Új Magyarország, 1993. január (3. évfolyam, 1-25. szám)

1993-01-19 / 15. szám

III. évfolyam 15. szám Il/jm 1993. január 19., kedd KULTÚRA A rádió m mellett Határok nélkül Több, mint egy éve megy a rádióban a Határok nélkül című mű­sor. Már a címével is azt hirdeti, hogy a határon túli magyarok­kal igyekszik a kapcsolatot tartani. De kifejeződik benne az az óhaj is, hogy szomszédainkkal, távolabbi országokkal is szűn­jenek meg az egymást elválasztó, éles határok, s inkább az erő­södjön, ami bennünket - minden embert - összeköt. Jámbor óhaj! Ha körülnézünk közelebbi tájainkon, nem is kell túl figyelmesen szemlélődnünk, hogy lássuk: mostanában inkább az ellenkezője megy végbe. Évtizedekig békésen - lega­lábbis látszólag békésen - együtt éldegélő testvérnemzetek ug­ranak egymás torkának, a tévében csak síró vagy gyűlölettől eltorzult arcokat láthatunk, a háttérben díszletként (csúflat­ként?) szétlőtt, füstölgő városok, falvak. S a boldogabb nemze­tek, ahol a határok már valóban csak jelképesek, értetlenül né­zik a második évezred végi horror sapienst. Mindez nem azt jelenti, hogy nincs szükség az ilyen műsor­ra, sokkal inkább azt, hogy milyen nagy szükség van rá. Persze, a heti szűk félórás műsor igencsak szerény eszköz a határok nélküli világ megteremtésére. De legalább megkísérli - és most ehhez a kísérlethez keresi a helyét és a formáját. Például na­gyon érdekesek a szomszéd népek megismertetését célzó ré­szek. Legutóbb Bohémiáról (Csehországról) hallhattunk érde­kes elbeszélést - zavaróan rövid részletekre szabdalva. A szo­kásos hír-összefoglaló is többnyire a máshol hallható nemzeti­ségi híreket ismétli meg - néha kicsit kibővítve, esetleg részle­tesebben kommentálva. A műsor legélőbb része, úgy vélem, Miska bácsi (Padisák Mihály) levelesládája. Részben azért, mert a legfogékonyabb, legérzékenyebb korosztállyal áll kapcsolat­ban, másrészt pedig ez a kapcsolattartás nagyon aktív, egyál­talán nem „hallgatók" a hallgatók! Inkább ők szerepelnek - le­velekkel, pályázatokon való részvétellel -, s kitárulkoznak, ahogy csak egy igaz barát előtt lehet. Megható az az őszinte ragaszkodás, ahogy a kisebbségi sorsban élő magyarok - főleg gyermekek - kötődnek az anyaországhoz. (Még akkor is, ha ez az anya sokszor mostohának bizonyult.) Tanulhatunk tőlük át­­érzett, szinte velük született hazaszeretetet, és gyakran szé­­gyellhetjük is magunkat irántuk tanúsított közönyünkért, ön­zésünkért. Rájöhetünk, hogy mit jelent számukra a jó szó. Kí­vánjuk nekik: minél több reményük váljon valóra abból, amit az Álmaim, vágyaim, kívánságaim című pályázatra oly őszinte, jó­szándékú naivitással írtak. Fazekas László Néptánc vagy pénz k­utató­ ^ TÉKA-kesergő Azt mindenki tudja, hogy a nép­zene, a néptánc soha sem volt a „Show Business" aranybányája, de mint esetünkből kiderül, azért egy-egy táncház nem fel­tétlenül ráfizetéses. A TÉKA Népzenei Együttes immár 10 éve tartja, minden hét péntekén, nagy sikerű táncházait az Al­­mássy Téri Szabadidő Központ­ban. 10 év alatt ez hol jobban, hol rosszabbul ment, de itt ko­rántsem a zene színvonaláról, sokkal inkább a látogatottságról van szó. A virágkornak ilyen ér­telemben a '89-es, '90-es eszten­dő számított, amikor esténként több százan is összezsúfolódtak a nagyteremben, és ropták a tán­cot, a magyar népi kultúra leg­nemesebb hagyományaiból építkező zene hangjaira. Bár az utóbbi időben a nagyok tánchá­zának látogatottsága csökkent, ezt mégis feledtetni tudta, hogy ugrásszerűen nőtt azon fiatal házaspárok száma, akik szeret­nék, ha gyermekük már piciny korától megismerkedik a hazai folklór kincseivel, s elsajátítja a régi magyar táncok alaplépéseit. Egyáltalán, ha a főváros pane­lokba szorított gyermekeinek le­hetősége nyílik elsajátítania ab­ból a világból valamit, amelyet szüleikkel a kisdobos- és úttörő indulókkal manipuláló zenei ne­velés feledtetni igyekezett. A legutóbbi hétvégén azonban szomorú szövegű plakát fogadta a táncházra érkező szülőket. A „művelődési" kp. tudatta: a TÉ­KA együttes nem húzza továb­biakban a táncházhoz elenged­hetetlen talpalávalót, annak elle­nére, hogy a Kp. vezetése min­dent elkövetett marasztalásuk­ra. Hogy mi is rejlik valójában a történések, s a TÉKA távozásá­nak hátterében, arról az együttes egyik tagját, Lányi Györgyöt kér­deztük. - Hát igen, nemcsak a plakát szövege volt szomorú, hanem mi is szomorúan konstatáltuk azt az erkölcsileg nehezen minő­síthető gesztust, amelyet a köz­pont vezetői irányunkban meg­engedtek maguknak. Szinte ez volt az egyetlen plakát, amit mű­soraink „népszerűsítésére" köz­szemlére tettek a 10 év alatt. Mondom ezt akkor is, ha el kell ismernem, a ház korábbi vezetői segítették munkánkat. A tavaly szeptember óta hivatalában lévő új vezetés, noha nagy tervekkel vágott neki az útnak, az utóbbi időben keresztbe szervez. - Felmondták a szerződést? - Nem erről van szó, sőt reto­rikájuk - persze kifelé - inkább az volt, mintha megtartani akar­nának. Ennek ellenére szomorú szívvel fel kell adnunk azt a he­lyet, ami már 10 éve összeforrt nevünkkel. Közölte velünk az igazgató, hogy nem kell minden pénteken TÉKA táncházat tarta­ni, s kezdetben elveszi tőlünk az egyik pénteket, mert minden hónapban e napon cigányestet tartanak, amely állítólag 80 ezer forintos többletbevételt jelent számukra. Nincs előítéletünk a cigány­esttel szemben, sőt.... E 10 éve tartó folyamatot megszakí­tani azonban, pillanat­nyi elő­nyökért, számunkra elfogadha­tatlan. Mi minden programun­kat ezekhez a pénteki napokhoz igazítottuk, a turnéktól kezdve a meghívásokig. Lehet, hogy most legfeljebb 5 ezer forintot hozunk a háznak, de ez nem mindig volt így, és nem mindig lesz így. A je­lek szerint egy Clark Ádám tér­hez közeli helyiségben újraindít­hatjuk a táncházat, amelyről le­vélben értesítjük törzsvendége­inket. S újságokban is olvashat­nak erről. Oké Identitás és haladás Terézváros múltja, jelene és jövője „Terézváros a századfordulóra Pest legnagyobb külvárosából a főváros gazdag kultúrájú, von­zóan nagyvárosias kerületévé épült ki. Története a magyaror­szági modernizálódás nekilen­dülésének s egyben elakadásá­nak története." E sorok indítják útjára a Goethe Intézetben pénte­ken megnyitott kiállítás látogató­ját, aki mintegy háromszáz ar­chív dokumentum, régi és új fénykép, képeslap, grafika, fan­táziarajz és építészeti terv avat be a városrész fejlődéstörténetébe, építészetének formanyelvébe és hétköznapjainak hangulatába. A kiállítást a Branczik Márta, Saád Jó­zsef, Fogarasi Gyula vezette rende­zőcsoport a Kelet- és Közép-európai Regionális Központ anyagi támo­gatásával valósította meg. Az érdeklődők „végigsétálhat­nak" a kerület fellendülését meghatározó, s a korszak eklek­tikus és szecessziós stílusát tük­röző Andrássy úton­­ az épüle­tek sorrendiségét követő, egy­más mellett elhelyezett korabeli homlokzatfelvételek, valamint a hajdani Sugár úton megörökí­tett életképek segítenek a múlt emlékeinek felidézésében. Meg­jelenik Buda és Pest legzsúfol­tabb utcája a Király utca, bepil­lanthatunk bérházak aládúcolt belső udvarába, melyeknek ko­pott dísze az elhanyagolt már­vány vagy öntöttvas kút, s nem hiányzik a városrész vérkeringé­sébe szervesen beépült kávéhá­zak, nagyvárosi mulatóhelyek bemutatása sem. A Századvég Terem, az Orfeum (Operettszín­ház), az Arizona, az Opera Kávé­ház, a Kovács Kávéház, a művé­szeti élet fő találkozóhelyéül szolgáló Japán Kávéház (ma írók Könyvesboltja) fénykorát idézi fel, melynek hangulatát a meg­nyitón e szórakozóhelyek ked­velt zongoramuzsikája tette szí­nesebbé. A múltat felvillantó impresz­­szionisztikus képek mellett a vá­rosrész rehabilitációjának egyes állomásait mutatják be a közel­múlt foghíjbeépítései, a felújított Divatcsarnok, Anker palota és Arany János Színház. A mostani rendezvényhez kapcsolódik a kiállítás ideje alatt, február 22- 23-án a Goethe Intézetben Óva­tos városfelújítás címmel megren­dezendő szakmai konferencia, va­lamint az Urbanizáció - Identitás és haladás címmel március 26-27-ére meghirdetett (Új Városháza) nemzetközi szimpózium. A meg­hívott előadók és szakemberek mindkét alkalommal a napjaink­ban oly sok vitát okozó városfel­újítás és városfejlesztés témakör­ben cserélik ki véleményeiket, ta­pasztalataikat. (péch) RM­WHMMNH A Himnusz születésnapja - janu­ár 22-én - immár harmadik éve a Magyar Kultúra Napja. Az ün­nep alkalmából, január 20-án délelőtt 11 órakor, Andrásfalvy Bertalan művelődési miniszter Budapesten, a Néprajzi Múzeum­ban átadja az 1993. évi oktatási díjakat. Az Operaházban január 21- én, este fél 8-tól ünnepi hang­versenyt rendeznek. Erkel ün­nepi nyitányát követően Kodály Galántai táncok című műve, majd Bartók Táncszvitje csendül fel. A műsor további részében Liszt: Hungária szimfonikus köl­teménye szerepel. Kölcsey Him­nuszát Raksányi Gellért színmű­vész mondja el. A Nemzeti Színház ez évi első premierjét tette a Magyar Kultú­ra Napjára. A teátrum várszín­házi Refektóriumában, Sík Fe­renc rendezésében, január 22-én este Illyés Gyula: Különc című drámáját adják elő. Budapesten, az Árpádházi Szent Erzsébet Plébániatemp­lomban, január 22-én este 7 órá­tól ünnepi kórushangverseny lesz. A műsoron Szokolay Sándor, Kodály Zoltán, Bárdos Lajos, Esz­­terházy Pál, Lajtha László, Gárdo­nyi Zoltán művei szerepelnek. Az­­ Országos Széchényi Könyvtárban László Gyula Szé­­chenyi-díjas régészprofesszor, festőművész életművéből ren­dez kiállítást a Budavári Zene­­művészeti Alapítvány január 22- től. A 83 éves tudós a kiállítás megnyitását megelőző napon, január 21-én 16 órától dedikálja műveit az írók Boltjában, Buda­pesten. A Himnusz születésének 170. évfordulóján egy másik ka­marakiállítás is nyílik a nemzet könyvtárában. Az Országos Szé­chényi Könyvtár tárlata korabeli dokumentumok segítségével mutatja be Kölcsey Ferenc írói munkásságát, nemzeti költemé­nyünk születésének körülmé­nyeit. A féltett bibliotéka-kin­csek között a Himnusz szövegé­nek és kottájának eredeti kézira­tát is megtekinthetik az érdeklő­dők. (MTI) A Himnusz születésnapján • '­­itStroof X A gyűlölet reklámfogásai Létezhet színház anélkül, hogy műsorait és előadásait ne hirdet­né? A kérdés költői és aligha szo­rul megválaszolásra. A kassai Thália Színház a város területén tíz reklámszekrényt bérelt, ame­lyeket az évek során gyakran vertek szét. A Szlovák Nemzeti Párt plakátjait is­ elhelyezték már bennük, bizonyítandó, kiknek vannak kifogásai a magyar kul­túra ellen Szlovákiában. A város­ban a házakat privatizálták. Há­rom háztulajdonos már bejelen­tette, nem óhajtja, hogy az ő tu­lajdonát képező épületen a Thá­lia hirdesse programjait. A kassai vasútállomás reklám­felületeit a helyi Reppley-cég bérli és gondozza. A Thália szer­ződést kötött ezzel az ügynök­séggel, hogy a társulat hirdetmé­nyeit reklámozza. A tárló üveg­felületét már számtalanszor lát­ták el ismeretlen személyek trá­gár feliratokkal. A cég munka­társnője csak annyit közölt ezek­ről a magyaroknak szóló „üze­netekről", hogy megalázó szöve­gekről van szó.­­ A városban egyébként már több helyütt ol­vasható a felirat: Madari do plym­! Azaz: Gázba a magyarok­kal! A festegető személyek bizo­nyára nem kéjgázra gondoltak, de arra sem, mennyi tragédiát okoztak már a történelemben a provokáló jelszavak mindkét fél számára. Január elején ismét lefújták a színház reklámfelületét. Amikor az ügynökség munkatársai a helyszínre érkeztek, hogy eltá­volítsák a feliratot, erre már nem volt szükség. Azt valaki teljesen széttörte. Talán azért tette volna, mert szégyenkezett nemzettár­sai üzenete miatt? Ezek a festegető személyek egyáltalán nem akarják észre­venni, hogy ők is Szlovákia össz­képének alakítói. Mert árulkod­nak lelkiviláguk betegségéről. De ezek a firkák a kormány és a tömegtájékoztatás eredményes munkájának fokmérői. A felbuj­tók elégedettek lehetnek önma­gukkal. Szlovákia lakosságának egy része balkáni viszonyok után áhítozik. Balassa Zoltán Versben A Magyar Demokrata Fórum Bem téri székházában az MDF- akadémia idei első előadását Je­szenszky Géza külügyminiszter tartotta Hírünk a a világban cím­mel. A második januári műsor egy tizenöt esztendeje elhunyt költő emlékét idézi. A Versben bujdosó című irodalmi estre ja­nuár 26-án, kedden kerül sor, hat órai kezdettel. A költészet rajon­gói már e címből tudják, hogy Nagy Lászlóról, a népi-nemzeti bujdosó elkötelezettségben fogant ma­gyar líra meghatározó személyi­ségéről van szó. A költőtársai kö­zül Buda Ferenc, Csoóri Sándor, Nagy Gáspár vall a pályatársról, a barátról. Görömbei András iro­dalomtörténész tart előadást. A verseit Hegedűs D. Géza szín­művész szólaltatja meg. Közre­működik még az egyszólam együttes is, Fábián Éva, Juhász Zoltán, Sáringer Kálmán közre­működésével. LaRock Gitármánia A gitár sokrétű hangszer. Elsősorban lehet (zenei) önkifejezé­sünk adekvát eszköze. Lehet tökéletes alakú nő, melyért „gaz­dái" megőrülnek, becézge­tik, simogatják, s érzékeny pontjai­nak érintése után gyönyörködnek diszkrét sikolyában. S nem utolsósorban lehet fallosz, melyet a magasba emelve férfiúi ex­hibicionizmusunkat élhetjük ki. A gitáros a rockzene prímása. Még akkor is, ha korunk tech­­nicizált, chipek által vezérelt popzenéje a rock jórészét is beke­belezte, így e hathúros hangszer is egyre jobban a háttérbe szo­rult. A hatvanas évek nemzedéki forradalmának egyik jelképét azonban korántsem szabad még temetni. Újra és újra felbuk­kan a szappanhabban, s még a legnagyobb szintetizátorok za­jongását is képes túlüvölteni. Ha megnézzük napjaink prog­resszív vonulatait, azt kell tapasztalnunk, hogy a gitár újra az érdeklődés középpontjába került. Persze azért a gitárosok is változnak, a korábbi egy szál akusztikus korszakot itt is a technikai újítások kora váltotta fel. Itt van például az egyik legtehetségesebb dzsessz-rock gitáros, Pat Metheny, aki legújabb, hetvenhét perces lemezén is bőven hint a „vívmányok" sokaságából. Gitárszintetizátorja segítségé­vel akár szaxofon- és hegedűfutamokat is képes „élethűen" megszólaltatni. Becsületére legyen azonban mondva, a minél tökéletesebb nagyzenekari hangzás elérése érdekében nem a legújabb komputercsodákat, hanem a londoni filharmonikuso­kat invitálta a stúdióba. Secret story című albumát egyébként at meg átszövik a népzenei motívumok, sőt az album indítószáma nem más, mint egy tradicionális kambodzsai himnusz, a Buong suong Metheng-átirata. Szekeres Tamás Pattel ellentétben a gitár kezelésének hagyomá­nyosabb és divatosabb módját választotta. Karácsony táján meg­jelent Gitármánia 2. című albuma hangulatok, érzések és szenve­délyek tárháza. Mindez azonban a kotta - és a jó modor - kicsit szűkre szabott korlátai között tartva. Szép melódiák, tetszetős hangfonatok, gyönyörűen kivitelezett futamok, megkérdőjelez­hetetlenül tökéletes zenészi hozzáértés és magabiztonság jellemzi. Ha kell, Tamás lágy, ha kell, „édes", ha kell, kemény és ha kell, fémes. Még a metálos „virgákat" kedvelők sem panaszkodhatnak. Mégis, amikor felkelünk a fotelből, nem tudunk igazán jólesően sóhajtani. Ez az anyag olyan precízen kidolgozott, hogy az már szinte bántó a fülnek. Halvány nyomokban fedezhető csak fel benne a (például Methenyre olyannyira jellemző) könnyed, légies játék. Nem görcsös, de nem is felszabadult. Szekeres mindent tud, amit csak a hat húrból és a hozzá kapcsolódó erősítő- és effekt­­rendszerekből ki lehet hozni, de ezt túlzott mérnöki alapossággal végzi. Szellemes és ötletes, de mivel „kotta szerint éli az életét", kicsit kiszámítható. (Jávorszky) 11

Next