Új Magyarország, 1996. április (6. évfolyam, 77-101. szám)

1996-04-17 / 90. szám

1996. ÁPRILIS 17., SZERDA A­z elmúlt szombaton ért véget a Ma­gyar Pax Romana Fórum ötna­pos, Kultúránk válaszúton című nem­zetközi kongresszusa Siófokon, melyen a világ katolikus értelmiségét mintegy háromszázötven küldött képviselte. A tanácskozás demonstratív célú volt, hi­szen azon túl, hogy a fel- és hozzászó­lók feltárták a nemzeti kultúrákban a nyugati kultúra előretörésével keletke­ző válságtüneteket, egyben nyilvános nem kijelentették, feladatuknak érzik, hogy szerepet vállaljanak e folyamat megállításában. Keresztes K. Sándorral, a Magyar Pax Romana Fórum elnökével, a siófoki kongresszus fő szervezőjével erről a szerepvállalásról, a katolikus ér­telmiség céljairól és lehetőségeiről be­szélgettünk. - Ahhoz, hogy igazán értsük a Pax Ro­mana mozgalom lényegét, tisztáznunk kell, mit is jelent a kifejezés: katolikus értelmiségi. - Úgy gondolom, hogy a kifejezés­ben semimképpen sincs ellentmondás, hiszen katolikusként és értelmiségiként is vallom, felelősek vagyunk ezért a vi­lágért. A katolicizmusból szárma­zik a felelősségünk a teremtett világért, ugyanakkor az utóbbi évszázad igazol­ta, hogy a változások előmozdítói, ini­­ciálói az értelmiségiek voltak. Az más kérdés, hogy az átalakulásokat sok esetben a poltikusok fejezték be. Záró­jelben jegyzem meg, örök dilemma, hogy az értelmiségnek kívül kell-e ma­radnia a politikán, vagy belül, annak belső régióiban. Mindenesetre a katoli­kus értelmiségieket tömörítő szervezet­ként a Pax Romana amellett kötelezte el magát, hogy tényleges hatást fejtsen ki a magyar közéletben, beleértve ebbe a világi mellett az egyház belső esemé­nyeit, változásait is.­­ A katolicizmus egyetemes. Az értel­miség azonban régiónként más-más fel­adatokkal küzd. Mennyiben sajátos Ma­gyarországon katolikus értelmiséginek lenni a világ egyéb részeivel összehason­lítva? - A magyar katolikus értelmiség annyiban különbözik a nyugat-európai vagy amerikai katolikus értelmiségtől, amennyiben a kelet-közép-európai ér­telmiség amúgy is eltér amazoktól. A történelmi átalakulások folytán például a politikai folyamatokban sokkal in­kább benne kellett és kell is lennie, kü­lönösen ebben a mostani, értékválság­gal küszködő világban. Értékközvetítő és értékmegőrző társadalmi rétegként az értelmiségnek ebben a térségben is rendkívül fontos szerepe van. - Fogalmazhatunk úgy, hogy egy ilyen nemzetközi mozgalomban, mint amilyen a Pax Romana, éppen a katoli­cizmus egyetemes értékrendje teremt összhangot a különböző régiók értelmi­sége között? - Igen. Itt hadd utaljak a konferencia egyik fontos megállapítására, mely sze­rint a sokszínű európai kultúrát a ke­reszténység fogja egységbe. Éppen a kelet-európai értelmiség katolicitása az, ami bizonyosan határokon túlívelő kapcsolatteremtési lehetőséget ered­ményez. A Pax Romana tudatosan tö­rekszik is arra, hogy az alakuló vagy már működő szlovák, cseh, lengyel, horvát, szlovén tagszervezetekkel együttműködést építsen ki, nem be­szélve a kisebbségi magyar területekről. Ebben az értelemben a katolicitás itt és most erős.­­ Ezek szerint van különbség katoli­kus és protestáns értelmiségi között? - Nem hiszem, hogy nagyon lénye­ges eltérést fel lehetne fedezni. A Pax Romana katolikus ugyan, de ökumeni­kus szellemiségben dolgozik. Mi alap­vetően a keresztényiségünket hangsú­lyozzuk a katolicizmusunk mellett. Ugyanakkor figyelembe vesszük a pro­testáns és a nem keresztény állásponto­kat is. Meghatározó erkölcsi és szellemi vonulatként a társadalom felmerülő kérdéseire hiteles katolikus választ sze­retnénk adni. Nem a katolikus hierar­chia, nem a klérus nevében, hanem egyesületként kívánunk egy-egy témá­hoz hozzászólni. - Mióta, milyen rendszerben és mi­lyen célokkal működik a Magyar Pax Romana Fórum? - Messziről kel kezdeni a történetet, hiszen éppen az idén hetvenöt éves a Pax Romana Mozgalom. 1921 júliusá­ban, az I. világháború után jött létre, az­zal a céllal, hogy a háború kataklizmá­jából kikerült, a békeszerződések által szétszabdalt Európában valamilyen módon helyreállítsa a szellemi és lelki egységet a kontinensen. Ehhez csatla­kozott ifjúsági szervezetként a Katoli­kus Magyar Diákszövetség, amelynek jogutódja lett a Katolikus Magyar Egye­temista Mozgalom, 1947-ben már kül­földön, hiszen emigrációba kénysze­rült. Az alapító tagság idővel kiörege­dett, de ebből jött létre a Katolikus Ma­gyar Értelmiségi Mozgalom 1987-ben, amely, mihelyt a változások engedték, 1990-ben, hazahozhatta a korábbi szel­lemi örökséget, illetve mindazt, ami az emigráció évei alatt mint új ismeret és érték hozzátapadt. Jogi értelemben, ha­zai mozgalomként a Magyar Pax Ro­mana Fórum a KMÉM jogutódja, amely üzleti szevezetként maradt meg. Jelenleg a Pax Romana tagszervezete, bár a többi tagszervezetnél egy kicsit több, mi társ- vagy ikerszervezetnek te­kintjük. A feladatunk, a célunk ugyan­az, mint az alapítás éveiben: megterem­teni Európában a szellemi és lelki egy­séget. Jelenleg ezt az egységet - akár gazdasági, akár kulturális értelemben - még a határainkon belül is meg kell va­lósítani. Más katolikus szervezetektől abban különbözünk, hogy egy nemzet­közi mozgalom tagjai vagy­unk, s éppen ebből a nemzetköziségből fakadóan fel­adatunk a határainkon kívül élő közös­ségek összefogása is. Egyéni tagjaink még a volt Szovjetunió tagállamaiban is vannak, s mi fontosnak is tekintjük, hogy célunk megvalósításába az egész magyar katolikus értelmiséget bevon­juk. Ezt hazai és külföldi protestáns szervezetekkel közösen végezzük.­­ A kulturális válság, az idei siófoki kongresszus fő témája, az ön, az önök ol­vasatában hogyan mutatkozik? - Az európai kultúra válságtüneteket mutat. Két markáns fogalmazás a kongresszus hozzászólásaiból: Szabó Ferenc jezsuita szerint amíg Nietzsche azt mondta, „Isten halott", addig a mai posztmodern kultúra azt mondja: az ember halott. Ez szorosan kapcsolódik Hankiss Elemér megállapításához, mely szerint a keresztény világméretű kultú­ra négy alappülére látszik meginogni: a világegyetem emberközpontúsága, a világ morális rendje, a vitág racionalitá­sa és az az elgondolás, hogy van értel­me a v­ágnaik. Gereben Ferenc például kimutatta, hogy míg a klasszikus ma­gyar irodalom olvasottsága a hatvanas években kilencvenszázalékos volt, ad­dig ez mára tíz százalék alá szorult vissza. Ez is bizonyítéka annak, hogy az akkori értékrend szerinti hagyomány­tisztelet helyébe ma a konvencionalitás és a prakticizálódás lépett. -Ön az értékvesztésről úgy fogalma­zott, hogy a jelenlegi helyzet nagyon ha­sonlít a LX­X. századi Magyarországé­hoz... - Ezt nem az értékvesztéssel kapcso­latban mondtam. Inkább a kultúrák ta­lálkozására céloztam. A honfoglalás ko­rában egy ázsiai kultúra találkozott a szilárd és offenzív nyugati keresztény kultúrával, s e találkozás következmé­nyeit kellett feldolgozni valamiféle egy­ségben. Manapság viszont kommuniz­mus utáni kultúra találkozik a kommu­nizmuson át nem esett kultúrával. A IX-X. századi magyarság erős identitás­sal és egzisztenciával rendelkezett, a mai magyarság azonban mindkettőben rendkívül meggyengült. Ez egészen más feladatok elé állít bennünket. - Ebben az analógiában megoldásként burkoltan szerepel a Szent István-i pél­da? - Arra nem gondoltam, hogy egy új Szent Istvánra lesz szükség... - Én inkább a katolikus értékrend sze­repére célzok. - Ez kétségtelen. A kongresszuson is kikristályosodott: a kultúra szövetében a kereszténységnek döntő jelentősége lesz. Csak megemlítem, hogy ezt a fel­ismerést támasztja alá Hankiss Elemér is, aki köztudottan nem tartozik a ke­resztény értelmiség élvonalába. Ő úgy vélekedik, hogy a fogyasztói társada­lom erősödése miatt bekövetkezett ér­tékvesztés folyamatában az értelmiség elmulasztotta betölteni a szerepét, s a jövőben ő is a keresztény kultúrát tartja egyedül bevethetőnek. - Mely csatornákon vethető be a ke­resztény kultúra? Hogyan jut el a lehető legtöbb emberhez? - Úgy döntöttünk, hogy az idők sza­vára hallgatva igyekszünk választ adni a felmerülő kérdésekre. A legfontosabb a közösségépítés, mely lehetővé teszi a generációs, az etnikai, a társadalmi kü­lönbségek áthidalását. Ennek egy spe­ciális változata a plébániai közösségek újjászervezése. Ez összecseng azzal, amit Balázs Béla püspök úr fogalmazott meg: két-három fős lelkészi közössé­geknek kell dolgozniuk, s a feladat - a vallási értékek átadásán túl - a világi kultúra értékeinek őrzése, átadása. A modern plébániáknak egyre inkább a közösségi házak szerepét kell betölteni­ük. Mindemellett kiemelt szerepe van a kultúra őrzésében az oktatásnak és a médiának. Örök kérdés, hogy létezhet­­e világnézetileg semleges oktatás. Véle­ményünk szerint nem. Egy intézmény lehet semleges, de a benne folyó okta­tás soha. Ezért mi kiemelt szerepet szá­nunk a keresztény oktatásnak. Újra­gondoltuk a média kérdését is: itt nem­csak az írott és az elektronikus sajtóról van szó, hanem az információtovábbí­tás új eszközeiről, nevezetesen az Inter­netről is. Ezzel kapcsolatban az fogal­mazódott meg, hogy nem kell félnünk a médiától, mert a média mint eszköz semleges. Az emberek felelőssége, hogy azt hogyan használják fel. A ka­tolikus értelmiség felelőssége, hogy mi­lyen formában és milyen hatással tud megjelenni benne. Vagyis, ha úgy tet­szik, felelni kívánunk az informatika új kihívásaira is. Kerékgyártó György Hiteles választ a társadalomnak Keresztes K. Sándor a kulturális értékvesztésről és a katolikus értelmiség szerepéről .A nemzetköziségből fakadóan felada­tunk a határainkon kívül élő közösség összefogása is...” INTERJÚ 11 Bogárdi Zoltán a Magyar Demokrata Fórum szétválásáról: Ha nyitva van egy ablak, még nem kell kiugrani rajta A magyarázat kevés, felismerések kellenek Kétségkívül politikai életútjában ugyancsak fordulatos alakja a Magyar Demokrata Fórum­nak Bogárdi Zoltán. Az 1980-as évek második felének tevőleges ellenzékiségéből, a Rakpart Klub vezetői posztjától indulva más akár a szabaddemokratáknál is kiköthetett volna. Ő még­is Lakitelek egyik lenyomatát hagyó személyisége lett. Antall József hatalomra jutásakor von­zotta a mezőgazdasági kormányzat, a honi agrárium átalakításának esélye. A felkínált ál­lamtitkári posztot mégsem fogadta el. Koncepciója lényeges pontokon és szögesen eltért a ko­alícióban földművelésügyi minisztert adó kisgazdákétól. Legutóbb, az MDF szétválásakor, a politikai tájékoztatók az ingadozó ötök egyikeként aposztrofálták. Valójában Bogárdi nem kokettált Szabó Ivánékkal, maradt Lezsákkal, a Fórum megváltóként elnökké emelt új veze­tőjével. Igaz, a párt indulása óta meglévő hatalmi súlyát, eladdig örökösnek látszó elnökségi tagságát elvesztette. Komolyabb megbízatást az interjú elkészítésének időpontjáig nem is ka­pott az új vezetéstől.­ ­ Az MDF szétválása, tehát az el­lenzék legerősebb pártjának belső válsága, a kereszténydemokraták nyílt színre kigyűrűző vitái a jobb­oldali politikai erők válságát su­gallják az embereknek. Azt gon­dolhatják, hogy a megosztott el­lenzéknek nincs esélye a szociálli­­berális uralom leváltására... - A Magyar Demokrata Fó­rumnak 1996 tavaszán kellett rá­­döbbenie, hogy egy párt nem működtethető baráti társaság­ként, hiszen az utóbbi esetben valamennyi nézetkülönbség ve­szekedéssé fajul. Abban a válsá­gos helyzetben nem sikerült el­fogadtatni, hogy nem legyőzni, hanem meggyőzni szükséges egymást. A törésvonalak azért is elmélyülhettek, mert erősödött a félelem egy gyakran felemlege­tett, ám sohasem bizon­yított jós­lat beteljesülésétől. Ez pedig, tudjuk, úgy szólt, hogy a néhai MSZMP vagy ahhoz közel álló szervezetek kígyótojásként a jobboldali pártokba a saját em­bereiket ültették. A beépített bomlasztás félelmében ugyan­csak felerősödhetnek, előítéletek tap­ján felnagyítódhatnak az el­lentétek. Ugyanakkor a történel­minek nevezhető nyugati polgá­ri pártoknál a belső hatalmi harcból alig szivárog ki valami a közvéleményhez. A mindenkori alul maradó tudomásul veszi, hogy most éppen nem az ő köre következik.­­ Az 1990 és 1994 között ellen­zékben lévő szabaddemokraták a külvilág előtt még akkor is ösz­­szezárták soraikat, egységet mu­tattak, amikor például a Töl­­gyessy-féle vezetési válsággal kel­lett szembenézniük. - Az SZDSZ-szel való össze­hasonlítást nem tartom igazán jónak. - Miért nem? Az előző ciklus­ban a szabaddemokratáké is el­lenzéki párt volt a magyar tör­vényhozásban.­­ Meggyőződésem szerint, amit rövid történetük nyilván­valóan alátámaszt, az SZDSZ ér­dekpárt, amelyben az erkölcsi, ideológiai ellentéteket elnyom­ják az érdekek. Ellenkező eset­ben nem is válhattak volna a je­lenlegi koalíció részévé. Hiszen emlékezzünk csak a szabadde­mokraták hitvallására. Először úgy szólt, hogy a volt kommu­nistákkal sohasem. Aztán tompí­tódott, miszerint a szocialisták­kal már talán igen, de Hornnal aztán végképp nem. Az 1994-es parlamenti választások után kö­vetkezett az újabb fordulat, vagyis az MSZP-vel és már Hornnal is. Ma pedig azt bizonyítják tetteik­kel a szabaddemokraták, hogy a szocialistákkal mindenáron! Egyénekre lebontható érdekek nélkül ekkora politikai mimikri nincs, nem lehet sehol a civilizált világban.­­ Az elemzők többsége az MDF szétválását tisztulási, későbbi megerősödési folyamat esélye­ként értékeli. A kezdeti tapaszta­latok szerint viszont a kivált Néppártnak szinte nincs tagsága, a Fórum pedig a közvélemény-ku­tatások alapján elvesztette vá­lasztó híveinek jelentős részét... - Következményeit tekintve a szétválás egyértelműen káros volt. A szakítást megelőző éjsza­kán a Szabó Iván kezdeményezte, néhány emberből érthetetlen forradalmi hangulatot sugárzó éjszakai tanácskozáson éltem is a hasonlattal, hogy azért, mert nyitva van egy ablak, még nem kel kiugrani rajta... A politikai öngyikosság mégis bekövetke­zett, hiszen az amputálódott rész még nem életképes, a meg­­műtött gazdatest viszont bele­halhat az operációba. A válasz­tóknak ugyanis nem lehet elma­gyarázni, hogy egy vesztes csa­patnak joga volt hátat fordítani a pártnak.­­ A szétválásnak nyilvánva­lóan rövid távon is van győztese. Egyértelmű nyertes a hatalmon lévő kormánykoalíció. Az utóbbi időben egyre rosszabb társadal­mi-politikai megítélés alá került MSZP-SZDSZ uralmi pár leg­alábbis lélegzetvételhez jutott. Kevesebb kockázattal játszhatják ki például a szociális megszorítá­sok, a nyugdíjkorhatár-emelés, általában az életszínvonal továb­bi romlásához vezető döntések egyébként súlyos kártyáit... - Valóban, nem csak az a ve­szély, hogy az MDF esetleg örökre kikerülhet a magyar po­litikából, hanem az is, hogy ha­sonló értékeket képviselő erő sem tud igazán gyökeret verni.­­ Az általános kár már most bizonyosra vehető, hiszen az 1994-et követően az összefogásra egyébként is képtelen ellenzék to­vább darabolódott, gyengült. Vesztett, veszít szavazóbázisából, és ez az erodálódás végső soron még a hatalmon lévőknek sem kedvez. Valamirevaló ellensúly kontrollja nélkül ugyanis ország­­rontóan tévedhet a mindenkori hatalom... - A mai magyar társadalom a jobbközép pártok együttműkö­dését üdvözölné, tehát közösen elfogadott és kölcsönösen támo­gatott programot részesítene csak előnyben 1998-ban. Mivel a mostani folyamatok az ellenke­­ző irányba mutatód­k, valóban magas labda került a kormány­pártok elé. A felkínált lehetősé­get úgy játsszák meg, ahogy akarják. Nem elképzelhetetlen például, hogy a pótköltségvetés­nél, netán az államháztartás re­formjánál teátrá­san előadják a folytathatatlan koalíció előre megírt szerepeit. Göncz Árpád köztársasági elnök ezért aztán, látva az Ugképpen működőkép-A mai magyar társadalom jobbkö­zép pártok együttműködését üdvö­zölné FOTÓ: TALUM ATTILA jeleimé vált törvényhozás hely­zetét, mondjuk, kora őszre, or­szágmentén kiírja az idő előtti parlamenti választásokat. Elő­idézhető tehát olyan helyzet, amelyben az egyébként polgári erőkre voksolók nem láják ér­telmét a szavazási részvételnek. Márpedig ha ez vagy ehhez ha­sonló forgatókönyv valóra válik, akkor az ellenzék konzervatív oldaláról legfeljebb a kisgazdák kerülhetnek be e­z új Országgyű­lésbe. Torgyán négyesztendőnyi pusztítása, az eszme lejáratása után viszont a jobboldalnak két évtizedre még a parlamenti pat­kó reményétől is el kel búcsúz­nia. - Ilyen forgatókönyvekre lát esélyt? - Az említett csak egy azok kö­zül, amelyek a hatalomban lé­vők rendelkezésére állnak ah­hoz, hogy a következő évezred elejére bebetonozzák magukat az ország élén. - Az elmondottak alapján szá­momra érthető, hogy Bogárdi Zoltán a konzervatív összfogás lehetőségét megőrzendő maradt a Magyar Demokrata Fórumban. Ugrott viszont mindenféle koráb­bi stallum. Legfeljebb a mezőgaz­dasági szakértői szerepére tarthat igényt Lezsák Sándor... - A döntésnél rettenetesen ne­héz helyzetbe kerültem. Azok­kal voltam jó emberi kapcsolat­ban, akik elmentek. Mégsem volt egyetlen percre sem kérdés, hogy távozom-e. Ha valaki ugyanis valakiket, valamikor, valamire rávett, beszervezett, akkor már később a közös ügye­ket illetően nem dönthet a saját szempontjai alapján. Befolyá­som talán lehet arra, hogy az MDF mlyen poltikát folytat to­vább. - Ebben a megújulás esélye is benne van? - Egyedül ennek van esélye, ha nem innen a Bem térről pró­báljuk meghatározni azt, hogy milyen lehet a vidék, a munkás­területek vagy a vára­kozók po­­litikája. Nem megmagyaráz­nunk kell egyébként fontos összefüggéseket az embereknek, hanem velük eg­­ütt fölismer­nünk és képviselnünk a­zokat. Mélykúti Attila

Next