Új Magyarország, 1992. augusztus (2. évfolyam, 181-205. szám)

1992-08-01 / 181. szám

­magazin 11-17. oldal Ai Mun külügyminiszter Budapestre látogat Raffi K. Hovannisian ör­mény külügyminiszter au­gusztus 2-4. között hivatalos látogatást tesz Magyaror­szágon - közölte tegnap a Külügyminisztérium Sajtó­osztálya. Személyében történelmi kapcsolataink során először köszönthetünk külügymi­nisztert a független Örmény­­országból. Raffi K. Hovanni­sian augusztus 3-án találko­zik Jeszenszky Géza külügy­miniszterrel, áttekintik a köl­csönös érdeklődésre számot­­tartó kérdéseket, és aláírják a két ország külügyminisztéri­umai közötti együttműködé­si jegyzőkönyvet Az örmény külügyminisztert fogadja Szabad György, az Or­­szággyűlés elnöke és Wolfart János, a Miniszterelnökség Nemzeti és Etnikai Kisebb­ségi Hivatalának elnöke. Hovannisian úr és kísére­te külön találkozik a ma­gyarországi örmények kép­viselőivel. Megnyílt a csatorna A Duna-Rajna-Majna csatorna utolsó, rövid szakaszának el­árasztásával tegnap összekap­csolták az európai kontinenst közrefogó Északi- és a Fekete­tengert. A csatorna szeptember 25-i hivatalos megnyitása után létrejön az egész Európát átszelő vízió­­. A német kormány és a csa­tornát építő hatóságok az építke­zést a nemzetközi hajózás egyik legfontosabb beruházásának ne­vezték, a környezetvédők szerint viszont katasztrófa. Kormányszóvivői tájékoztató Módosuló közalkalmazotti bérrendszer A közalkalmazottak jogállását szabályozó törvényben megha­tározott magasabb jövedelmet biztosító bérezési-előmeneteli rendszer teljes körű bevezetése jövőre nem, s az előzetes prog­nózisok szerint 1994-ben sem várható. Az igazi emelés csak azt követően léphet életbe, te­kintettel az állam költségvetési helyzetére. Ennek tudatában fogadta el egyébként az Or­szággyűlés is a törvényt, s hatá­rozta meg az új bérrendszer fo­kozatos bevezetését - közölte Naszvady György pénzügymi­nisztériumi helyettes államtit­kár a tegnapi szóvivői tájékoz­tatón, reagálva a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsa munkavállalói oldalát alkotó szervezetek kormány­főhöz intézett levelére. Az említett levélben a szerve­zetek szóvá tették, hogy a közal­kalmazottak jogállásáról szóló törvényben előírt bérrendszer bevezetése - köztük a végkielé­gítések, a 13. havi juttatások és a hűségjutalmak kifizetése - ko­moly nehézségekbe ütközik az érintett intézmények, illetőleg önkormányzatok anyagi gond­jai miatt. Minderre az államtit­kár-helyettes kijelentette: a vég­­kielégítés és a 13. havi bér kifize­tése az önkormányzatok számá­ra nem jelent plusz forrásigényt, hisz azok fedezete már eddig is rendelkezésükre állt - igaz, nem külön nevesítve. (Folytatása az 5. oldalon) / ---------------------------- ------------------------------­Ötszáz kilométer autópálya 2000-ig A közlekedési tárca 2000-ig szóló közúthálózat-fejlesztési prog­ramja 500 kilométernyi autópá­lya megépítését tűzte ki célul. Magyarország számára ez valódi mérföldkövet jelentene, hiszen az elmúlt negyedszázad alatt mindössze 350 kilométer autópá­lyát sikerült elkészíteni. A tervek megvalósulásának esélye ugyan manapság egyre nagyobb, a ter­vezett fejlesztések költsége azon­ban jóval meghaladja a 100 milli­árd forintot, amelynek előterem­tésére hazai forrásból nincs lehe­tőség. Ezért külső források igénybevétele szükséges. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium ezért kon­cessziós pályázatot írt ki az M1­es és az M5-ös autópályák befe­jezésére, valamint pályázni lehet a szekszárdi Duna-híd és a kap­csolódó beruházások kivitelezé­sére is. A tenderkiírást hamaro­san az M3-as és az M7-es autó­pályák országhatárig történő ki­építésére is megjelentetik. Jelenleg folyamatban van az M0-ás autóút második szakaszá­nak építése, befejezése 1994 ok­tóberére várható. Ugyancsak er­re az időre tervezik átadni az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakaszát. Ezek lesznek az utol­só új autópálya-szakaszok, ahol az autósoknak még nem kell majd használati díjat fizetniük. Az új autópályák megépültével 1994-95-ös áron számolva opti­mista vélemények szerint­­ kilo­méterenként 3-4 forintnyi költ­séggel kell majd számolni. Az igazsághoz az is hozzátar­tozik, hogy a szaktárca soha sem cáfolta azt a feltételezést, hogy később a már meglévő autópá­lyák is fizetőkké válnak. Ezek korszerűsítése idővel ugyanis el­kerülhetetlenné válik, s mégpe­dig ugyancsak koncesszióba adással. (Folytatása a 7. oldalon) Visszaérkeztek a katonák, akik Barcelonáig futva bizonyították: honvédeink közt is akad kiváló sportoló. Büszkén mutogatják a hírességek autogramjaival éhes magyar lobogót, amelyre itthon odakerült Raffai Ernő honvédelmi államtitkáré is Nagy Béla felvétele Újabb két úszóarany Még vége sincs az „első félidőnek", máris megvan a hetedik és a nyolcadik. Ahogy azt vártuk, tegnap ismét magyar estet tartottak a Picornell-uszodában Egerszegi Krisztina (200 hát) és Darnyi Tamás (200 vegi­e­s) jóvoltából. A nagy csillogást tovább fényesítette Czene Attila bronzérme Darnyi futa­mában, és Hajtós Bertalan ezüstérme cselgáncsban Sztrájkol a „Politika” A boszniai frontszakaszokon teljes hevességgel dúlnak a harcok. Sza­rajevó péntekre virradóra már a második pokoli éjszakát élte át, és tegnap is folytatódtak a támadá­sok. Az utcák teljesen kihaltak, a gránátok szünet nélkül hullanak minden negyedre. A repülőtér közelében levő Dobrinja lakótelepen szintén egy személy vesztette életét, és tízen sebesültek meg. A város­ban általános- és légiriadó van érvényben. A Száva folyó menti frontszaka­szokon is heves harcok folynak. Tegnap délután gyalogsági össze­csapások voltak Derventánál, a zágrábi rádió állítása szerint a hor­­vát és a muzulmán erők ellentá­madásának következtében húsz szerb katona életét vesztette, a vá­ros védőinek sikerült megsemmi­síteniük két páncélkocsit és egy légvédelmi ágyút. Slavonski Brodban is általános riadó van érvényben, mert a horvát várost a szomszédos, szerb ellenőrzés alatt álló bosz­niai hadállásokról ágyúkkal lö­vik. Három személy súlyosan megsebesült. (Folytatása a 2. oldalon) Vadkender könnyezni, tüsszögni fog az ország napokon belül. Ezek a leg­­­gyakoribb tünetei annak az allergiának/érzékenységnek, amely­nek okozója a vadkender. Szakorvostól hallottam, a lakosságnak legalább hetvenöt-nyolcvan százaléka szenved ilyen-olyan aller­giában. Munkába jövet pedig látom ám az út mentén a szirmait bontogató tengernyi gazt. Az apró sárga virág még kedves szín­folt is lehetne, de nem az. A pollen olyan mennyiségű ként tar­talmaz, hogy azt a nyálkahártya intenzív működés nélkül képte­len elviselni. Vagy egy hónapja már itt-ott lehetett hallani-olvas­­ni figyelmeztető jelzéseket: irtsuk a vadkendert. Természetesen, nem irtottuk. Az idei hullám erősebb lesz a tavalyinál, mert az al­lergiás megbetegedések sem különbek a többitől, csak súlyosbodnak és gyógyíthatatlanok Legfeljebb a tüneteket lehet átmenetileg loka­lizálni, most már nálunk is vannak remek gyógyszerek, amelyek szezonra" általában eltűnnek a patikákból. Többek között ezen le­het aprócska különbséget felfedezni nyugati szomszédunk és a mi környezetünk között. Ott, mármint Ausztriában, de különösen Svájcban a táj szinte patyolattiszta, üde zöld, a fű mindig frissen „borotvált". Rájöttek, hogy a legegyszerűbb védekezési mód a gaz kiirtása, még virágzás előtt, így a következő évben még kevesebb is lesz. Ugyancsak hallottam, hogy illetékes körökben fontolgatják a közhasznú munka bevezetését. Nos, kiváló terep lenne az utak men­te, az erdőket szegélyező gaztenger ilyen közhasznú munkára. Csak annak adnám oda a munkanélküli segélyt, aki X órát irtotta a vad­kendert. Talán még akadna rá szerszám. Mert sokan azért vonulnak ilyenkor betegállományba, mert szégyellik prüszkölésük, könnyei­ket, holott annyira nem súlyos betegség néhány évig lehet mellette dolgozni. Ám, a nyolcvan százalék figyelmeztető adat. S azt se fel­ejtsük, hogy a vadkender pártsemleges. Vér Vilmos Kárpótlási jegyből bankrészvény Az Inter-Európa Bank belföldi pozícióját hosszú távon erősíteni fogja, hogy a kárpótlási jegyeket hamarosan a bank részvényeire lehet cserélni. Az olasz tulajdo­nosok egyelőre nem nyilvánítot­ták ki véleményüket, de a kár­pótlási jegy­ bankrészvény csere nem változtatja meg pozícióikat a bankon belül - nyilatkozta az MTI-nek Felkai András, az Inter- Európa Bank Rt. vezérigazgató­ja-Elmondta, hogy az Állami Va­gyonügynökség részesedése je­lenleg a bank alaptőkéjéből több mint 6 százalék, összesen 184 millió forint. Ezt a tulajdoni há­nyadot több lépcsőben kínálja fel az ÁVÜ kárpótlási jegyek el­lenében. Felkai András hangsúlyozta, hogy az Inter-Európa Bank rész­vényeinek ára a hír ismertté vá­lása előtt igen magas volt, mint­egy 140 százalékos árfolyamon jegyezték a pénzintézet értékpa­pírjait. A bank részvényeinek ár­folyamára rövid távon valószí­nűleg negatív hatással lesz a kár­pótlási jegyekre történő csere, hosszú távon azonban a lakos­ság megjelenése a tulajdonosok körében erősíti a pénzintézet hírnevét. A bank az első fél évet - a ma­gyar gazdaság általános helyze­tével összefüggésben - rosszabb mutatókkal zárta, mint amilyen eredményeket a tavalyi hasonló időszakban elért. Ez azonban csak átmeneti állapot. Az Inter- Európa Bank az eddig ismertté vált adatok alapján változatlanul jól jövedelmező pénzintézetek mezőnyében foglal helyet. Ta­valy 18 százalékos osztalékot fi­zetett a tulajdonosoknak.

Next