Új Művészet, 1992 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1992-06-01 / 6. szám

SAJTÓSZEMLE FOLYÓIRATSZEMLE HELIKON VILÁGIRODALMI FIGYELŐ A HELIKON című világirodalmi folyó­irat legutóbbi, 1991/1—2. száma kifeje­zetten művészettörténeti jellegű össze­állításnak tekinthető. A biedermeier kora — nálunk és Európában — a szerkesztőség ezzel az alcímmel állítot­ta össze a lap tematikus számát, mely­ben jeles hazai és külföldi irodalom- és művelődéstörténészek mellett a kor­szakkal foglalkozó legkiválóbb művé­szettörténészek tanulmányai is megta­lálhatók. Szvoboda Gabriella a kor magyar festészetéről, Cipa Péter a szobrászatáról, Szabolcsi Hedvig lakás­kultúrájáról, F. Dózsa Katalin pedig az öltözködés, a divat kérdéseiről érteke­zik. A Szemle rovatban több, e korszak­ba vágó bécsi, müncheni és budapesti kiállításról ill. tudományos kiállítási ka­talógusról olvasható elemzés, többek között Széphelyi F. György, Szabolcsi Hedvig és Cipa Péter tollából. A BUKSZ, a Budapesti Könyvszemle című kritikai folyóirat is közöl időn­ként képzőművészeti tárgyú cikkeket. Az 1991. évi 4. szám írásai közül kiemel­kedik Gábor Eszter bírálata három je­lentős építészettörténeti kiadványról: Moravánszky Ákos: Építészet az Oszt­rák-Magyar Monarchiában, Sármány Ilona: Historizáló építészet az Oszt­rák-Magyar Monarchiában és Gerle János—Kovács Attila—Makovecz Im­re: A századforduló magyar építészete című könyvéről. A hibák és erények tárgyilagos elemzése után a bíráló erre a következtetésre jut: ,,De ahhoz, hogy a Magyarországon történteket és létre­jötteket összevethessük pl. a bécsiek­kel, mindenekelőtt tudnunk kellene, hogy mi volt itthon. Márpedig azt senki sem tudja, és kutatás nélkül nem is fog­ja tudni! Nem tudjuk, ki mit csinált, és mit ki csinált. (Gerle Jánosék erre kí­vánnak — részlegesen — választ adni.) Azt sem tudjuk, hogy ki hol mit és mi módon tanult — mennyit az iskolában, a polytechnikumokban, az akadémiá­kon, és mennyit a gyakorlatban az épí­tészeti irodákban és az építke­zése­­ken? Hogyan kerültek bizonyos fela­datokra megfelelő vagy éppen a nem megfelelő emberek? Miből építkeztek? Milyen anyagból és milyen pénzből? Milyen volt a megrendelő és az építész viszonya? Ki és hogyan határozta meg az építészeti programot? Milyen volt az építészek, az építőmesterek és a vállalkozók anyagi és társadalmi hely­zete és presztízse?” Hogy milyen alap­kutatásokra van szükség, arra éppen Gábor Eszter adott jó példát egy má­sik tudományos folyóiratban, a Művé­szettörténeti Értesítő legutóbbi számá­ban. MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ A MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍ­TŐ, hasonlóan több más akadémiai fo­lyóirathoz, több éves késéssel jelenik meg. Az elmúlt évben viszont gyorsan egymást követve több számát is kézbe vehettük. Az 1989. évfolyam 1—4. összevont számában igen sokféle témá­ról számolnak be a kutatók, olvasható tanulmány Tiziano Pietájáról (Újvári Péter), Steindl Imre berlini Reichstag terveiről (Horváth Alice), valamint há­rom kutatási beszámoló az ikonfesté­szet tárgyköréből (Puskás Bernadett, Nagy Márta és Rúzsa György). Az 1990. évfolyam 1—2. számából min­denképp említésre méltó Nagy Ildikó tanulmánya, amely a magyar historiz­mus szobrászatát mutatja be, rendkívül élvezetes stílusban, igen sok forrás­anyag felhasználása alapján. Végkövet­keztetése szerint:, ,A magyar szobrászat egy negyedszázad alatt az ügyetlen, suta kezdetektől eljutott egy egyetemes stílusáramlat — a historizmus — euró­pai rangú mestereiig.... Az 1900-as pári­zsi világkiállításon három magyar szob­rász kap nagydíjat... Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a világkiál­lítás meglehetősen kaotikus szobortö­megében már egy letűnt szellemiség és ízlésvilág manifesztálódott. Az igazi szenzációt, az új érzelem- és formavilá­got a Rodin-pavilon jelentette... A ma­gyar társadalom azonban csak nagyon kis mértékben tudta kinevelni azt a ré­teget, amelyik ezt az új szellemet befo­gadta.” Gábor Eszter tanulmánya, Az epreskerti művésztelep, hatalmas le­véltári és irattári forrásanyag feltárásá­val és feldolgozásával ad képet a század­­forduló építészettörténetének, egy eddig csak vázlatosan, csak kevéssé is­mert részletéről. Telepy Katalin pedig Strobentz Frigyes (1856—1929) mün­­chenben élt magyar festő munkásságát mutatja be dolgozatában, lényegében az első monografikus igényű áttekin­tést adva a csaknem teljesen elfeledett életműről. T. Á. Samu Géza Alapítvány Samu Géza szobrászművész — a Ma­gyar Művészetért-díj, a Munkácsy-díj, a Posztumusz Életfa-díj kitüntetettje — 1990 októberében hunyt el. Életmű­vének, művészi hagyatékának feldol­gozására, megőrzésére, műveinek re­konstruálására, további kiállításokon való szerepeltetésére, emlékmúzeum­ban való elhelyezésére, a művész ér­dekképviseletének ellátására 1991-ben megalakult a Samu Géza Alapítvány. Az Alapítvány­­azzal a kéréssel fordul a művésztársadalomhoz, kollégáihoz, mindazokhoz, akik szerették és érté­kelték életművét, hogy támogassák az Alapítványt. A SAMU GÉZA ALAPÍTVÁNY számla­száma: 510-72715-6 Az Alapítvány tagjai előre is köszönik segítségüket: Balikó Gyula, Balipap Fe­renc, Dévényi István, Doszpod Gyulá­­né, B. Farkas Tamás, Feledy Balázs, Föl­des Emília, Húber András, Kernács Gabriella, Keszthelyi Ferencné, Kova­­lovszky Márta, Kozák Csaba, Kő Pál, Makovecz Imre, Murányi Sándor, Néray Katalin, Orosz Péter, Pallai Márta, Dr. Péterfy Ferenc, Péterfy Ferenc, Péterfy Gizella, Péterfy László, Samu Zsófia, Sümegi György, Dr. Szőnyi István, Tóth Zsigmond, Varga Géza Ferenc Textilbiennálék és szimpózium Szombathelyen 1992. június 18-án nyílik a 12. Magyar Textilbiennálé és a 9. Nemzetközi Mini­textil Biennálé Szombathelyen a Sava­­ria Múzeum és a Szombathelyi Képtár épületében. A megnyitót követően kétnapos Tex­tilszimpóziumot rendez a Magyar Tex­tilművészek Szövetsége Vas megye ön- 86

Next