Új Március, 1956 (6. évfolyam, 1-10. szám)

1956-06-01 / 6. szám

kérdezzetek..- felelünk A fiatalok eredményesebb politikai nevelése érde­kében igen érdekes módszert alkalmaz a dombóvári já­­járási DISZ-bizottság. Az elmúlt hónapban két »kérdezz— felelek« összejövetelt rendezett. Az egyiket Nak község­ben a területi és a tíz DISZ-szervezet bevonásával, a másikat pedig a dombóvári Gőgös Ignác általános gim­náziumban. Az ilyen összejövetelen a fiatalok bármilyen természetű kérdést feltehettek, s arra tapasztalt elvtár­­saktól azonnal választ kaptak. A „KÉRDEZZ-FELELEK" ÖSSZEJÖVETEL — a­z ifjúság fóruma A kísérlet igen értékes tapasztalatokat hozott. Ez a módszer a fiatalok közötti agitációs, nevelőmunka egyik igen eredményes, életrevaló eszközének bizonyult. A jól előkészített ilyen összejövetelek arra serkentenek ben­nünket, hogy az eddiginél sokkal jobban törődjünk a fiatalokat foglalkoztató, eleven kérdésekkel; nevelőmun­kánk közelebb kerül az élethez, az ifjúságot pedig érde­keltebbé tesszük a közügyek iránt, a politikai, de saját személyes problémáik helyes megoldása iránt is. Mindkét összejövetelnek már az előkészítése is mozgásba hozta a vezetőséget, az aktivistákat, de a szer­vezet egész tagságát is. A »felülről jött« kezdeményezést örömmel fogadták az alapszervezetekben, magukévá tet­ték és a lebonyolítás módját is maguk választották meg. Maga a tagság választotta ki azokat az elvtársakat, akiktől kérdéseikre feleletet vártak. Az »ifjúsági fórum« — ahogy a »kérdezz—felelek« összejövetelt nevezték — népszerűsítésére sok ötletes módszert alkalmaztak. Nak községben például egy tucat plakátot helyeztek el a legforgalmasabb helyeken. A hangoshíradón bemondatták, hogy mire készülnek. Be­széltek a diszistákkal, a kultúrcsoport és a sportkör tag­jaival. A dombóvári gimnáziumban röpgyűléseket tar­tottak. — Azt kérdezhettek, amit akartok, megválaszolnak rá — mondták a fiataloknak. Az aktivisták azt javasolták:­­leghelyesebb, hogy írásban, név feltüntetése nélkül is tehessenek fel kérdé­seket a fiatalok. Gyorsan gyűltek a kérdésekkel teleírt cédulák. Nakon még postán is érkeztek. Zömét még az összejöve­tel előtt beadták, de a válaszadások alatt is sok mindent megkérdeztek. Mindkét helyen több, mint 50 kérdésre kértek választ. MILYEN KÉRDÉSEK VOLTAK! Sok mindent. A kérdések nagyjából három főcso­portra oszthatók: 1. politikai természetű; 2. az ifjúságot általában érdeklő, és 3. helyi jellegű kérdésekre. Mi derült ki a politikai jellegű kérdésekből? Az, hogy a fiatalokat élénken foglalkoztatják az SZKP XX. kongresszusán tárgyalt új problémák, a tanulságok al­kalmazása a mi életünkre. Lássunk néhány kérdést mu­tatóban: »Milyen lehetőségei vannak ma a háború el­hárításának?«; »Miért nem léptek fel azokkal a hibák­kal szemben, amelyek most, Sztálin személyével kapcso­latban napvilágra kerültek, mi a biztosítéka annak, hogy ezek a hibák többé nem ismétlődnek meg?*; »Mi volt a helyes és mi volt rossz Sztálin tevékenységében?*; »Ho­gyan derítették fel az igazságot a Rajk-perrel kapcsolat­ban, ki a felelős az ezzel kapcsolatos hibákért?­*, »Mi a helyzet Jugoszláviával?« — és így tovább. A másik kérdéscsoport nagy része a pályaválasztás lehetőségeivel foglalkozott. Ezenkívül helyi példákat so­roltak fel a fiatalok viselkedésével, öltözködésével, a ba­rátsággal, a fiúk-lányok egymásközti viszonyával és a szerelemmel kapcsolatban is. Ezekre is választ kértek. Kulturális és sport vonatkozású kérdések is beérkeztek. Ilyenek: »Mi a helyzet irodalmunkkal?«; »Mi az oka a magyar labdarúgó-válogatott szeszélyes szereplésének?«; »Nem veszélyes-e a fiatalítás?« stb. Nézzünk néhányat a helyi problémák közül. Nakon megkérdezték: »Ki az oka, hogy ismételten elodázzák a kultúrotthon létrehozását, annak ellenére, hogy már többször megígérték?­*; »Ki az oka, hogy a pedagógusok nem foglalkoznak az iskolából már kikerült fiatalokkal?* Szóvá tették, hogy a tanács és a tsz nem segíti eléggé őket. Kiderült, hogy a dombóvári gimnázium leánykollé­giumában olyan módszereket alkalmaznak, amelyek ellenkeznek a szocialista nevelés elveivel. A diákok jo­gos sérelmeket tettek szóvá ezzel kapcsolatban, így például: felbontják a leveleket, pénzbüntetésre ítélik a diákokat, adminisztratív eszközökkel szorítják őket az újságolvasásra stb. Sok észrevétel, kérdés foglalkozott a helyi DISZ-szervezetek munkájával is. néhány tanulság A »kérdezz—felelek« összejövetel a politikai felvi­lágosító munka jó módszerének bizonyult. A dombóvári járási DISZ-bizottság elhatározta, hogy a többi alapszer­vezetben is elterjeszti. Úgy gondoljuk, hogy ez hasznos lesz és követhető az ország összes szervezetében. Az ifjúság közötti szélesebb körű felvilágosító munkánál nehezen találjuk meg azokat a módszereket, melyekkel politikai kérdésekről színvonalasan, frázisok nélkül, érdekesen beszélhetünk, amelyekkel felkelthet­jük a fiatalok tömegeinek érdeklődését a közügyek iránt. Az ifjúsági fórumok sokat segíthetnek ebben. Elő­­re fozdíthatják, hogy úgy beszéljünk az ifjúságnak a poli­tikáról, ahogyan az őket érdekli. Azzal foglalkozzunk és úgy, ami és ahogyan a fiatalokat foglalkoztatja. Kitűnő módszer azért is, mert lehetővé teszi az egyes kérdések­hez jól értő idősebb elvtársak — pártmunkások, állami­, gazdasági vezetők, pedagógusok stb. — megnyerését a fiatalok közvetlen tanítására. Csak használhat közös ügyünknek, ha ezek az elv­társak, szemtől szembe a fiatalokkal, hallják a hibákat, bajokat, mert azonnal tudnak válaszolni és ami még fontosabb, segítséget nyújtani. Nakon például a tanács módot talált a kultúrotthon létrehozására. Lehetőség nyílik a termelőszövetkezet fejlesztésére is, a fiatalok pedig társadalmi munkát vállaltak. A pedagógusok meg­ígérték, hogy segítik a DISZ-szervezetet. Néhol megijednek attól, hogy a fiatalok nem min­dent látnak helyesen és kérdéseiken is meglátszik ez. 21 KIKET KÉRTEK FEL VÁLASZADÁSRA ? Már említettük, hogy a DISZ-szervezetek maguk választották ki a kérdésekre válaszoló elvtársakat. Nakon többek között a járási pártbizottság első titkára, a helyi tsz-elnök, a tanácstitkár, a népművelési ügyvezető és a DISZ-titkár válaszolt a kérdésekre. A gimnáziumban: a járási tanácselnök, a járási DISZ-bizottság titkára, az iskola igazgatóhelyettese és a leánykollégium vezetője. A válaszadók röviden, tömören beszéltek és minden válasz után megkérdezték, van-e még, ami a hallgatóság előtt nem világos. Lehetővé tették, hogy mindenki sza­badon hozzáfűzhesse saját véleményét a kérdésekhez. Élénkítette az összejöveteleket, hogy egyes kérdések körül vita kerekedett.

Next