az új évad­ban megkezdi működését a Nemzeti Breviárium Színpada az oktatói munka megkönnyítésé­re. A tervezet szerint „a maga sa­játos eszközeivel kívánja pótolni a valami okból kihagyott lecké­ket, mégpedig vonzó, hol mulat­ságos, hol drámai s egyéb látvá­nyos utakon s módokon". A leg­jobb színészek bevonásával ját­­szanák tehát el „tarka-barka an­tológiájukat", mely vásári kikiál­tó közreműködésével irodalmi vagy tudománytörténeti sze­melvényekből, krónikákból stb. állna össze. (Pl. Állatkerti karnevál - fabulák, Alkémiások rémisztő tet­tei - anekdotikus tudománytör­téneti utalások; A bánkódó férj - Kisfaludytól kezdődően drámaí­ró életmű-keresztmetszetek; Bo­szorkányok és borbélydoktorok - ré­gi boszorkányperek; Honfoglalás - krónikák és feltevések alapján megidézett történelem.) A Nemzeti tájékoztatóján szó esett a színházhoz szerződött új tagokról (egyesek közülük már az idei évadban is föl-fölléptek): Bartall Zsuzsa, Sajgál Erika, Barta Mária, Moór Marianna, Varga Má­ria, Farkas Andrea, Juhász Judit, Csömör Csilla, Kozák András, Réka­­si Károly, Kőmíves Sándor, Szélyes Imre, Szakácsi Sándor, Keresztes Sándor, ifj. Jászai László, Tóth Sán­dor, valamint két új díszletterve­ző, Varga Mátyás és Kemény Ár­pád, zenei vezetőnek Kemény Gá­bor, aki új zenei programot indít Gulyás Dénessel karöltve. Nem szünetel az évad a nyár folyamán sem. A Karmelita ud­varban kerül sor Gulyás Dénes­sel a címszerepben, s az ő rende­zésében a Kacsóh Pongrácz-féle János vitéz bemutatására, a Duna Művészegyüttes közreműködé­sével. Bejelentettetett egy havon­ként megjelenő színházi lap ter­ve (olcsó áron) a színház életé­ről, kitekintéssel az egész ma­gyar színjátszásra. Végül, a Nemzeti négy bérlet­­sorozatot indít 4-4 előadásra, a legmagasabb ár 800 Ft lesz, a kö­zépiskolás és egyetemi bérlet vi­szont jóval alacsonyabb, akár­csak a nyugdíjasoké is. Újdon­ság a szombat délutáni illetve vasárnap délelőtti családi­ bérlet. A találkozó végeztével ajándék könyvutalvánnyal kedvesked­tek azoknak a tanároknak, akik népszerűsítő, diákszervező munkájukkal szívükön viselték a Nemzeti ügyét. (m. k.) TVélemény Röntgenfelvételekkel beragasztott ablak A kritikus, ha nem dicsér, hanem bírál, óhatatla­nul ellenségeket szerez, s mivel a kritika alapve­tően szubjektív műfaj, tárgyilagosságra csak töre­kedni lehet, elérni ritkán, hiszen ahány ember, annyi ízlés, és akkor még nem is említettem a mostanában oly sok érdekcsoportot megosztó, gyanúba vonó politikát. Ezért hát csak nagyon halkan és óvatosan jegyzem meg: mintha tovább gyengült volna a televízió műsora, a fáradtság je­lei még az új műsorokon is rögtön megjelennek. Baló György Krétakör című vitaórája egyetlen újí­tása, hogy a „peres felek", a vitatkozók csoportjai szabott idővel gazdálkodnak, ami a tömörség szempontjából bizonyára üdvös, de azt a pszichó­zist kelti, hogy aki kevesebbet beszél, az a nyerő, függetlenül mondandójától. A közoktatási tör­vénytervezet, s ezen belül az egyházi iskolák té­mája konkrét példa alapján érdekes véleménye­ket hozott pró és kontra, de lényegében semmi újat. Reméljük, a továbbiakban élő adásban köz­vetített Krétakör jobb lesz, mint a vele egy időben sugárzott Napzárta előtt - egyelőre azonban csak a képernyőn látható óra különbözteti meg egyiket a másiktól. A műsor értékelése a néző mindenkori hangu­latának, ráhangolódási képességének függvénye is: ez a kritikust is érinti. Az álmos és rosszkedvű kritikus például aligha bájolódott el az 1943-as Ma­jális című film habkönnyű történetétől, pedig hát most is május van, csak négy évtizeddel később, s állítólag manapság is előfordult, hogy a gimnazis­ták szerelmesek lesznek. 1946-os német filmmel emlékezett a televízió a második világháború vé­gére. A gyilkosok köztünk vannak - mely aktuális cím! Még ma is jó volt, bevallott irányzatossága ellenére. Mertens doktort is a szerelem menti meg attól, hogy kezébe vegye a törvényt, és gyilkosa legyen egy háborús gyilkosnak. A doktor lakásá­nak ablakát régi műtéteinek röntgenfelvételeivel ragasztotta be, s ez a sokféle képzettársítást kiváltó jelkép valahogyan korunk televíziójára is jellem­ző: röntgenfelvételekkel ragasztja be világra néző ablakunkat, s tetszése szerint válogat régi felvéte­lekben. De hát, amint a Közjáték kis sóhajaiban a nagy filozófus, Ludwig Wittgenstein mondta: „ami gondolható, az lehetséges is. „A valóság olyan, mintha fikció lenne, a kitalált történet pedig döbbenetesen hasonlít a valóságra, szinte összeke­verhető. Ahogyan Hitchcock 1930-as filmje az ír terrorizmusról ma is készülhetett volna, O'Casey darabja, a Juno és a páva nem évült el... sajnos. A röntgenfelvétel jól sikerült. Ernyőképszűrés? Képernyőszűrés? Mindegy. Most lett volna nyolcvan esztendős Ottlik Géza, századunk magyar prózájának egyik nagy és ke­vés művű mestere. A modern magyar regényiro­dalom egyik irányzata őt tartja ősének, erkölcsi etalonjának, s aki olvasta Ottlik regényét, az Iskola a határont, az tudja, hogy a tisztelet jogos. Ottlik érthető módon nem volt kedvelt szerzője az el­múlt rendszernek, realizmusában nem volt semmi szocialista, csak egy ürge volt, saját szavával élve, aki megválogatta a szavait. És ha nem lett volna néhány szerény műsor, melyben még életében fel­vették volna néhány mondatát, gesztusait, akkor most csak barátai emlékezhettek volna róla és nél­küle. Ez is a televízió felelőssége: az ürgéket több­ször kellene megszólaltatniuk haláluk előtt, akár beruházásként is. A kosztümös, történelmi és szerelmi kalandos történet, a Kockán nyert szerelem bizonyára sokakat, sokunkat nyugtatott meg térben és időben távoli, romantikus párbajaival. A mai párbajok már nyug­talanítóbbak. A gyilkosok köztünk vannak, ezt mondja Simon Wiesenthal is, aki az elévüléssel kapcsolatban beszélgetett Zétényi Zsolt képviselő­vel A Hét-ben. Figyelmeztetni kell a holnap gyilko­sait, jelentette ki a legendás hírű zsidó „számonké­­rő", a fasiszta háborús bűnösök makacs üldözője és felderítője, mert a kommunista gyilkosok sem­mivel sem veszélytelenebbek a fasisztáknál. Az ár­tatlan emberek gyilkosait meg kell büntetnünk - mondta Simon Wiesenthal, s reményét fejezte ki, hogy a magyar nép ellen elkövetett bűnök elköve­tőit felelősségre vonják. Kíváncsi vagyok, ezt a vé­leményt miként értelmezi a szabad sajtó. Félek, Si­mon Wiesenthalt egyértelműen antiszemitának és fasisztának fogják nevezni. Pedig a tények röntgenképei ott vannak min­den ablakon. Szentmihályi Szabó Péter Bernát András kiállítása Ismét egy fiatal magyar művész kapott lehetőséget párizsi bemu­tatkozásra: a híres latin negyed szívében levő Saint-Michel Kul­turális Központ kiállítótermében Bernát András képei láthatók egy hónapon át. Premier Budapesten és Berlinben... A Tabán mozitól az Arsenal Ki­­nóig Kőniger Miklóst nem kell bemutatni szakmai berkekben. Sokoldalú ember, korábban pan­tomimes, később tánckritikus, amióta pedig - immár másfél év­tizede - Nyugat-Berlinben él, a filmmel foglalkozik legintenzí­vebben. De változatlanul gyak­ran hazajár Magyarországra és szakmai kapcsolatai is ekként alakulnak. Főszerepet játszott Bódy Gábor: Démon Berlinben című, 1982-es kísérleti videofilm­­jében, majd Michael Barrett ame­rikai rendező Jobbkezes koncert­jében (1986-os játékfilm) is közre­működött, és a mű még ugyan­abban az évben különdíjat ka­pott Mannheimban. Újabban maga rendezi saját ötleteit! 1990- es portréfilmjét magyar fősze­replővel forgatta - Illúziók piros esernyővel címen - és tavaly feb­ruárban, a késő esti órákban mű­sorára tűzte a Magyar Televízió is. Legújabb, német-magyar ko­produkcióban forgatott­­ egy­órás alkotásának is Budapesten volt az ősbemutatója - április 10- én a Tabán moziban vetítették - egyetlen alkalommal, szűk szak­mai közönség előtt - a Haláltán­cot. Majd Nyugat-Berlinben a­ W 'TT mondottan művészmozi jellegű Arsenal Kino négy estén tartotta műsorán április végén. A premi­eren teljesen megtelt a százöt­ven férőhelyes terem, ami ottani viszonylatban szép eredmény­nek számít. (Az exkluzív intéz­mény ugyanis kizárólag a magas nívóra törekszik és nem a széles közönségsikerre pályázik, mű­során olyan világhírű alkotókat tart, mint Tarkovszkij vagy ép­pen a magyar Bódy Gábor.) Ma Berlin keleti felén is bemu­tatják a Haláltáncot, mégpedig a Liebknecht Strassén, a Magyar Házban. Nem véletlenül, hiszen a szereplőgárda rendkívül népes és többségében magyar. Lőcsei Jenő koreografálta a saját maga számára a főszerepet, de ő a ha­lált nem a szokványos fekete, testhez álló trikóban, reáfestett fehér csontvázzal alakítja, ha­nem mai, modern utcai ruhában és ennek megfelelően szerepfel­fogása is korszerű. Oldalán sorra a halálba táncol valamennyi jól ismert, legendás figura - a kö­zépkori misztériumjátékok tipi­kus alakjai; a király, a nemesem­ber és a papi főméltóság éppúgy nem számíthat kegyelemre, akárcsak az agg koldus, vagy a gyermek, a kapzsi kereskedő és a kuruzsló orvos, a bátor tenge­rész, az elszánt zsoldoskatona, a csuhás barát vagy az egyszerű paraszt, a zsenge szűz és a sokat próbált nagyasszony. Jürgen Schäfer (Kőniger Mik­lós mellett társrendező és Árva Jolán oldalán társproducer is egyben) szintén játszik a film­ben, akárcsak Cornel Hédi, ezenkívül pedig Helge Leiberg nyugat-berlini festőművész sze­münk (illetve a kamera) előtt fes­ti sorra vászonra jelképes pálca­alakjait. És ezzel véget is ér a né­met részvétel! Annál hosszabb viszont a magyar lista: Horváth Tivadar, Kishonti Ildikó, Kolozsi Béla, Magasházi István és Pintér Gyula, Regős Pál, valamint Zsol­­nay Hédi. A német verzió kísé­rőszövegét Mécs Károly olvassa alá, háttérzenének pedig a két világháború között élt és alko­tott lübecki komponista - Hugo Diestler - szerzeményeit hasz­nálták fel. A színes, ötvenperces „doku­­mentáris játékfilm" - ahogyan Kőniger Miklós nevezi - német részről az ARGE MAN FILM, magyar oldalról pedig az MTV FMS­ Stúdiójának koprodukció­ja. Gyártásvezető: Major István, vágó: Losonczi Teri, az operatőr - mint már korábban is, Kőniger Miklós előző filmjeinél - Jancsó Nyika volt. És mielőtt felmerül­ne az olvasóban a jogos kérdés, hogy mikor láthatja a közös filmalkotást a szélesebb közön­ség, máris elmondhatjuk: a Ma­gyar Televízió - igen stílusosan - halottak napjára tervezi a mű­sor sugárzását. " (­r-r) ENY • Fodor András Kossuth- és Pus­­kin-díjas költő „Szentivánéji út" című szerzői estjére kerül sor ma este hat óra harminc perckor az Orosz Kulturális Központban. Közreműködik: Hegedűs D. Gé­za érdemes művész és Havas Ju­dit előadóművész. Házigazda: Csűrös Miklós. • Ingmar Bergman: Rítus című darabjának előadásával vizsgá­zik csütörtökön este 7-kor, a Színház- és Filmművészeti Főis­kolán négy növendék: Vasvári Csaba, Kerekes Viktória, Mihály­­fi Balázs és Molnár Csaba. ■jMMBBIMM 1 Meghal Akác István . Hallom, meghalt Akác István, a miskolci költő. És hogy ma teme­tik. Ezt én sose fogom elhinni. Ott lakott a belvárosban... Iste­nem, az a miskolci belváros, ahogy sötétedés után besüt oda a hold! Szegény Akác Pista, te sem megy ott most már végig éj­szakánként, vitatkozva a többi vidéken élőkkel. Említésre érde­mes ehelyütt az életművedet gyűjtő Észak-Magyarország sok­sok hét végi száma, kék keretek közé szedve benne a helyi próza és a helyi vers. A Te verseiddel is Pista, amelyek olyanok, mint a vasárnapi húsleves, vagy egy délutáni beszélgetés a világról a régi Roráriusz cukrászdában. Mit tudja ezt egy pesti, netán budai poéta, még na ezek a vidéki dol­gok példányszámban elérik is az országot, a nemzetet, vagy az orszá­gos hírlopott Lám, olyan kénysze­rűség most a Te korai halálod ott a messzi északon (milyen irdatlanul nagy ilyenkor ez az ország!), mint a százéves gyárkapuk befalazása re­ménytelenséggel, s a régi ambíciók elhamvadása ugyanott. Te is meg­haltál hirtelen, Miskolc ettől­­ egé­szen más, kicsit félszeg lesz. És so­káig ilyen hiányos marad. (de) Az európai iparművészet stíluskorszakai A Historizmus és eklektika című kiállítás az Iparművészeti Múzeumban látható. Tapéta. Tervezte: Hauszmann Alajos. Készült a Philipp Haas and Schöne cég aranyosmaróti gyárában, 1890 után.1 Hegedűs Géza nyolcvanéves Teljességgel hihetetlen, hogy a magyar irodalom s a legkülönbözőbb szellemi tudományok minde­nese, a főiskolai tanár, a regényíró, s még ki tudja, mi egyéb területek hangyaszorgalmú, lenyűgöző, elképesztő anyagismeretű művelője, Hegedűs Gé­za ma tölti be nyolcvanadik életévét. Akik ismerik - és ki nem ismeri őt, aki könyvet olvas, rádiót hallgat, színházba jár, televíziót néz? - kortalan­nak ismerik. Elmaradhatatlan szivarjával, kedve­sen raccsoló szapora beszédével (figyelem, ked­ves sokat és nyilvánosan beszélő honfitársaim, nyomdakészen fogalmazva beszél!) törékeny alak­jával sok évtized óta jelenlévő abban az olykor örömre okot adó, olykor kusza, olykor hadakozá­soktól feldúlt közegben, amit magyar irodalmi életnek szokás nevezni. Vitákba, veszekedésekbe, sárdobálásokba sosem keveredett. A szekértábo­rokat csacskaságnak tartja, fontosabb a számára, hogy dolgozzon, íróembernek épp elég elfoglalt­ságot ad, ha ír. Ő pedig ír, már majdnem hatvan esztendeje. Hatalmas vállalkozásba is fogott­­ Eu­rópa közepén című regényciklusa a balzaci Emberi színjáték példájára épült s épül­­, történelmi regé­nyeket (Az írástudó) és ifjúsági könyveket (Az er­­dőntúli veszedelem) írt tucatjával, színdarabok (Má­tyás király Debrecenben) és a Biblia világát feldolgo­zó rádiójátékok kerültek ki a tolla alól. írt poétikát és drámatörténetet, megjelentek verseskötetei és tanulmánygyűjteményei. Mikor jutott ideje a kö­rülbelül száz kötet anyagát összegyűjteni s a kö­teteket megírni - rejtély. Rejtély maga Hegedűs Géza is. Egyedi példány. Nincs több belőle nekünk - pedig de elkelne akár egy tucat Hegedűs Géza is! Adják az istenek, hogy még nagyon sokáig dol­gozzon, a maga örömére, s a mi nagy-nagy hasz­nunkra. (takács)

Next