Új Magyarország, 1997. január (7. évfolyam, 1-26. szám)

1997-01-11 / 9. szám

8 titli WN­R mi­ Csak egy percre! Az új teremtés csillagainak ne­vezi a megkeresztelteket az egyik 4. századi hittudós. Ezt írja: „Íme a földről a csillagok ragyognak, melyek fényesebbek az ég csillagainál. Csillagok a földön az által, aki a mennyből ragyog a földre. Nem is csak a földön vannak csillagok, ha­nem nappal is vannak csilla­gok! Ez ismét csoda. Nappal csillagok, melyek ragyogóbbak az éjszaka tündöklőknél. Ama­zok ugyanis a Napfelkelte után láthatatlanná válnak, ámezek az igazságosság Napjának fel­ragyogásával még inkább tün­dökölnek". Szent Gellért Lelkigyakorlatos Ház Leányfalu Program - 1997. jan. 20-23. fiatalok 3 nap, P. Barsi Balázs, jan. 27-31. fiatalok 4 nap, Balázs Béla püspök atya, febr. 10-13. férfiak-nők 3 nap, Dr. György Attila, febr. 17-21. férfiak-nők 4 nap, Nemeshegyi Péter S.J., febr. 24-28. férfiak-nők 4 nap, Dr. Király Ernő, márc. 03- 07. férfiak-nők 4 nap, Vácz Jenő S.J., márc. 10-14. férfiak-nők 4 nap, márc. 24-27. pedagógusok 3 nap, Dr. Brückner Ákos O. Cist., márc. 27-ápr. 1. üdülés (húsvét). Papok és elmélyült lelki életre törekvő hívek figyelmébe­ irá­nyított lelkigyakorlatot vezet: Beöthy Tamás S.J. 1997. jan. 26- 30., febr. 09-13., febr. 16-20. Ér­kezés: kezdőnap este fél 7-ig, tá­vozás: zárónap ebéd után. Az irányított lelkigyakorlatban a ve­zetett rendszeresen beszámol lelki haladásáról és megbeszélik a továbbhaladást. Érdeklődők bővebb tájékoztatást kapnak. A lelkigyakorlatozók térítési díja: 1400 Ft/fő/nap. A jelentkezők részletes tájé­koztatást kapnak. Cím: 2016 Leányfalu, Móricz Zsigmond út 141. Telefon: (06-26)-383-212. Fax: (06-26)-383-302. Üdülési céllal érkezőket is szí­vesen fogadunk. Önköltségi árat kérünk, teljes ellátással: egy­ágyas elhelyezéssel 2230 Ft/fő/nap, kétágyasban 1785 Ft/fő/nap. Az időpont kialakítása szemé­lyes egyeztetéssel történik. ID. GOMBOS LAJOS ARANYKOSZORÚS HARANGÖNTŐ MESTER I V 2162 Őrbottyán, Rákóczi út 119. Pf. 3. Telyfax: (06-28)-360-175 Budapesti iroda: 1135 Budapest, Jász utca 60/B. Telefon: 330-6394. HITELÉT Láthatatlan sugárzások 1996. december 7-én a Művelő­dési Minisztériumban átadták a katolikus filozófusok és teológu­sok munkásságát elismerő Nyíri Tamás-díjat, melyet első alkalom­mal Dobód Mária, a Körömben élő filozófusnő és Weissmahr Béla jezsuita atya, a szegedi hittudo­mányi és a müncheni filozófiai főiskola tanára kapott meg. - Mit érzett Dobód Mária a ki­tüntetés hírére? - Teljesen meglepett. Ezért fi­gyeltem nagy érdeklődéssel a díjat megítélő kuratórium elnö­kének, Ella Béla teológiai pro­fesszornak az indoklását. Örö­mömre szolgált, hogy pontosan azt emelte ki, amit én is a legfon­tosabbnak tartok, vagyis a szent­tamási metafizika jelentőségét a mai szellemi életben. Maga az időpont is meglepetés volt szá­momra, ugyanis pontosan har­mincöt évvel ezelőtt folytatták le ellenem az akkori művelődési miniszter utasítására az ELTE rektori hivatalában a fegyelmi eljárást, melynek eredménye­képpen kizártak az ország összes egyeteméről és főiskolá­járól. - Akkor milyen szakon tanult? - Harmadéves fizikus hallgató voltam. - Ezek után hogyan lett fizi­kusból metafizikus? - Először forrasztónő voltam a telefongyárban. Közben egyre mélyebbre jutottam a valóság megismerésében. Ugyanis a ter­mészettudomány alapja az a meggyőződés, hogy mély meg­felelés van értelmünk és a való­ság felépítése között. Ez a fizikán túli, „metafizikai hit" élteti a ter­mészettudományokat. - Nyolcórás munka mellett ho­gyan tett szert a szükséges tárgyi ismeretekre? - A Gondviselésnek megvan­nak a maga útjai. Egy alkalom­mal találkoztam Jacques Maritain, a neves francia filozófus legna­gyobb tanítványával, Heinz Schmitcz-zel egy Toulouse-ban élő szerzetessel. Már ismertem. Hazatérve elküldte Maritain két könyvét. Az egyik: Rövid érteke­zés a létezésről és a létezőről, a másik: A tudás fokai, melynek bevezető tanulmánya: A metafi­zika nagysága és nyomora. Ez a két kön­yv elindított azon az úton, amelyen azóta is járok. A politikai rendőrség Gyorskocsi utcai központjában a kihallgatá­sok alkalmával szembesültem a hazugság és a gyűlölet világával, Maritain írásai pedig ráébresz­tettek a lét igazságára, jóságára, szépségére és szentségére, arra, hogy a lét „szeretetben fürdik". - Idehaza talált mestert? - Hogyne! Egy alkalommal Szigeti József domonkos atya, ti­zenhat év börtön után szabadul­va a barátnőmet kereste. Meg­kérdezte, mit olvasok. Kiderült, hogy annak idején ő kalauzolta Maritaint budapesti előadása al­kalmából. Ettől kezdve éveken át vezetőm volt Maritain, Aqui­­nói Szent Tamás és a magyar Horváth Sándor hittudós mű­veinek tanulmányozásában. Ma is az. Közben módom nyílt szer­vezett keretek közötti képzésre. 1980-tól évekig látogattam a Ma­ritain alapította toulouse-i Ta­nulmányi Központ előadásait. - Magányosan él? - Szó sincs róla! A Gondvise­lés hozzám is küldött igazságra szomjas fiatalokat. Belőlük ala­kult egy kis baráti kör. Időről időre összejövünk, s meghall­gatjuk egymás előadásait a me­tafizika, erkölcs, társadalomböl­cselet, művészetfilozófia terüle­téről. Az ő segítségükkel sikerült kiadni Maritain egyik társada­lombölcseleti főművét, „Az igazi humanizmus"-t. Február 14-én mutatjuk be a Thököly úti do­monkosok pinceklubjában, este fél 7-kor. Utanott egy kis sajtó­kiállítás is lesz „Maritain Ma­gyarországon" címmel. Minden érdeklődőt szeretettel várunk. - Mit írt eddig? - Több cikket a Teológiába és a Vigiliába. Fordítottam Mari­­taintől, s írtam két kis könyvet „Mi az ember?" és „Erkölcs? Mi­ért?" címmel. - Kis falucskában lakik. Nem vágyik nagyobb nyilvánosságra? - Hadd válaszoljak Maritain szavaival: „Ma inkább, mint va­laha, a kis csoportok és kis kö­zösségek feladata, hogy hatéko­nyan küzdjenek az emberért és a szellemért, és különösképpen feladatuk, hogy hatásosan te­gyenek tanúságot azokról az igazságokról, amelyek után oly kétségbeesetten ered a világ, s amelyeknek jelenleg oly nagyon szűkében van. Mert csak a kis közösségek, kis csoportok egye­sülhetnek olyasmi köré, ami egészen kívül tud maradni a technika szorításán és az eltöme­­gesítés folyamatán, s ami nem más, mint a bölcsesség és az ér­telem szeretete és a bizalom e szeretet láthatatlan sugárzásá­ban. Az ilyen láthatatlan sugár­zások messzire hatnak, és épp­oly hihetetlen erejük van a szel­lemi létrendben, mint az atom­hasadásnak vagy a mikrofizika csodáinak az anyagvilágban." Tóth Sándor Imádkozó ókeresztény, Krisztus monogrammal Díjak átadása Rómában December 19-én az esti órákban a római Santa Cecilia Zeneaka­démián elhangzott karácsonyi hangverseny során, immár har­madszor adták át a „Róma a bé­kéért és a humanitárius tevé­kenységért" díjat. Az első alka­lommal 1994-ben kiosztásra ke­rült díjat II. János Pál pápának ítélték oda, tavaly pedig a szara­jevói polgármestert tüntették ki vele. A római városi vezetőség kezdeményezésére alapított díj hangsúlyozza azt a szerepet, amelyet az olasz főváros, mint nemzetközi kereszteződési pont, a béke, valamint a népek és a kü­lönböző országok közötti párbe­széd fórumaként betölt. Idén a díjjal az „Orvosok Határok Nél­kül" elnevezésű nemzetközi szervezetet tüntették ki, fennál­lásának 25. évfordulója alkalmá­ból, annak elismeréseként, hogy a szervezet, bátor tanúságot téve a nemzetközi szolidaritásról, a világ számos részén a szükséget szenvedő népek segítségére siet. Ma 2000 önkéntese a világ 70 or­szágában végzi önzetlen és rész­rehajlás nélküli tevékenységét a szegénység, a katasztrófák, konf­liktusok által okozott szenvedés enyhítésére. (M. K.) • A Soós Géza Soli Deo Gloria Református Diákifjúsági Ala­pítványa kuratóriuma az általa elmúlt évre meghirdetett Soós Géza díj és a Mi volt a titka? pá­lyázati dolgozatait megvizsgál­ta. A díjnyertes: Faragó Csaba negyedéves teológus, a Károli Gáspár Református Egyetem hallgatója. KÖNYVESPOLC Könyvik­espolc Ravasz László református püspök megválasztásának 75. évforduló­jára jelentette meg a Kálvin Ki­adó Gondolatok címmel a neves egyházi vezető, író, gondolkodó legjellemzőbb megnyilatkozásait Istenről, Jézusról, lélekről, hitről, bűnről, emberről, imádságról, életről és halálról, a magyar jö­­ vendőről, nagy emberekről stb. Az utószót író Szénási Sándor így jellemzi a zsebben is elférő könyvet: „A Gondolatok ma is élményt nyújtó olvasmány, mert a legnagyobbak írásain nem fog az idő, nem avulnak el. Szent Ágoston, Aquinói Tamás, Luther Márton, Kálvin János, Pázmány Péter, Prohászka Ottokár és Ra­vasz László írásait mindig olvas­ni fogják." Szentmihályiné Szabó Mária há­romkötetes regénye: Magvetők, Erik a vetés. Aratás­­ ugyancsak a Kálvin Kiadó gondozásában je­lent meg. A 15 éve elhunyt író­nő, műfordító az Erdélyi Heli­kon és az Új Idők köréhez tarto­zott, értékrendjét, szemléletét a magyar kálvinizmus hagyomá­nyai határozták meg, ezek szel­lemében írta regényeit, melyek­nek „témája" a történelem, ne­ves személyiségek pályája, küz­delmei. Puskely Mária: Keresztény szer­zetesség című kétkötetes munká­ja a Bencés Kiadónál jelent meg. Fontos történelmi kalauz alfabe­tikus rendben, 830 szócikkel, szakirodalommal két évezred­ből, öt világrészből, ismeretlen és ismert szerzetesekről. A X. századtól bemutatja a magyar szerzetesség életét. 800 szemlél­tető kép, ábra, időrendi áttekin­tés egészíti ki a tömör írásokat. (t. s.) GOMBOS MIKLÓS harangöntő mester, harangöntés, lengő-, s állványszerkezet és­­­JL - villamosítás. 2162 ŐRBOTTYÁN, Rákóczi u. 121. Pf. 10. Tel./fax: (06-28)-360-170. Rádió­­telefon: 06-30-489-575. 1997. JANUAR 11., SZOMBAT VALLÁSI KRÓNIKA • A „lélek menekültjei". George Carey canterburyi anglikán ér­sek, az Anglikán Közösség elnö­ke, aki nemrég látogatást tett a Vatikánban, a Vatikáni Rádió hullámain keresztül karácsonyi üzenetében megemlékezett a kö­zép-afrikai menekültek tragikus helyzetéről, majd pedig a nyuga­ti világ megcsömörlött, jólétben élő embereihez intézte szavait: az afrikai menekültekkel párhu­zamba állítva, a „lélek menekült­jeinek" nevezte őket. • Fotókiállítás Betlehemről. Az UNESCO főigazgatója, Federico Mayor Zaragoza december 19-én fotókiállítást nyitott meg Rómá­ban Betlehemről. Az ünnepélyes megnyitón jelen volt Jasszer Ara­fat palesztin vezető, Scalfari olasz köztársasági elnök, valamint Francesco Ruteli római polgár­­mester. A „Betlehem 2000" elne­vezésű kiállítás célja, hogy szpon­zorokat keressen az ősi város új­jáépítéséhez, történelmi és vallási emlékművei helyreállításához, és egyben új mérföldkövet helyez­zen el a közel-keleti béke felé ve­zető úton. • Betlehemi karácsony. Jézus születésének helyén a betlehemi ke­resztények és az éjféli misére érkezett zarándokok ezreinek örömében a vá­ros muzulmán népessége is oszto­zott: ők is bekapcsolódtak az európai országokból érkezett kórusok éneké­be, főként amikor olyan világszerte ismert karácsonyi énekek hangzottak fel, mint a Stille Nacht, az Adestefi­deles vagy a Jingle bell. A pátriárka homíliájában azt kérte a Szentföld katolikusaitól, hogy méltóképpen ké­szítsék elő a 2000. szentévet, amely­nek a pápa akaratából a Szentföld is színhelye lesz. A politikai helyzetről szólva azt kérte a hívektől, hogy fo­gadják el a szenvedésnek ezt az órá­ját, és mindenkit a személyes megté­résre, a szívek megtérésére szólított fel, mert csak ez hozhatja meg a meg­békélést a palesztinok és a zsidók kö­zött. Karácsony napján délután iz­raeli és palesztin aktivisták - ezúttal már a hatodik egymást követő évben - közös békemenetet tartottak Betle­hem és azon hely között, ahol a kis Jézust köszöntő pásztorok nyájukat legeltették. • Európai evangélikus egyházi vezetők jártak Budapesten. Az előző ilyen találkozó három éve volt Strassburgban. A december 8-12-én ülésező Európai Evan­gélikus Püspökök Konferenciája arról tanácskozott, hogy milyen egyházat szeretnének a jövő év­században, milyen „víziónk" van az egyházról. És tárgyaltak a misszióról is. A nemzetiségi kér­déseket, azok vallási összefüggé­seit ugyancsak napirendre tűz­ték, és foglalkoztak az ez évi, Hongkongba tervezett Luthe­ránus Világszövetség előkészí­tésével. • A református gimnáziumok országos kosárlabda-bajnoksá­gát a rendező Kunszentmiklós református gimnazista csapata nyerte. (M. K.) A játék boldogsága Aligha van szebb látvány a játszó gyermeknél. Önfeledten rakja a fakockákat, egyéb építőeleme­ket, csöpp kezében színes ceru­zával vonalakat rajzol és megne­vezi azokat. A játék: természetünk. Felnőt­tek is akkor tudnak igazán felol­dódni, ha még tudnak nemesen játszani. Van a „játékelméletnek" hittu­dományi kapcsolata is. Aquinói Szent Tamás fejtette ki talán a legpontosabban pár száz éve a játék teológiáját. A görög bölcse­let nagy alakja, Arisztotelész hí­res etikájában beszél arról, hogy az arany középutat képviselő ember, tréfacsináló; ő áll a mo­gorva, merev (makacsan ko­moly) és a mindenáron (minde­nen) vidámkodó közt. Megálla­pítja: „Pihentető nyugalom és vidám játék egyaránt szükséges­nek látszik az élet szempontjá­ból". Persze a távoli szerzők idősze­rűségét azzal is megállapíthat­juk, hogy manapság sok a ked­vetlen ember. Sokszor különös élvezettel olvashatjuk száza­dunk bölcs jezsuita tudósának, Hugo Rahnernak a Vigíliában megjelent tanulmányát (1996 decemberi szám), amely a játszó emberről szól. Az írás részlet az 1952-ben kiadott azonos témájú könyvből, amit Magyarországon alig ismernek. A szerző megállapítja, hogy a játszó ember a kultúra legmaga­sabb fokán áll. A játék maga ön­magáért való cselekvés, értelme van, de célja nincs. „Az öncélúan játszó gyermek, az önfeledten játszó zenész, a lángész, aki játszva alkot, ők testesítik meg az emberiség ősi vágyát, az aka­dálytalan, szabad, könnyed har­móniát lélek és test között". A je­lenségek közül - mint kifejező rítust - a körtáncot említi a szer­ző; ez a tánc fejezi ki igazán az ősi tapasztalatot, hogy a Terem­tő egykor „test és lélek tökéletes harmóniájával ajándékozta meg" teremtményét, és ezt a harmóniát valamiként vissza kell szereznie. A művészetben a kis kövér angyalkák (barokk puttók) is ezt az igazságot juttat­ják eszünkbe Jézus szavai nyo­mán: „a kicsinyeké a mennyek országa". Az ember csak akkor képes a vidámságra, „mosolygó lemon­dásra", ha megkapja a világot a maga egységében, tudomásul veszi, hogy kozmikus és belső szférára osztható a valóság, ezért nem vonulhat ki a világból, s nem is hagyatkozhat a csupán külső szemléletre: nyitottnak kell lennie Istenre és a világra. (­i.e.) A Budapesti Temetkezési Intézet Rt. tájékoztatója Értesítjük a tisztelt lakosságot, hogy ismét meg­nyitottuk a családok temetési ügyintézésének megkönnyítése érdekében külsőségeiben meg­szépült és szolgáltatásaiban kibővült kegyeleti stúdióinkat. Stúdióinkban teljes körű temetésfel­vétellel női alkalmi és gyászruhák, valamint kegyeleti és dísz­tárgyak árusításával állunk a gyászoló családok szolgálatára. Címeink: Kegyeleti Stúdió, Budapest I., Batthyány u. 13. Tel.: 201-1019. TeL/Fax: 201-1934. Kegyeleti Stúdió, Budapest IX., Üllői út 95. Telyfax: 215-0087. Nyitva tartás: hétfőtől péntekig 8-16.15 óráig Zarándokoljon velünk! Szentföld: II. 13-20. Húsvét a Szentföldön III.27-IV.3. Húsvét Rómában: III. 25-IV. 1. Mariazell: IV. 22. Szeretettel várjuk jelentkezésüket személyesen, telefonon vagy levélben! Katolikus Utazási Iroda H-1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8. (Kárpátia udvar) Tel.: 266-3910,266-3011 Nyitva: H-P 9-17 óráig

Next