Új Magyarország, 1994. április (4. évfolyam, 76-100. szám)

1994-04-02 / 77. szám

18 ■ . . . IV. ÉVFOLYAM, 77. SZÁM 1994. ÁPRILIS 2., SZOMBAT HÚSVÉT Független ünnepek avagy az álmok közössége Egyik budapesti gimnázium nö­vendéke megtisztelt azzal, hogy elküldte „Az iskolai ünnepélyek kötelező voltáról" című interpel­lációjának szövegét. Az iskola diákönkormmányzata megvitat­ta az írást, aztán eljuttatta több gimnáziumba is­­ csatlakozó tár­saiét keresve. Én a kísérőlevél fejlécét mell­bevágóbbnak éreztem, mint a „dokumentumot". A fejléc szö­vege: Független álmok közössége... Ha már független államban élünk, illő, hogy létezzenek füg­getlen álmok - s ezek szövetkez­zenek egymással, közösséget képezzenek. Természetes lenne, hogy a sok független álom közösségei kö­zös ünnepeket üljenek, hiszen az ünnep kitörölhetetlen lelki kényszere és szükséglete a földi halandónak. És ekkor kezdtem alaposab­ban átgondolni fiatal barátom interpellációját, melyet „nem az évi 2-3 alkalom időigénye inspi­rált, hanem az, hogy az ünnep­­­lésre kényszerítés nyilvánvaló jogsértés". . Értem én a panaszt, talán egyet is értenék vele, ha a szép elveket nem ilyen „gyakorlati megajánlások" körítenék: „Ja­vaslatom lényege, hogy semmi­féle naptári ünnepet ne emel­jünk iskolai szintre - ezen ter­mészetesen a kötelező részvételt értve. Úgy gondolom, minden­kinek magánügye, hogy meny­­n­ire azonosul az adott ünnep apropójával..." Természetesen vannak magán­ügyek - de az ünnep más late­­gória. Az ünnep: az a gyönyörű érzés, hogy bátran és örömmel törhetsz ki a „magánszférából", magánügyeid piciny köréből. És érzed, hogy magánember mivol­­tod mellett: ember vagy. Párhuzammal élve: a csókoló­zás is magánügy - de: két ember magánügye. Nincs az a függet­len álom, amely egyetlen sze­mélyre csökkentené a „részvé­telt"... A független álmok meghirde­tőjének egyik érvelése egyene­sen elszomorított: „Nincs annál ünneprontóbb, mint amikor fe­nyegetően ráförmednek a diá­kokra, hogy csendben legyenek, és ne verekedjenek­­ a forrada­lom tiszteletére!.." Én azt mondanám, hogy nincs annál, nem is ünnep-, hanem hétköznaprontóbb, mint amikor bármilyen ünnepet verekedéssel zavarnak meg a diákok (vagy mások). Gondolom, a verekedés ízléstelenebb, mint a befejezését kérő „ráförmedés". Független álmokat sem érde­mes éltetni a szabad verekedés jogáért... A te független álmaid és ösztöneid mások ugyancsak független, istenadta életét és ér­zelmeit veszélyeztethetik... Ezt belátni minden független álmo­dónak magánemberi kötelessé­ge-Dohogok, dohogok - talán meggyőzöm a független álmo­­dókat, talán... igazából azonban csak azt fájlalom: ezek a gyere­kek, ezek a fiatalemberek való­ban képtelenek az ünneplésre?! A közösségi érzésben történő felszabadulásra?! Rendben, fiúk-lányok, ne le­gyenek kötelező ünnepek - de az emberi lénynek kötelező mó­don legyenek ünnepei, amely kiemeli őt a az oktalan lények szomorú magányosságából. Ha ebben megegyezünk, akkor em­bermódra ülhetjük, ha úgy tet­szik „független" ünnepeinket - és én is megnyugszom az Úr 1994. esztendejének húsvétján. Szávai Géza Folytatásos meseregény Furulyás Ferkó Tizenegyedik furulyaszó — vércsefészek kifosztható A vadkörtefa, bár a térképen nem volt látható, de ott, a domb tetején an­nál inkább. Egy fél fejjel nagyobb volt, mint a lódult falvi­ak templomtor­nya. Talán azért is rakott rá fészket a vércsecsalád. A legfölső ágról be­láthatták a vércsék _________a környéket, a templomtorony csillogó óramu­tatóját, a harangozónak a kert­ben hempergő kiskutyáját. De ami érdekesebb volt: a kertek alatt a kiscsirkéket, ahogy korán reggel már gyakorolgatták a csi­pogást. Ült a vércsemama a fészek szélén. Egy bodzafaág volt a cső­rében. Kifúrta az ág belét, lyuka­iét vésett rá, a hetedik lyuk után egy nyolcadikat is, hátha szeb­ben szól az majd, mint Furulyás F­erkó furulyája. Hiába próbál­­gatta, nem adott az a bodzafaág egy fél furulyahangot sem­ . A vércse fabrikálta bodzafaág nem szólt, ám annál szebben hangzott egyre közelebbről Fu­rulyás Ferkó furulyája. Csodála­tos hangja, szép zengése való­sággal elkápráztatott mindenkit, és szólt, csak szólt a prulyaszó, malackát is nyugtatgató messzehangzó prulyaszó, amitől a vércsefiókák olyan zenebonát csaptak, mintha fe­jenként egy-egy csirkét kaptak volna. A vércsemama a szárnyá­val oda is vágott közéjük: - Fogjátok már be a húsleső csőrötöket az anyátok ne siras­son! Elhallgattak a vércsefiókák. Vércsemama akkor vette észre a fa alatt álló kalapot, így szólt: Megint itt van az a­lap! De lesz abból kalapdarab, ha a csőröm szétszaggatja. Persze, ha a gyerek hagyja, de, ahogy már eddig is tapasz­taltam, nem olyan nyimnyám le­gényke az, ahogy az első pilla­natra látszik. Majd meglátjuk. Furulyás Ferkó letette a körte­fa alá a tarisznyáját. Mellé he­lyezte a zsákot is a kismalaccal, így szólt a körülötte sereglő né­pes kíséretéhez: - Egyszer már föl akartam mászni erre a körtefára, hogy megnézzem a kis vércséket. De akkor még kisebb voltam. Most egy nappal már nagyobb va­gyok. Megpróbálom. Próba, sze­rencse! A varjú megszólalt: - Kár a gőzért, kár, kár, kár. Furulyás Ferkó így válaszolt: - Nem gőzért megyek én föl oda, öregapám. A kis vércsékért! Levetette a kis csizmáit. Zse­béből kivette a bugylibicskát, hogy el ne veszítse mászás köz­ben. A rókára akarta bízni, de meggondolta magát. Kibontotta a zsák száját, és egy madzag­darabbal a kismalac nyakába kötötte. A félúton járhatott már, ami­kor megmozdult a zsák. A kis­malac kidugta előbb az orrát, az­tán a fejét, aztán a két első lábá­val is kikecmergett a zsákból. S mivel az orra éppen Hegyhát felé állt, a farka Lódulj falva irá­nyában, nem a farka, hanem az orra után mozdult. Percek múl­va már ugrándozott is. Egy bak­kecske is megirigyelhette volna. A szarka csattogott:­­ nem kötötted be a zsákot! Fut a malac, látod, látod­, gyerünk utána, hátha utolér­jük. Mert a malac csak szaladni tud, mi meg repülni is tudunk. A szarka, a csóka, a rigó, a varjú máris lebbent, a malacka után. Furulyás Ferkó lecsúszott a fá­ról. Majdnem elsírta magát. De még­sem sírt. Nem akart a róka, a szürke kis ürge előtt nevetsé­gessé válni. így bánkódott: költött nekem vércserészek? hagytam volna az egészet a fészkes fenébe. Na, persze így utólag okosabb az ember. Vakargatta nagy bánatában a kobakját. A róka szólalt meg: - A lyukon bújt ki, én úgy lát­tam, habár akkor háttal álltam! - A zsák száján, nem a lyukon - legyintett rá Furulyás Ferkó. - Elfelejtettem bekötni a zsák szá­ját. Üthetem most már a nyo­mát. A furulyát a szájához emelte. Ezúttal keserves versike bugy­­gyant ki belőle. Volt-nincs kicsi mismalacom, bánt a dolog nagyon, nagyon Hovapt? A nagyvilágba? Nem volt jó itt benn a zsákban, pedig még lépkednie se kel­lett, én cipelem. És furulyáztam is neki, egész úton. Úgy látszik nem volt zenei hallása neki. A tarisznyájába tette a furu­lyát. A rigó fütyült. Az is csak azért, hogy messze űzze Furu­lyás Ferkó nyakig érő szomorú­ságát... (Folytatjuk) Kopré József Játék és vidámság Az Unió Kiadó Diákkönyvmű­­hely című sorozatának új kötete a húsvéti ünnepekhez kötődő szokásokat veszi sorra, kitűnő szolgálatot téve ezzel számos ér­deklődő fiataljaik - de tanárok is haszonnal folzthaták a könyvet. Mindenek­őtt a húsvét jelen­tését és szimbolikáját magyarázó bevezető szöveg információgaz­dagságára hívjuk itt fel a figyel­met. „Húsvét nétfője a játék és a vidámság napja. A szokásos lo­­csolkodásnak népi és keresztény hagyományai vannak - írják a tanulmány szerzői. - Régen álta­lában ilyenkor tartották a ke­resztelőket, és még ma is gyak­ran keresztelnek húsvétkor. A népi elnevezés, a vízbevető hét­fő is jelzi, hogy azelőtt nem csak a mai finomkodó kölnivizes lo­­csolkodás járta. Egyes vidéke­ken vödörrel locsolták a lángo­kat, és a patakba, vízbe való be­merítés, fürdetés sem volt ritka. A víz tisztítóerejét a termékeny­séggel hozták kapcsolatba. A lo­­csolkodásért a lányok tojást ad­tak cserébe. A fiúk pedig igye­keztek minél több tojást össze­gyűjteni a tojásjátékokhoz. Ha­gyományos tojásjáték volt a tojáskocogtatás, a tojáslabdázás és a tojásdobálás. A kocogtatás­­nál az volt a szabály, hogy aki­nek a tojása előbb eltört, az ve­szített. A labdázásnál aki elejtet­te, az még egy évig nem lelte meg a párját. A dobálásnál az nyert, aki minél magasabbra tudta dobni, anélkül, hogy elej­tené..." A könyvecske bemutatja a húsvéti szokások teljes tárházát, ugyanakkor a bibliai történetet megelevenítő drámaszövegeket is közöl. A kön­yvecske ismereteket terjeszt, és a hagyományápolás játékos formáit is kínálja. Érde­mes megvásárolni. (Háziszín­pad, Húsvéti Harangszó.) (1) Tamási Orosz János: ajvérköszöntő A flaska még a tavalyi, laza kölni is, hígítva, de szívem sokkal régebbi: tavaszból is harmadikra pillantok már, úgy nézzetek! S ahogy én, úgy szeressetek. Hajoljatok hát le picit: kaptok tőlem kölnit, kicsit... Hoztam volna harmat évet, nem engedtek a tisztásra. Hoztam volna csillagvizet: nem engedtek égpartjára. Hoztam volna napmosolyát: nem engedtek hajnalföldre. Hoztam volna fellegcseppet: nem engedtek angyalcsöndbe. Hoztam volna fenyőálmot: nem engedtek hegyeimhez. Hoztam volna párahamvát: nem engedtek tengeremhez. Amit hoztam, íme, adom. Nem a kezem, szívem tartom. Mamától csentem a kölnit, apától a jó tanácsot, ne hagyjam csak úgy köszönni, csókot kérjek s első táncot! ALMÁDI FÁBIÁN LÁSZLÓ RAJZA \^\^|^sztolányi Dezső: Húsvéti himnusz óh, szellőlengető Ó, harangdörgető Igazság! Igazság! Szállj, szállj, riaszd Zúgj át az alvó, a téli álmot. lomha földön. némítsd el, ami gyenge, s légy úr felette álnak. mindörökkön. akassz a fákra lágy ezüst A vérkönnyes, síró sebet fesd csipkét, tűzszínű bimbót. szépre, aranyosra. lengő fehér csipkét. csókold a sok sebet lángolva nyíló ifjú bimbót. tüzes-fényesre, aranyosra szirmot, mosolyogva ringót. tózöld lágyan susogva. suhanj elő. Dörögj elő, óh, szellőlengető óh harangdörgető Igazság! Igazság! Ó, könnytől éledő Ó, vérben ébredő Igazság! Igazság! Lebegj be a kunyhókba lágyan. Ne várakozz, mint balzsamos, sugáros ujjongva törj ki áram. sötétedő sírbörtönödből. fess rózsaszín álmot és lángoló piros betűid. a barna, ócska nyoszolyára, hogyha elfakultak. az elhagyott, szegény, ha a poros, kopott múlt álmokra váró nyoszolyára. gyászos árnyai elfakultak, hol érted sír az árva, gyújtsd föl tüzet a múltnak! lebegj elő Robogj elő, óh, könnytől éledő óh, vérben ébredő Igazság! Igazság! Ó, újra­születő Ó, szikladörgető Igazság! Igazság! Eljössz ma is és összejárod Ujjongva, lázadozva, zajgva az enyhe, álmodó világot, verj indulót új diadalra. Jel s fújd meg az ünnep repeszd a jégpáncélt, s a rivalgó, büszke harsonáit. harsogó húsvéti kedvtől. fájjad az ünnep szent, a tavaszos, zenés ítélkező aranyos, néma harsonáit. húsvéti kedvtől s minden valóra válik, a nép is összezendül. Rohanj elő, vágtass elő óh, újra­ születő óh, szikladörgető Igazság! Igazság! Az ég harmata Húsvét másodnapja a fiatalok ünnepe, vagyis mindenkié, hi­szen ilyenkor mindannyian fia­talnak érezzük magunkat. A lo­csolás a megújhovás, a fiatalo­­dás jelképe. A húsvét másnapjá­nak örömét, sok évezredes szertartását senki nem veheti el tőlünk... Benne van magában a természetben a megújhodás húsvéthétfői ünnepi hanglata. Nemrégiben első világhábo­rús újságok kerültek a kezembe. A háború harmadik évének hús­vétján már tojás sem nagyon akadt - amit pirosra fessenek -, de locsolni akkor is elindultak hétfő hajnalban a fiúk... A legnagyobb borzalmak köze­pette is felragyog húsvét ünnepe. Egyik gyönyörű locsoló- vagy ön­tözőversben ezt olvashatjuk: Kelj fel párnáidról szép ibolyavirág. Nézz ki az ablakon, milyen szép a világ. Megöntözlek szépen az ég harmatával. Teljék a tarisznya szép piros tojással. Nos, megeshet, hogy húsvét­kor nem telik meg a tarisznya, de ezen az ünnepen mindig megtelik a lelkünk a megújulás magasztos érzetével - hiszen ég mindig van fölöttünk, és harma­ta is áldásként hull a földre és a földön állókra. Buzog a vers és az életet adó víz. Húsvét táján a fiúk igyeksze­nek kivágni a rezet, olyan locso­lóverset keresnek, íratnak vagy írnak ők maguk, amellyel bátran állhatnak ország-világ lányai elé. Egy-két szép öntözőverssel mi is igyekszünk a segítségükre lenni. Feltámadt a Jézus, mondják az írások. Vízöntő helyre buzognak források. Eljöttem hozzátok ifjú létemre. Hogy harmatot öntsek egy szép növendékre. Mert ha meg nem öntöm ezen esztendőben. Nem virágzik szépet nekünk jövendőben. Virágozzék szépet, ékes virágokat. Nyerjen az egekben fényes koronákat. Egy másik, kedvelt versike: Húsvét másodnapján, régi szokás szerint Fogadják szívesen az öntöző legényt. Én még a legénységhez igaz, kicsi vagyok. De azért öntöző legénynek mégis csak felcsapok. Esztendő ilyenkor megint csak itt vagyok. Ha e locsolásért piros tojást kapok. Rövidségével is megkapó az alábbi vers: Húsvét másodnapján Az a kívánságom, E háznak népére Ezer öröm, s annyi áldás szálljon Vagy itt a párja: Én kicsike vagyok, Szólani se tudok. Mégis az Istennek Dicséretet mondok. Egy pár tojást várok. Szóval a férfinép apraja-nagy­­ja talál húsvéti mondókát, ked­ve, ízlése, hangulata szerint. Sok locsoló a tréfás hangvéte­lű verseket szereti, hiszen azok­kal komoly sikereket lehet elér­ni. Ezekből is válogattunk néhá­nyat, íme: Ajtó mögött állok. Piros tojást várok. Ha nem adnak piros tojást. Akkor tovább állok. Hol kitérek, hol betérek. Mindenütt egy tojást kérek. Ha nem adnak, visszatérek. Nagymamámtól kettőt kérek. Én kicsike vagyok, A fogaim nagyok. Adjanak egy kis kalácsot. Hogy harapjak nagyot. * Eljöttem a fagyon. Fia tojást nem adnak, A tyúkokat verem Egytől egyig agyon. Ez a harciasság, persze, csu­pán tréfa, része a húsvéti derű­nek. Kívánjuk, minden locsoló fiú járjon sikkerrel ezen a húsvéthét­főn is. Reméljük, hogy öntöző­verseink is megnyerik a lányok tetszését.

Next