Új Magyarország, 1994. május (4. évfolyam, 101-125. szám)

1994-05-17 / 114. szám

rr/ y \ ^ /' \\/ ij -5^1 10 IV. ÉVFOLYAM, 114. SZÁMm­al 1994. MÁJUS 17., KEDD KULTÚRA Honi képzőművészetünk ugyan­csak bővelkedik a Nagy Sándo­rokban, főképp a piktúra terüle­tén. Ezért szükséges aláhúz­nunk, hogy ezúttal a gödöllői Nagy Sándorról ejtünk szót - szü­letésének 125. évfordulója tiszte­letére. A már klasszikusnak mi­nősülő, európai rangú meste­rünk Németbányán született 1869. május 18-án, s neve elvá­laszthatatlan - Körösfői-Kriesch Aladárral egyetemben - a gödöl­lői művésztelep s vele a magyar szecesszió stílusirányzatának megteremtésétől. Mesterünk az Országos Mintarajziskolában kezdte meg művészi tanulmá­nyát Székely Bertalan irányításá­val. 1890-ben római ösztöndíjjal Itáliába megy, s Rómában - Szol­­datits Ferenc műtermében - meg­ismerkedik Kriesch Aladárral, s a köztük szövődött barátság egy évtized múltával meghatározó lesz képző- és iparművészetünk alakulásában, sajátos végkifejlő­désében. Nagy Sándor ennek el­őtte még Párizsba megy, ahol 1892-1900 közt tartózkodik. Eközben stúdiumát is folytatja a Julian Akadémián, ahol dicséret­ben részesül az „Art et Dekorati­on" című plakátpályázaton, 1898-ban pedig a híres-hírhedt párizsi Salon kiállításán szerepel. Pályakezdése első sikerei köze­pette Ráth György 1900-ban haza­hívja s felkéri a párizsi világkiál­lítás magyar anyagának előké­szítésére. Magánéletének s egyben mű­vészetének életre szóló esemé­nye 1902-ben kötött házassága Körösfői húgával, Kriesch Laurá­val, amely mintegy előkészíti ha­­maros munkaközösségi együtt­működésüket is. Ennek előtte Veszprémbe költöznek, Nagy Sándor pedig még esküvőjük évében sikerrel szerepel a Tori­nói Világkiállításon. Itthon két­szer is megkapja a Nemzeti Sza­lon illusztrációs díját (1903,1906). 1907 a magyar kultúrhistória meghatározó éve lett azzal, hogy - egyfelől - családjával Gödöllő­re költözik; másrészt, hogy Kö­rösfői-Kriesch Aladárral meg­szervezik a gödöllői művésztelepet, a hazai szecessziós mozgalom fellegvárát. Körösfői és Nagy együtt vezetik az alkotóközössé­get, amely sokoldalú képző- és iparművészeti célkitűzése és te­vékenysége révén még a sze­­cesszionisták elődjének számító preraffaelita mozgalmon is túl­­menve a középkor összmű­vésze­tének (Gesamtkunstwerk) ideá­jához igazodott. (Ez a gondolat modern arculatot öltve tér majd vissza és bővül ki századunk hú­szas éveiben a W. Gropius által alapított weimari Bauhaus-mű­­helyben.) Nagy Sándor már korai műve­iben megtalálható az a szilárd eti­kai-vallási világnézet, amelyet a nazarénus festők áhítatával a Mester, hol lakói...? (1900 című ké­pén mintegy ars poeticaként fogal­maz meg, s amelynek szimbolis­ta jelentéstartalma ötvöződik egyféle sajátosan dekoratív for­makultúrával a gödöllői törekvé­sek meghatározójaként. A hú­szas években a grafika vonzza, Komjáth és Ady verseit illusztrál­ja, s e sorozatokat 1928-ban ki is állítja az Ernst Múzeumban. Leg­kiemelkedőbb alkotásait azon­ban a monumentális műfajok­ban hozza létre: marosvásárhelyi Kultúrpalota Tükörtermének üve­gablakai (1913), lipótmezői kápolna falképe és üvegablakai (1914), temes­vári Papnevelde kápolnájának fres­kója és üvegablakai (1917), gödöllői Premontrei Gimnázium freskódísze, a mára teljes végveszélybe került Szt. Erzsébet-plébániatemplom fres­kósorozata Pestszentezsébeten (1938-ig), csornai plébániatemplom freskója (1942-43). Ezek közül csak a XX. kerületi falképek siral­mas állapotáról van tudomá­sunk. A korszakos művek meg­mentésének ügyét szolgálta az 1993. március 22. és május 2. kö­zött megrendezett, muzeológiai s műemlékvédelmi szempontból egyaránt kitűnő, figyelemfelkel­tő kiállítás a Pesterzsébeti Múze­um Gaál Imre Galériájában. A vi­lágörökség részét képező murá­­lis művek megmentéséért akkor sokan síkraszálltak, e sorok írója is publikált egy-egy terjedelme­sebb esszét két hetilapunkban is. Hogy azóta történt-e valamiféle kezdeményezés...? Talán még nem késő!) Sajnos a művészet-, sőt műve­lődéstörténeti művésztelep 1921-ben - támogatás hiányában - megszűnt, de Nagy Sándor és családja tovább is Gödöllőn ma­radt. 1934-44-ig a Képzőművé­szeti Főiskola tanára lett, de eza­latt is rendre szerepelt különféle tárlatokon. A már említettek mel­lett fontosak még: London, Pe­terson Galéria (1927), családi gyűjteményes kiállítása a Mű­csarnokban (1931). A magyar szecesszió egyik leg­tüneményesebb művésze, aki az egyetemes értékekhez igazított alkotásit népművészeti elemek­kel is gazdagította, 1950. máricus 14-én hunyt el Gödöllőn. Kertünk (1902), Averyrian (1904) és Kettős arckép (1907 körül) című festmé­nyei a Magyar Nemzeti Galéria 20. századi állandó kiállításán lát­hatók. \ \ ^ Ecsery Elemér A gödöllői Nagy Sándor emlékezete 125 éve született a m­agyar­ szecesszió festőgéniusza " XI Békés Pál-ősbemutató Borotválkozás előtt A darab műfajmegjelölése: tévelygés két részben. Tegyük hozzá: avagy megvilá­gosodás két rész után - mivel a Salinger Zabhegyező című regényének motívu­mai alapján készült mű szellemében hű a salinger életműhöz, s ekként a jellegzetes Zen-hatást bölcsen átvette. Békés Pál Hadhegyező című darabjának két nagy erénye, hogy megőrizte a tá­­vol-keleti szellemi hatást, és hogy - nyilván ennek érdekében - nem a ser­dülés ajtajában tébláboló Holden sze­mélye adja a cselekmény tengelyét, hanem a Phoebéhez való testvéri vi­szony: a harmóniára törekvés egyen­súlyi lehetőségét a sokkoló átértékelő­désekkel szemben a változatlan érték. Szeretet, összetartozás, felelősségérzet mind vonatkoztatható erre a kapcso­latra, de mind csak szűkítené. Az író­nak sikerült meghatározatlanul, s ezál­tal határtalanként érzékeltetnie az em­beri lényeg teljességét és végtelensé­gét. Mindezek ellenére maga a darab nem a Zabhegyező színi adaptációja, ha­nem hatásának színpadra alkalmazása. Ezért hagyta meg Békés a regény sze­replőinek neveit. Ha kérdezné az ol­vasó, vajon mennyire hatott a magyar íróra az amerikai, két választ adhat­nék jó szívvel. Az első az, hogy na­gyon, a második pedig: ítélje meg sze­mélyesen, mert az értelmezés válto­zatlan pontjai mellett több ponton érezni, hogy Békés Pál fiatal író, Salin­ger első magyar olvasóinak nemzedé­kéhez tartozik. A Hadhegyező­ abban a rövidebb-hosz­­szabb - de inkább rövidebb - párbe­szédek sorozata, amelyek közé jó rit­musban ékelődnek Holden telefonos monológjai, és igen ritka a több sze­replő egyidejű jelenléte. Mint dráma mégsem igazán jó darab. S hogy még­is akként működik, a vendégdrama­turg, Solténszky Tibor remeklése, vala­mint a regény színrevitelével évek óta foglalkozó, ugyancsak vendég Lengyel Pál rendezése. Ők ketten, a harmadik vendéggel, Szegő György díszletterve­zővel szinte minden lehetőségét ki­használták a miskolci szuperszínpad­nak, akusztikai csodáktól a kétszintes téren át a sétatempóban forgó színpa­dig stb., és ennek következtében a számtalan színváltozás színpadi moz­gássá alakul, dramaturgiai funkciót kap. Holden Caulfield szerepében Lerch Tamás, aki jelenleg nem szándékozik a főiskolára jelentkezni, különösen akkor megrendítően hiteles, amikor Holden gyengeségeit, talán legmé­lyebb önmagát láttatja. A Phoebét ját­szó Szabados Vanda Lerchnél is na­gyobb találat. A Miskolci Nemzeti Színház művé­szei - beleértve a most még vendég Szerémy Zoltánt is - nem tekintették ifjúsági előadásnak a Habhegyezőt. A stradlatert játszó Takács Adorján mé­­lyen,emberinek mutatkozott kurta je­lenetében. Nem megkülönböztetés ez, csak a pontos munka jelzése: az ör­dög nem férkőzhetett a részletekhez. A rendezői teljesítmény dicsérete, mi­ként a további tizennyolc gyereksze­­replő nagyszerű mozgatása is. Szitányi György Zempléni Panteon A honfoglalás 1100 esztendős ünneplésére készülődve Szeren­csen a csodálatosan felújított Rá­­kóczi-várban arcképcsarnokot hoznak létre. Nagy gonddal ké­szítették elő a Zempléni Panteon Alapítványt. Az öttagú Panteon bizottság feladata lesz meghatá­rozni és eldönteni, hogy ki, mi­kor és miért kaphat emléktáblát. A Panteon célja, hogy egy meghitt és hangulatos történel­mi környezetben - mely jelenleg a város kulturális és idegenfor­galmi központja - a Rákóczi-vár­­ban egy olyan arcképcsarnokot alakítsanak ki azon jeles embe­reknek, akik itt születtek, éltek e tájon, akik sokat tettek Zemplé­nért szóval és tettel. Azoknak a tiszteletre méltó elődöknek sze­retnénk emléktáblát állítani, akik növelték Zemplén és Sze­rencs hírét és tekintélyét. Sokan vannak, akik méltóak és érdemesek arra, hogy a Pan­teonba kerüljenek. A magyar történelem nagyjai, a vár kapitá­nyai, egyházi személyek, zené­szek, írók, orvosok és sokan má­sok mellett Szerencs város jeles polgárai is felkerülhetnek a Pan­teon tábláira. Az elsődleges kö­vetelmények között szerepel vi­szont az, hogy a kuratórium tag­jai kellő történelmi távlat figye­lembevételével döntsön végle­gesen arról, hogy kinek állítsa­nak emléket. Ez évben két márványtáblát helyeznek el a Panteonban. Az egyiket felsővadászi Rákóczi Zsigmond erdélyi fejedelem születésének 450. évfordulója tiszteletére, a másikat Kossuth Lajos „a leghívebb magyar" ha­lálának 100. évfordulójának em­lékére. A Panteon ünnepélyes meg­nyitását és ökumenikus imád­sággal történő avatását 1996-ra tervezik. Szarajevó képekben Csontváry Kosztka Tivadar Mária kútja Názáretben című festmé­nye díszíti az ötödik esztendejé­be lépett Európai Utas legújabb, tizennegyedik számának borító­ját. A valóban szemet gyönyör­ködtető fedőlap alatt gazdag tar­talom rejtőzik: a közép-európai átalakulási folyamattal, illetve az európai együttműködéssel fog­lalkozó kiadvány több mint száz oldalán bátran csemegézhet az olvasó, akár kultúrára, akár iro­dalomra éhes. Izgalmas, érdekes témaként szolgál a negyedéven­ként napvilágot látó folyóiratnak az Európai Kulturális Hónappá szé­lesedett Tavaszi Fesztivál, amely az idei esztendőben lehetőséget adott hazánknak, hogy megmu­tassa magát a nagyvilágnak. E té­makörben írt, Klejánszky Tamás néhány gondolatával indít a lap, majd Budapest: kulturális hídfőál­lás címmel Demszky Gábor nyilat­kozatát olvashatjuk, amit Bodor Pál vetett papírra. Továbblapoz­gatva számos művészportré tű­nik a szemünk elé, tágíthatjuk is­mereteink tárát századunk jelen­tős személyiségeiről - a többi kö­zött - Vörösmarty Mihályról, Mikszáth Kálmánról, Ivan Je­as­­koról, Ady Endréről, Móricz Zsigmondról, James Joyce-ról vagy akár Ivó Andricról. S ha már az Európai Utasról esett szó, mi sem természete­sebb, mint hogy térségünkből, térségünkről szóló hírekkel is ta­lálkozhatunk. A második feje­zetben elsőként Kőbányai János Szarajevóban készített képri­portja tárul a szemünk elé, mint­egy figyelmeztetés gyanánt, ne­hogy nálunk is, és még számos helyütt a világban eluralkodjék az értelmetlen harc, az értelmet­len öldöklés. Továbbra is a nem­zetiségi kérdés marad a közép­pontban. Kende Péter: A Duna­­völgyi nemzeti törekvések nyugati látószögben című írásában. A Pá­rizsban élő, magyar származású Fejtő Ferenc- akinek neve egyéb­iránt ismerősen csenghet a lap olvasóinak - is térségünkről, Kö­­zép-Európáról fejti ki nézeteit, már nem első alkalommal e lap hasábjain. Az Európai Utast - a már meg­szokott hagyomány szerint - a szerkesztőgárda író-olvasó talál­kozóit ábrázoló néhány fotó zár­ja. Ezúttal a 75 éves Mándy Ivánt kapták lencsevégre az írók Könyvesboltjában rendezett születésnapi ünnepségén. A Ta­lálkozások rovat anyagát gazda­gítja a Busek-Göncz-találkozó. (v. s. cs.) |'C)v\A l*^V "i u- Operaházi portré Fülöp a Don Carlosban - Bár sokan tartottak tehetségesnek, mégsem sikerült a kolozsvári Zeneaka­démiára bejutnom, holott többször is próbálkoztam - emlékezik. - Ezért, hogy apám polgári­ tisztviselő voltát ellensú­lyozzam, elmentem fizikai munkára, így „munkáskáderré" váltam, és 1966-ban si­került felvételt nyernem a bukaresti Ze­neakadémiára. Abban az időben, leg­alábbis Bukarestben, nem éreztették ve­lem, hogy nemzeti kisebbséghez tarto­zom. Most már ez másként van. Tulaj­donképpen szerencsém volt, hogy leke­rültem Bukarestbe, mert az Akadémiá­nak saját zenekara, színpada, jelmez- és díszletkészítő műhelye stb. volt, és így én ott tökéletesen megtanultam, hogyan készül el egy operapremier. - Kik voltak a tanárai? És hogyan indult a pályán? - Több kitűnő tanárom is volt, de csak egyet említek, aki nemzetközileg ismert, híres baritonista volt: Petru Stefanescu Goanga. Az Akadémia elvégzése után az Állami Bizottság kihelyezett Temesvár­ra, ott én voltam a hetedik basszus, de azért lassan átvettem az összes opera- és operettszerepet. Elénekeltem szinte va­lamennyi kisebb-nagyobb Verdi-szere­­pet, többek között például: Nabucco, Don Carlos, Boccanegra, Aida, Truba­dúr, Álarcosbál, a Rigolettóban három szerepet is (Sparafucile, Monterone, Ma­­rullo), de voltam Mefisztó, Don Pasqua­­le, Don Basilio stb. Most tanulom a 102. szerepemet, a Walkür Hundingját. - Külföldi szereplésre volt lehetősége? - Lett volna, de valami mindig közbe­jött. Meghívtak például Milánóba a Pic­­cola Scalába koncertre. A meghívóleve­let­t véletlenül" azon a napon kézbesített A Magyar Álami Operaház kitűnő basszistája Airizer Csaba, 1943-ban szü­letett Kolozsvárott. Európai hírű énekes, fellépett Olaszországban, Németország­ban, Hollandiában, Luxemburgban, éne­kelt Párizsban és Barcelonában. Budapes­ten az énekversenyen Erkel-díjat nyert.­te a posta, amikor jelentkeznem kellett volna Milánóban! Ceausescu bukása után felhívtam a Szegedi Színházat, és megkérdeztem: nem jöhetnénk-e vala­melyik produkciónkkal Szegedre, mert Temesváron még nem lehet játszani, kö­zönség se nagyon lenne, a társulat nem csinál semmit. Az akkori szegedi veze­tés, élén Gregor Józseffel, meghívta ven­dégszereplésre a temesvári Operaházat. Előadtuk Szegeden, majd Szolnokon a Nabuccót, amely egyik legjobb produk­ciója volt a temesvári Operának. Ezzel az előadásunkkal azután többfelé is jár­tunk Európában. Engem ezután a Sze­gedi Színház egyénileg is meghívott Me­fisztó szerepére. - Hogy sikerült a budapesti Operaházhoz szerződnie? - Tulajdonképpen Rossini, Mózes operája kapcsán. A darabot tudomásom szerint Polgár László énekelte volna, de ő az idő tájt ment el Zürichbe. A szín­háznak szüksége volt Mózesre, engem hívtak. - És a Mózes után? - Barcelonában is és Bukarestben is a budapesti Operával énekeltem a „Kék­szakállút"! - Úgy tudom, ezt a Bartók-remekművet Párizsban is énekelte. - Igen, ez úgy van, hogy néha észre sem veszik az embert, azután egyszer csak történik valami fontos. Kaptam egy telefont, hogy Párizsban kellene énekel­­nem a Kékszakállú premierjét Marton Évával! Az eredetileg kitűzött szereplő, a bayreuthi szupersztár, a dán Aage Haugland megbetegedett, lemondta és helyette keresnek „mást". Megkérdez­ték, vállalom-e? Boldogan vállaltam. És hogy jól sikerült, azt bizonyítja, hogy a Rajna kincse Fasolt szerepének elének­­lésére is felkértek. - Itthon mi a mostani legnehezebb feladat? - A basszisták egyik legfélelmetesebb próbatétele: Fülöp király a Don Carlos­ban. Én ezzel a szereppel vizsgáztam, de azóta több, mint húsz év telt el. Most ar­ra voltam kíváncsi, hogy ebből a ben­nem érlelődött szerepből mit tudok ki­fejezni, és az alakítást gazdagítva átadni a közönségnek. Dr. Viola György

Next