Új Magyarország, 1996. november (6. évfolyam, 255-280. szám)

1996-11-09 / 262. szám

8 fillMOmil HITELET 19%. NOVEMBER 9., SZOMBAT Csak egy percre! Gyakran eszembe ötlik, ami ter­mészetem szerint örömömre van, aminek használata gyönyö­rűséget szerez. Hiszen elmond­­tad kereken, örök igazság. Ahol a kincsed, ott a szíved is. Ha a mennyországot szeretem, szíve­sen forgatom elmémben a mennyei dolgokat. Ha a lelket szeretem, abban lelem boldogsá­gomat, hogy a lelki dolgokon el­mélkedjem. Mert amit csak sze­retek, arról szívesen beszélek, hallok, s az efféléknek képét örö­mest viszem haza magammal. Kempis Tamás • Szent István tmploma Pado­­vában. Az olasz történelmi vá­rosban 1956 emlékére templom és plébánia épült 1966-ban. Szent István király titulusát viseli. Min­den évben fölidézik a forradal­mas napokat, az idén november közepén ünnepélyesen megem­lékeznek a 40. évfordulóról, Pa­dova jelenlegi püspöke, az akko­ri olasz kormány közoktatási mi­nisztere, közéleti személyiségek részvételével. A liturgikus emlé­kezésen lesznek magyarországi előadók, országgyűlési képvise­lők is. ID. GOMBOS LAJOS A­­ANYKOSZOR­ÚS HARANCÖNTŐ MESTER 2162 Őrbottyán, Rákóczi út 119. P­.:3. TeL/fix: 27/60-175 Bu­dapesti iroda:1135 Budapest, Jász utca 60/B. Tdefon: (06-20)-337-522. Szent Gellért LeUd^akorlataM Ház, Le­­ányfala Pro^ram - j(9%. november Il­ii. férfiak-n& (3 nap), Vácz Jenő S.de­cember 2­6., f^fiak-nök (4 nap), Bá­nt Jó­zsef S. J., december ^13., örvöse^ mémnö­­kől^ jo^lszok, Im^^zdászok (4 n^), &ackner Ala» O. C^t, december 16­^, férfiak (4 nap), Morfin Imre S. J., december 27-30., pedagógusok p n^]^ dr. Kátay Emil O. Sch. r. Program - 107. Január 20- 23., fiatalok ( nap), P. Baia Balázs O. F. M., knuár 23-27. fiatalok (4 nap), dr. Pákozdi István, Január 27-31 fiatalok (4 nap), Balás B3a m­^yós püspök aty^ fd^ruár fér­­fiak-i^^ nap), U^mxar 10-13. férfiak-n^ ß nap), fovum­ 17-21. férfiak-r^ (4 nap), Nemeshegyi Péter S. J., február 24-28. fé^ ak-n^ (4 nap), febmár 28-március 3. férfi­­ak-nők - na^^ Stolla Leontin. Papok és el­­md^ült Idki netre t^devő hívek fi^elmé­­be: irányított Idkigyakorlatot vezet Beöthy Tamás S. J. Október 20-24., október 31-no­­vember 3., november 10-14. id^x(ntold­arL Klki^és: kezdiWp este fd 7-ig, távozás: zá­rónap d­éd után. Az irányított lelkigyakor­latban a vezetett rendszerese beszámol lel­ki haladására, és megbeszélk a továbbha­ladást Érdeldődök TOvd^ tájékoztatást kapnak. A Idkigyakorlatozók tetési d^: 1250 F^fiVnap. Ajdetkezők részletes tájé­koztatást kapnak. Qm: 2016 Leány^u, Mó­ricz Zsifim­ond út 141. Telefon: 2^383-212. Fax: 26^83-302. Üdülési célal érkezőket is szívesen fogadunk. Önköltségi árat kérünk, tejes elátá­ssal: egyágyas elhelyezéssel: 22% Ft^tó^p, kétágyast 1785 H/főkap. Az id^xint kialakíta^ személyes egyezte­­téssd ^t^nk. December 23-24. közötti is szeretettel várunk pihenni vágyókat. GOMBOS MIKLÓS ha­rangöntő m­ester, harang­­öntésű lengő-/ állványszer­kezet és vigamozás. 2162 ORBOMJÁN, Rákóczi u. 121. Pf. 10. Tel./fax: (06-27)-360-170. Rádiótelefon: 06-30-489-575 A létezés izgalmában ökumenikus gyülekezetekben (is) a fiatalok gy­ikran énekelnek, beszélnek az örömről és a re­ménységről, am­elyből egyre ke­vesebb van. Lehanyatló század­vég, tele idegességgel, bizonyta­­lanágga­l és unalommal. Hasonló jelenségek voltak az elmúlt század végén; akkor az álmosító unalom uralta Európát. Amint Shaw jellemezte találóan: „A jelenlévők nem gondolnak semmire, kivéve a jómodort, amelynek lényege: elrejteni az ásítást." Ifjú pesszimisták jártak­­keltek, s a haszonelvűség vette át birodalmát. Akkoriban mégis volt valaki, aki az unalombel hatalmas igent mondott e­z életre. Küzdelmes gyerekkor helyett tündérmesék­ben élt, s később is így nyilatko­­zott: „Meseország határa sok­szor ott vonul el a nagyvárosok közepén." Ki volt ez a keresztény opti­mista, életigenlő? G. K. Chester­ton angol író, aki éppen 60 esz­tendeje halt meg. A paradoxo­nok nagy mestere. Manapság alig emlegetik, pedig nagy szük­ség lenne „beletanulni" a gon­dolkodásába, s a már „gépiesí­­tett m­ódomban", amely nagyja­ink rémsége, fölfedezi, - mint ő tette - közvetlen környezetün­ket, utcákat, tereket, házakat és embereket. „Por vagyok, milyen szép is a por!" - írta rövid „jegy­zőkönyvében", és komolyan gondolta, majd hozzátette: „Ez a gömbölyhi Föld talán szappan­­buborék, de el kel ismerni: né­hány szép szín van rajta."­­ „Ha volna ember, akinek két karja forró ívben át tudná ölelni a vi­lágot, én volnék az. Vajon eljön-e valaha az idő, amikor bárkibe is belefáradok?" Ez aztán világszemlélet a javá­ból, evangéliumi, annyik szerete­­téből fakadó, akire tízéves kere­séssel talált rá igazán. Olyan volt a lelkülete, mint Szent Ferencé, akiről könyvvet írt. Mintha az ő Nap-himnuszát ismételné meg az egyik versvázlatában: „Ti há­laimát mondtak étkezés előtt. / Rendben van. / De én hálaimat mondok színház és opera előtt, / És hálaimát, mielőtt egy köny­vet föl­­dtok,/Hálaimat, mielőtt festek vagy rajzolni kezdek, / Úszom, vívok, bokszolok, sétá­lok, járok, táncolok, / És hála­imat, mielőtt tintába mártom a tollamat." Hálát adott, hogy ő G. K Chesterton, születésnapi ajándékul Istentől megkapta chestertonságát, ezt az igazi ér­téket. Hogy is tudott valaki eíménre keresztény leírni? Azt mondta, fogadjuk el a másikat olyannaik, amilyen, fogadjuk el a világot, ne kritizáljuk a gyerme­kek meseországát. („Előttem nem a föld kritizálta Tündéror­szágot, hanem Tündérország a földet."). Rónay György írja róla: „Az az ember ő, ajol csöppet sem bántó, csöppet sem öntelt, ha­nem mélyen keresztény és alá­zatos és filozófiailag igen jól megalapozott módon állandóan örül önmagának, annak, hogy létezik és annak a formának, amely­ben létezik." Sohasem akart más lenni ön­magánál. Tudta, azt a pályát kell vidáman végigjárnia, melyet Is­ten kimért neki. Csak azt és nem a másét. A világmindenség „ha­zafia" volt, mint gyermeki lelkü­letű regényhőse, a nottinghimi tréfaszerző. Rendíthetetlen hittel vallotta világnézetét, kulcs volt számára a „világ gépezetéhez". Hitében a személyes Istenhez ragaszkodott. Ő teremtette a világot, és­­ ön­magán kívülállóna­k teremtette. Ez a fölismerés töltötte el Ches­­tertont határtalan örömmel. Tudta, a végtelen Teremtő fényrt futtat a tárgyakon, a dolgokon, ahogyan Szentje, Ferenc már fölismerte. Kereszténnyé lennd „nem annyit jelent, mint búcsút mon­dani a gondolkodásnak, hanem ellenkezőleg, annyit, mint meg­tanulni, hogyan kell gondolkod­ni" - írta. Élete végén vetette pa­pírra: „Teljesen boldog voltam a legcsöndesebb és legközönsége­sebb helyeken is... mindig élvez­tem a puszta létezés izgamát, olyan helyeken is, amelyeket iunalmasoknak... neveznek." Ki hallja meg ezt az üzenetet? F.E. Emlékezés az Ungvári Unióra Október 27-én délelőtt a Szent Péter-baz­ika ismét Khrüszosz­­tomosz, Aranyszájú Szent János ünnepélyes liturgiájasneve volt színhelye. A keleti szlávok ugyancsak itt a Szent Péter-bazi­­likában ez év július 6-án emlé­keztek meg a Szentatyával egy­ségben a Breszti Unió megköté­sének 4. centenáriumára, most a kárpátaljai ruszinok ünnepelték vele együtt a Rómához való visszatérésüket megpecsételő 350 évvel ezelőtt megkötött Ung­vári Uniót. 1646. április 24-én az ungvári vár volt a színhelye az egyszerű, minden külsőséget nélkülöző szertartásnak, am­ellyel a magyar királyság ré­szét alkotó munkácsi eparchia 63 papja az egri püspök, Jakusich György előtt tett hitvallással csat­lakozott a római katolikus egy­házhoz. Új fejezet kezdődött ek­kor az ungvári egyház és az ab­ból származó egyházak, köztük a hajdúdorogi görög katolikus egyházmegye számára, amelyek a történelem viharában, az orto­doxia ellenállása, a szegénység okozta kivándorlás és a kommu­nista diktatúra ellenére a mai na­pig kitartottak a római egyház­hoz való töretlen hűségben. A bazilikában a görög katoli­kus szent liturgiát 14 püspök és 50 pap végezte, köztük Judson Procyk, a pittsburghi ruszinok metropolita érseke, Keresztes Szi­lárd hajdúdorogi, Ivan Semedi munkácsi püspök és segédfrüstfö­­k­, Iiwn Margitich és Josefn­ Holo­­vach, valamint Andrew Pataki ame­rikai rutén püspök. Az ünnepi szentmisére Rómába zarándokol­tak a nyíregyházi görög katolikus szeminikum elöljárói is. A Szent Péter téren a déli imádságra sok ezer zarándok gyűlt össze az őszi napsütésben. A pápa dolgozószobája ablaká­ból szólva az Úrangyala e imád­­kozása előtt örömének adott hangot, hogy azon a napon részt vehetett a bizánci-rutén szertar­­tású püspökökkel és papokkal közösen végzett szent liturgián. „Együütt adtunk hálát az Úrnak - mondotta a pápa -, hogy 1646- ban Ungvárott létrejött a teljes egység a rutén egyház és a ró­mai apostoli Szentszék között. Gondolatban a keresztény test­vérekhez fordulok, különösen a tiszteletre méltó ortodox egyhá­zakhoz, amelyekhez mély hitkö­zösség kapcsol. Mindannnyian azt kívánjuk, hogy Krisztus aka­ratának engedelmeskedve, az egység elérje a teljességet. (MK) Pénz, amit többszörösen visszaadunk Önnek! ■‹‹ Minden újságban talál egy ajándékszelvényt, amivel komoly árengedménnyel vásárolhat; ›‹ havonta két plakátot is ajándékozunk; adventben újságunk napi­lappá alakul át; ezt a plusz 22 számot is eljuttatjuk Önhöz! (mindegyik újságban ajándékszelvényt) Új könyveinket is kedvez­ményes áron kínáljuk havi mellékletünkben; rendszeresen vásárló előfize­tőinknek minden évben meglepetés-könyvet készí­tünk, amely kereskedelmi forgalomba nem kerül! Szent Gellért Könyvesbolt: 1053 Budapest, Ferenciek tere 8. Telefon: 13­77 803 újra előfizetést hirdetünk a népszerű SZERETET-újságra! Az újságot ingyen adjuk - a postaköltséghez kérjük a hozzá­járulását, ami egy évre 470 Ft. Ha ,SZERETET”-ünkre igényt tart, kérjük, fizesse be ezt az összeget rózsaszín posta­­utalványon, vagy könyvesbol­tunkban. A csekk hátlapjára ír­ja rá, hogy „előfizetés”, és szüle­tés- vagy névnapjának idejét (hó és nap), ugyanis ünnepén meg­lepetést küldünk Önnek! Ajándékok előfizetőinknek: ‘48 havonta megjelenő hirdetési újságunkban ingyenesen hirdethetnek. Szent Gellért-díj A Magyar Katolikus Püspöki Kar az egyházi oktatási és nevelési intézményekben tavuló pedagó­gusok, valamint a katolikus isko­lák működését segítők elismeré­sére alapította a Szent Gellért-díj első és második fokozatát. Az emléklappal, éremmel és pénz­­jutalommal járó kitüntetést Fő­egyházmegyénkben első alka­lommal október 17-én délután adta át Paskai László bíboros atya Budapesten, a Prímási Palotá­ban. A Szent Gellért-díj második fokozatát kapta: dr. Tóth Lórántné a Szent Gellért Katolkus Általá­nos Iskola és Szakácsné Újházi Má­ria a Don Bosco Katolikus Általá­nos Iskola pedagógusa, a plébá­nia és az iskola közösségében végzett példamuató oktató-ne­velő munkáért, valam­int Orsolya János a Szent Lőrinc Katolikus Ál­talános Iskola iskolaszékének el­nöke, az iskola szervezésében és működésében vállalt áldozatos segítő munkájáért. A Szent Gel­lért-díj első fokozatát kapta dr. Kiss-Rigó László, az EKIF igazga­tója, az esztergomi Mindszenty József Katolikus Általános Iskola elindításáért, a Főegyházmegye iskolarendszerének szervezésé­ért és az EKIF vezetéséért. Márton A Mars névből képző­dött, s a március hónap­­név által is a köztudat­ba férkőzött. A latin Martínus férfinév. Ezt a megjelölést kapta a 4. század elején egy ró­mai császári tiszt Sava­­riaban (Szombathely) született fiának. Ő is katona lett, majd Krisz­tus katonája, keresz­tény. 397-ben (novem­ber 11-én) már püspök­ként fejezte be életét Tours-ban. A franciák ma is nagyr­a becsülik a szent életű főpapot, aki - a legenda szerint - nem akart püspök len­­ni, ludak aljába bújt, de azoknak gágogása elárulta a helyét Összefüggésben van ez azzal az antik történettel, amely Márn lúdjára vonatkozik. Aesculapius ünnepén Aba került az asztalra. A Capitolium lúdjai ébresztették fel ugyanis a fáradt római őrsé­get, amikor a gallok a várost éjszaka el akarták foglalni. Innen a lúd megtisztelő neve: avis Maitis (Mars, a háború istenének ma­dara), amelyből az avis Martinit formálták. (­41) Több mint feltételezés 1950-ben XII. Piusz pápa kiadta a Humcus­ genezis kezdetű enckti­­káját, amelyben kimondja: a hit­tudomány és a fejlődéselmélet nem­­ ellenkezik egymással. A mostani pápa az idei októberi év­fordulón, am­ikor köszöntötte a 60 éves Pápai Tudományos Aka­démiát, utalt elődje említett ira­tára, valamint az 1992-ben el­mondott beszédére, amelyben szólt Galileiről, iletve vele kap­csolatosan arról, hogy a sugallma­­zott bibliai szövegek értelmezé­sénél szigorúságra és pontosság­ra van szükség. Most mindezek­hez hozzátette: „Új ismeretek alapján meg lehet állapítani: a fejlődéselmélet több mint feltéte­lezés. Több fejlődéselmélet van aszerint, hogy materialista, re­­dukcionista vagy idealista szem­pontok szerint értelmezik-e. A Biblia - a kinyilatkoztatás azt ta­nítja, hogy az ember Isten kép­ére és hasonlatosságára teremtett lény. Az egyén nincs alárendelve sem a fajnak, sem a társadalom­­nak, önmagában érték, személy. Értelme, akarata révén képes kapcsolatot teremteni embertár­saival. Meghívást kapott, hogy Istent megismerje, szeretetkap­csolatba lépjen vele. Ez a kapcso­lat az örökkév­­lóságbént leli meg teljes kibontakozását." A pápa kiemelte, amit előde is: az emberi test ciz előtte már léte­ző anyagvilágból származik, de a lelkét Ezen közvetlenül terem­ti, így e­zok az elméletek, ame­lyek az ember lelkét ciz élő anyagból kiáradó erőnek vagy egyszerű „kísérő jelenségnek" tekintik, összeegyeztethetetle­nek az emberről szóló igazság-­ gal.­ ­) VALLÁSI KRÓNIKA • A hősöknek és áldozatnak az Esztergom Barátainak Egyesüle­te és a Rudnay Sándor Kulturális és Városvédő Egyesület kegyele­ti megemlékezést szervezett ha­lottak napjára. Esztergomban az 1991-es kezdeményezés ellenére sajnos máig nem készült el a má­sodik világháború hőseinek és áldozatn­i­ak emlékét ápoló em­lékmű. Nincs Esztergomban má­sodik világháborús emlékhely. A két egyesület összefogása és né­hány jó szándékú polgár kezde­ményezése eredményeként idén emlékkereszt felállítására került sor a Hősök terén, az I. világhá­ború esztergomi hőseinek állított emlékmű közelében. Az öt méter magas, vörösfenyőből faragott keresztet Nemes László eszter­gomi fafaragóművész formálta meg, a fémmunkákat Horváth György kovács, népi iparművész készítette. • 3200 lap. A Szenttéavatás­ Kongregáció képviselői október 16-án vették át ünnepélyesen Rómában Mindszenty József bí­boros boldoggá avatási eljárásá­nak egyházmegyei aktáit. A több mint 3200 oldal terjedelmű anyag az önként jelentkezett ta­núik vallomásait, történész és teológus szakértők véleményét és a hős lelkű prímás fellelhető íráseit tartalmazza olo­sz fordítás­ban. Ezzel lezárult az 1994. már­­cius 19-én Paskai László bíboros által hivatalosan elindított eljárás első szakasza. • Dortmundi evangélikus cso­portot fogadott Paskai László bí­boros október 28-án Budapesten. A vendégek többek között a Ma­gyar Katolikus Egyház életéről tájékozódtak. A Budapesti Temetkezési Intézet Rt. tájékoztatója Értesítjük a tisztelt lakosságot, hogy ismét meg­nyitottuk a családok temetési ügyintézésének megkönnyítése érdekében külsőségeiben meg­szépült és szolgáltatásaiban kibővült kegyeleti stúdióinkat. Stúdióinkban teljes körű temetésfel­vétellel női alkalmi és gyászruhák, valamint kegyeleti és dísz­tárgyak árusításával állunk a gyászoló családok szolgálatára. Címeink: Kegyeleti Stúdió, Budapest I, Batthyány u. 13. Tel.: 201-1019. TeL/Fax: 201-1934. Kegyeleti Stúdió, Budapest IX., Üllői út 95. Telyfax: 215-0087. Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 8-16.15 óráig Zarándokoljon velünk! Szentföld XI. 21-28. Bécs és Sopron Xn. 23­. Szombathely-Graz xn. 23-25. Szilveszter Rómában xn. 28/1.2. Szeretettel várik jelentkezésüket személyesen, telefonon vagy levélben! Katolikus Utazási Iroda H-1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8. (Kárpátia udvar) Tel: 266-3910,266-3911 Nyitva: H-P 9-17 óráig

Next