Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1-2. szám

TANULMÁNY ismer, őt szereti legjobban. Ez a feleség tehát az egykori szö­vőnő, hímzőnő és modell, Clotilde Maillol, aki szintén másod­magával, nővérével állt Maillol szolgálatába, majd hamar előbb­re, feleségstátusba lépett. Sejtésem, hogy Rippl-Rónai a mos­tani emlékkiállításon bemutatott Hímző nők című képén a két Maillol-alkalmazott szerepel, míg Lazarine-t és nővérét a másik hímző nőket ábrázoló lappangó kép ábrázolja.15 Egy eleven tusrajz, némileg színezve, lavírozva maradt meg Clotilde Maillol ifjúkori arcáról Rippl-Rónai birtokában, mely később a Szépművészeti Múzeumba, majd a Magyar Nemzeti Galériába került.16 1899-re datálta a festő, de talán korábban készült. Szembenézetben eleven, bátor tekintetű ifjú nő, egy­szerű ruhában, nyakán nagy laza szalagcsokorral. A portré nem emlékezetből készült, de a festő szabadon örökítette meg mo­delljét. Hajába kis sárga színt festett, noha Clotilde — későbbi fényképein is látszik, fekete hajú nő volt. A hosszú orr, a kü­lönösen csavart haj, a büszkén felszegett áll és az arc termé­szetes vidámsága azonban nehezen elfelejthetővé teszi az áb­rázoltat. Az arc még lángos, mint amilyennek Rippl-Rónai 1894 körül megismerhette Clotilde-t, a felső testen még alig látszik a gömbölyödés, amiért Maillol később neheztelt feleségére, s ami mégis legszebb mediterrán emlékű nő-szobrainak ihletője lett. A kiállításon szereplő kis rajznak bizonyára volt és van pár­darabja profilból, oldalról Maillol hagyatékában, amelyből né­hány éve múzeum nyílt Párizsban, a rue de Grenelle-n. Ezt már Maillol második felesége, időskori modellje, Dina Vierny rendezte be, s érthető módon a múzeum kiállításán Clotilde csak hímzésekben, általa szőtt kárpitok alakjában és az elfeled­­hetetlen szobrok formáiban szerepel. Adatokért, fényképekért esedező levelemre sem érkezett a mai napig válasz Párizsból. Egy festményt, melyet Clotilde arcképének vélek, s melynek méltó helye Maillol vagy Rippl-Rónai valamelyik múzeumában lenne, most e lap hasábjain adok közre, tisztelettel adózva a feltételezett ábrázolt és a festő emlékének. 1998 januárjában egy svédországi magángyűjteményben, melynek eredete Pöstyén és Vágújhely műtárgyakra, modern művészetre fogékony környzetébe vezethető vissza — egyéb­ként szerencsésnek nem mondható küldetés folytán — buk­kantam egy fiatal nő portréjára, mely anyagában, méretében, technikájában rokon a Rippl-Rónai kilencvenes évekbeli pasz­­tellportréival s kétségkívül az ő alkotása. Színvilága finom szür­ke, fekete, sápadtfehér, ibolyaszín. A profilban ábrázolt nő nem arisztokrata, nem nagyvilági dáma, hanem olyan valaki, aki munkával keresi kenyerét (megőrzi függetlenségét, születésé­től meglevő belső erejét, biztonságát).17 Tanárnő, nevelőnő le­het, valaki egy nagy ember környezetéből, de nem olyan ál­matag, délszaki virág, mint Cleo de Merode rokona. Piatsek Margit közelebb áll hozzá, természetesen kalap nélkül, akár magyar írónő is lehetne. De az egyenes hosszú orr, az előre­­ugró áll, az elevenség és a nagy szalagcsokor a nyakon mégis inkább arra enged következtetni, hogy Clotilde Maillol az áb­rázolt, akinek lányos kedvessége Rippl-Rónait is elragadtatta. 1902-ben Clotilde Kaposvárra néhány sort üzen egy Rippl- Rónainak írt Maillol-levélben Lazarine-nak.18 Megemlíti, hogy nővére is üdvözli a messzire szakadt barátnőt. Ez azt jelenti, hogy közel élt, talán még ekkor is együtt dolgozott vele. Mail­lol ekkor Rippl-Rónai tanácsát követve már szobrász volt, és mediterrán arányú termékenységszobrokat faragott munkásnő­­felesége alakjáról. Egy későbbi fényképen, amely egy Maillol monográfiában jelent meg, már ezt a Clotilde-ot látjuk kalap­ban.18 Rippl-Rónai kiállítása 1998-ban Budapesten hihetetlen gaz­dag, sokoldalú bemutató volt. Festmények, rajzok, fotók, E. Csorba Csilla és mások gyűjtésében és interpretálásában, írásos dokumentumok sokaságában dúskálhatott a néző.20 A katató- Rippl-Rónai József: Fiatal nő virágcsokorral enteriőrben, pasztell, vászon, s.b.l. Rónai 98. 63 x 79 cm, Mű-Terem­ Galéria 6 ÚJ MŰVÉSZET

Next