Új Magyarország, 1996. március (6. évfolyam, 52-76. szám)

1996-03-06 / 56. szám

1996. MÁRCIUS 6., SZERDA r­­s ! Boroksa András: Adóprés tt.-Az erkölcsi nagyhatalom A „fehér barátok", a „dömések" - ahogyan a honi domonkosokat nevezte a h­ephyiTv - magyaror­­szág megtelepedésük 775. év­fordulójára emlékeznek. Az Aquinói St. Tamás Akadémia szervezésében számos szellemi, lelki ühk­epzéssel áthatott ren­­dezvénnyel készülnek. így törté­nik most március 7-én, az Angya­li Doktor tradicionális emléknap­­ján is, amikor a Veritatis Splen­dor enciklika etikai üzenetének maradandó motívumaira tudo­mányos konferencián hívják fel a moralitásra még érzékeny em­bertársak figyelmét. A konferen­­cia szervezőjét és egyik előadó­ját, Rászlai Tibor eszmetörténészt kérdeztük annak konkrét céljai­ról. - Mi indokolja az enciklika ki­bocsátását követően eltelt jelen­tős idő ellenére is, hogy azt újra elővegyék, „tematizálják”? - Az enciklika természete. Ne­vezetesen: ugyan konkrét idő­ben, konkrét helyzet értékelésé­vel születnek, de - a politikai életben megtallálható analógiá­juk ellenére, ti. az irányelvek műfajában - nem érdekcsopor­tok akaratát, hanem az örök érté­kek iránti feltétlen elkötelezettséget tükrözik.­­ „Örök értékek"? Beszélhe­tünk-e terminusról egyáltalán? Hiszen minden relativizálódik, viszonylagossá válván, történel­mivé alakul... - Kétkedéseit megértem, noha nem tudom elfogadni. Ha a „du­­bito, ergo sum" , „kételkedem, tehát vagyok" szellemiség érvé­nyesül kizárólagosan a princípi­­umok, az emberi élet alapkérdé­seinek megválaszolásában is - miként azt lépten-nyomon ta­pasztalhatjuk a liberális irá­nyultságú sajtóban -, akkor el­veszítjük önm­agunkat a szabad­ság oltárán. Ám ha visszanyer­jük a metafizikai gondolkodás­ban rejlő intellektuális bizal­munkat, úgy ellenállhatunk a si­­­kér reményében a parttalan sza­­badság eróziós folyamatának. A Veritatis Splendor enciklikában az ellenállás ethoszát fejti ki az egyetlen erkölcsi nagyhatalom, világerő: Krisztus vikáriusa - a Szentatya.­­ A II. vatikáni zsinat, a mo­dern keresztény - elsősorban a katolikus­­ szemlélet bázisnyel­ve, mintha különbözne a konfe­rencia tárgyát jelentő Veritatis Splendor fogalomhasználatától.­­ Az „igazság ragyogása" en­ciklika visszatért ahhoz a fogalmi ta­rtományhoz,a fomizmus szaba­tos nyelvéhez, amely merőben más, mint a zsinati szövegek - st­áris egyenetlenségeket bőven ta­rtalmazó - retorizált teológiá­ja. Az ekő látásra, hallásra meg­kapó zsinati szövegek arra kivá­lóan alkalmasak, hogy valamiről hosszan és kegyesen elmélked­jünk (a dialógus látszatát mímel­ve), de az érdemi párbeszédek csak közös fogalomhasználattal hozhatnak eredményt. Márpe­dig az embereket, a még ránk fi­gyelőket hosszabb ideig nem tarthatjuk eszmei bizonytalan­­ságban. Az csak a kaotikus álla­potokat kedvelőknek válik el­őnyükre. Nem szükséges ugye hangoztatnom, milyen óriási kü­lönbség rejlik a kaotikus és a ka­tolikus között. - Izgalmasnak ígérkezik e kon­ferencia­­ témaválasztásában. Egyben egy egykor jelentős gon­dolkozást irány rehabilitációja is? - Úgy vélem, a tomizmus nem tetszhalott. Él, létezik, csak nem az őt megillető helyen. Ahogyan a család természetes állapota is küzd a természetellenes viszo­nyok hirdetőivel szemben, ugyanúgy a tiszta fogalmak is vissza akarják szerezni megillető pozíciójukat a kijelent egyensú­­lyú szavak uralmával szemben. Bábelt kerttendő,­ ­ Somlyói Tibora HITELET mmmm 13 Szétfoszlanak az előítéletek és leomlanak az elválasztó falak Lelkipásztor, aki festőművész Szabó Zoltán (előneve: Zsirai) a budapesti Szent Kereszt-temp­lom káplánja. Művészettörté­nész és festőművész, sőt, a „szép­­tudományokból" doktori foko­zatot szerzett. Mondhatnók: összetett ember, aki bizonyára - allegóriával élve - afféle dehmer alkot; ahhoz a modern német költőhöz hasonló, akit nem a for­maság, hanem az egyéniség és a belső érzés határoz meg. Ezúttal nem művészetről, hanem hitok­tatói tapasztalatairól kérdezem, hiszen 1992 óta a IX. kerület há­rom középiskolájában közel 1500 diákot hitoktat. A Budapest-Esz­­tergomi Főegyházmegye hitta­­nosainak (35 ezer) 4 százalékát. - Hogyan kezdődött ez a munka? - Kilenc gyerekkel kezdtem a Puskás Tivadar Távközlési Tech­nikumban. Ismerve az iskola légkörét, erősödött bennem az aggodalom a többiekért. Gon­doltam, amit kilencnek elmon­dok, elmondhatnám akár hat­száznak. Szándékomat közöl­tem az igazgatóval. Örömmel vette, lehetőséget adott, hogy minden osztályban tájékozód­jam. Bemutatkoztam, és szava­zást kértem, igénylik-e az órái­mat. Megleptődtem, a tanulók 80-90 százaléka kérte hittani elő­adásaimat. - Hogyan szól hozzájuk? - Nincs előregyártott recep­tem, helyzetüknek megfelelően - zömmel vallástalan gyerekek -a nyelvükön és hullámhosszu­kon szólok hozzájuk. Ha érzik, hogy sokszori elesettségükben megbecsülöm őket, és számukra ismeretlen értékeket tárok fel, nem zárkóznak el. Pap, egyház, vallás más aspektusban jelenik meg előttük. Szétfoszlanak az elő­ítéleteik, leomlanak az elválasztó falak. Persze segítettek azok a gesztusaim is, amelyeket igazga­tói felkérésre tettem, és amelyek az iskola életét jótékonyan érin­tették. - Például? - Az egyik ballagásra néhány osztálynak megtanítottam a Himnuszt (!). Évtizedek óta fel­edésbe merült itt. Fölkértem mű­vész barátaimat, Raksányi Gellér­­tet, Bőzsöny Ferencet és egy egy­házi kórust is ünnepségen való közreműködésre, az iskola lab­darúgó kispályás bajnokcsapatá­hoz pedig a Fradi focistáit hív­tam meg. És előadásokat tartot­tam a művészetről, festészetről, építészetről stb. - A másik két iskola? - A kezdeti sikerek arra biztat­tak, keressem meg a közeli Ihász Dániel Közlekedésgépészeti Szakközépiskolát és az Irinyi Já­nos Vegyiparit. Szívesen fogad­tak, megegyeztünk, ahogyan leg­először. Mindkét helyen meg­­szava­ztak. Most már káplántár­sam is segít a hitoktatásban. -Milyen tapasztalatokat szer­zett? - Túlságosan sekélyes a diá­kok humán tájékozottsága, alap­vető etikai fogalmakat nem is­mernek; egy alkalommal az ön­megtagadásról, lemondásról kezdtem beszélni, a képembe rö­högtek. Aztán - a végén - bocsá­natot kértek, mondván, sosem hallottak, iskolában, cso­ládban sem ezekről. Ezek után okolha­tók? Ők nem! - Többen megkeresik a gyere­kek közül? - Sokan, gondokkal, problé­mákkal. Jó a kapcsolatom az is­kolák vezetőivel. Közösen - vi­lágnézeti különbségektől füg­getlenül! - kötözgetjük a „jerikói útszél" kifosztottjainak sebeit... Tóth Sándor Gyermekszemek A kis mindentudók Lucia nővér 1979-es, Fatimáról szóló, magyar nyelvű visszaem­lékezéseiben látható egy 1917 szeptemberében (röviddel a Napcsoda előtt) kattintott fény­kép a két fatimai látnok-kislány­ról, a hatéves Jácintáról és a tíz­éves Luciáról. Jácinta vedamogen kő- vagy zsámolyfélén kucorog, két keze a térdén, imában szorosan ösz­­szefogva. Ültében enyhén előre hajol, homloka fénylik. Két szemöldöke összevonva, ajkai szigorúan összezárva, szájzuga enyhén lefelé görbül. Sötét szó-Igazi testi-lelki pihenésre vá­gyó katolikus híveket vá­runk az Egri Főegyházme­gyei Gyógyüdülőbe Berek­fürdőre. Gyógyvizű strand 200 méterre az üdülőtől. Mindennap szentmise az üdülő kápolnájában. Érdek­lődők levelére bővebb felvi­lágosítás kérhető a követke­ző címen: 5309 Berekfürdő, Gyár út 2. sze­mében rettenet, döbbenet és megbotránkozás különös ele­gye-Felnőtt próféták tekintete ez: haragos, tántoríthatatlan és be­felé forduló. Jácinta nem a vilá­got nézi: a fényképezőgép ka­merája előtt újraéli a Napba öltö­zött Asszonynak és magának a Napnak a nehezen leírható láto­mását. Haragvó szemöldöke a földi lét botrányáról tanúskodik, megvető gyermekajka beszédes szemrehányás. Jácinta többet tud az ember­létről, mint ami földi túlélését megengedné. Ha tovább élne, neki már nem lenne gyermekko­ra, de felnőttkora sem. A mellet­te álva megörökített Lucia ugyanezt látta Cova da Mában, mégsem ugyanúgy látta. Össze­vont szemöldöke és tágra nyitt szeme neki is az átélt riadalom­ról tanúskodik, de a Jácintáénál nagyobb közlékenységet jelez enyhén nyitott szája, lazábban összefont ujjai és félszegen előre lépő bal lába. Az ő számára a je­lenések után is lehetséges a fel­oldódás a hegyi f­ilu gyermek­­társadalmában, majd a jelenések közvetítése a világnak. A három fatimai gyermek­lát­nok közül egyedül túlélő Lucia így emlékezik korán az égbe szó­lított unokahúgára: „Jácinta állandóan nagyon ko­moly, szerény és szeretetre mél­tó magatartást tanúsított. Szinte minden cselekedetében Isten je­lenlétét tükrözte. Ezt a tulajdon­ságot csak nagyon erényes, idő­sebb embereknél találjuk meg. Soha nem láttam nála azt a túl­zott könnyelműséget, azt a kislá­nyoknál gyakori lelkesedést a díszek és a játékok iránt. Ez a je­lenések utá­n időre vonatkozik, mert előtte első volt a pajkosság­­ban és a szeszélyességben... Ha egy gyermek vagy akár felnőtt az ő jelenlétében illetlen dolgot mondott vagy tett, ezekkel a sza­vakkal utasította rendre: - Ne tegyétek ezt, bántja az Úr Jézust, akit már úgyis annyira megbántottak!" Kiss Irén iá.aO'-\ Ca. tt C\y.\ ezési Intézet Rt a Farkasréti teme­t i -i tör.­­ K. A Budapesti Temetici tőben újszerű megoldású, egyszemélyes koporsós kriptá­kat épített, melyben számtalan urna is elhelyezhető. Lehetőség van máshol eltemetett elhunytak áthelyezésé­re, családi temetkezési helynek is alkalmas. A kripták esztétikus környezetben, kisebb egységekre bontott, meditá­­ciós helynek kialakított sírboltkertet alkotnak. A kripták megvásárolhatók 100 évre lakóhelytől függetlenül, előre is. A kripták ára 232 143 Ft, vagy 261 161 Ft. Megvásárolhatók részletre is, 40% előleg befizetésével, a fennmaradó összeg pedig 12 hónap alatt törleszthető. További felvilágosítást személyesen (Budapest XI. kerület, Németvölgyi út 99.) vagy telefonon (166-4912) a Farkasréti temető vezetője ad. Zarándokoljon velünk! Húsvét a Szentföldön, Rómában és írországiján Szentföld V. 23. Lourdes repülővel V. 23. Pünkösd Csíksomlyón Trier-Aachen IV. 29. Medjugorje IV. 30. Szicília VI. 14 Szeretettel várjuk jelentkezésüket személyesen, telefonon vagy levélben! KATOLiKUS UTAZÁSI IRODA H-1023 Budapest, Árpád fejedelem u. 8. Tel.: 212-0330, 212-44.16 Fax/v/cnet: 212-0331 Nyitva: H-F 9-17 óráig Ha FONTOS önnek, / líi\ \ hogy az utazása, ha- MAKROVILAG r^dokútja ne csak jól szervezett legyen, de bensőséges, em­­beri is, akkor a meg­nyugtató MEKIOLDAL : MAKROVLLAG. Programjainkból: Igazi kulturáUsbuli út: - Velence-Padova-Mantova: március 14-17.19 990 Ft^ő félpanzióval - Bécs haladóknak: március 30-31.6520 Ht/fő félpanzióval - Hétvége Kairóban: április 26-30. 67 000 V­/fő félpanzióval * -Út a száztornyú ligába: március 30-áp­­rilis 119 400 Pt/fő félpanzival­­ - Rejtélyes Karintia: május 21-25.24990­0 h­/fő reggelivel - Észak-Olaszországi körutazás: július 4-9.29 990 Ft/fó reggelivel - Gazda-tavi Kiruccanás: március 30-ápri­­iLs 2.19 990 Ft/fó felpanzióra! ' Svájci körút: június 22-29.39 990 Ft/fő­­ önellátó ! - London busszal: július 14-24. 59 850 f­­'t/fó teljes panzióval ! ' KARJE ingyenes PROGRAMFÜZETÜNKEt! MAKROVILÁG UTAZÁSI I ÉS ZARANTXIK-1 UTAZÁSI IRODA 1091 Budapest, Üllői út 11-13.­­ Tel.: 215-0636,217-5307.­­ Fax:215-7270. A kubai egyház helyzete Tíz esztendővel ezelőtt kezdő­dött meg Kubában az a folyamat, amellyel az ateizmus mint állam­vallás megszűnéséhez vezetett. Ezen alkalomból II. János Pál pá­pa üzenetet intézett a kubai egy­házhoz, amelyben hangsúlyoz­ta, nemcsak az emberek, hanem a hivatalos szervek is elismerik, hogy a keresztény hit nagy segít­séget nyújthat a társadalom bol­dogulásához. Ma tíz egyházme­gye található Kubában, melyeket tizenkét főpásztor irányít. A szer­zetesnők száma négyszáz, a sze­mináriumokban száz fiatal ké­szül a papságra. Meghívó Az Aquinói Szent Tamás Akadé­mia szeretettel várja az Igazság ügyéért elkötelezetteket, a Veri­tatis Splendor enciklika etikai üzenetére nyitott érdeklődőket március 7-én du. 16 órától tartan­dó tudományos konferenciájára a ciszter rendi székház előadó­termében (XI., Himfy u. 9. - a Móricz Zs. körtérhez közel) Tur­­gonyi Zoltán filozófiatörténész: A tulajdon­­ és a tulajdonlás fel­előssége Horváth Sándor gon­dolkozásában, valamint a Verita­tis Splendor enciklika fényében" és Rászlai Tibor eszmetörténész: A kültő és a belső jó koordináci­ójában felfénylő végső cél" c. előadásaira. GOMBOS MIKLÓS harangöntő mester, harangöntés, lengő-, állványszerkezet és villamosítás. 2162 ŐRBOTTYÁN, Rá­kóczi u. 121. Pf. 10. Telyfax: (06- 27)-360-170. Rádiótelefon: 06-30- 489-575. 1053 Bp., Ferenci­ tere 7. Telefon: 117-3754 HÚSVÉTI KÖNYVAJÁNLATUNK R. Moody: Élet az élet után 480.­N. Wisemann: Fabiola 480.­A Hebert: Lázár, kelj fel! 695.­Viz L.: A torinói halotti lepel 221.­Kempis T.: Krisztus követése 310.­Takács-Merton: Keresztút 105.­RBoulad: A szeretet dimenziói 348.­H. Daniel Rops: Jézus és kora 427.­Víz L.: Szent Januáriusz vércsodája 420.­Klempa Sándor: Lourdesi kilenced 58.­_ ______ Továbbra is jelentős menny­iségű urnahe­lyünk van a Szent Gellért-templom al­templomában és a templomot körülve­vő templomkereszt­­úton. Az urnafülkék hasz­nálati joga elévülés nélküli. 1,2,3 és 4 sze­mélyes fülkék közül lehet választani. Ügyintézésre alka­lom nyúlik: hétfő, kedd, szerda, csütör­tök 13-17 óráig az Ur­na Irodában. Címünk: Budapest XI., Bartók Béla út 149/A.

Next