Új Magyarország, 1994. április (4. évfolyam, 76-100. szám)
1994-04-28 / 98. szám
A Hangfogó nélkül Kása és Weiner Az ember eltöpreng: vajon ha nincs Kemény Endre és az ő vállalkozásait támogató Nemzeti Filharmónia, találkozhatnánk-e egyáltalán Kása György műveivel? Mert lám, tíz évvel a halála után, már a neve is alig hangzik el annak, aki a század legjelesebb magyar zeneművészei közül való volt; pianistaként éppúgy élvonalbeli (Bartók és Dohnányi neveltje), mint pedagógusnak (35 évet tanított a Zeneakadémián) vagy zeneszerzőnek (Kodálynál diplomázott, s már korai kompozícióival - melyeket Kernek, Dohnányi, Keiber dirigált - rendkívüli figyelmet keltett). Törékeny testében roppant tehetség és sugárzó lélek lakott - másként a lezúduló sorscsapásokat nem tudta volna egy Jób szelíd türelmével viselni. S még kevésbé gyönyörű zenékké, humánumotszépséget-igazságot hirdető alkotásaidá szellemíteni. Olyanokká, mint például a tavaly megszólaltatott József kamaraoratórium - melyet a Kemény Endre vezette együttes Budapest után Berlinben is sikerrel adott elő -, s a most hallott Krisztus (április 23., Zeneakadémia). A hat tételt szünet nélkül játszotta el a Bartók Béla Kamarazenekar, felkészülten, Kósa sajátos zenei nyelvének alapos ismeretéről adva számot. Az énekesek szeptettjéből (Lukács Éva, Kozári Andrea, Jónás Krisztina, Benedek Mária, Fülöp Attila, Jelinek Gábor, Soós László) valósággal kiragyogott a négy ifjú hölgy remek hanganyaga, úgy hallom, valamennyien utolsó éves akadémisták. Muzikálisan oldották meg igényes feladatukat a férfi szólisták is; kivált a Krisztust megszemélyesítő tenornak jutott nagy szerep és bravúros technikát igénylő énekelnivaló. Összegezve élményeimet azt mondhatom, megrendítő művel, színvonalas interpretációval ajándékozott meg az este. Kár, hogy kevesen voltunk jelen Kósa György katartikus hatású zeneszeretet-vendégségén. Talán nem véletlen, sőt egyenesen sorsszerű, hogy néhány nap múlva, május 2-án még egy Kósa-tanítvány, az ötven éve mártírhalált halt Weiner László szerzői emlékhangversenyét rendezik meg a Goldmark-teremben - ott, ahol a szárnyaló tehetségként számon tartott fiatal pianista-zeneköltő-dirigens rövidre szabott karrierje oly viharos gyorsasággal indult, üstököspályát ígérve. Weiner László saját szerzeményeivel, valamint jeles hangszeres-énekes művészek kamarapartnereként, illetve karmesteri pálcával a kezében lépett fel rendszeresen a Goldmark-terem legendás zeneestjein, az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) művészakció keretében. Nagy jövőt jósoltak neki mesterei (zeneszerzést Kodálytól, zenetörténetet Bartha Dénestől és Major Ervintől, zongorát Kósa Györgytől, dirigálni Ungertől tanult, őrénekre Ádám Jenőhöz járt), s felnéztek rá még az olyan kivételes talentummal bíró nemzedéktársak is, mint Lukács Pál - akinek például díjnyertes brácsa-zongora szonátáját dedikálta -, és a tüneményes mezzo, Rózsa Vera, akit 1942-ben feleségül vett. Weiner László munkaszolgálatost 1943 tavaszán a keleti frontra vitték, mentesítéséért hiába folyamodott saját kezű levelében Kodály. A halotti levél kelte: 1944. július 25. - Weiner László alig pár hónappal múlt 28 éves... És egy fél évszázadnak kellett eltelnie, hogy fiatal arcát felidézzük egy emlékének ajánlott hangversenyen. Hátrahagyott műveit válogatott előadógárda szólaltatja meg: Starker János - aki erre a koncertre látogatott haza -, Lukács Péter, Piron Gabriella, Krausz Adrienne, Lukin Márta és Wolmann Mira; az esten közreműködő kamarazenekart Fischer Iván vezényli. Kerényi Mária 'l'v' 1. 1 ÉVFOLYAM, 98. SZÁM V . Vat 1994. ÁPRILIS 28., CSÜTÖRTÖK 11 mmm A reneszánsz igézetében /hr«/«/.. n DAi r.^.".ir.*Ar,A^^h ''^-i^acUk évfordulójára Az itáliai neoklasszicizmust hazánkban meghonosító római iskola egyik reprezentáns képviselője a száz éve, 1894. április 28-án Battonyán született Molnár C. Pál. Stúdiumát a Képzőművészeti Főiskola elődintézményében, a budapesti Mintarajziskola és Rajztanárképző falai közt kezdte, 1915-ben, Bosznay István tanítványaként. Képességeit a magyar impresszionizmus teremtő nagymestere, a tanoda igazgatója, Szinyei Merse Pál azzal is értékelte, hogy a nyári szünidőben magával vitte Fonyódra a Szinyei unokák mellé, nevelőnek. 1918-ban egyik mecénása családjával Svájcba utazott, felkereste édesanyja rokonait, akik lehetőségeikhez képest szintúgy segítették. Már svájci tartózkodása alatt - 1920-ban - rendezett három sikeres kiállítást, kettőt Lausanne-ban, egyet Genfben, akkori példaképe F. Hodler hatása alatt. Önképzését 1921-ben egy párizsi tanulmányúttal egészítette ki. Hazatérve a Belvedere Szalonban rendezett tárlatán mutatkozott be (1923). 1925-ben tagja lett a progresszív művészetet felkaroló OIT egyesületnek (Képzőművészek Új Társasága). Kitűnő rajzoló- és fametsző adottságát felismerve az Est Lapok illusztrátora lett 1926-29 között. Közben eredményesen szerepelt a Római Egyházművészetiállításon (1927), ahol Assisi Szt. Ferenc című képével Prix de Roma díjat nyert. Ennek jóvoltából ösztöndíjjal a Római Magyar Akadémiára került. A Collegium Hungaricumot - emlékezzünk rá - Gerevich Tibor professzor alapította, kurátorként vezette, és római iskola néven tárlatokat rendezett a Nemzeti Szalonban (1931,1936) az intézet művészeinek munkáiból. Egyébként a római iskola stílusa közel állt az olasz Novecento-mozgalom újklasszicizmusához. Ennek természetes folyományaként sok állami és egyházi megbízást teljesítettek. Molnár C. 1930-ban nemzetközi pályázatot nyert Fioretti című fametszet-illusztrációjával. A Párizsban tanulmányozott kora reneszánsz mesterek ihletései nem halványultak benne, sőt - ami természetes - római tartózkodása alatt még elmélyültebbek lettek, ugyanakkor a Novecento eszmeiségén túl a metafizikus festők (G. Chirico, C. Carrá, G. Morandi) is hatottak stílusára. Ennek jól érzékelhető következménye, hogy a harmincas években neoklasszicizmusába az utóbbi irányzat is beépült. Monumentális műveinek fő megbízója az egyház volt itthon, például a Városmajori templom Szt. Imre-oltára (1933), Szt. Annatemplom Eucharistia freskója (Kontuly Bélával közösen), XII. Pius pápa keresztje (1939), az angyalföldi Béke téri templom 3 szárnyas oltára és Sz. László faszobra a szószék baldachinján. A grafika műfajában egyik fő művét, a Cyrano-illusztrációsorozatot készítette el 1934-ben, amelyért - pannójával együtt - valóságos díjeső érte az 1937-es Párizsi Világkiállításon: aranyérem: Grand Prix, „mention honorable". A sors fintora, s egy embertelen történelmi kor szégyene, hogy a II. világháború után Molnár C. Pált is kirekesztették a művészeti közéletből, állami megbízást nem kaphatott. 1947-59 között csak egyházi megbízásokat kapott. Később a kultúradminisztráció engedett a szorításból, s a festő haláláig (Budapest, 1981. július 11.) számos kül- és belföldi önálló tárlattal szerepelt, s egy sor nemzetközi seregszemlén nyert aranyérmet. 1974-ben a Munkaérdemrend aranyfokozatával tüntették ki. Gazdag életművén túl művészetelméleti írásai is jelentősek. Rangos oeuvre-jének kisebb hányadából emlékmúzeum létesült Battonyán. ^^.^Ecsery Elemér Utolsó vacsora (1936) Miközben a szomszédban, pontosabban Bécsben hatalmas tudományos apparátust igénybe véve dolgozzák fel, s szakemberek tucatjait megmozgatva nagyszabású kiállításon és katalógusban mutatják meg a diktatúra és a művészet bonyolult, ellentmondásos kapcsolatát, félő, hogy Budapesten amolyan szabadidős parkká növi ki magát a nem is olyan régen létesült budai szoborkert, amelynek, ne feledjük, az emlékezést kelleneszolgálnia, a tanulságok levonását arról: hogyan nem szabad a hatalomnak a művészet ügyeibe avatkoznia, s hogyan nem szabad művésznek-ha egyáltalán művésznek kívánja magát nevezni az anyagot formázó ember - megbízást, feladatot vállalnia. Néhány nappal ezelőtt még csak kérdésként fogalmazódott meg: rendelkezik-e majd a főváros adott kerülete annyi pénzzel, hogy továbbfejlessze a szoborparkot, hogy az ágáló Leninek és rohamozó partizánok körül „kellemesebb" környezetet teremtsen, hogy büfé, műtárgymásolatokat és levelezőlapokat árusító bolt, a parkban dolgozók számára külön épület létesüljön. Tegnapra állítólag eldőlt: lesz, igenis lesz elégséges támogatás. A Fővárosi Közgyűlés kulturális bizottsága ugyanis kilencvenmillió forintot szavazott meg a terület fejlesztésére. A megnyitása utáni két hónapban négyezer látogatót vonzott parknak tehát jó esélye van arra, hogy ha nem is hintába, de Bacsó Péter Tanú című filmjének feledhetetlen kifejezésével élve - mintegy szocialista szellemvasútra ülteti, s az új választási ciklusban már újabb és újabb rémségekkel szórakoztatja a nagyérdeműt. Másfajta meglepetésekkel is szolgált a kulturális bizottság semmi Szoborpark és szellemvasút tegnapi ülése: nemhogy csak elutasította Székely Gábor főpolgármester-helyettes azon javaslatát, hogy a pénzügyi túlköltekezések miatt indítsanak fegyelmi eljárást a Katona József és a József Attila Színház, valamint a Színházak Központi Jegyirodájának igazgatója ellen - elmarasztalás helyett 67 millió forintos idei tartalékalapjának elosztásakor a testület 9 millió forintot adott a Katona József Színháznak. Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy ne lenne szükség a valóban indokolt támogatások megszavazására, különösen, ha olyan fontos intézményről van szó, mint a Katona. Nem is egyszerűen arról, hogy színházi ügyekben nem árt óvatosnak lenni mostanában, ha a fővárosról van szó, hiszen, mint a boldogult emlékezetű Arizona esete mutatta, adminisztratív döntéssel egy pillanat alatt szét lehet verni társulatot, de nem lehet igazi csapatot létrehozni, még ha sztárokból is áll össze a gárda. Arról van szó elsősorban, hogy nem ártana legalább fővárosi szinten - akár modellt kínálva az ország más települései számára -, legalább megközelítően arányos támogatási rendszert kialakítani a különböző művészeti ágak, intézményrendszerek között. Hiszen az említett színház mellett jelentős támogatás (71 millió) jutott a Művész, 6-6 millió az Arany János és a Bábszínháznak, illetve 5 millió a József Attila Színháznak, ugyanakkor jóval szerényebb, 1,5-3 millió forint közötti pénzt kapott a Fesztiválzenekar, a Budapesti Történeti Múzeum és a Budapest Galéria. . A bizottság egyetlen tagja tiltakozott nyilvánosan a döntés ellen, ő említette meg azt az aránytalanságot is, amely annak a 720 millió forintnak az elosztására jellemző, amennyit a Világkiállítási Programiroda ad át 1996-ig, a főváros expóhoz kapcsolódó kulturális feladataira. A nyelvi nehézségekre gondolva aligha tartjuk valószínűnek, hogy az eseményre Budapestre látogatókat elsősorban a színházi produkciók vonzzák majd, a pénz nagy részét 250 millió forintot - mégis a színházak hang- és fénytechnikai fejlesztésére, illetve egyéb átalakításokra fordítják, s 40 millió jut majd a színházi jegyeladások számítógépesítésére is. E majdnem háromszázmillió forinttal szemben a valóban internacionális nyelvet beszélő, tömegek számára látványosságot kínáló kortárs művészet támogatására csupán 50 millió forint maradt, 20 millió pedig a Képzőművészeti Főiskolához tartozó Epres-kert kiállítókertjének kiépítésére. Nehéz követni a gondolkodás ama kanyaróit, amelyeket a fenti arányok sejtetnek. Lehet, hogy nem is a szocialista szellem vasútjára kellett volna gondolnunk a szoborparkkal kapcsolatban. Ne is gondoljunk „azokra" a vonatokra. Azokon a vonatokon ugyanis mindig volt vezető. Hol szobrokat hozott, hol embereket vitt az a vonat. És lakatolt. Szabó Ernő ' ' (71 milly ■A Miskolc nyári dallamai A sokoldalúságáról közismert zeneszer- Trade-del. Az eseménysorozatot kiegéző, Selmeczi György tavaly egy fába vászíti majd a július 4-16. között tartandó fa a fejszéjét. Életre hívta a fasienki vári, karmesteri mesterkurzus és oratórium- Fesztivált, Észak-Magyarország első fesztivál, melynek vezetője Jurij Szimonemzetközi művészi seregszemléjét. A kies helyszín, a Diósgyőri várrom, festői hangulathátteret kínált a parádés operai eseményeknek. Az ötlet igencsak életrevalónak bizonyult, s a vezetőség megújult erővel készült föl az idei fesztiválra. A másodjára sorra kerülő seregszemlén éppúgy kínálkoznak a jobbnál jobb produkciók, a látványos előadásoktól a zenei ínyencségekig. A tegnapi sajtótájékoztatón ismertetett program változatos választási lehetőséget nyújt az érdeklődőknek. Természetesen, nemcsak a környék lakóit látják szívesen a produkciókon, hanem az ország valamennyi művészetkedvelőjét, aki csak hajlandó útra kelni egy-egy kivételes esemény kedvéért. A június 21-én kaput záró fesztivál fő támogatója, Miskolc megyei jogú város önkormányzata, meg a Művelődési és Közoktatási Minisztérium, további szponzorai az Országos Idegenforgalmi Hivatal, a Felső-Magyarországi Irodalmi Alapítvány, az Alliance Francaise, a Balkans Tours, a Lillafüred Alapítvány, a Pelikán Klub és a Borsodi Sörgyár. Együttműködnek a Miskolci Nemzeti Színházzal, az International Opera Societyvel, a Berliner Kammeroperral, a Junonov. Az operakínálat két nemzetközi produkcióból áll. Verdi Rigolettóját külföldi sztárokkal (José Antonio Campo, Charlac Okaler, Peter Dalinjsky, Dan Serbac, meg a mi Kertesz Ingridünk) és a Kolozsvári Állami Magyar Operával együtt mutatják be Bruno Berger rendezésében és Kesselyák Gergely vezényletével (Diósgyőri Vár, július 2., 3., 5., 6., 7.), Mozart Cosifan tuttéját pedig ugyanott (július 17-18-19- én) viszik színre Henry Akina rendező és Selmeczi György karnagy irányításával. Fellép Kertész Ingrid, Csordás Klára, Bátori Éva, Hercz Péter, Németh Gábor. A Lillafüredi Anna-bálon színházi estre invitálják a nézőket (július 16.). A határokon túli magyar színházak kisvárdai társulata Shakespeare Windsori víg nők című komédiáját adja elő Horváth Z. Gergely rendezésében. A gyermekeket a várnai Cricket Bábszínház vendégjátéka csábíthatja majd a Kossuth udvarba (július 27. és 28.). Gazdag palettát kínál a koncertműsor. A várbeli nyitóbanversenyen Vivaldi, Liszt, Ravel, Orbán György művei szerepelnek. A dzsesszmuzsikát Szakcsi Lakatos Béla, a Dresch Kvartett, Dés László és Csepregi Gyula estje képviseli (Kossuth udvar, június 22., 29., július 13.). Ritka ínyencségnek számít a világhírű pravoszláv kórus (Metód Metropolit Kocev) föllépte a Herman udvarban (június 24-én) és az ortodox templomban (június 25- én). A Miskolci Szimfonikus Zenekar koncertjére július 1-én a Herman udvarban kerül sor. A Kaláka Nemzetközi Folkfesztivál tovább színesíti a programot (július 9. és 10.). A Debreceni Szimfonikusok (július 8., Herman udvar), s a Pannónia Kamaraegyüttes (július 12., Korona udvar) a komolyzene kedvelőinek, s a dixieland-fesztivál a dzsessz rajongóinak érdeklődésére tart számot (június 25-26., Várrom). Ugyanitt rendezik meg (ausztus 19-21. között) az orgonafesztivált. Végül, az Angol Szimfonikus Zenekar vendégszereplése megy majd eseményszámba (Várrom, ausztus 5.). S ahogyan tavaly, az idén is alkalmat nyújtanak a Fiatal művészek gálájának (július 12.). Nem volna azonban teljes a múzsák fölvonultatása, ha kimaradna a szépművészet. Épp ezért képzőművészeti szabadiskola nyílik július 18-án a Miskolci Galériában (31-éig tart), és vidám vásári bemutatót tartanak a történelmi Avasdombon festők, fazekasok, muzsikusok (és csepűrágók) az Avasi vasárnap alkalmából. Lehet hát kedvünkre válogatni a kínálatból. (m. k.) Borzsák István Herder-díjas xjjf'ix ffl * Borzsák István kllasszika filológus is Herder-díjban részesül az idén - közölte kedden Hamburgban az F. V. S. Alapítvány. A 30 ezer márkával járó díjat május 5-én adják át Bécsben, Borzsák professzoron kívül Dzevad Juzbasic szarajevói professzornak, Stefan Niculescu román zeneszerzőnek, Andrzej Szczypiorski lengyel írónak, a cseh grafikusnak és festőnek, Jitka és Kveta Valovának, a görög költőnek, Cakisz Varviciotisznak és a litván nyelvtudósnak, Zigmas Zinkeviciusnak. Az igen tekintélyes Herder-díjat, amelyet Illyés Gyula és Németh László is megkapott, a kelet- és délkelet-európai népekhez fűződő kulturális kapcsolatok ápolásáért és fejlesztéséért ítélik oda, valamint olyan személyeknek, akik kiemelkedőt nyújtottak az európai kultúra gazdagításában. * A Herder-díjakat az idén 31. alkalommal osztják ki. Borzsák István kutatási területe az ókori római irodalom, az antik historiográfia, a klasszikus antikvitás hazai utóélete. 1978 és 1985 között az ELTE BTK latin tanszékének a vezetője volt, tagja a Magyar Tudományos Akadémiának, s úgyszintén a római Latin Akadémiának. (MTI)