Uj Március, 1951 (1. évfolyam, 1-3. szám)

1951-11-01 / 2. szám

károsan hat ki a politikai körök hall­gatóinak tanulására, fejlődésére is. * A politikai körök soron következő tananyaga: «A DISZ jellege és célkitű­zései.* Igen fontos kérdés, hogy tagsá­gunk alaposan megismerje szövetségünk alapvető sajátosságait amelyek bizto­sítják, hogy a DISZ elvégezhesse a párt által rábízott feladatokat. Amikor az előadásra felkészülök, első feladatom, hogy kiválasszam a szükséges irodalmat, amelyet a téma ism­ere­thez át kell vennem Mivel az előadás nem tarthat tovább 30 percnél (a hosszabb előadás a kezdő hallgatók számára ugyanis fárasztó­, időmet úgy osztom be, hogy minden kérdés megtárgyalásának ideje arány­ban legyen a kérdés jelentőségével. A legfontosabb ebben az előadásban, hogy a hallgatók megértsék a párt veze­tő szerepének jelentőségét, tehát termé­szetes, hogy előadásomban erre a kér­désre fordítom a legtöbb időt. Vigyázok arra, hogy ne kövessem el azt a hibát, hogy e miatt a többi fontos kérdések háttérbe szoruljanak — olyanok, mint a DISZ szervezeti önállósága, osztály­­ös­szetétele, tömeg jellege, végül a marxista-leninista szellemben való ne­velése. Tehát a DISZ-nek minden alapvető sajátosságát, mint főkérdése­­ket kell kezelnem s ezeket az előadás­ban ki kell domborítanom. Ha a párt vezető szerepéről 10 percig beszélünk, a többi négy főkérdésre nem marad több idő, mint egyenként 4—5 perc. Felve­tődhet sok propagandistában, hogy ez kevés idő az anyag megértéséhez. Ez igaz is, de azt is látnunk kell, hogy az előadásnak nem az a célja, hogy­ az ösz­­szes kérdéseket mind­en oldalról, rész­leteiben megvilágítsa, hiszen ezt úgy­sem lehet elérni egy előadás keretében. A kör hallgatóit arra kell nevelnünk, hogy a tananyagot részleteiben az egyé­ni tanulás során sajátítsák el, mivel a tanulás fő formája az egyéni tanulás, amit semilyen előadás nem pótolhat, n­em helyettesíthet. Mi tehát akkor az előadás célja? Az, hogy kiemelje a téma legfontosabb ré­szeit, ráirányítsa a hallgatók figyelmét a leglényegesebb kérdésekre és ezzel segítséget nyújtson nekik az önálló ta­nulásban. Ha ezt el tudjuk érni, akkor jó lesz az előadás. Ehhez azonban az szükséges, hogy az­­előadó alaposan és részleteiben ismerje mindazokat a problémákat, amelyek a DISZ jellegével, alapvető sajátosságaival kapcsolatosak, mert csak így képes arra, hogy a sok irodalom között meg­találja a lényeget hogy a sok bába kö­zött ne vesszen el a gyerek. Az előadás megtartásához a követke­ző irodalmakat kell elsősorban átven­nem: «Lenin-Sztálin az ifjúságról» című könyv II. fejezetének egyes cikkeit (pl.: «Az ifjúsági szövetségek feladatai»; «Sztálin elvtárs beszéde a Komszomol VIII. Kongresszusán»; «A Komszomol feladatairól»; «A falusi Komszomol ak­tíváról» szóló cikkeit.) Ezenkívül ala­­posan fel kell dolgoznom, Rákosi és Farkas elvtársak beszédeit, az i­júsági szövetség jeli­gével és feladatá­val kap­csolatban. Ezek a beszédek, cikkek mes­­terien alkalmazzák az ifjúságról szóló lenini-sztálini tanításokat a DISZ-re, a magyar ifjúsági mozgalom viszonyaira. A legfontosabbak ezek közül Rákosi , elvtárs beszéde a DISZ I. Kongresszu­sán és az MDP II. Kongresszusán el­hangzott beszédének ifjúsági vonato­zásai. Farkas M­­ály elvtárs: «Legyen a magyar ifjúság pártunk legjobb, leg­harcosabb, leghűbb segítőtársa» címmel az ifjúmunkás konferencián elhangzott beszéde is nélkülözhetetlen segítséget nyújt az anyag áttanulmányozásához. Feltétlenül el kell olvasnom a párt két levelét, mert azok szorosan összefügg­nek az említett témával Pártunk az egyiket a pártbizottságok­hoz és párt­­szervezetekhez, másikat pedig a DISZ I. Kongresszusához intézte. Az irodalom megválogatása után meg­kezdem az anyag áttanulmányozását. Ez úgy történik, hogy minden egyes irodalmat lassan, szakaszonként elol­vasok s míg minden kérdést nem látok tisztán addig nem megy­ek tovább. Utá­na mégegyszer elolvasom az anyagot. Aláhúzom a lényeg­esebb kérdéseket, majd saját szavaimmal (tehát rém szó­­szerint) kijegyzetelem. Az így nyert jegyzet még nem azonos az előadásváz­­lattal, — mint sokan így gondolják —, hanem csupán alap az előadásvázlat elkészítéséhez. Ezután megkeresem a Szabad Ifjúságból és a Szabad Népiből azokat a legfontosabb cikkeket, ame­lyeket fel tudok az előadásban hasz­nálni. Kitűnően felhasználhatom pél­dául azt a cikksorozatot, amely az el­múlt hetekben jelent meg a Szabad If­júságban arról hogy a DISZ-be beve­gyük-e a passzív, tobszul dolgozó és gyengén tanuló fiatalokat, vagy csak a

Next