Új Magyarország, 1996. augusztus (6. évfolyam, 179-203. szám)

1996-08-13 / 189. szám

1996. AUGUSZTUS 13., KEDD EGYHÁZPOLITIKA 19­9 Izraeliták: növekvő érdeklődés a vallás iránt - Az izraelita felekezet főrabbijaként ho­gyan ítéli meg: visszafordítható-e a sze­kularizáció? - A szekularizáció egyik jelentése az álam és az egyház elválasztása, ami a nyugati világban nagyrészt már végbe is ment. Ez természetesen üdvözlen­dő, s remélhetőleg visszafordíthatatlan folyamat. - Én a szekularizációnak arra a je­lentésére gondolok most, amely a val­lástól, az egyházaktól való elfordulás­ra utal. - Tapasztalatom szerint a vallástalan­­ság sajnos nagy teret hódít magának­­ Nyugaton, elsősorban Amerikában. Ugyanakkor Európában é­s Európának különösen ebben a felében más a hely­zet, errefelé a valláshoz való bizonyos fokú visszatérés a jellemző. Ez a negy­ven évig tartó ateista uralom, diktatúra után természetesnek tekinthető. Kétszeresen üldöztetve - A valláshoz való visszatérés az izrae­lita felekezet tagjaira is jellemző? - Talán még fokozottabban, mint más egyházak esetében. Az izraelita fe­lekezet tagjai ugyanis kétszeresen szenvedtek a negyven év alatt. Ennek az a magyarázata, hogy a sztálini idők­ben számos kommunista vezető zsidó származású volt, jóllehet semmi közük nem volt a zsidósághoz.­­ Mármint a valláshoz - Nemcsak a valláshoz, magához a zsidósághoz sem, sőt antiszemiták vol­tak. így akartak elhatárolódni a zsidó­ságtól, mivel tudták, hogy Sztálin anti­szemita. Antijudaizmussal próbálták kompenzálni zsidó származásukat. Több rabbit be is börtönöztek. Köztük volt egy dr. Rác nevű, aki a héber nyelv oktatása miatt 1949-től 1954-ig ült bör­tönben, ahol súlyos betegséget szerzett, s fiatalon el is hunyt. 1952 végén a zsidó hitközség számos vezetőjét börtönöz­ték be. Egy nagy „cionista összeesküvé­si pert" készítettek elő, amelynek ők és a rabbik lettek volna a főszereplői. Csak Sztálin halála miatt voltak kénytelenek ejteni az „ügyet".­­ A korszak tehát az ő halálával véget ért.­­ Véget ért, de később, a hatvanas években folydatódott, s a cionizmus ül­dözésében nyilvánult meg. Minden megmozdulást üldöztek, aminek akár a látszata is cionista volt. A rabbiképző egyik diákját bebörtönözték, mondván, hogy cionista propagandát folydat. Egy gyakorló rabbit pedig ugyancsak a cio­nizmus miatt - persze más ürüggyel - fosztottak meg állásától. Aki tehát az iz­raelita felekezet tanítása szerint volt vallásos, az annak is kitette magát, hogy mint cionistát üldözzék. -Ez a körülmény bizonyára megmu­tatkozott a templomlátogatók számának alakulásában is... - Sokan azért nem jártak a zsinagó­gába, mert féltek, hogy rájuk fogják cio­nisták, s evvel kockáztatják az állásu­kat, beosztásukat. Harminc helyett ezerötszáz diák­ ­ Ez a vád azonban mára érvényét vesztette, értelmetlenné vált. Éreznek-e a felekezet tagjai emiatt felszabadultsá­­got, aminek a következménye a vallásuk iránti érdeklődés lett? - Feltétlenül, s ez leginkább a feleke­zeti iskolák felé fordulásban mutatko­zik meg. A rendszerváltás előtt egyet­len gimnázium tartozott hozzánk, az Anni Frank. A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján volt olyan időszak, amikor a négy osztályba harminc tanu­lónál nemigen jártak többen. Ebben az időben csak a legvallásosabbak, legön­­tudatosabbak, a származásukat legin­kább vállalók adták ide a gyermeküket. Ráadásul az egyetemi fölvételiknél is hátrányt jelentett, ha valaki ebből az is­kolából érkezett.­­ Ez más egyházi iskolák tanulóinak az esetében is megfigyelhető volt - így Vein. A rendszerváltás után vi­szont háromra növekedett a zsidó isko­lák száma. Az Anna Frémk hatosztályos gimnáziummá alakult, párhuzamos osztályokkal. Most egy osztályban venn­­nak annyiék, mint régen az egész isko­lában. - Nemrég nyitották meg a Lauder-is­­kolát. -Ez az intézmény a bölcsődétől az érettségiig akarja a gyerekeket nevelni, oktatni. Az iskola modern, jól felszerelt, de ez a magyar államnak nem került pénzébe, ugyanis a világhírű Lauder cég egyik tulajdonosának e­z alapítvá­nyából jött létre. Az ő édesanyja Sátor­­aljaújhelyrről származott el Amerikába, s mindig nosztalgiával gondolt szülő­hazájára. Fia ezért támogatja a magyar zsidóság ügyét. Ebbe az iskolába egyéb­ként nem csak zsidó gyerekek járnaik. A harmadik oktatási intézményünk a Reichmann-féle iskola a Wesselényi ut­­cában. Az oktatás az elemitől az érett­ségiig terjed. Itt ortodox, tehát igen val­lásos szellemben nevelik a gyermeke­ket. Az iskolát David Moskovts irányítá­sával a Reichmann fivérek alapították, akik a zsidó törvények meghozatala után menekültek el Magyarországról. A három iskolába ma már körülbelül 1500-an járóik. - Tapasztalata szerint mekkora az esé­lye annak, hogy ha valaki zsidó családba születik, abból zsinagógalátogató lesz? - Ha az említett iskolák valamelyiké­be jár, a­kkor elég nagy. Úgy érzem, a dolog jó úton halad, ezek a fiatédok ér­deklődnek a vallás iránt, s lehetséges, hogy hívők lesznek. - A keresztény felekezetekhez hason­lóan önök is feladatuknak tekintik a té­rítést? - Nem, a zsidó vallás nem térít. Nem tette ezt a múltban sem. - A zsinagógák látogatottsága is nö­vekszik a rendszerváltás óta? - Határozottan. Bá­r a növekedés már a Kádár-rendszer utolsó éveiben is ér­zékelhető volt. Igaz, cikik féltették az ál­lásukat, azok közül sokan még ekkor sem mertek belépni a zsinagógába. En­nek azonban ma már nincs jelentősége. Ez lehet az oka annak is, hogy fellen­dült a vallásos cionista mozgalom is. -Ez a fogalom mit takar? - A cionizmus általában világi foga­lom, vezetőinek jelentős része vallásta­lan. Ugyanakkor van egy vallásos szár­nya is. Üldözöttek és együttműködők - Említette, hogy rabbikat üldöztek, illetve számos hívüket hátrányos meg­különböztetés érte az elmúlt évtizedek­ben. Ugyanakkor, gondolom, voltak olyanok is, akikben hajlandóság mutat­kozott az együttműködésre, a rendszer kiszolgálására.­­ Az Állami Egyházügyi Hivatalnak minden felekezetre, így az izraelitára is volt befolyása. Ahogy a bevezetőmben is említettem, a hatalom „rájárt" a rab­bikra a cionizmus vádja miatt. Voltak p­ersze olyanok is, akikben együttmű­ködési hajlam mutatkozott. Elsősorban a vezetőkre gondolok, akik különben be sem tölthették volna tisztségüket. Minden indíték más lehetett. Volt, aki önként szolgálta ki az államot, volt, akit kényszerítettek erre. Volt, aki azt mondta, hogy ha nem vállalja, akkor azt a zsidó valás sínyli meg. - Hogyan fogadták mindezt a hívek? Voltak-e olyan vélemények, amelyek sze­rint többet engedtek a vezetők, mint amennyi szükséges lett volna? - Ilyen vélemény is van. Persze más az akusztikája annak, ha valaki most mondja ezt, s megint más, ha a múltban is hangot adott ennek. - Milyen a kapcsolatuk a keresztény felekezetekkel? - A nyolcvanas évek közepén létre­hozták az ICCY rövidítésű szervezet magyarországi fiókját, a Keresztények és Zsidók Nemzetközi Tanácsának ha­zai szervezetét. Ennek zsidó részről az alelnöke vagyok. Ebben elméleti kérdé­seket is felvetünk. - Melyekre gondol? - Néhány olyan keresztény teológiai tételre, amelyek igen fájódik számunk­ra. Ilyen például Jézus keresztre feszí­tésének kérdése, az istengyilkosság vádja. Változó megítélés - úgy tudom, ezt a II. Vatikáni Zsinat már elvetette... - Igen, ez így van, de hiába változott a római katolikus egyház hivatalos ál­láspontja, ha az néhány püspök és az alsópapság egy részének a gondolko­­dása sem még nem érvényesül mara­déktalanul. A fiatal papok azonban ál­talában már mások, bennük jóval keve­sebb az előítélet.­­ A keresztény felekezetekre jellemző, hogy kisebb-nagyobb mértékben részt kí­vánnak venni a társadalmi életben. Van-e ilyen törekvése az izraelita felekezetn­ek? - A társadalmi kérdések megoldásá­ba - lehetőségeinkhez mérten - mi is be kívánunk kapcsolódni. Az önkormány­zati ülésekre általában küldenek meg­hívót, ezt elfogadjuk, ha van mondani­valónk, hozzászólunk. Ezenkívül fel­adatunknak tartjuk az ismeretterjesz­tést, a velünk kapcsolatos esetleges fél­reértések tisztázását. Jómagam az egye­temen előadásokat tartottam a zsidó néprajzról, ezenkívül elkészítettem egy Talmud-fordítást, amely iránt a nem zsidók jobban érdeklődnek, mint saját híveink. - A felgyorsult világban olyan, a ko­rábbi évszázadokban, évezredekben soha nem használt fogalmak jelentek meg mint például a népességrobbanás, a fo­gyasztói társadalom, a környezetszeny­­nyezés, és még sorolhatnám. Tud-e a mo­dern ember dilemmáira választ adni az izraelita vallás? - A zsidó vallás is - a többi felekezet­­hez hasonlóan - szeretne közreműköd­ni felgyorsult világunk problémáinak a megoldásában. A probléma alapja, hogy a társadalom az alapvető vallási tanításokat sem szíveli, még a 10 igét sem követik. Egyre kevesebben törőd­nek például a szülők tiszteletével, a „ne ölj!", „ne lopj!", „ne légy hamis tanú!" tilalmával. Hardi Péter Nem csak a keresztény egyházak tagjait, hanem az izraelita felekezet­­hez tartozókat is hátrányosan különböztette meg a hatalom az elmúlt évtizedekben. Ráadásul Rákosi uralma alatt számolniuk kellett a zsidó származású kommunista vezetők antiszemitizmusával, később pedig a cionista propaganda szervezésének a vádjával. A hátrányos megkü­lönböztetés ma már a múlté, s ez kedvező hatással van a felekezet hit­életére is. Ez egyebek között a zsinagógák látogatottságának a növeke­désében, s a zsidó iskolákba íratott gyermekek számának nagyarányú emelkedésében mutatkozik meg. Mindezt Domán István főrabbi, az Országos Rabbiképző Intézet tanára, egyben igazgatóhelyettese nyilat­kozta lapunknak az alábbi beszélgetésben. FOTÓ: TALUM ATTILA Domán István: Határozottan növekszik a zsinagógalátogatók száma A zsidó iskolába járó fiataloknak jó esélyük van arra, hogy vallásukat gyakorló felnőttekké váljanak A vallásos zsidóknak az ötvenes években nizmus vádjával kellett számolniuk Rákosi antiszemitizmusával, később a cio-FOTÓ: HORVÁTH DÁVID Az Országos Rabbiképző Inté­zetnek 8 hallgatója van. A peda­­gogiumban, ahol főleg vallásta­nárokat képeznek, 40-en tanul­nak. Az országban összesen 12 rabbi szolgál 39 zsinagógában. A templomlátogatók száma rend­kívül változó, s zsinagógánként is nagy az eltérés. Szombaton­ként 30-100-an, ünnepeken 80- 300-an, nagy ünnepeken 300-800- an szoktak részt venni az isten­tiszteleteken. A budapesti Do­hány utcai zsinagógában nagy ünnepen a 4 ezer templomláto­gató sem megy ritkaságszámba.

Next