Új Magyarország, 1994. június (4. évfolyam, 126-151. szám)

1994-06-06 / 130. szám

1I IV. ÉVFOLYAM, 130. SZÁM 1994. JÚNIUS 6., HÉTFŐ KULTÚRA Köszönjük, Ilona! Frádés Tokody-gála­­ a Zeneakadémián Megint ünnepnap volt a Zene­­akadémián; a virágdíszbe öltö­zött pódiumon művészcsillagok tündököltek, boldogító és dia­dalmas fénnyel, nem győzött be­telni velük a lelkünk. Két istenál­dotta tehetség találkozott egy­mással és Verdi zsenijével, s e nagyszerű randevúnak minden perce élménnyel ajándékozta meg a közönséget. Tokody Ilona végre Budapesten is gálaműsor­ral jelentkezett (szerte a nagyvi­lágban adott önálló estjeinek bű­vös atmoszféráját idehaza eddig egyesegyedül Győrött ismerhet­ték meg, mert fővárosi koncert­rendezőkben - ki tudja, miért - ez az ötlet korábban föl sem me­rült), és hozzá rögtön egy megle­petéssel is szolgált, a kedvéért Magyarországra látogató bari­tonsztárral. Juan Pons fellépését tehát éppúgy Tokody személyes vonzerejének köszönhetjük, mint Domingo viszontlátását az Erkel színházbeli Aidában, s Car­reras vendégszereplését a Tava­szi Fesztiválon, mit mondjak, kulturális diplomatának sem akárki a magyar zeneélet szere­tett „prima donná"-ja. Hálásak lehetünk neki, hogy varázslatá­val mindenütt hazája reputáció­ját növeli - csak épp anyaszínhá­za nem töri magát, hogy gyak­rabban láthassuk akár régi szere­peiben, akár új produkciókban... Ezért is volt különleges öröm a gálaest műsora, ami nemcsak a jól ismert Tokody-alakítások él­vezetével kecsegtetett (a Végzet hatalma és a Trubadúr Leonórá­ja, Amelia a Simone Boccanegrá­­ban), hanem régen látott, sőt va­donatúj heroinák szólamában való bemutatkozást is ígért (a Traviatát pályakezdőként éne­kelte, Cildát pedig erre az alka­lomra tanulta meg). Ami pedig ugyancsak felkeltette a várako­zásunkat, az a kettősök domi­nanciája a szólóáriákkal szem­ben; érdekes szerkesztési elv, mely a szokás hatalma helyett szuverén szándékot érvényesít. És milyen lenyűgöző intenzitás­sal, mennyi intuícióval és fantá­ziával!... Öt duett hangzott el ezen az esten, s mindegyik önál­ló karaktert hordozott, drámai légkört és tökéletes színpadi illú­ziót teremtett. Sietve teszem hozzá: a teatralitás árnyéka nél­kül, színtiszta zenei eszközök­kel, a belső feszültség, az érzelmi telítettség egészen rendkívüli fo­kán. A törékeny nőalak mellett toronyként magasló férfiról már a nyitószámban, a Traviata nagy Germont-Violetta dialógusában kiderült, hogy hatalmas orgánu­mát képes ugyanazzal a hajlé­konysággal kezelni, a színek és dinamikai árnyalatok pazar gaz­dagságát pontosan ugyanolyan érzékenységgel használni, mint a hangjával mesterien bánó partner. A technikai iskolázott­ság hibátlan volta, a levegőbe­osztás, a támasz, a frázisok hossza és íve, a kifejezés és a lo­­gika összhangja mindkettőjük­nél azonos, amitől a produkció megemelkedik, hatása - ezt nem csupán magamon, de a körülöt­tem ülőkön is lemérhettem - eu­fóriát vált ki. A Trubadúr-jelenet után (IV. felvonás, Luna-Leonó­­ra duett) már brávózás tört ki, de én még ennél is többre tartom azt a pillanatnyi csendet, ami a Boccanegra-részlet, a Rigoletto- Gilda kettős, s legfőképp a rá­adásként elhangzott Aida-Amo­­nasto duett utolsó hangja és a vi­harként kitörő tapsortan közé ékelődve ülte meg a zsúfolt né­zőteret (a földszinttől a kakas­­ülőig!). A szépséges szólók (Pace, Cortigiani, valamint a műsoron kívül kikövetelt Lauretta- és Germont­ ária) drágakövek vol­tak a kettősök remekmívű koro­napántján, s e királyi ékszernek még patinája is támadt attól a Testi-örökzöldtől, amit az Ope­razenekart dirigáló Lukács Ervin­nek, a 40. művészi jubileumát ez évben ünneplő karmesternek ajánlott Tokody és Poni. Ez a gesztus is része volt a gálának - pontosabban: ezzel lett teljes. Kerényi Mária Búcsúzik a 65. Ünnepi Könyvhét írók, művek, találkozások Csak a fővárosi, a központi ren­dezvények hivatalos része ért vé­get tegnap, hiszen már ma este öt órakor, Pestszenterzsébeten, a Gaál Imre Galériában is találkoz­hatunk például hat fiatal költő­vel. A minősítő jelző ezúttal ab­szolút találó, hiszen A sivatag kupolája című könyvheti antoló­giában versekkel, novellákkal szereplő ifjak közül Balázs Eszter, Renczes Cecília, Oravecz Péter, Ku­­licz Gábor, Szentmártoni János ti­zenéves, Bertalan Gergely életko­ra is „csak" kettessel kezdődik. Huszonhét vidéki városban volt könyvünnep és könyvutca, ezek közül több helyen eltartanak a könyvnapok a hét közepéig is. A fővárosi könyvhét két fő helyszíne a Liszt Ferenc tér, az Ivótc Könyvesboltja és környéke, valamint a Vörösmarty tér. A Liszt Ferenc téren találkoztam a boltban egy izgalmas kiadvány szerkesztőjével, Bartyik István­nal. A Kornétás Kiadóban ál­modták meg a Szoborsorsok cí­mű dekoratívan illusztrált köny­vet, amelynek író-összeállítója Pro­szka László. Mint ahogy a könyveknek, a szobroknak is megvan a maguk regénye, hepi­­enddel vagy tragédiával végző­dő, mindenképpen érdemes vé­gigolvasni, böngészni e művet. Ráday Mihály, az Unokáink sem fogják látni című népszerű tele­víziós műsor szerkesztője elő­szavával jelent meg. Justitia szobrának kálváriája, Jankovics Gyula kevéssé ismert Erzsébet­­portréja és számos sokat megélt nagyszerű alkotás különéletét is­merhetjük meg belőle, és hát persze a budatétényi skanzenba került, többnyire csekély értékű, inkább kuriózumként érdekes emlékművekről is megtudunk egyet s mást. A leglátványosabb parádé a Vörösmarty téren várta a látoga­tókat négy napon át. Berki Ta­más, Bródy János, country-, dzsessz-, pop-koncertek. Cseh Tamás, Sebő Ferenc zenéje közvet­lenül az alkotók játékában, más­kor hangfelvételről szórakozta­tott bennünket. Volt, aki örült ennek, más, mint például Kárpáti Kamil költő a Cserépfalvi sátor­nál, kissé rezignáltan jegyezte meg: „Szívesebben hallottam volna több klasszikust." Sokan folytattak magán­zsűrizést, no­ha igen nehéz az értékek börzé­jén megtalálni a legeket. Kárpáti Kamil A Napördög Firenzében című verseskötetét sokan tartják a jövő esztendei Szép Magyar Könyv­ pályázat díja egyik esé­lyesének. Andrea Mantegna, Gaál Imre, René Magritt, Dorothea Tan­ning, Rátkay Endre és még sorol­hatnánk, kiknek a reprodukciói díszítik a kötetet. Harminchat színes és mintegy harminc feke­te-fehér kép. Ez a Kárpáti-élet­­műsorozat harmadik könyve, az itáliai költeményeket tartal­mazza. Sajnos, szombat délelőtt fújt a szél, beborult, vasárnap a dél­előtti órákban csepergett is az eső. Az elszánt könyvbarátokat ez sem riasztotta el. Kies tájakra vezérelhet bennünket a Lyukas­­óra-könyvek egyik kötete. Varga Domokos Kies Kunság, szeretett Szentmiklós című könyve az író szülőföldjéről ad nekünk hiteles képet. A gyerekek Rónaszegi Miklós Az a híres Háry János cí­mű meseregényének örvendez­hetnek, s É. Szabó Márta kedves gyermek- és ifjúsági irodalmi műsorának... Kedvünket a szeszélyes nyár­elő sem szegte. A könyvek igazi élete most kezdődik, böngészge­tés után most jó az elmélyült ol­vasás évadja. Egy könyvhét azért mindig „jó buli". Viszont­látásra jövőre, a hatvanhatodi­kon. Pósa Zoltán Prohászka­­,ászló SZOBORSORSOK Házimozi Made in America Made in America. Sajátosan pi­káns történet pereg a néző szeme előtt. Zora, a magabiztos, fiatal fekete lány véletlenül rájön arra, hogy apja a spermabankban ke­resendő. Köszönhető mindez az anyjának, Sarahnak, aki egyszer­re akart elérni mindent: üzleti si­kert, függetlenséget és családot. Az első kettővel még nem is volt különösebb gond, hiszen a tehet­sége átsegítette őt a nehézsége­ken, az utóbbihoz viszont az ese­tek többségében egy hímnemű egyed is kell. Modern korunknak hála, meg is spórolható mindez, s intézményes keretek között megtervezheti a neki tetsző utó­dot az ember, így is történik, Sa­rah leadja a rendelését: magas le­gyen, intelligens és fekete. Nem rajta múlt, hogy másként alakult. Zora kénytelen szembesülni a ténnyel, apja egy olyan igazi, Kaliforniába szakadt, kedélyes texasi bunkó, némi autókeres­kedő-beütéssel. S ami a legna­gyobb bibi, nem elég, h­ogy esze sincs, de fehér a bőre! Ám a lányt nem érdekli az intelligencia há­nyadosa, ragaszkodik kívánsá­gához, apát akar mindenáron. S mit ad Isten, a felbőszült mama is rájön egy idő után, hogy van keresnivalója! (Warner Home Video) -gégé- MMA-MTV-megállapodás Filmekre: kétszáztízmillió A Magyar Mozgókép Alapítvány és a Magyar Televízió tető alá hozta a Magyar Film-és Televíziós Megálla­podást. Ez annyit jelent, hogy a két fél egymással együttműköd­ve az eddigieknél több közös produkciót kíván létrehozni, és ezeket jobb szervezéssel óhajtja eljuttatni a közönséghez. A megállapodás - melyhez hasonló az Európai Közösség or­­szágainak többségében már hosz­­szabb idő óta létezik - elsősor­ban azt rögzíti, hogy a felek évente meghatározott összeget különítenek el különböző műfa­jú filmek gyártásának finanszí­rozására. Az MTV részéről ez az összeg 1994-ben 210 millió forint, az alábbi megoszlásban: 170 millió tizenhét játékfilmre, 15 millió tizen­négy dokumentumfilm­re, 10 millió négy animációs filmre, 10 millió népszerű­ tudományos filmekre, va­lamint 5 millió kutatási és képzési célokra. A felek által finanszírozott fil­meknek, valamint azoknak a mozgóképalkotásoknak, ame­lyeket a mozgókép alapítvány 50 százaléknál nagyobb arány­ban támogat, kétszeri sugárzási jogát (egyszer földi és ezt köve­tően 14 napon belüli ismétlés) az MTV ingyen kapja meg. 1944-re a következő filmek szerepelnek a tervben: Gyar­­mathy Lívia-Böszörményi Géza: Szökés, Szász János: Egy per Moszkvában, András Ferenc: A tör­vénytelen, Fehér György: Szenve­dély, Jancsó-Makk-Rózsa­ Sándor: Szeressük egymást, gyerekek, Peter Simm: Hullámvasút, Bacsó Péter: Megint Tanú, Adomir Kenovic: Be­tiltott film, Koltay Róbert: Mint a mókus, Gárdos Péter: Brooklyni testvérek, Kardos Ferenc: A világ legkisebb alapítványa, Fekete Ibolya: Bolse vita, Kardos Sándor: Film a filmből, Gyöngyössy Imre-Kabay Barna: Európa messze­­van. Varsá­nyi Ferenc: It's A Small World. Gödrös Frigyes: Glamour. A megállapodást az alapít­vány részéről Bihari Mihály ügy­vezető elnök, az MTV részéről Nahlik Gábor alelnök írta alá. (ti.) A kisvasút históriája Miskolci könyvnapok Az idén már harmadik alkalommal rendezik meg Miskolcon, az ideigle­nesen Könyvtérre keresztelt Erzsé­bet téren a miskolci könyvnapokat. A Bíbor Könyvkereskedés és a Felső­­magyarország Irodalmi Alapítvány, valamint a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei és a Miskolci Városi Könyv­tár által szervezett, június 8-áig tar­tó rendezvény legfontosabb célja a térségben élő alkotók új könyveinek bemutatása. Ez alkalommal két új művet jelentettek meg, köztük a leg­nagyobb érdeklődésre talán Halas György tanulmánya, a Bodrog­közi S­svasút históriája és Kováts Dániel Móricz Zsigmond és Sá­rospatak című kötete számíthat. Ezen kívül Ferdinandy György Távlattan, Pécsi Györgyi Olvasó­próbák, Harsányi László Honi tü­kör, Kun József Édes anyanyel­­­vünkben gyönyörködöm, Dem­­jén István Szivárványok című művét, valamint egy, a magyar­­országi filozófia elmúlt évszáza­dait bemutató gyűjteményes kö­tetet vásárolhatnak a könyvek szerelmesei. Szintén a miskolci könyvhétre jelent meg a Viga Gyula szerkesz­tette Borsodi megyekönyv. A háromszáz oldalas, Fejér Ernő fo­tóival gazdagon illusztrált mo­nográfiát ötezer példányban ad­ták ki. A Könyvtéren ezúttal nem ki­adók, hanem helyi könyvesbol­tok által felállított sátrakon a fel­soroltakon kívül több ezer kötet, valamint a programhoz kapcsoló­dó gazdag irodalmi és szórakozta­tó műsor várja az érdeklődőket, ■egészen június 8-ig. -jé- XIII. Országos Színházi Találkozó A Magyar Színházművészeti Szövetség rendezésében ma kez­dődik és 15-éig tart Zalaeger­szegen a XIII. Színházi Találko­zó. A résztvevő 14 társulat avantgárd daraboktól a klasszi­kus művekig összesen 16 alko­tást visz színpadra. Az egyik ér­dekesség, hogy a közönség és a Jancsó Miklós vezette zsűri a Kol­dusopera két változatát is láthat­ja, a Művész Színház, illetve a Csiky Gergely Színház előadásá­ban. A találkozóra várják a Ma­rosvásárhelyi Nemzeti Színházat is, amely várhatóan Strindberg: Júlia kisasszony című darabját mutatja be BBS-újdonság A hír nyomában ígéretes cím, kiváltképpen azok számára, akik maguk is a sajtó munkásai. Hartai László és Muhi András doku­mentu­mfilmje(A hír­ nyomában) egyrészt annak a fo­­lyamatnak a körüljárását, nyo­mon kísérését vetíti előre, aho­gyan a gyorshír újságcikké „fej­lődik" (vagy csak terebélyese­dik?). Ugyanakkor betekintést is várunk tőle egy napilap, a Kurír műhelytitkaiba. Formailag is egészen érdekes, ahogy a hírek szalagcímeit inzertként fölvezeti, közben úgy érezzük, mintha vo­naton robognánk, mintha alat­tunk futna el a sínpár. Érdekesek a címek: Orvvadász, Sugármin­tás vasfüggöny. Hit, remény, szeretet... S aztán mindez meg­marad az ígérgetés szférájában. A rendezők végigcikáznak egy­­egy izgalmas riporttémán, s mintha éppen akkor fejeznék be mindig, amikorra ráharapnánk. Jön egy új téma, néha-néha visszakanyarodnak egy-egy ré­gihez. Egyszer például Ózdon vagyunk, az újságírónak sikerül ugyan meggyőznie a kísértetvá­ros lakóit, hogy nyomorúságu­kat „a komcsil­iak" köszönhetik, de Almási Tamás ózdi témájú, grandiózus dokumentumepo­­sza ezt jóval tüzetesebben körül­járta már. Teremtettek egy gyá­rat nyersanyagfedezet nélkül, az elnyomó keleti nagyhatalomnak hasznot hozó célból, s aztán a gyarmatbirodalom széthullása után megszűnt a kényszerű piac­­terület is. Logikus, hogy Ózd sor­sa törvényszerű, de annál tragi­kusabb, hogy azok a megalázott és megszomorított emberek te­hetnek az egészről a legkevésbé,­­akik most munka nélkül marad­tak. Elkeseredésükben már azzal sem törődnek, hogy azok hergel­ték őket az utóbbi négy éven­ át, akik bűnösök a balsorsukban. In­kább hisznek nekik. Mindezt vi­szont a film éppen csak jelzi. A szerkesztőségi jelenetek is elnagyoltak. Nini­­ mutatunk a képernyőre, amikor fölismerünk egy-egy kollégát. Olykor néven is nevezzük, máskor megjegyez­zük: ismerős az arca, néha látom sajtótájékoztatókon. Egy-egy szel­lemes sziporka, de nagy a gya­núnk, hogy ezeket a forgácsokat igazából csak az újságírók tud­ják teljes egészében értékel­ni... Egyáltalán, elmaradnak a rendező reflexiói is arra, alkal­mas-e a szóban forgó bulvárstí­lus emberi tragédiák föltárására. Az kiderül, hogy a lap „utazik" a szenzációkra, de arra is vár­tunk volna, mégpedig igencsak határozott jelzést: mennyire íz­léses dolog a rendezők szerint véres drámákról ordítóan blikk­fangos, szenzációéhes cikkek­ben tudósítani. Az igen­re, s a nem­re egyaránt hiányoznak az utalások. Egészében véve láttunk egy érdekes, folytatásra s főleg ki­egészítésre váró vázlatkísérletet a Balázs Béla Stúdió műhelyé­ben dolgozó két ígéretes fiatal­­tól. Bizony, jóval többet remél­tünk. (p. z.) Függönyrojt Színházmizéria Noha gyakorlatilag itt az évad vége, a színházi világ mégsem eseménytelen. Kisvárdán a hatá­­rainkon túli magyar ajkú színhá­zak ú1. fesztiválja zajlott. Zala­­egerségen a Alii. országos szín­házi találkozó kezdődött. A bu­dapesti Katona József Színház most mutatja be Tom Stoppard játékát (Rosencrantz és Guildenstern ha­lott). A kecskemétiek megkezd­ték szokásos bajai évadjukat. Ké­szülődnek a szabatéri színházak. Évadzáró társulati üléseket tarta­nak Budapesten és vidéken. Pár napja megártotta első sajtótájé­koztatóját a Székely Gábor irányí­tásával induló Új Színház. Pan­gásról tehát szó sincs­­ olyannyi­ra, hogy még színházi botrá­nyokról is érkeznek hírek (a szol­noki „graffiti-ügyről" a 8. oldalon írunk). Van azonban ennek az ese­ménydús és látszólag nyugodt szezonzárásnak kevésbé vidám oldala is. Természetesen az anya­giakról (de azokkal összefüggően más gondokról is) van szó. Mára már teljesen világossá vált: a magyar színházak számá­ra pillanatnyilag, de a közelebbi jövőben is, két, egymástól markán­san más irányba vezető út kínálko­zik a fennmaradásra. Az egyik, fogalmazzunk így, dotációkkal van kikövezve. Azaz: a színház fennmaradásá­hoz, működése biztosításához, művészi (műsortervi) elképzelé­sei megvalósításához kizárólag állami, önkrományzati vagy ala­pítványi tízmilliók (vagy már százmilliók) szükségesek. A jegybevételek nem fedezhetik a kiadásokat, mert ahhoz annyiért kellene adni még a közepes árú jegyeket is, amennyit a közön­ségnek ezt a fajta, igényes műso­rú, csak az értékbe koncent­ráló, nevezzük így: művész szín­házat kedvelő része képtelen lenne megfizetni. A másik út a szponzorok, eset­leg különböző vállalkozások, sa­ját szervezeti keretek között mű­ködő kft.-k, bt.-k által biztosított pénz, amely tetemesen kiegészí­ti az állami és önkormányzati tá­mogatást, ezenfelül pedig olyan műsort jelent, amelyre biztos, stabil fizetőképes kereslet van. Nagy, világhírű musicalek, nép­szerű vígjátékok, s még a komo­lyabb műfajból is olyan művek, amelyektől nagy közönségsiker remélhető - az erre az útra lépő színháznak értelemszerűen (bár nem feltétlenül a szó pejoratív értelmében) kommercializálódnia kell. Jegyeit drágábban adhatja, darabjait látványosabban állít­hatja ki, esetleg egy-egy „húzó­­név" köré szervezi a szereposz­tást,­­ szóval inkább a vélt vagy valós közönségigény kielégíté­sére törekszik, semmint a közön­ség maradandó szellemi él­­ményyben való részesítésére. A két útnak megvannak a ti­pikus követői: az egyiknek pél­dául a Katona József Színház, a másiknak meg a Madách Színház. S persze vannak „köztes" szín­házak is, mint például a Víg vagy a Budapesti Kamaraszínház, ame­lyekben - talán mert több játszá­si helyük van, s általuk szélesebb skálán mozoghatnak - „is-is" műsort alakítottak ki. A vidéki színházakban kissé más a hely­zet. Egy nagyvárosnak egyetlen színháza van, de az lehet több­tagozatos is (próza, opera, tánc). Tehát nagyobb területet fed le. De a gondok ott is nagyjából azonosak, még abban az esetben is, ha például a prózai tagozat­nak több játszási helye is van (kamaraszínház, stúdió stb.). A dotáció ezekben a színházakban sem elegendő, szponzorszerzési lehetőségeik sokkal szűkebbek, s ráadásul a közönség is kisebb és kevésbé rétegzett, mint a fővá­rosban. Hamarosan feláll az új kor­mány, kinevezik az új szakmi­nisztert, változások lesznek az önkormányzatokban, a pénz­ügyi tárcában, s egy sor más he­lyen, ahol a színházak pénzeiről is döntenek. A színházak táján azonban ez egyelőre nem a meg­nyugvást jelenti, hiszen senki nem tudja, mit hoz majd szá­mukra (is) a jövő. (takács)

Next