Új Magyarország, 1993. május (3. évfolyam, 101-124. szám)

1993-05-19 / 115. szám

u V­ TV-lemény Ha észre sem vesszük Minden szolgáltatás akkor igazán jó, ha észre sem vesszük. Ugye tetszenek érteni? Az áramszolgáltatás akkor jó, ha nincs kimaradás. Ha jön a csapból a víz, eszünkbe sem jut, milyen volt legutóbb, ami­kor nem folyt. A televízió is akkor van a helyzet magaslatán, ha műsort ad, és nem elnöki szózatot vagy a leváltott szerkesztők név­sorát. Most ebből a szempontból jó a tévéműsor. Nem foglalkozik nyil­vánosan önmagával, nem szenved és agitál. Villódzik a képernyő rendesen, egymás után vetítik a régi-új műsorokat. A sorozatokat nehéz lenne abbahagyni, a magazinműsorokat másra cserélni, és őszintén szólva nehéz elgondolni, mihez kezdenének hirtelen a pártállami tévézés „mestereivel", akik érthetően minél tovább sze­retnének képernyőn maradni, még akkor is, ha fenn az ernyő nin­csen kas. Ki mondja meg Gyurinak, Tamásnak, Jánosnak, Józsinak, Sanyinak - itt felsorolhatnánk a teljes naptárt -, hogy ideje lenne egy kicsit változtatni, frissíteni. De minden széria lecseng egyszer, talán még a Dabas fölött is elmondhatjuk egyszer a végszót, és túl­élni egy sorozatot már önmagában is fegyvertény, dicső dolog. A maradandó éppen a múló időben rejtőzködik. A Korkép mű­sora egy árverést mutatott be Kisújszálláson, 1992-ben. Nádasy László, Ember Judit, Zolnay Pál jegyezte a filmet, mely a késés el­lenére többet mutatott meg ebből az országból és problémáiból, mint nem tudom hány híradó. Az emberi arcok, az őszinte szó, a nyílt tekintet varázsa mindig megejt. A vidéki Magyarország erőre és öntudatra ébredésének tör­ténelmi pillanatait éljük, és a mi szégyenünk, hogy oly kevés köz­figyelmet szentelünk ennek, pedig erre fognak emlékezni száz év múlva is azok az utódok, akik már nem parasztnak, hanem gaz­dának érzik megint magukat a saját földjükön. Miként jöhet ehhez A klinika vagy a Dallas egymással szó szerint összekeverhető szi­rupja, egy számunkra idegen, „jobb" világ sűrítménye? Megval­lom, nem szenvedhetem ezeket a sorozatokat, bármennyire tu­dom, mit jelentenek a mindennapok küzdelmeiben megfáradt, el­tompult néző számára. Veszedelmesek éppen humortalan sema­tizmusuk miatt, melyet a „szocreál" után nyíltan nevezhetünk „kajareálnak", kapitalista realizmusnak. Szó se róla, a kapreál élvez­hetőbb, mint szocialista elődje-társa, de éppen élvezhetősége miatt veszedelmesebb is. Mennyivel jobb szórakozást nyújt a valódi iro­dalom, az igazi realizmus segítségével készült film­­ ezen a héten megmutatta ezt a Három boltoskisasszony Nagy Lajos-adaptációja, Mihályfi Imre rendezésében, Nagy-Kálózy Eszterrel a főszerepben. Ugyancsak Nagy Lajos-novellából készült a Szatírvadászat a Tölgy­faligetben, a bájos és humoros történet Félix László rendezésében álmodta képre a századforduló boldog békeidejét, amikor még rendőrnek lenni is jó lehetett... Szép rendőrfeleségnek pedig egé­szen bizonyosan. Érdekes, hogyan hat a múló idő a klasszikusokra. Valamikor va­dítóan modern és friss volt számomra Ingmar Bergman minden filmje, hogy újranézve 1963-as filmjét, a Csend­et inkább csak cso­dálkoztam, amikor véletlenül nem unatkoztam, a képtelennek tű­nő lassúságon, a dialógusok semmitmondásán, a beállítások me­revségén, a „lélektani probléma" hiteltelenségén. Nem minden filmnek tesz jót, ha három évtized múltán nézzük meg újra. De az is lehet, hogy én már csak a Disney-filmek színvonalán érzékelem a mozgóképet: a Robin Crusoe, kalandjai című amerikai film a klasszikus Defoe-történetre építve egy fiatal amerikai hadnagy ka­cagtató kalandjait beszélte el egy nem is annyira lakatlan szigeten, hűséges társával, egy majommal, aki egy űrkísérlet révén kevere­dett mellé, illetve a partra sodródott régi japán tengeralattjáróba, amikor persze megjelentek a csábos déltengeri amazonok, akik az­tán... de hát nem mesélem el, hiszen a valóságtól való vidám elru­gaszkodás a legfőbb vonzereje ezeknek a családi filmeknek, miként Bud Spencer is mindig ugyanazt játssza, most a Féllábbal a paradír csontban című olasz filmben amerikai taxisofőrként bunyózik a lel­kéért küzdő, emberalakba bújt angyal és ördög vetélkedőjében. Soha rosszabb tévéműsort, mint amilyen volt a múlt héten, hi­szen akkor jó a tévé, ha észre sem vesszük, csak működik, s elége­dettségünk legfőbb forrása itt is a mértékletesség. Ha a kritikus nem viszi túlzásba a tévénézést, szinte boldog. Szentmihályi Szabó Péter l 8 III. évfolyam, 115. szám ), 1993. május 19., szerda ­E­Mn'jU XHT-. Bajor Gizi száz éve Legenda volt már életében is, legenda marad, amíg magyar színház és a magyar színháznak története lesz. Pályája töretlen volt, attól kezdve, hogy - huszonegy évesen, az aka­démiát elvégezve - a Nemzeti Színházhoz szerződött, s e színház örö­kös tagjaként, megkapva minden kitüntetést, díjat, amit magyar szín­művész megkaphatott a különböző rendszerektől, ötvennnyolc évesen, negyvenkét évvel ezelőtt, olyan halált halt, amilyent színpadi szerzők szoktak kigondolni hősnőiknek. Főiskolás korában már játszott a Nem­zetiben. Egyetlen évadot töltött távol a hajdani színháztól a Blaha Luj­za téren. Harminchat-harmincnyolc éves pályafutása alatt eljátszott több száz szerepet. Klasszikusokat és kortárs magyar meg külföldi szer­zőket, komédiát és tragédiát, a végzet asszonyát és a könnyű flörtöt szórakozásként űző úrihölgyet, az egyiptomi királynőt vagy a bolond Ásvaynét, a szeszélyes szerelmű Ziliát s a szerelem drámájának súlya alatt összeroppanó Anna Kareninát egyaránt. Színésznő volt és sztár, a szónak abban az értelmében, ahogyan azt a két világháború között gondolták, és sztár maradt akkor is, amikor az a színésznői és emberi magatartás és tartás, amelyet ő képviselt, kimondva-kimondatlanul ti­los volt. Sokan vagyunk, akik láttuk őt utolsó éveiben a színpadon. És sokan lehetnek még, akik látták fiatal, lenyűgözően varázsos színésznőként. Bennem három szerepének emléke él. A kertész kutyája Diana gróf­nője, a Karenina Anna Annája és az Ármány és szerelem Lady Mil­­fordja alakjában láttam diákkoromban. S hiába tudtam, hogy meny­nyivel idősebb a játszott hősnők színpadi koránál, hiába tudtam, hogy romló hallása nehézségeket okoz neki s a partnereinek is, feledni tud­tam (mert Bajor Gizi feledtetni tudta) minden zavaró körülményt. E három, minden ízében különböző nőalakból egy valami sugárzott le­fegyverző erővel: Bajor Gizi egyéniségének varázsa. Valakié, aki a já­tékra, a színpadra, az emberábrázolásra született, s úgy művelte a fog­lalkozását, mint a kiváló mesteremberek: minden alkotásán ott volt a maga mesterjegye. A hangja, a gesztusai, a pillantásai - most, hogy róla beszélek, pontosan felidéződnek előttem. ‘Lehet, hogy játékstílusa ma már túlhaladottnak tűnik, beszéde modorosnak, mozdulatai szint­úgy. De akkor kétségtelenül ő volt egy stílus, sőt egy nemes hagyo­mány klasszikus megtestesítője. Ma lenne százéves. Ami hihetetlen - hiszen kortalan volt, kortalan tudott lenni. Talán azért, mert legenda volt már életében is, és legenda marad, amíg magyar színház és a magyar színháznak története lesz. (takács) KULTÚRA x­tf- --Déi A díszlettől a szereplőkig Német portréfotográfia 1850-1918 Tizenkét csoportkép díszíti a kö­zépkori oltárképek módjára ké­szített, aranyozott fakerettel ellá­tott tablót. A középkort, jelesül a gótikát idézi a középső felületen megjelenő, építészeti elemeket ábrázoló motívumegyüttes és az angyalok tartotta súlyos pecsétű oklevél is. Gót betűkkel írott a szöveg, mely szerint a müncheni Művész Énekes Egylet tagjává fogadja Joseph Holzer urat. Az alkotás 1858-ban készült, így nem is kell említeni talán, hogy a csoportképek már nem a festék vagy a rajzceruza segítségével készültek, hanem a fotográfia kezdeti évtizedeinek egyik jel­legzetes technikáját, az ambrotí­­piát képviselik. Aligha véletlenül kapott kö­zépponti helyet ez a reprezenta­tív tabló a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum legújabb, szombaton megnyílt, Német portréfotográfia 1850-1918 című kiállításán. Elkészítéséhez fon­tos, mondhatni, az egyéni és a közösségi élet szempontjából egyaránt kiemelkedő jelentősé­gű esemény adott alkalmat: a művészi ambíciók a polgári élet normáival ötvöződnek. Termé­szetes tehát, hogy egyrészt mint­egy a német földön a középkor óta folyamatos egyleti élet ha­gyományaihoz, másrészt a kép­zőművészet legnemesebb tradí­cióihoz nyúlnak vissza a tabló készítői, amikor életre szóló em­léket készíttetnek új társuknak. Természetes az is, hogy a mű­vészet és a kézművesség sok év­százados tradícióit követve dol­gozik az akkor pedig még oly fiatal mesterség, a fotográfia képviselője is. Daguerre találmá­nya szinte kamaszkorú még (1839-ben hozta nyilvánosságra eljárását), s csak a következő években terjed majd el igazán Talbot negatív-pozitív eljárása. A fotográfia idegen tollakkal ékeskedik meg, ahogyan persze az a réteg is, amelynek elsősor­ban köszönhető, hogy olyan ro­hamos ütemben fejlődnek a fényképezés eljárásai: a polgár­ság. A feljövőben lévő polgárság reprezentálni akar, ahogyan reprezentált az uralkodó, az arisztokrácia, önmaga fontossá­gát kívánja megmutatni, s mi lenne alkalmasabb ehhez, mint a festészethez, grafikai eljárások­hoz képest gyors, olcsó, s a kez­deti időket kivéve a könnyű sok­szorosítást is lehetővé tevő eljá­rás, a fény írás? Az új médium fejlődésének el­ső hét, igencsak izgalmas évtize­dét idézi meg a kecskeméti tár­lat, amelynek anyaga a budapes­ti Goethe Intézet támogatásával a stuttgarti Külföldi Kapcsolatok Intézetének köszönhetően érke­zett Magyarországra. A hét évti­zed történetéről alkotható össz­képet tovább árnyalják az új és új technikai eljárások megjele­néséből, a hivatásos és az amatőr fényképészek közötti erőviszo­nyok változásaiból, új műhelyek indulásából, mások megszűné­séből következő módosulások, s természetesen alapvetően a fo­tográfia iránti igények folyama­tos változása úgy az ábrázoltak, mint az ábrázolók részéről. A történelmi kosztümtől, dísz­letektől az egyéni vonások fel­mutatásának igényéig, a társa­dalomban elfoglalt hely szocio­lógiai pontosságú bemutatásától az egyéniség pszichológiai mélységű megfigyeléséig vezető út története? Talán így is felfog­hatjuk a német portréfényképe­zés első hetven évének történe­tét. A legjobbak műveiben per­sze valahogyan mindig össze­kapcsolódtak, emlékezetes ké­peket eredményezve összeötvö­ződtek a fotó iránti különböző igények. A hamburgi hivatásos fényképész, Rudolph Dührkoop (1848-1918) például, aki 1905- ben Hamburgi férfiak és nők a 20. század elején címmel mutat­ta be mappáját, a hanzaváros elitjét a régi mesterek ábrázolási modorában készített heliogra­­vűrökön mutatja be. Az érett re­neszánsz portréit idézi a tartás, a ruha, a környezet, mégis, a leg­fontosabb mintha mindig az len­ne, amit a ruha, a díszlet körül­vesz: az emberi arc, a lélek titkai­ról árulkodó vonások. P. Szabó Ernő ...írl Jacob Hilsdorf: Hölgykoszorú, 1897 Ingres hegedűje, a színész tolla Tóth-Máthé Miklós-est az írószövetségben Szép számmal nyüzsögtek író­társak, barátok, rokonok Tóth- Máthé Miklós írói estjén az írószö­vetség klubjában, de már a kö­zönségnél is szokatlan volt, hogy nemcsak a notórius klublátoga­tókat látjuk. Tóth Károly reformá­tus püspök, a Kossuth Lajos Tu­dományegyetem tanárai és sok­sok, számomra ismerős debrece­ni kolléga, irodalomélvező jött el tisztelegni az alkotónak. Földim, Tóth-Máthé Miklós, jelenleg a kálvinista Rómában él a családjá­val, a hazai ismerősöktől függet­lenül, az író életútjából, eddigi életművének egynémely fejeze­teiből is nyilvánvaló, hogy ke­resztyén hívőről, református al­kotóról van szó. Ahogy az est há­zigazdája, Szentmihályi Szabó Pé­ter tréfásan megjegyezte: annál nagyobb megtiszteltetés és érté­kesebb baráti gesztus, hogy en­gem, a pápistát kértél föl kérde­zőbiztosodként. Az ökumené hí­ve vagyok - hangzott a lakoni­­kus válasz. A kálvinista hit mel­lett Miklós barátom másik mar­káns ismertetőjegye, legendáriu­mának szerves tartozéka, hogy nála Ingres hegedűje - úgymond - fölcserélődött az ecsettel. Ing­res francia festő képein kívül ar­ról volt ismert, hogy igen szépen hegedült, az ő emlékére nevez­zük Ingres hegedűjének azt, ha egy ismert művész elkezd egy másik műnemmel kacérkodni. Tóth-Máthé Miklóst, ahogy maga elmondta, őszintén meg­lepte, hogy miskolci és tiszaluci 1956-os föllépése (nagyközön­ség előtt elszavalta saját, szovjet elnyomás ellen tiltakozó versét), s két rendbeli református lelki­pásztor ősei ellenére 1957-ben fölvették a Színművészeti Főis­kolára. A puha diktatúra egyik módszere: találomra kiválaszt egy-egy embert a büntetendők közül, s látványosan kegyet gya­korol iránta, hogy bizonyítsa: ez nem a kemény, a fasisztoid dik­tatúra már. S hogy miért cserélte föl végérvényesen a pódiumot a tollal, arról egy bizonyos mérté­kig a Tapshoz kérem a szereplő­ket című kötetében is vall. E re­gény (novellafüzér) élvezetes, humoros, nosztalgikus, zamatos tónusai mellett nagyon is sötét bugyrait villantja föl a diktatúrá­nak. A színház volt az a „műve­lődési intézmény", amelyben a leglátványosabban, legnyíltab­ban mutatkozott meg a Kádár- Aczél-korszak, a három fős világ kirívó antidemokratizmusa. Ért­hető, hogy ezt egy kétszeres mű­vészi érzékenységgel megvert és megáldott ember nem bírta elvi­selni. A konkrétabb ok: kísérte­ties hasonlósága Ady Endréhez. Egy ilyen arc zavaró még egy nem Adyról szóló drámában is, hát még egy vígjátékban. Az emigráció létjogosultságát bizo­nyítja tizenhárom kiváló, sikeres könyv. Nagy gondolati művek református személyiségekről (Karácsony György, Ráday Pál), a pangás korának egyik legjobb if­júsági regénye, a Pecúrok,­­ame­lyet a Móra kiadó már az elfoga­dás után adott váratlanul vissza, érdemi indoklás nélkül, így a Re­formátus Sajtóosztály nyomtatta ki), groteszk, kitűnő prózai alko­tások sorozata (A csokornyak­kendős, Nábót szőlője, Világ­szám, Hamu a sörben), s a leg­utóbbi opusza, a Dobszóló a naprendszerben című gyűjte­ményes kötet. A színpadhoz sem lett hűtlen, drámákat is írt eddig is szép számmal, s várjuk az újabb alkotásait is. És ahogy hetyke, legényes daccal vállalta: tudja, hogy az utóbbi hazai évti­zedben kialakult iszonyatos sznobéria ezt megbotránkozta­­tónak tartja, de ő, igenis, a hu­moreszkjeit nem tekinti mellék­­termékeknek. És arra is büszke, hogy az igényesebb műveit is szeretik az olvasók. Aggasztó­nak tartja azt is, hogy a tárcano­vella, a rövid műfajok is snassz­nak számítanak bizonyos „szak­mai" körökben. Elgondolkodta­tóak a megjegyzései­ abban, hogy az emberek ennyire látvá­nyosan elfordultak az olvasástól, nem csak a viedokultúra, hanem a manier szintű avantgárd eről­tetése is igen­csak ludas. Milyen furcsa, ugyanezt a gondolatot egy valódi, sőt, az egyik legjelen­tősebb magyar avantgárd líri­kus, Kárpáti Kamil szájából hal­lottam nem is oly régen. És ő is, akárcsak Tóth-Máthé Miklós, hangsúlyozta: nem az avant­gárd ellen beszél, hanem az avantgárd ízlésterror kizáróla­gossága ellen tiltakozik. Azt, hogy színésznek sem utolsó, bizonyította egy Ady­­vers, a Harc a Nagyúrral előadá­sával, s azzal is, hogy besegített egykori évfolyamtársainak, Papp Évának és Mécs Károlynak művei előadásában. Pósa Zoltán A PolyGram is megérkezett Allen Daves, a multinacionális hanglemez- és szórakoztatóipari vállalatcsoport, a PolyGram Inter­national elnöke és Hegedűs László a Multimédia Kft. első embere teg­­nap délben a Budapesti Kongresz­­szusi Központban - meglehető­sen egyenetlen színvonalú be­melegítő koncertek után - ünne­pélyes keretek között aláírta azt a szerződést, melynek értelmé­ben egy új, külföldi többségi tu­lajdonú vegyesvállalat született -a Magyar PolyGram. Ezzel az ak­tussal az EMI, a Warner, a BMG és a Sony után újabb nagy mul­tinacionális cég tette be a lábát hazánkba - természetesen nem csak a pop-rock-, hanem a ko­molyzene területén is. Mivel azonban a PolyGram nemzetkö­zi katalógusa nagyon erős euró­pai ízléssel lett összeállítva, s mint ilyen nagyon közel áll a ma­gyar zenei élethez, jelentős üzleti lehetőséget nyújt mind a külföl­di, mind a hazai partnernek. A szerződés megkötésével ugyan­akkor a Zebra Kiadó sztárjai beke­rülhetnek a kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező cég terjesztői hálózatába, és ezáltal az egész világ zenei vér­keringésébe. (jé) Színház az utcán Bizonyára sok érdeklődőt vonz majd az Arizona Színház szom­bat esti évadbúcsúztatója. Az éveken át nagy sikerrel játszott Mindhalálig Beatles című darab 250. jubileumi előadásával zárja kapuit ugyanis az Arizona Szín­ház, amelyet ezúttal nemcsak a színház szűk közönsége tekint­het meg, hiszen a nagy érdeklő­désre való tekintettel a színház előtt, a Nagymező utcára is kive­títik a búcsúelőadást. A - mindken bizonnyal - tömeget vonzó estén egyébként a kulturális élet né­hány jeles alakja is képviselteti magát. Az este hét órakor kezdő­dő előadást éjjeli koncert követi. Városligeti múzeumok A Városligetben négeymúzeun­ is kínál vonzó tárlatokat, progra­mokat gyerekeknek-felnőttek­­nek egyaránt. Nyilván átgondol­ták ezt a XIV. kerületben találha­tó közgyűjtemények vezetői, amikor szoros együttműködésre szánták el magukat. A múzeumi világnap rendez­vénysorozatainak holdudvará­hoz tartozott az a hétfői sajtótá­jékoztató is a Szépművészeti Múzeum új kiállítótermében, amelyen a közös munkáról, az újabb tárlatokról, a közművelő­désről egyaránt szó esett. Újra megnyitják a Közlekedési Múze­umban a repülés történetéről szóló látványos kiállítást, újdon­ságnak számít majd a százhu­szonöt esztendős Magyar Állami Vasút történetéről szóló tárlat. A Mezőgazdasági Múzeum­ban az idén is lesznek vakációs programok, s fölújítják a Vajda­­hunyad várában szervezett kon­certek hagyományát is. A Szép­­művészeti Múzeumban a Kö­zép-európai barokk című tárlat ígérkezik izgalmasnak, legalább kettőszáz kép, és szobor látható majd. Hosszú távú tervükhöz kérik a kormány, a fővárosi és a kerületi önkormányzat támoga­tását: a világkiállításig szeretné­nek létrehozni egy kulturális központot. Biztató, hogy jó ütemben halad a Műcsarnok Hő­sök terén álló központi épületé­nek rekonstrukciója is. P­­g-

Next