Új Magyarország, 1997. január (7. évfolyam, 1-26. szám)
1997-01-11 / 9. szám
8 titli WNR mi Csak egy percre! Az új teremtés csillagainak nevezi a megkeresztelteket az egyik 4. századi hittudós. Ezt írja: „Íme a földről a csillagok ragyognak, melyek fényesebbek az ég csillagainál. Csillagok a földön az által, aki a mennyből ragyog a földre. Nem is csak a földön vannak csillagok, hanem nappal is vannak csillagok! Ez ismét csoda. Nappal csillagok, melyek ragyogóbbak az éjszaka tündöklőknél. Amazok ugyanis a Napfelkelte után láthatatlanná válnak, ámezek az igazságosság Napjának felragyogásával még inkább tündökölnek". Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház Leányfalu Program - 1997. jan. 20-23. fiatalok 3 nap, P. Barsi Balázs, jan. 27-31. fiatalok 4 nap, Balázs Béla püspök atya, febr. 10-13. férfiak-nők 3 nap, Dr. György Attila, febr. 17-21. férfiak-nők 4 nap, Nemeshegyi Péter S.J., febr. 24-28. férfiak-nők 4 nap, Dr. Király Ernő, márc. 03- 07. férfiak-nők 4 nap, Vácz Jenő S.J., márc. 10-14. férfiak-nők 4 nap, márc. 24-27. pedagógusok 3 nap, Dr. Brückner Ákos O. Cist., márc. 27-ápr. 1. üdülés (húsvét). Papok és elmélyült lelki életre törekvő hívek figyelmébe irányított lelkigyakorlatot vezet: Beöthy Tamás S.J. 1997. jan. 26- 30., febr. 09-13., febr. 16-20. Érkezés: kezdőnap este fél 7-ig, távozás: zárónap ebéd után. Az irányított lelkigyakorlatban a vezetett rendszeresen beszámol lelki haladásáról és megbeszélik a továbbhaladást. Érdeklődők bővebb tájékoztatást kapnak. A lelkigyakorlatozók térítési díja: 1400 Ft/fő/nap. A jelentkezők részletes tájékoztatást kapnak. Cím: 2016 Leányfalu, Móricz Zsigmond út 141. Telefon: (06-26)-383-212. Fax: (06-26)-383-302. Üdülési céllal érkezőket is szívesen fogadunk. Önköltségi árat kérünk, teljes ellátással: egyágyas elhelyezéssel 2230 Ft/fő/nap, kétágyasban 1785 Ft/fő/nap. Az időpont kialakítása személyes egyeztetéssel történik. ID. GOMBOS LAJOS ARANYKOSZORÚS HARANGÖNTŐ MESTER I V 2162 Őrbottyán, Rákóczi út 119. Pf. 3. Telyfax: (06-28)-360-175 Budapesti iroda: 1135 Budapest, Jász utca 60/B. Telefon: 330-6394. HITELÉT Láthatatlan sugárzások 1996. december 7-én a Művelődési Minisztériumban átadták a katolikus filozófusok és teológusok munkásságát elismerő Nyíri Tamás-díjat, melyet első alkalommal Dobód Mária, a Körömben élő filozófusnő és Weissmahr Béla jezsuita atya, a szegedi hittudományi és a müncheni filozófiai főiskola tanára kapott meg. - Mit érzett Dobód Mária a kitüntetés hírére? - Teljesen meglepett. Ezért figyeltem nagy érdeklődéssel a díjat megítélő kuratórium elnökének, Ella Béla teológiai professzornak az indoklását. Örömömre szolgált, hogy pontosan azt emelte ki, amit én is a legfontosabbnak tartok, vagyis a szenttamási metafizika jelentőségét a mai szellemi életben. Maga az időpont is meglepetés volt számomra, ugyanis pontosan harmincöt évvel ezelőtt folytatták le ellenem az akkori művelődési miniszter utasítására az ELTE rektori hivatalában a fegyelmi eljárást, melynek eredményeképpen kizártak az ország összes egyeteméről és főiskolájáról. - Akkor milyen szakon tanult? - Harmadéves fizikus hallgató voltam. - Ezek után hogyan lett fizikusból metafizikus? - Először forrasztónő voltam a telefongyárban. Közben egyre mélyebbre jutottam a valóság megismerésében. Ugyanis a természettudomány alapja az a meggyőződés, hogy mély megfelelés van értelmünk és a valóság felépítése között. Ez a fizikán túli, „metafizikai hit" élteti a természettudományokat. - Nyolcórás munka mellett hogyan tett szert a szükséges tárgyi ismeretekre? - A Gondviselésnek megvannak a maga útjai. Egy alkalommal találkoztam Jacques Maritain, a neves francia filozófus legnagyobb tanítványával, Heinz Schmitcz-zel egy Toulouse-ban élő szerzetessel. Már ismertem. Hazatérve elküldte Maritain két könyvét. Az egyik: Rövid értekezés a létezésről és a létezőről, a másik: A tudás fokai, melynek bevezető tanulmánya: A metafizika nagysága és nyomora. Ez a két könyv elindított azon az úton, amelyen azóta is járok. A politikai rendőrség Gyorskocsi utcai központjában a kihallgatások alkalmával szembesültem a hazugság és a gyűlölet világával, Maritain írásai pedig ráébresztettek a lét igazságára, jóságára, szépségére és szentségére, arra, hogy a lét „szeretetben fürdik". - Idehaza talált mestert? - Hogyne! Egy alkalommal Szigeti József domonkos atya, tizenhat év börtön után szabadulva a barátnőmet kereste. Megkérdezte, mit olvasok. Kiderült, hogy annak idején ő kalauzolta Maritaint budapesti előadása alkalmából. Ettől kezdve éveken át vezetőm volt Maritain, Aquinói Szent Tamás és a magyar Horváth Sándor hittudós műveinek tanulmányozásában. Ma is az. Közben módom nyílt szervezett keretek közötti képzésre. 1980-tól évekig látogattam a Maritain alapította toulouse-i Tanulmányi Központ előadásait. - Magányosan él? - Szó sincs róla! A Gondviselés hozzám is küldött igazságra szomjas fiatalokat. Belőlük alakult egy kis baráti kör. Időről időre összejövünk, s meghallgatjuk egymás előadásait a metafizika, erkölcs, társadalombölcselet, művészetfilozófia területéről. Az ő segítségükkel sikerült kiadni Maritain egyik társadalombölcseleti főművét, „Az igazi humanizmus"-t. Február 14-én mutatjuk be a Thököly úti domonkosok pinceklubjában, este fél 7-kor. Utanott egy kis sajtókiállítás is lesz „Maritain Magyarországon" címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk. - Mit írt eddig? - Több cikket a Teológiába és a Vigiliába. Fordítottam Maritaintől, s írtam két kis könyvet „Mi az ember?" és „Erkölcs? Miért?" címmel. - Kis falucskában lakik. Nem vágyik nagyobb nyilvánosságra? - Hadd válaszoljak Maritain szavaival: „Ma inkább, mint valaha, a kis csoportok és kis közösségek feladata, hogy hatékonyan küzdjenek az emberért és a szellemért, és különösképpen feladatuk, hogy hatásosan tegyenek tanúságot azokról az igazságokról, amelyek után oly kétségbeesetten ered a világ, s amelyeknek jelenleg oly nagyon szűkében van. Mert csak a kis közösségek, kis csoportok egyesülhetnek olyasmi köré, ami egészen kívül tud maradni a technika szorításán és az eltömegesítés folyamatán, s ami nem más, mint a bölcsesség és az értelem szeretete és a bizalom e szeretet láthatatlan sugárzásában. Az ilyen láthatatlan sugárzások messzire hatnak, és éppoly hihetetlen erejük van a szellemi létrendben, mint az atomhasadásnak vagy a mikrofizika csodáinak az anyagvilágban." Tóth Sándor Imádkozó ókeresztény, Krisztus monogrammal Díjak átadása Rómában December 19-én az esti órákban a római Santa Cecilia Zeneakadémián elhangzott karácsonyi hangverseny során, immár harmadszor adták át a „Róma a békéért és a humanitárius tevékenységért" díjat. Az első alkalommal 1994-ben kiosztásra került díjat II. János Pál pápának ítélték oda, tavaly pedig a szarajevói polgármestert tüntették ki vele. A római városi vezetőség kezdeményezésére alapított díj hangsúlyozza azt a szerepet, amelyet az olasz főváros, mint nemzetközi kereszteződési pont, a béke, valamint a népek és a különböző országok közötti párbeszéd fórumaként betölt. Idén a díjjal az „Orvosok Határok Nélkül" elnevezésű nemzetközi szervezetet tüntették ki, fennállásának 25. évfordulója alkalmából, annak elismeréseként, hogy a szervezet, bátor tanúságot téve a nemzetközi szolidaritásról, a világ számos részén a szükséget szenvedő népek segítségére siet. Ma 2000 önkéntese a világ 70 országában végzi önzetlen és részrehajlás nélküli tevékenységét a szegénység, a katasztrófák, konfliktusok által okozott szenvedés enyhítésére. (M. K.) • A Soós Géza Soli Deo Gloria Református Diákifjúsági Alapítványa kuratóriuma az általa elmúlt évre meghirdetett Soós Géza díj és a Mi volt a titka? pályázati dolgozatait megvizsgálta. A díjnyertes: Faragó Csaba negyedéves teológus, a Károli Gáspár Református Egyetem hallgatója. KÖNYVESPOLC Könyvikespolc Ravasz László református püspök megválasztásának 75. évfordulójára jelentette meg a Kálvin Kiadó Gondolatok címmel a neves egyházi vezető, író, gondolkodó legjellemzőbb megnyilatkozásait Istenről, Jézusról, lélekről, hitről, bűnről, emberről, imádságról, életről és halálról, a magyar jö vendőről, nagy emberekről stb. Az utószót író Szénási Sándor így jellemzi a zsebben is elférő könyvet: „A Gondolatok ma is élményt nyújtó olvasmány, mert a legnagyobbak írásain nem fog az idő, nem avulnak el. Szent Ágoston, Aquinói Tamás, Luther Márton, Kálvin János, Pázmány Péter, Prohászka Ottokár és Ravasz László írásait mindig olvasni fogják." Szentmihályiné Szabó Mária háromkötetes regénye: Magvetők, Erik a vetés. Aratás ugyancsak a Kálvin Kiadó gondozásában jelent meg. A 15 éve elhunyt írónő, műfordító az Erdélyi Helikon és az Új Idők köréhez tartozott, értékrendjét, szemléletét a magyar kálvinizmus hagyományai határozták meg, ezek szellemében írta regényeit, melyeknek „témája" a történelem, neves személyiségek pályája, küzdelmei. Puskely Mária: Keresztény szerzetesség című kétkötetes munkája a Bencés Kiadónál jelent meg. Fontos történelmi kalauz alfabetikus rendben, 830 szócikkel, szakirodalommal két évezredből, öt világrészből, ismeretlen és ismert szerzetesekről. A X. századtól bemutatja a magyar szerzetesség életét. 800 szemléltető kép, ábra, időrendi áttekintés egészíti ki a tömör írásokat. (t. s.) GOMBOS MIKLÓS harangöntő mester, harangöntés, lengő-, s állványszerkezet ésJL - villamosítás. 2162 ŐRBOTTYÁN, Rákóczi u. 121. Pf. 10. Tel./fax: (06-28)-360-170. Rádiótelefon: 06-30-489-575. 1997. JANUAR 11., SZOMBAT VALLÁSI KRÓNIKA • A „lélek menekültjei". George Carey canterburyi anglikán érsek, az Anglikán Közösség elnöke, aki nemrég látogatást tett a Vatikánban, a Vatikáni Rádió hullámain keresztül karácsonyi üzenetében megemlékezett a közép-afrikai menekültek tragikus helyzetéről, majd pedig a nyugati világ megcsömörlött, jólétben élő embereihez intézte szavait: az afrikai menekültekkel párhuzamba állítva, a „lélek menekültjeinek" nevezte őket. • Fotókiállítás Betlehemről. Az UNESCO főigazgatója, Federico Mayor Zaragoza december 19-én fotókiállítást nyitott meg Rómában Betlehemről. Az ünnepélyes megnyitón jelen volt Jasszer Arafat palesztin vezető, Scalfari olasz köztársasági elnök, valamint Francesco Ruteli római polgármester. A „Betlehem 2000" elnevezésű kiállítás célja, hogy szponzorokat keressen az ősi város újjáépítéséhez, történelmi és vallási emlékművei helyreállításához, és egyben új mérföldkövet helyezzen el a közel-keleti béke felé vezető úton. • Betlehemi karácsony. Jézus születésének helyén a betlehemi keresztények és az éjféli misére érkezett zarándokok ezreinek örömében a város muzulmán népessége is osztozott: ők is bekapcsolódtak az európai országokból érkezett kórusok énekébe, főként amikor olyan világszerte ismert karácsonyi énekek hangzottak fel, mint a Stille Nacht, az Adestefideles vagy a Jingle bell. A pátriárka homíliájában azt kérte a Szentföld katolikusaitól, hogy méltóképpen készítsék elő a 2000. szentévet, amelynek a pápa akaratából a Szentföld is színhelye lesz. A politikai helyzetről szólva azt kérte a hívektől, hogy fogadják el a szenvedésnek ezt az óráját, és mindenkit a személyes megtérésre, a szívek megtérésére szólított fel, mert csak ez hozhatja meg a megbékélést a palesztinok és a zsidók között. Karácsony napján délután izraeli és palesztin aktivisták - ezúttal már a hatodik egymást követő évben - közös békemenetet tartottak Betlehem és azon hely között, ahol a kis Jézust köszöntő pásztorok nyájukat legeltették. • Európai evangélikus egyházi vezetők jártak Budapesten. Az előző ilyen találkozó három éve volt Strassburgban. A december 8-12-én ülésező Európai Evangélikus Püspökök Konferenciája arról tanácskozott, hogy milyen egyházat szeretnének a jövő évszázadban, milyen „víziónk" van az egyházról. És tárgyaltak a misszióról is. A nemzetiségi kérdéseket, azok vallási összefüggéseit ugyancsak napirendre tűzték, és foglalkoztak az ez évi, Hongkongba tervezett Lutheránus Világszövetség előkészítésével. • A református gimnáziumok országos kosárlabda-bajnokságát a rendező Kunszentmiklós református gimnazista csapata nyerte. (M. K.) A játék boldogsága Aligha van szebb látvány a játszó gyermeknél. Önfeledten rakja a fakockákat, egyéb építőelemeket, csöpp kezében színes ceruzával vonalakat rajzol és megnevezi azokat. A játék: természetünk. Felnőttek is akkor tudnak igazán feloldódni, ha még tudnak nemesen játszani. Van a „játékelméletnek" hittudományi kapcsolata is. Aquinói Szent Tamás fejtette ki talán a legpontosabban pár száz éve a játék teológiáját. A görög bölcselet nagy alakja, Arisztotelész híres etikájában beszél arról, hogy az arany középutat képviselő ember, tréfacsináló; ő áll a mogorva, merev (makacsan komoly) és a mindenáron (mindenen) vidámkodó közt. Megállapítja: „Pihentető nyugalom és vidám játék egyaránt szükségesnek látszik az élet szempontjából". Persze a távoli szerzők időszerűségét azzal is megállapíthatjuk, hogy manapság sok a kedvetlen ember. Sokszor különös élvezettel olvashatjuk századunk bölcs jezsuita tudósának, Hugo Rahnernak a Vigíliában megjelent tanulmányát (1996 decemberi szám), amely a játszó emberről szól. Az írás részlet az 1952-ben kiadott azonos témájú könyvből, amit Magyarországon alig ismernek. A szerző megállapítja, hogy a játszó ember a kultúra legmagasabb fokán áll. A játék maga önmagáért való cselekvés, értelme van, de célja nincs. „Az öncélúan játszó gyermek, az önfeledten játszó zenész, a lángész, aki játszva alkot, ők testesítik meg az emberiség ősi vágyát, az akadálytalan, szabad, könnyed harmóniát lélek és test között". A jelenségek közül - mint kifejező rítust - a körtáncot említi a szerző; ez a tánc fejezi ki igazán az ősi tapasztalatot, hogy a Teremtő egykor „test és lélek tökéletes harmóniájával ajándékozta meg" teremtményét, és ezt a harmóniát valamiként vissza kell szereznie. A művészetben a kis kövér angyalkák (barokk puttók) is ezt az igazságot juttatják eszünkbe Jézus szavai nyomán: „a kicsinyeké a mennyek országa". Az ember csak akkor képes a vidámságra, „mosolygó lemondásra", ha megkapja a világot a maga egységében, tudomásul veszi, hogy kozmikus és belső szférára osztható a valóság, ezért nem vonulhat ki a világból, s nem is hagyatkozhat a csupán külső szemléletre: nyitottnak kell lennie Istenre és a világra. (i.e.) A Budapesti Temetkezési Intézet Rt. tájékoztatója Értesítjük a tisztelt lakosságot, hogy ismét megnyitottuk a családok temetési ügyintézésének megkönnyítése érdekében külsőségeiben megszépült és szolgáltatásaiban kibővült kegyeleti stúdióinkat. Stúdióinkban teljes körű temetésfelvétellel női alkalmi és gyászruhák, valamint kegyeleti és dísztárgyak árusításával állunk a gyászoló családok szolgálatára. Címeink: Kegyeleti Stúdió, Budapest I., Batthyány u. 13. Tel.: 201-1019. TeL/Fax: 201-1934. Kegyeleti Stúdió, Budapest IX., Üllői út 95. Telyfax: 215-0087. Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 8-16.15 óráig Zarándokoljon velünk! Szentföld: II. 13-20. Húsvét a Szentföldön III.27-IV.3. Húsvét Rómában: III. 25-IV. 1. Mariazell: IV. 22. Szeretettel várjuk jelentkezésüket személyesen, telefonon vagy levélben! Katolikus Utazási Iroda H-1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8. (Kárpátia udvar) Tel.: 266-3910,266-3011 Nyitva: H-P 9-17 óráig