Új Magyarország, 1994. február (4. évfolyam, 26-49. szám)

1994-02-17 / 40. szám

Itália kontra Japán Olaszország továbbra sem akarja megnyitni piacait a japán gépko­csik előtt. Itália azt szeretné, ha a japán gyártók az olasz piacnak ebben az évben is csak 4,5 száza­lékát kaphatnák meg. Róma azzal indokolja kérését, hogy az autópi­ac általános visszaesése Olaszor­szág esetében drámainak mond­ható. Európában tavaly 15,3 szá­zalékkal csökkent az eladott új gépkocsik száma, Olaszország­ban 7,8 százalékkal. Az igazán hathatós érvnek viszont azt tart­ják az olaszok, hogy míg Európa többi részén idén januárban 6 százalékkal több új gépkocsit ad­tak el, mint egy évvel korábban, Olaszországban a visszaesés folytatódik: januárjában 182 ezer gépkocsi kelt csak el, 10,02 száza­lékkal kevesebb, mint tavaly ugyanekkor. A forgalom vissza­esése azonban a japán gépkocsi­kat kevésbé sújtja, a japán márkák részesedése a piacból már egy hó­nap alatt elérte a 4,5 százalékot. Arról szó nincs, hogy buzdíta­nánk az autósokat: barátkozza­nak meg a képen látható mű­szerrel!... Ez ugyanis egy olyan újfajta alkoholszonda, amiely beszédhangra reagál és azonnal jelzi a szeszes ital fogyasztását. Ettől kezdve pedig... Szóval jó lesz vigyázni! Ha valaki ivott, ezután úgysem tudja „kidumál­ni" magát! IV. évfolyam, 40. szám­­)jh­ 1994. február 17, csütörtök 15 AUTO mm «*.1­­ Omega-napok következnek, és ezzel a fotóval (amelyen az Opel újszülöttje látható két fazonban is) gyakorlatilag fel szeretnénk csigázni autós olvasóink kíváncsiságát. Tudniillik ma és holnap a General Motors Hungary vendégeként lapunk képvi­selője is részt vehet az újdonság dél-portugáliai bemutatóján. A röpke, de feltehetően intenzív tesztelésről mához egy hétre részletes élménybeszámolót közlünk. Addig is lehet szokni a látványt... ­Az év importautója Nagy Saab-siker az oroszlánbarlangban Az autógyártás oroszlánbarlangjában, Japánban sikert aratni - ez minden valamirevaló márka álma!... Egyszer egy esztendőben fel­hőtlenül ünnepelnek a messziről jött konkurensek, amikor ki­osztják Az év importautója díjat A dicsőség az 1993-94-es versen­gésben a Saab tavaly nyáron debütált új 900-asának jutott! A három évvel ezelőtt alakult 75 tagú szervezet, az RJC (az auto­mobilizmussal foglalkozó tudo­mányos kutatókból és újságírók­ból áll) négy lépcsőben dönt több díjról is. Az importautók mellett a hazai gyártmányok kö­zül is voksol a legjobbra, s sza­vaz az év emberére is. De... Visz­­szatérve az importautókra: el­őször kiválasztják, hogy mely autók kerülhetnek egyáltalán szóba, utána összeállítanak egy 10-es listát, majd következik ezek tüzetes vizsgálata, tesztelé­se. A procedúra végeztével ezút­tal a Saab 900 vitte el a pálmát 349 szavazattal, megelőzve a Merce­des C-osztály képviselőit (310) és a Citroen Xantiát (290). Hogy mennyire erős volt a mezőny, azt jellemzi a további sorrend: 4. PorscheSll 135,5. Volvo850Estate 127, 6. Audi 80 Avant 89, 7. VW Vanagon 79, 8. Cadillac Concours 69,9. Chrysler Vision 52,10. Jaguar XJ12 34. A Hungária Biztosító Rt. támogatásával készült oldal cikkeit ír­ta: Elekes István (München), Serényi Péter (rovatszerkesztő), MTI. Fotók: Koppány György, Tatum Attila és General Motors. Mintha a földből nőtt volna ki.. . Már-már nem is naponta, hanem szinte óránként alakul, s ölt lassan végleges formát a Porsche Hungária (a VW, az Audi, a Seat, a Skoda és a Porsche magyarországi képviselete) új főhadiszállása Angyalföldön, a Frangepán utcában. A Stra­­bag Hungária Építő Kft. kivitelezésében készülő komplexum várhatóan a nyár derekára készül el, s 38 (!) szerelőállásos műhelyt, 1210 négyzetméteres raktárt, 1000 négyzetméteres szalont foglal majd magába, természetesen az összkomfortos irodák mellett Japán és USA Az Egyesült Államokkal szemben fennálló japán kereskedelmi többlet csaknem kétharmada az autók eltérő mértékű forgalmazásából származik. A három nagy amerikai autógyár ezért is követeli, hogy Japán „szám­szerű kötelezettségeket" vállaljon ma­gára az amerikai autók behozatalával kapcsolatban. Az amerikai gyártók újabban már nem akarnak falakat emelni a japán kocsik amerikai beho­zatala elé, ám - mint ezt a múlt hónap végén megfogalmazott követelésü­k tartalmazza - legkevesebb 2 százalé­kos részt kérnek maguknak a japán piacból. A General Motors, a Ford és a Chrysler ennek az álláspontnak a következetes képviseletére kérte az amerikai kormányzatot A japán kormány és az autóipari cégek ezzel szemben a gondok, a Ja­pán javára vitatkozó 32 milliárd dolláros autókereskedelmi többlet okát abban látják, hogy az amerikai­ak főként luxuskocsikkal jelennek meg a piacon, autóik rendszerint k két literesnél is nagyobb hengerűrtartal­­múak, miközben a japán piacon a ke­reslet 80 százalékban ennél kisebb és olcsóbb kocsik iránt mutatkozik. „A három nagy amerikai gyártó egyet­len ilyen kurrens modellel sem jelent még meg Japánban" - hangoztatják tokiói szakmai körökben. Autóehronokupa önkéntes autóelvonókúrát kezdett nyolc brüsszeli család: a Csa­ládok Ligája nevű, egészségesebb társadalmi létformákért küzdő egyesület kezdeményezésére a Ligánál hivatalosan letétbe he­lyezték a családi autó kulcsát, amelyet csak egy hónap leteltével kaphatnak vissza. Bár a brüsszeli átlagpolgár jómódú, de persze azért ott sincs mindenkinek kocsija. Egészen pontosan, a hivatalos adatok sze­rint a belga fővárosban élő családok 43,3 százaléka „autótlan". Akiknek viszont van, s ha már hosszabb ideje használják, azok­nál - miként szerte a világban - Belgiumban is közismert gond a már-már kábítószeres üggöségre emlékeztető ragaszkodás a kocsihoz. Ez ellen pedig orvosok és szociológusok vagy éppen a várostervezők Brüsszelben is ugyanúgy küzdenek, mint má­sutt. A mostani látványos autóelvonók­ra is - tekintettel a je­lentős visszhangra - az ő munkájukat kívánja segíteni. A nyolc családot a négykerekűjük „elzálogosításáért" cserébe valósággal körüludvarolták a tömegközlekedés gazdái: ingyenes havi bérletet kaptak buszra és metróra; családi kirándulójegyet a vonatokra; egy cég az egy hónapos időtartamra ingyenesen kerékpárt kölcsönzött nekik, és - ha minden kötél szakad, s mu­száj valahova autóval menni - családonként kiosztottak még ta­xicsekkeket is. Ráadásként komplett tömegközlekedési menet­rendet és fővárosi térképet is kaptak, ez utóbbi fő vonzereje, hogy feltünteti a kerékpárutakat is. A látványos kísérlet azért kötelezettségekkel is jár, amelyek értelmében, például, a hónap során gondosan fel kell jegyezniük az életmódváltozásukban észlelt tapasztalataikat. Brüsszel tar­tomány közlekedési minisztere ugyanis március közepén az érintettek előadásaira is igényt tart azon a konferencián, ame­lyen a fővároson belüli mozgási lehetőségeket fogják megvitatni. Rosszmájú sajtómegjegyzések szerint a 43 százaléknyi autó nélküli brüsszeli már előre nagy érdeklődéssel várja a leszűrt tanulságokat... Mercedes-jövendölések Takarékos motor, amerikai fölény, kelet-európai fejlesztés A stuttgarti székhelyű Mercedes-gyár olyan új, üzemanyag-takarékos dízelmotoros személygép­kocsit fejleszt ki, amely 100 kilométeren keve­sebb, mint három liter üzemanyagot fogyaszt. Helmut Werner, a Mercedes elnöke szerint egy ilyen gépkocsi megjelenése a piacon az elkövet­kező tíz évben lehetővé válhat. A Mercedes egyébként nem szándékozik követni a BMW pél­dáját, amely a brit Rover megvételével új piacok­ra tör. A stuttgarti cég számára a belső növekedés útja a járható - idézte a dpa német hírügynökség az elnököt. A belátható jövőben a gépkocsik vi­lágpiacán - legalábbis a Mercedes-elnök vélemé­nye szerint - az amerikaiak és nem a japánok fog­nak hódítani. Az amerikai autógyártók radikáli­san csökkentették a költségeket, úgy hogy jelen­leg kereken 15 százalékkal olcsóbban állítják elő termékeiket, mint a japánok. A Mercedesnek becsvágyó tervei vannak Kelet-Európában: az el­nök bejelentette, hogy a térségben a cégnek a ha­szonjárművek (teherautók, munkagépek) terén - akárcsak Nyugat-Európában - máris 30 százalé­kos részesedése van. A tehergépkocsikat ott, helyben kellene gyártani, s minden szempontból több értéket kell létrehoznunk Kelet-Európában - hangsúlyozta a Mercedes első számú vezetője. TÍZ apáca a VW buszban... Az elmúlt száz esztendő legjobb plakátjait bemutató könyv né­hány nappal ezelőtt jelent meg Londonban. A kötet egyik érde­kessége, hogy meglepően sok Volkswagen-plakát került be az exkluzív válogatásba: 1963-ban például egy New York-i reklám­­ügynökség sokkolta a puritán Amerikát „Tömegközlekedés" feliratú alkotásával, amelyen egy piros-fehér VW kisbusz lát­ható, amelybe éppen tíz mosoly­gó apáca száll be. Mindez azért is érdekes, mert - amint arról mi is hírt adtunk - a hagyomány folytatódik: a VW reklámjai, le­gyen szó filmről (Vento), vagy óriásplakátról (a minap Kovács úr második kocsiját reklámoz­ta...), rendre sikert aratnak és nem csupán vevőket vonzanak, hanem díjak özönét is hozzák a hírverések megálmodóinak, ki­vitelezőinek... m­ielőtt Á­TMENNE Ö­N ELŐ I ! Az új HUNGÁRIA CASCO a legnagyobb veszteségekre szól. Határtalan biztosítás: külön díjtétel nélkül egész Európára érvényes. Biztosítási kínálatunk: lopás-, tűz-, töréskár-, extratartozék-, ablaküvegtörés- és balesetbiztosítás. Ez utóbbi térítési összege a duplájára emelkedett. Ön részletesebb tájékoztatást kíván? Hálózatunk országszerte várja partnereinket. B­IZTOS KOTEL. R­UM HUNGÁRIA K CASCO

Next