Új Művészet, 1994 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1994-10-01 / 10. szám

ellenpontozza azonban a fes­tett papírtömeg strukturált rendjét a ráaggatott sok apró személyes holmi Vereczkei Szilvia kötetlen kötözött kö­­tegein. A hajdani diadalmas tértextilek elrettentően ízlés­telen utánérzése Holb Mar­git nemez­fém tákolmánya. De akinek még ez sem elég, nézze meg a pop-polgárpuk­­kasztás jelentéktelen utánér­zéseit: Gink Judit MRI Szövet­ség díjával jutalmazott Four­­hangjét, vagy Miklódy-Kar­­dos Judit szerény giccsparó­­diáját. Az alkalmazott textilek ka­tegóriája az idén a Kontrasz­tok címet kapta. Egészében erőteljesebbnek érzem ezt a kollekciót, amely elsősorban a közép és idősebb korosztály seregszemléje. Jóllehet a ma­gyar textilipar a nyolcvanas évek krízise óta csak rosszabb helyzetbe került, az iparnak dolgozó művészek egziszten­ciája megroppant, világossá vált, hogy a magyar textilipar csak akkor maradhat életben, ha versenyképes anyaggal tud a világpiacon jelentkezni. A katalógus bevezetőjében F. Dózsa Katalin kialakulóban lévő hazai, jómódú vevőrétegről beszél, amely „igényli és meg is tudja fizetni a kézműves, egyedi vagy kis pél­dányszámban előállított művészi darabokat, s exportra is ilyen típusú alkotások keresettek”. Lelke rajta. A lakástextilek ragyogó színhatásokkal (Daróczi Pé­ter, John Ágoston, Kis-Kéry Csilla, Regős Anna, Verecz­­key Szilvia), a nyers színek elegáns használatával (Brin­­kus Kata, Holb Margit, Pauli Anna), finom art decós stílusukkal (Szűcs Blanka, Kiss Katalin), keleti mintáik­kal (Dolányi Anna, Gulyás Judit, Kovács Péter) vagy konstruktív formavilágukkal (Sziráki Katalin) tűnnek ki. A ruhamodellek inkább kiállítási darabok, elegán­san tartózkodnak a divatirányzatoktól. A fiatal díjnyer­tes, Csille Márta nemezkabátja és fejfedői jelentik a népi technika és a merész formafantázia termékeny egy­másra találását. Bonin Katalin, Kovácsházy Éva szövött gyapjúkabátjai túl nehézkesek, Göbölyös Márta, S. Borz Judit és Manninger Mária kötései túl konzervatívak. Balázs Klára csipke- és kötés-, Kozma Vera írás- és kö­téspárosításai muzeális hatásúak. Könnyed fantáziájukkal üdítenek Latin Anna kecses alkalmi öltözetei és Bán Csa­ba nőies konfekciótervei. Ez lenne hát a magyar textilművészet seregszemléje? Illetlenség lenne a távolmaradók nevét felsorolni, még­sem titkolhatjuk el, hogy Budapesten a Lajos utcai Ga­lériában egy időben látható Solti Gizellának és Szenes Zsuzsának bensőséges „profán textiles ikon” hitvallá­sa. Mint ahogy szinte ellenbiennálénak tűnik a margit­szigeti Víztorony Galéria fiatalos lendületes kiállítása, amely, ha nélkülözi is az esztétikai szenzációkat, de ta­lán a művekkel való sáfárkodásnak épp azt az „édes új stílusát” beszéli talpraesetten, amit oly fájdalmasan nél­külöz a nagy szombathelyi seregszemle. A Nemzetközi Miniatűrtextil Biennále immár a tize­dik. A két nagytextil-szekció közé ékelve most is az el­­kápráztatás, a rácsodálkozás, a kis méretben végletekig fokozott érzéki intelligencia díszfelvonulása ez, a „szép, komoly fiúk” játékának ünnepe. Dimenziót váltanak az Hauser Beáta: Profán apokrif, gyapjú, pamut, műszál, félsoros és fektetett szövés, 5-ös felvetés, 180x150 cm v

Next