Új Magyarország, 1992. október (2. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-01 / 232. szám

II. évfolyam, 232. szám 1992. október 1., csütörtök Pf­ fy Kulin Ferenc a médiatörvényről Akar-e konszenzust Hankiss? Hankiss Elemér tévéelnök talán úgy gondolta, Pálfy G. István fel­mentésével pontot tesz egy elhúzódó vita végére. A maga pontját, persze, amely Katona Tamás minősítése szerint felér egy nyílt had­üzenettel. A Miniszterelnöki Hivatal államtitkára tegnapi szá­munkban kommentálta az eseményt. Most a parlament kulturális bizottsága elnökének, Kulin Ferencnek a véleményét kértük ki olvasóink számára ugyanerről. - Tudták-e a bizottságban, vagy sej­tették, hogy ilyen lépés is következ­het? - Hogy nagyon súlyos konf­liktus jellemezte az elnök és a főszerkesztő viszonyát, arról mindenki tudott, aki a televízió ügyeivel foglalkozott. Arról, hogy a döntésre most fog sor kerülni, csak ellenőrizhetetlen „szándéknyilatkozatokból" sze­rezhettünk tudomást, de a dön­tés időpontjáról, indoklásáról, valamint a főszerkesztő mind­két posztját érintő hatásáról természetesen nem volt tudo­másunk. - Hankiss úrnak a döntése befo­lyásolja-e, s ha igen, milyen mérték­ben az MDF-en belüli liberális plat­formnak a médiavitával kapcsolatos álláspontját?­­ A médiakérdésben képviselt bizottsági álláspontunk a parla­menti feladatkörünkön belül marad, vagyis egyfelől a törvény megszületéséért dolgozunk, másfelől pedig éppen a függő­ben maradt személyi döntések meghozataláért harcolunk. Te­hát Hankissnak ez a lépése se nem fékezi, se nem hozza előre a döntést, amit mi csak a törvény jogosító indítványainak vitája során és a személyi kérdésekben való viták lezárása után hozha­tunk meg. Tény, hogy Hankiss e lépése szinte lehetetlenné teszi a további konszenzuskeresést - de meg kell kísérelnünk a lehetet­lent is. Miután nincs kétharma­dos többségünk a parlamentben, jogi eszközökkel nem tudjuk el­érni a célunkat, ezért a megegye­zésre teszünk kísérleteket.­­ De hát éppen Pálfy leváltása bi­zonyítja, hogy ellenfeleik nem akar­nak megegyezni. Miért is tennék, ha egyszer, e téren ők vannak hatalmi pozícióban?­­ Ha nem sikerül megegyez­nünk, akkor a leckét ismét az Alkotmánybíróság kapja, hi­szen - és ezt már nagyon sok­szor elmondtam - amennyiben a mi nyilvánvaló jó szándé­kunk ellenére sem születik meg a kétharmados többségű mé­diatörvény, akkor a kormány kénytelen lesz azon jogszabá­lyok alapján gyakorolni a fel­ügyeletet, amelyek a pártállami időkből származnak.­­ A médiatörvény elfogadásának lehetősége, úgy tetszik, egyre távo­labbra kerül, hiszen Hankissék olyan kész helyzet elé állítják majd a kor­mányt, amely annak számára egy­szerűen elfogadhatatlan. A törvény kétharmados, tehát csak az egyhar­­mad akaratán múlik, hogy marad-e az a helyzet, amit törvénytelenül alakítottak ki.­­ Amíg mi azt a megbízást kap­tuk, hogy a parlamenti bizottság­ban egy törvényt előkészítsünk, a módosító indítványokat meg­vitassuk, addig ezt fogjuk tenni. Amikor akár parlamenten belüli, akár azon kívüli politikai hatások arra késztetnek, hogy erről a munkáról mondjunk le, akkor nem fogjuk tovább azt tenni. De addig a funkciónkból, feladatkö­rünkből adódó lehetőségek, kö­telességek. - Tételezzük fel, hogy a másik ol­dalról is előfordulnának meglepő kezdeményezések. Csurka István el­­híresült dolgozatában a törvénytele­nül kinevezett intendánsok (és nem Hankiss vagy Gombár) rendőri ki­­vezettetéséről beszél. Ez nem lenne jogszerű? - A probléma az, hogy az in­tendánsok kinevezésének tör­vénytelenségét is törvényesen kellene megállapítani, s ez nem történt meg. Mindaddig, amíg a '90-es kinevezési törvény ér­vényben van, a mindenkori el­nök hatáskörébe tartozik az alel­nökinél alacsonyabb hatáskö­rökbe, funkciókba való kineve­zés. Tehát formailag itt nem tör­tént jogszerűtlenség, „csupán" egy politikai konszenzus felrú­gása azáltal, hogy ezeket az in­tendánsokat olyan feladatokkal bízták meg, amelyek az akkor még ki sem nevezett alelnökök hatáskörébe tartoztak volna, így kaptak az intendánsok olyan ha­talmat, amely a mi felfogásunk és a törvénytervezet szerint nem il­lette volna meg őket. - Az önök Csurkától való elhatá­rolódását az ellenzék úgy értelmezte, mint feléjük tett lépést. Hankiss leg­utóbbi akciója változtat ezen a ké­pen? - Korrigálnom kell az előbbi megjegyzését. Az igaz, hogy az ellenzék örömmel fogadta a Csurkával kapcsolatos meg­nyilvánulásainkat, mint ahogy örömmel üdvözöl minden olyan mozdulatot, amely egy kormányzó párt belső ellenté­teit, feszültségét mutatja meg, az azonban, hogy közeledtünk volna egymáshoz, nem igaz. Ez azt feltételezné ugyanis, hogy kölcsönösen tettünk lépéseket egymás felé. Márpedig mi nem tettünk lépést az ellenzék felé. Amit mi Csurka-ügyben nyilat­koztunk, az az MDF eredeti programja felé tett lépés volt. A rám bízott feladatokkal ellen­kezik az, hogy mindaddig, amíg csak egy szikrányi re­ményt látok arra, hogy parla­menti módszerekkel, házon be­lül meg lehet oldani e kérdése­ket, az utcára menjek. Ez követ­kezetlenség lenne. Javasolom a saját pártjainknak és a kor­mánynak, hogy nyugodtan te­rítsük ki a lapjainkat. Az ellen­zék ugyanis attól fél, hogy a frekvenciák elosztása során minden frekvencia kormány­­párti tulajdonosok kezébe ke­rül, s ezt akarja tűzzel-vassal megakadályozni. Ha az ellen­zék rátekinthetne a potenciális pályázók névsorára, meggyő­ződhetne arról, hogy ez az ag­godalom alaptalan, hogy azok a nagy világcégek, amelyek be akarnak jönni Magyarországra rádiót, televíziót csinálni, azok a világ minden pontján nagyon szigorú üzleti elvek alapján működnek, semmiképpen sem az éppen kormányzó párthoz való viszonyulásuk határozza meg műsorpolitikájukat. Meg kell győzni az ellenzéket arról, hogy aggodalmai megalapozat­lanok. Palotás Dezső Nagy Béla felvétele Pálfy G. felmentése időzített volt Bosszú a műholdért? „Pálfy G. István felmentése kényszerlépés volt, amelyet azért időzítettek mostanra, mert tudvalévő a kormány szándéka, hogy minél előbb beindítsa a műholdas magyar nyelvű adás sugárzását, amellyel a Kárpát­medencében élő magyarságot kívánjuk elérni" - jelentette ki Rajkai Zsolt közlekedési, hírköz­lési és vízügyi minisztériumi ál­lamtitkár az MTI munkatársá­nak. Mivel politikailag furcsa lett volna bármely párt részéről en­nek megakadályozása, az ellen­zék más eszközhöz folyamodott. Annak a két műsornak a szer­kesztőjét vette célba, amely min­den valószínűség szerint benne lesz a külföldre is sugárzott mű­holdas programokba, tudniillik a Híradó és A Hét főszerkesztő­jét - tette hozzá az államtitkár. Rajkai Zsolt megítélése szerint Pálfy G. István objektív és reális képet igyekezett nyújtani a ma­gyar társadalomról, a gazdasági átalakulásról, az ország helyze­téről. „Ez nyilván nem felelt meg az ellenzéknek, ezért most kellett lépnie Hankissnak, hogy eltávolítsa Pálfy G. Istvánt még mielőtt a külföldre szóló adások megindulhatnának." Rajkai Zsolt tájékoztatása sze­rint október első napjaiban az adások kísérleti jelleggel - mo­noszkóppal és különböző jelek sugárzásával - megindulhatnak, és október 15-én a tárca tervei szerint kísérleti műsorokat sugá­roznak. A sugárzás megindítása mindenképpen szükségszerű ebben a negyedévben, mert az EUTELSAT társulással az idén nyáron Cannes-ban megkötött szerződés ezt kimondja. Csak így kapott hazánk lehetőséget még az idén műsorsugárzásra. Ha ezt az esélyt most nem ra­gadják meg, akkor csak a jövő nyáron lövik fel azt a műholdat, ahol szabad kapacitás állt volna rendelkezésre. Ennek beüzeme­lése azonban újabb egy évet venne igénybe. A műholdas műsorsugárzást nem érinti az úgynevezett frekven­ciamoratórium, mert az nem vo­natkozik azokra a frekvenciatar­tományokra, amelyek a világűr­ben használatosak. A műsorok földi továbbítása tartozik majd a frekvenciahasználati törvény körébe. Ez azonban az államtit­kár véleménye szerint kormány­­határozattal megoldható. A kor­mányhatározat azért is szüksé­ges, mert időhiány miatt a kér­dés már nem bocsátható parla­menti vitára, különben hazánk elesne a sugárzási lehetőségtől. A tervek szerint a Panoráma című tv-műsor is műholdas adásba kerül, ezért Rajkai Zsolt - bár reméli, hogy ez nem követ­kezik be - Chrudinák Alajos fel­mentését sem tartja kizártnak. a­ 'S­Z ! Bár a Magyar Televízió fenntartási költségeinek csak mintegy 10 szá­zalékát teszi ki az az egymiliárd forint, amit tavaly decemberben az Országgyűlés a '92-es költségveté­si törvény mellékletében zárolt, a TV mint költségvetési szerv gaz­dálkodása mégiscsak kormányel­lenőrzésre szorul. Erre szükség van éppen a célból is, hogy akár heteken belül kormányjavaslat ke­rülhessen a parlament elé. Részle­gesen vagy egészében fel kellene oldani azt a zárlatot, amit korábbi gazdálkodási-működési visszás­ságok indokoltak. Ez volt Aradi Zsoltnak, a Pénzügyminisztérium illetékesének legfontosabb beje­lentése az országgyűlés kulturális, tv- és sajtóbizottsági ülésén., Mint ismeretes, az Állami Számvevőszék tavalyi vizsgálódá­sa nyomán intézkedési terv is született, amelynek végrehajtá­sára az MTV kötelezte magát, hogy ennek fejében mielőbb hozzájusson az egymilliárdhoz. A pénzügyi tárca mindeddig le­velezés útján értesült a terv va­lóra váltásának üteméről. A szá­mára megküldött televíziós do­kumentumok szerint az MTV a legtöbb pontnak eleget tett. A kintlévőségeit behajtotta, a megkívánt vagyonfelmérést, vagyonértékelést elvégezte, ren­dezte pénzügyi számviteli nyil­vántartását és gazdálkodási sza­bályzatot adott ki. Nem szól azonban dokumentum arról, hogy a televízió illetékesei elké­szítették volna a megfelelő anya­gi-ösztönzési rendszert, és min­den bizonnyal nem hajtották végre a kellő létszámleépítést sem. Amíg a fenti két kívánalom nem teljesül, nem javasolható a zárolás megszüntetése, azonban a PM rövid időn belül arra kéri fel a kor­mányzatot, hogy vizsgálóbizottságot küldjön a televízióhoz. E csapat - az ÁSZ esedékes újabb vizsgálataival ösz­­szehangoltan - kideríthetné, hogyan is áll az intézkedési terv. Aradi Zsolt cáfolta Haraszti Mik­lós és Bretter Zoltán (SZDSZ) gya­núját, miszerint netán ezek egy­­milliárd forint „forgatásából" álna elő a kormány tervezte műholdas tévéadó felállításához szükséges összeg. Kijelentette azt is, hogy ha az idén nem juthatna hozzá a visszatartott összeghez az MTV, az jövőre sem veszne el a számára. Az MTV milliárdjának sorsa Új módszerekkel a szervezett bűnözés ellen •z • Nemcsak hazai gond A szervezett bűnözés ellen a régi módszerekkel már nem lehet haté­konyan fellépni - hangzott el az Országos Rendőr-főkapitányság tegnapi sajtótájékoztatóján, ame­lyen az autólopások elleni harc eredményeit ismertették. Veszp­rém, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Bács-Kiskun megyében szeptem­berben a rendőrség fokozott erők­kel lépett fel a szervezett bűnözés, különösen az autólopások ellen. A megyében Kicskáné „Nóra" irányí­totta azt a bűnözőcsoportot, amelynek tíz tagja már előzetes le­tartóztatásban van, s több társukat még keresik. A Balaton mellett te­vékenykedtek, általában a „dugó­­húzós" módszerrel, ami nem egyéb, mint autók zárjának dugó­húzóval való kinyitása. Ők elsősor­ban Volkswagen Golf és Passat, il­letve Audi gépkocsikra specializál­ták magukat, de megrendelésre loptak Citroeneket, Lanciákat és BMW-ket is. A megyei szervek a záhonyi határátkelőnél is ellenőriz­ték a kilépő autókat, mert a Német­országból, illetve Ausztriából ello­pott kocsik általában a volt Szovjet­unió, illetve Románia felé tartanak. Az ellenőrzés során körülbelül 30 járművet foglalt le a rendőrség. Bács-Kiskunban Márta István csapatát leplezték le. Ők gyak­ran az utcán nyitva hagyott autó­kat vitték el, ami annál is egysze­rűbb volt, mert a tulajdonosok sokszor nem csak az indítókulcsot, de még az okmányokat is az őri­zetlenül maradt autóban hagyták. Ilyenkor a tolvajoknak még a pa­pírszerzéssel sem kellett bajlódni. Okiratokkal kapcsolatos csalások­ban egyébként általában nagy gyakorlatuk van, de a szakértők már gondolkoznak rajta, hogy mi­képp lehetne kizárni a forgalmi engedélyek hamisításának lehető­ségét. A rendőrség felhívja a lakosság figyelmét, hogy az autólopások el­len a tulajdonosok is védekezhet­nek. A gondosságon és a jó minő­ségű riasztók beépítésén kívül fon­tos például, hogy ha valaki hasz­nált kocsit vásárol, gyanakvással fogadja a „megbízott­’ értékesítő­ket. Demeter Adrienn * A gépkocsikkal kapcsolatos bű­nözés nemcsak hazai gond. Az amerikai szenátus kedden úgy döntött, hogy a fegyveres autórab­­lás ezentúl a szövetségi bűnüldöző szervek hatáskörébe tartozik és 15 évi börtönbüntetéssel sújtható. Ha a jelzett bűncselekmény el­követésénél lőfegyvert is hasz­nálnak, és ennek következtében egy ártatlan ember életét veszti, az elkövető életfogytiglani sza­badságvesztéssel számolhat. Az AP beszámolója szerint a rendel­kezés része a szenátus által elfoga­dott adótörvénykozásnak. Hasonló törvényjavaslat fekszik a képviselő­ház asztalán is, ennek részleteiről azonban ott még viták folynak. Larry Pressler szenátor egy, az egész Amerikát megrázó washing­toni gyilkossággal indokolta a tör­vénymódosítást. Szeptember fo­lyamán egy autórablás során az amerikai fővárosban életét vesztet­te egy asszony: a gonosztevők a csecsemőjével utazó anyát egysze­rűen kilökték a kocsiból, de a sze­rencsétlen asszony beleakadt a biztonsági övbe és halálra zúzta magát. A rendőrség szerint a különbö­ző biztonsági berendezések miatt a bűnözők jobbnak látják, ha az autórablásoknál rögtön a fegyve­rüket használják. - Az autórablás vonzó üzletág - vélekedett Press­ler -, a társadalom pedig belefá­radt abba, hogy magas árat fizes­sen a bűnözésért. l­ Göncz Árpád a médiavitáról Senkinek a nevében sem Senkinek a nevében nem álla­podhatom meg médiaügyben, a magam nevében a legkevésbé állapodhatom meg egy függet­len szerv vezetőjével, és nem ál­lapodhatom meg egyik pártnak a nevében sem, tehát megállapo­dás nem volt - mondta Göncz Árpád az MTI munkatársának arra a kérdésére válaszolva, ho­gyan értékeli a „médiaháború" legújabb fejleményét, s az annak kapcsán elhangzott utalást a megállapodásról. - Ha valakivel beszélgetek, az nem megállapodás, hanem beszélgetés - szögezte le a köztársasági elnök, aki a pécsi osztrák tiszteletbeli konzulátus avatásán, majd a megyék szere­péről rendezett harkányi konfe­rencián vett részt tegnap Bara­nyában. Göncz Árpád hangoztatta, hogy mindenkivel hajlandó tár­gyalni, aki jót akar és a kérdés megoldására törekszik, de tekin­tettel arra, hogy sem a pártok nevében nem nyilatkozhat, s a rádió vagy a tévé nevében sem köthet megállapodást, jószolgá­latot azzal tehet, hogy igyekszik mindenkivel beszélni, a jövőre nézve azonban nem bocsátkoz­hat jóslatokba. Mivel a helyzet majdnem az ellehetetlenülés stádiumába jutott, olyan kiveze­­tő utat kell keresni, melyre min­denki ráléphet - mondotta Göncz Árpád arra a kérdésre vá­laszolva, hogy milyen esélyt lát a „médiabéke" megszületésére. Talán már nem kell tüntetni emberekért Határozottabbak a kereszténydemokraták A közelmúltban több sikeres akció lebonyolításával hívta fel ma­gára a figyelmet az egyébként legcsendesebbnek tartott párt, a KDNP XII. kerületi szervezete, amely a legtöbb tagot számlálja Budapesten. A szervezet magáénak mondhatja az év talán legsi­keresebb ruhagyűjtési akcióját, hiszen két kamionnyi rakományt sikerült eljuttatniuk rászoruló déli szomszédainknak. Aktivitá­suk igen sokrétű. Felhívásukra például több mint hatezer aláírás gyűlt össze, tilta­kozva Győri Béla rádiós főszerkesz­tő leváltása miatt. Legutóbb pedig sajtóvitát tartottak Győri Béla és Pálfy G. István jelenlétében, eddig soha nem tapasztalt érdeklődés mellett. Dr. Békeffy Magdolna bel­gyógyászt, a szervezet elnökségi tagját faggattuk e szembetűnő „stílusváltás" okairól. - Az utóbbi időben, úgy fél év óta, viharos sebességgel növeke­dett taglétszámunk. Tennivágyó, a dolgokat előremozdítani akaró, főleg értelmiségi tagokkal gyara­podtunk. Ez az egyik oka annak, hogy fokozott kívánságként jelent meg, hogy aktívabb életet éljünk, nagyobb lendülettel kapcsolód­junk be a politikába, rendezvé­nyeket szervezzünk Csatlakoz­tunk az országos elnökség reakci­ójához sajtókérdésekben, ruha­gyűjtési akciónk is rendkívül jól sikerült. A szemléletváltás, az ak­tívabb tevékenység tehát részben erre vezethető vissza, alik meg­említeni azt a helyzeti előnyünket is, hogy a kerületi szervezet a KDNP országos központjában ka­pott otthont. 1992. szeptember 2- án a korábban lemondott elnök helyébe a volt bonni nagykövet, Csenger Zalán Attila került. Szemé­lye is hozhat változást a szervezet életében. Természetesen a KDNP eddigi nyugodt, higgadt megnyil­vánulásaival ellentétes véleményt nem kívánunk alkotni, de amit te­szünk, azt határozottabban tesz­­szük A stílusváltáshoz még az is hozzátartozik hogy az elvégzett munkáról a nyilvánosság előtt is beszámolunk, láttatni kívánjuk magunkat. - Az önök határozottabb hangvétele jelent-e konfliktust az országos veze­tőséggel? - S semmilyen jelzést a részükről nem kaptunk erre vonatkozóan, már csak azért sem, mert a KDNP elnöke és elnökhelyettese is kerü­leti szervezetünk tagja. - Kívánnak-e aláírásgyűjtési akciót szervezni - ahogy azt Győri Béla ese­tében tették - az azóta leváltott Pálfy G. István mellett? - Ez ügyben, miután egészen friss eseményről van szó, még nem született döntés. Úgy gondo­lom, hogy ezek a mozgalmak egy­szer jelentenek figyelmeztetést. Részben az aláírásgyűjtés, részben a sajtóvita illetve a tüntetések kap­csán úgy tűnik, elegendő támaszt nyújtott már az a tömeg, amelyik ezeken a megmozdulásokon részt vett. Nem hiszem, hogy szüksé­ges volna az embereket további akciókba hajszolni. Szerintem na­pok kérdése, hogy a médiával kapcsolatos problémák megol­dódjanak, ezt a reményemet Ka­tona Tamás államtitkár nyilatko­zatai is alátámasztják. - További tervek? - Bálokat, jótékonysági hang­versenyket tervezünk. Például október végén szüreti bál lesz, ezen a kerület vállalkozóit is meg kívánjuk szólítani. A további, re­mélhetőleg gazdag és színes programon jelenleg dolgozunk, melynek kialakításában tagjaink szalonai tudására és lelkesedésé­re, valamint ötleteikre is támasz­kodhatunk.­­mg-

Next