Új Magyarország, 1995. július (5. évfolyam, 152-177. szám)

1995-07-22 / 170. szám

K­özeledvén 1996-hoz, a hon­, foglalás évfordulójához, szaporodnak a különféle véle­mények, és állásfoglalások,, a történelmi elemzések és az ünnepi szavak, az emelkedett beszédek és az ünneprontó sza­vak. Minél nagyobb egy évfor­duló jelentősége, annál inkább így van ez, alighanem más nem­zeteknél is, nemcsak nálunk. Ta­lán az sem magyar sajátosság, hogy egy-egy nagy ünnep, ki­emelkedő évforduló jelentősé­gét nemcsak az ünneplések, az ünnepi szónoklatok és a díszle­tek húzzák alá, de legalább ennyire az ünneprontók szenve­délye. E szenvedélyek izzása, ki­terjedése jól mutatja az ügy nagyságát, szerepét egy közös­ség múltjában, öntudatában és kultúrájában. Mert rombolni is csak a legszebbet, a legnagyob­bat, a valakik számára legfonto­sabbat érdemes. Mi magyarok különösen hálásak lehetünk ■a Teremtenek, hogy teremtett ne­künk provokátorokat, szurkáló­­kat, döfkölődőket, nyegle pima­szokat és deheroizáló propagan­distákat, mert amikor éppen veszni hagynánk múltunkat, énünket, kultúránkat, akkor ők ébresztenek bennünket a legha­tékonyabban, mert nekünk kell a dac, hogy magyarok legyünk, csak azért is. Hálistennek nem hagynak nekünk békét, így az­tán újra meg újra csak feltáma­dunk, csak magunkhoz térünk. A­z elmúlt héten már robban­tottak egy szellemi plasztikbom­bát Ópusztaszerre és a Feszty körképre. Rombolni keveset tu­dott, de elég nagyot pukkant ah­hoz, hogy úgy hasson, mint va­lami riadó. Nemcsak a közvetlen visszhangjára gondolok, hanem tartósabb hatására is. Még egy­két ehhez hasonló pukkanás és biztosak lehetünk benne, hogy Ópusztaszer s a Feszty körkép maga valóságos magyar zarán­­dokhely lesz, mert ha ez valaki­nek ennyire fáj, ennyire útban van, akkor nekünk biztosan na­gyon fontos, akkor nekünk oda kell menni. Csakugyan oda kell m­enni, nem a pusztára, nem egy valamilyen festményhez persze, hanem a múltunkhoz, az ősök­höz, a magunk kultúrájához, jel­képeinkhez, mert nem élhet a nép a folytonosság tudata nél­kül, mert nincs önértéke a pilla­natnak, csak annyi, hogy belőle az emberi lét és a nemzeti lét, a népélet folytonosságába ágya­zódik. Nekünk nem a puszta szent és nem egy festmény, ha­nem az élet és az élet folytonos­sága. És ha már magyarok va­gyunk, hát a magyar élet és a magyar élet folytonossága első­sorban, mely az ezeregyszáz­­éves és a még annál is sokkal mélyebb múltba gyökerezik, s reményeink szerint beleágazik a jövőbe. Ha tehát átmenetileg, csak egy pillanatra meg is feled­kezhetnénk az érzelmeinkről, melyek az ősökhöz, a történelmi múltunkhoz kötnek bennünket, akkor is azt kellene tennünk, amit más népek is tesznek: em­lékezni és emlékeztetőket állíta­ni, nem hagyni veszni önma­gunkkal való azonosságunk tu­datát, mert ez elemi érdekünk. Ehhez az önazonosághoz pedig nélkülözhetetlen a történelem, a lényeivel, eseményeivel, valósá­gos személyiségeivel és legendá­ival, mondáival, regéivel együtt. Kinek van joga hát belerondítani egy nép múltjába, történelmi emlékezetébe, ereklyéibe, s mindezek által a jövőjébe? Ki­nek jutna eszébe például meg­fosztani az európai embert az ókori görögség hagyatékától vagy Rómától? Ki merészelné és ki akarná megfosztani a zsidókat Mózestől és Ábrahámtól vagy például az Egyiptomi fogságból való szabadulásuk emlékétől? És léteznének-e még zsidók a vilá­gon, ha egyszer sikerült volna valakinek elvágni azt a fonalat, ami őket múltjukhoz, őseikhez, vélt vagy valódi történeteikhez köt? Közösség, nép, nemzet csak addig létezik, amíg van kol­lektív tudata, amíg ez a kollektív tudat tartja meg egyben annak, ami. Az igazi kérdés tehát nem is az, hogy kinek van joga ezt a kollektív tudatot háborítani, mert ez legfeljebb szónoki kér­dés lehet. Azt kell keresni, hogy kinek van, kinek lehet oka rá,, vagyis, hogy kinek fűződik eh­hez érdeke. Nyilvánvalóan an­nak vagy azoknak, akik egy né­pen uralkodni akarnak, ki akar­ják használni valamiképpen, s ebbéli törekvésükben gátolja őket annak a népnek az a bizo­nyos kollektív tudata, közös em­lékezete és erre alapozott öntu­data. Nekünk magyaroknak vannak erről bőséges tapasztala­taink, csak mintha a kelleténél kevesebb következtetést von­nánk le eme tapasztalatokból, mert hol balek módjára hagyjuk magunkat kiforgatni minden vagyonunkból, hol meg kard után kapkodunk akkor is, ami­kor nem a testünket és vagyo­nunkat, hanem a szellemünket kellene védenünk, s ahhoz más­fajta eszközökhöz kellene nyúl­ni. Még szerencsénk, hogy léte­zik a dac, a csakazértis, a mégis. E szent érzések alapján pedig azt mondjuk: mi nem tartunk igényt sem Mózesre, sem Ábra­­hámra, sem Dzsingisz Kánra, sem a kínai császárra, de Árpád­ra igen, s ki-ki hadd emlékezzen a maga őseire és hőseire. Nem tartunk igényt mások történel­mére és történelmi emlékezeté­re, de nekünk hagyják meg a magunkét, hadd emlékezzünk mi a vérszerződésre és a honfog­lalásra - akár a kettős honfogla­lásra is - békességgel, s ha aka­runk, egyéb történetekre, mon­dákra és legendákra is. Pusztaszer. Ez a szó, ez a hely­ségnév még a századelőn Ady számára a maradiságot, a bék­lyózó csököttséget, a félig vagy félig sem magyar urak hivatko­zási alapját, önigazoló jelképét sugalmazta. Ezért írta: „S ha el­átkozza százszor Pusztaszer, / Mégis győztes, mégis új és ma­gyar." Azóta sok víz lefolyt ná­lunk, nemcsak a Dunán, de a Ti­szán is, és Pusztaszer az utóbbi években mintha kezdett volna a magát magyarként megmutatni kívánó magyarság jelképévé válni. Legsúlyosabb történelmi helyneveink - Muhi puszta, Mo­hács, Majtény, Világos - egytől egyig súlyos történelmi veresé­geink, halálhörgés, siralom, bu­kás szimbólumai. Pusztaszer lenne a kivétel, s alighanem lesz is - egy kis hősi múlt, régi dicső­ség, egy kis győzelem, egy kis tartás és büszkeség a sok keserű­ség mellett -, főkén­t­ ha Tetsznek, akik elátkozzák, akik megmarnák benne a magyart. Pusztaszer: tör­ténelem, és „csakazértis". B­író Zoltán /­ó-l.(Csakazértis Pu­sztaszer FOTÓ: MÓSER ZOLTÁN i VXlU C a? mJa C(- ^kSUIAzJDI(^i/^^^ 0?ULUa^^^cW^i.31,v^OLYAM, 170. SZÁM 1995. JÚLIUS 22., SZOMBAT ÁLLÁSPONT C­saplár Vilmos: ÉL­ISTEN c. legújabb könyvéről az a vé­leményem, hogy nem kell elol­vasni. Nem tilos az olvasása azért, mert valaminek ellent­mond, vagy valami „titkot" föl­tár, vagy kártékony vagy veszé­lyes, vagy bármi egyéb, nem, ilyesmiről szó sincs, csupán arról van szó, hogy egy önmaga sze­mélyes értékeire, méltóságára, bölcsességére valamit is adó em­bernek én nem ajánlom e könyv elolvasását, miként nem ajánlha­tom olvasásra Huj-hajnak a Zen tanításról írott munkáját sem. Miért? Huj-haj az ún. „csan" ideológia megteremtője, rend­szere a lét üresség-természetén­ alapul. A tudat, s ennek megfe­lelően a formai világ, üresség­természettel bír, így a cselekede­tek, mégha azok az aszkézis, az önfelülmúlás irányába mutat­nak is, célra irányulnak, tehát vége fokon illuzórikusak - tanít­ja Huj-haj. Valamint, hogy ebbe az ürességbe való belépéshez nem segítenek hozzá az érdem­dús cselekedetek, a szertartások végzése vagy a szútrák recitálá­­sa. Huj-haj mester, a „Nagy Gyöngyszem" bármilyen érté­kes is lehet a buddhistáknak, mégsem ajánlhatom olvasásra, hiszen csak annyiban válhatna javunkra az ő tanulmányozása, mintha nekifognánk leírni a szá­mokat egytől a végtelenig. Le­hetséges tevékenység, de tökéle­tesen érdemtelen és haszonta­lan. Csaplár köny­ve is ugyaneb­be a kategóriába tartozik. (Leg­szívesebben „brosúrát" írnék könyv helyett, hiszen inkább va­lamiféle „röpirat" lehetne ez a néhány ívre nyomtatott, a hátsó borítóján oxigénpalackért és védő­ruháért könyörgő „pompalobog­­vány" - á la Kuthy Lajos.) Azt persze be kell vallanom, hogy én elolvastam. Mindazok a szavak és mondatok, amelyeket ebben a dolgozatban találtam, valódi és tartalmas gondolatok helyett áll­tak. Persze nem ez döbbentett meg, mivel korábbról már jól is­mertem a szerző Istennel kap­csolatos álláspontját. Az egyet­len döbbenetes közlésre a 4. ol­dalon találtam. „A kötet megje­lenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatta" - és ide, a 4. ol­dalra többször vissza-visszala­­poztam. Töprengésre késztetett, hogy mit gondoljak ezek után a Nemzeti Kulturális Alapról? Va­jon a nemzet vagy a kultúra alapjainak kikezdésére hozták létre? Egyébként a könyvecske lapjain száguldó, ,történelmet, keresztény tanítást félreértő „ugyebár értelmiségi" gondolat, a maga gnoszticizmusában az újkori pogányság szinkretista nagyzenekarának minden hangszerét megszólaltatja és sok bárgyú szólamát újra játssza, de nem jut messzebb vagy másho­vá, mint sok csizmadia filozófus. Persze, ha észrevesszük, hogy a keresztény kultúrkörben nevel­kedett szerző identitási tudata jótékonyan elhalványult és így jobb lelkiismerettel és harsá­nyabban hirdetheti, hogy ő már „nem azonos", akkor erre a „másságra" magyarázatul nyomban felkínálkozik a 93. ol­dalon olvasható érvelés: a „törté­nelem utáni ember... mindent be­épít" gondolat- és lelkivilágába. A„történelem utáni ember"-nek van egy különálló véleménye jóról és rosszról, Istenről és az ördögről, az értelmiségi ravaszkodásról és általá­ban mindenről. Álljon itt egy idézet a 65. oldal közepéről, aholis a *-jel ugyan elválasztani látszik a gondo­latot, de valójában leleplező módon összeköti azt, amit különállóan akart megjeleníteni: „A megváltoztatha­tatlan Jó elleni lázadás a Rosszhoz fohászkodáson keresztül visszavezet a Dagadt Jóba. * Van aki úgy fogal­mazza meg az Új Koreszméjét, hogy lélek 'csináld magad!' mozgalma. Én visszarettenek a meghatározás­tól, nem merek belevágni abba, hogy kijelentsem, hogy mi is a New Age, mert hirtelen annyi minden jut eszembe, és félek bármit kihagyni". A szerző óvatos, a mű gondola­tai elsősorban nem mérlegelni való igazságok, ilyen értelemben nem „vitairat", hanem ideológiai „brosúra", ráérezni való, megsej­teni való, elhinni való „igazsá­gok"-kal. Bizonyára a szerző sze­mélyében nyújtott garancia mi­att, avagy a művészetének le­nyűgöző ereje miatt, és általában bármi miatt, (sőt annak ellenke­zője miatt is!) egészen addig, míg a mű vége felé fülünkbe súgja a beavatottak számára fenntartott titkos gondolatot: „az erkölcsi elvek hangoztatása a lehető­ségek hiányából és irigységből táp­lálkozik". Mindezek után már csak sajnálkozhatunk azon az epigonális helyzeten, amelyből az „ugyebár értelmiségi" kiin­dult. Határ Győző jutott eszembe többször is, miközben a partta­lan intellektualizmus tágas és derűs világtengerén hányódva, azzal a becsületes reménnyel la­pozgattam Csaplár írását, hogy mégis csak sikerül benne felfe­deznem valami újat, valamit, amit erről a témáról még nem mondtak el. Határ Győző pedig azért jutott eszembe többször is, mert tőle olvastam az alábbi megállapítást: „Az elfogultság szűrőberendezésein keresztül is­merkednek a világgal, történe­lemmel, bölcselettel. Másodkéz­ből, hitvány közvetítőktől, ponyvaízű szubkultúrákon ke­resztül, kultikus imamalmokkal, együttmorzsolásból, avagy a le­vegőben hígan oldott hallomás­ból kapják világlátásukat, mely sejtállományukkal eggyé válik. Eszméik kikölcsönzött voltát ál­m­ukban sem gyanítják". Koráb­ban, a hetvenes években hallot­tam sokszor ama poszt-modern bölcsességet, hogy hagyomá­nyos esztétikai apparátussal nem megközelíthetők az avant­­garde művei. Nincs szép és csú­nya, jó vagy rossz, értékes vagy értéktelen, igaz vagy hamis, stb. Ezek nem használható kategóri­ák. A mű van. Ez használható kategória. A mű nem ilyen vagy olyan, hanem csupán létezik. És ez önmagában elég. A mű van, tehát a művész minden elisme­rést megérdemel. Mivel pedig nincs jó vagy rossz műalkotás, ezért minden művész minden elismerést azonnal megérdemel. Sőt a fluxus meghirdette, hogy mindenki művész és minden művészet, tehát mindenki azon­nal minden elismerést megérde­mel. Nagyszerű! Gondolkodni, vitatkozni, összehasonlítani, vagy bármi effélét csinálni, anakronisztikus. Az anti-esztéti­kák kelléktárában nem maradt más, mint Huj-haj mester talál­mánya: az üresség. Ez azután ki­kezdhetetlen! Ha éppen könyv formájában nem lehet megjele­níteni, akkor a művészt írónak, művét pedig irodalomnak neve­zik. Ok! A poszt­modernek. Mi pedig, következetesen hagyo­mányos keresztény kultúrában nevelkedett, mindennapi Pálok és Péterek, Jakabok vagy Jáno­sok, balgatagon azt gondoljuk minderről, hol marhaság. Ilyen egyszerűen. Éppen ezért elolva­sásra nem ajánlható, de mint je­lenség bemutatható és elutasítha­tó a New Age (és Csaplár Vilmos) kétszínű istene. A könyv borítója egészen mély zöld, majdnem fe­kete. Rajta csupa nagy, fehér betű­vel fölírva: CSAPLAR - majd alat­ta valamivel kisebb, lila-fehér nagybetűkkel: AZ ISTEN. Össze­olvasva: CSAPLÁR AZ ISTEN - gratulálunk hozzá. L­egéndy Péter (az ember): De milyen Isten?­ ­_ Másságok és azonosságok" A­ntiszemitának nevezik a sé­mi népfaj politikai és társa­dalmi ellenségét. Általában az antiszemiták szempontjai ugyanazok, mint azoknak, akik a színes bőrűek ellenségeinek vallják magukat. Egy részük a sémitákat alacsonyabbrendűnek mondja, vitatja s méltatlannak tartja őket arra, hogy a társadal­mi élet keretei között az emberi egyenjogúság szerint éljenek. Más részük képességeik oly mérvű befolyásától és kiaknázá­sától tart, ami veszélyezteti azoknak az érdekeit, akik a gaz­dasági élet szabad versenyében hátrányos vagy kisebb esélyek­kel vesznek részt. Az antiszemita érdekeinek ellenvábását kifejezet­ten a zsidóságban látja, így maga­tartása azok ellen irányu­l. Az anti­szemita megnyilvánulások erede­te az ókorba nyúlik vissza. A „Magyar zsidó lexikon" sze­rint: „Az antiszemitizmus gazdasá­gi törvényszerűségek hatása alatt bontakozott ki az ókori ember ön­kénytelen cselekvéseiből a mai világ­rend tudatos gazdaságpolitikájáig. Ezt a folyamatot sokféle érzelmi szempont támogatta az évszázadok váltakozó életszemlélete szerint, és az elnyomási tendencia, amely a zsi­dók ellen érvényesült, mindig talált a hatalmi érdekek védelmére olyan támogató érveket, amelyek a kor szellemét mindenben kifejezésre jut­tatták. ...Az antiszemitizmust ter­mészetszerűleg fokozta az a körül­mény, ha a zsidók gazdasági és po­litikai befolyáshoz jutottak. A zsidó­­ellenes mozgalom ilyen esetben min­denekelőtt arra irányult, hogy a zsi­dókat megfossza politikai egyenjo­gúságuktól, hogy a társadalmi érvé­nyesülésüket megakadályozza, és hogy visszaállítsa azokat a korláto­kat, amelyeket a korszellem már ré­gen ledöntött." A­z ókori zsidóellenes tenden­cia, vallási és faji gyűlölet már Eszter könyvének III. 8. fejezeté­ből is kitűnik. Az ókorban első­sorban a zsidók faji, vallási elkü­lönülése és különleges szokásai váltottak ki ellenszenvet, erről az ókori görög és római írók mű­veiben - például az alexandriai Apionnál, a római Tacitusnál - ol­vashatunk. Tacitus azzal is vá­dolja a zsidóságot, hogy nem ré­szese a civilizációnak. Az idézett lexikon szerint: „A zsidók ellen megnyilvánult ilyen ellenszenvet kétségtelenül legelsősorban a zsidó nemzeti öntudat váltotta ki, bár ez az ellenszenv egyáltalán nem volt olyan általános jellegű, mint a kö­zépkor zsidógyűlölete... A XIX. szá­zad folyamán a modern antiszemi­tizmus főleg akkor nyomult előtérbe, amikor a liberalizmus államalkotó munkájában a zsidók számottevően részt vettek. A nyomtatott szó félre­magyarázása is használatos eszköze lett az antiszemitizmusnak, így Go­bineau grófnak, főleg pedig Renan­­nak szándékoltan félremagyarázták egyes megállapításait, és azzal vetet­ték meg az alapját a fajvédelmi teó­riának." Sajnos, azóta a helyzet nem sokat változott. Az is tény, hogy időről-időre minden or­szágban feltűnnek az antiszemi­ták rágalmai és koholmányai, de gyakran provokálják is ezt. N­yilvánvaló, hogy az antisze­mitizmus ellentétben áll a ke­resztényi szeretet parancsával, hiszen szeretet helyett gyűlöletet hirdet. Márpedig a Biblia szerint minden felebarátunkat szeretni kell, legyen az zsidó vagy keresz­tény, mivel valamennyi embertár­sunk Isten képmására teremtetett. A­z antiszemitizmus leküzdé­sére irányuló mozgalom már az ókorban kialakult, tudjuk meg az idézett zsidó lexikonból. „Első nyomait a prófétákban találjuk, akik az egyetemes emberiség gondolatáig tágították ki a héber nacionalizmust. Tudományos rendszerré azonban csak a kereszténység első századában erősödött az antiszemitizmus elhárí­tására irányuló küzdelem. A tudo­mánynak és az irodalomnak azt a rendszerét, amely a zsidó vallás és a zsidó nép védelmére kialakult, apoló­giának, művelőit pedig apologétáknak mondjuk . A kereszténység és zsidóság viszonyát rendezettnek, jónak akkor mondhatjuk, ha meg­szűnnek a vallási-egyházi előíté­letek, ha az embereknek sehol sem kell a vallásukhoz és er­kölcstanukhoz „imponáló szi­gorral és halált megvető elszánt hősiességgel ragaszkodniuk", belátásuk szerint alkalmazkod­hatnak a Biblia erkölcstanához. A másságra és a kisebbség jo­gaira hivatkozva senkire sem szabad ráerőszakolni vallási né­zeteket, tőle idegen mintákat, magatartásformákat, gondolko­dásmódokat. Hamis az az okos­kodás, amely szerint aki nem bírja elviselni a másságot, az ki­rekesztő vagy feltehetően anti­szemita is, hogy ezen az alapon (vagyis azért, hogy nehogy kire­­kesztőkké váljunk) elnézőnek kell lenni a homoszexuálisok iránt, meg azért, mert Ameriká­ban nagy a társadalmi és politi­kai súlyuk és befolyásuk, továb­bá mert nagy a szerepük a mű­vészvilágban.­­ Ne csodálkoz­zunk, ha az egészséges társada­lom ezt nem vagy nehezen fo­gadja be, hiszen a Biblia szerinti erkölcsi normái nem természet­­ellenes magatartásformákon ala­pulnak. Ennélfogva fejlődése és életvitele eltér az elfajult „szexu­ális demokrácia" társadalmától, amit ugyancsak illene tolerálni. , Dobó Andor — IAa­ SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Andorka Rudolf, Bolberitz Pál, Szokolay Sándor FŐSZERKESZTŐ: Kő András FELELŐS SZERKESZTŐ: Dippold Pál KIADJA A NEMZETI SAJTÓ Kft. FELELŐS KIADÓ a kft. ügyvezető igazgatója LAPIGAZGATÓ: Bara István SZERKESZTŐSÉG 1085 Budapest VIII., Blaha Lujza tér 3. Postafiók: 1410 Budapest, Pf. 199. Telefonok: 266-5009, 266-2804 (Hírlapkiadó: 138-2399,138-4300,138-3988.) Telefax: 266-2288 (napi szerkesztés), 267-3313 (titkárság) Éjszakai üzenetrögzítő: 266-4262 HIRDETÉSFELVÉTEL: 1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3. Telefon: 138-4300 /2427,2822m.,telefax: 138-4761 Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt., árusításban megvásárolható az alábbi terjesztők hírlapárusainál: a HÍRKER Rt, az 1'^ Rt, a regionális részvénytársaságok, Extra-Hír Kft., New Press Kft., Új Passz Kft., R-Press Hírlap- és Könyvterjesztő Kft., Medvecz és Társa Kft., Bohus Kálmán magánvállalkozó, Zana László magánvállalkozó. Előfizethető minden hónap 25-ig a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a hírlapkézbesítőknél, valamint a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR) minden hónap 10-ig. 1900 Budapest XIII., Lehel u. ÉVA közvetlenül vagy postautalványon, illetve átutalással a Postabank Rt. 219-96636-21-02809 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy hónapra 510 Ft, negyedévre 1530 Ft, fáévre 3060 Ft, egy évre 6120 Ft Külföldön terjeszti a Kultúra Kereskedelmi Vállalat H-1339 Budapest, Postafiók 149. SZIKRA LAPNYOMDA Rt.

Next