Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1999-11-01 / 11. szám
Az utóbbi évtizedek kortárs osztrák művészete, kitörve a korábbi elszigeteltségből, jelentős szerepet játszik az egyetemes művészet fejlődésében. A változásban nem kis része volt annak, hogy a hatvanas évektől kezdve kortárs művészettel foglalkozó galériák egész rendszere alakult ki Bécsben és a nagyobb osztrák városokban. A tavalyi párizsi vásáron, a FIAC-on díszvendégként voltak jelen az osztrák galériák. Közöttük a Hilger Galéria is, amelynek programja, mint Peter Weiermair állapítja meg a kortárs osztrák művészet helyzetét áttekintő írásában, „az utóbbi években lehetővé tette a konfrontációt a klasszikus modern mesterek (Picasso, Warhol, Allen Jones) és a kortárs osztrák művészet között. Azok között a kortárs osztrák művészek között, akiket Ernst Hilger rendszeresen bemutat, fő helyen szerepel, mintegy a galéria egyik tartópillérét jelenti Alfred Hrdlicka kritikai szemléletű, realista művészete”. A galériatulajdonos Ernst Hilger volt az is, aki a Budapest Galéria rendelkezésére bocsátotta a szobrász április közepén megnyílt budapesti kiállításának anyagát. A galériatulajdonossal a tárlat megnyitója előtt beszélgettünk. — 1971 óta vezetek galériát — idézte fel az egyik legsikeresebb osztrák galéria létrejöttének előzményeit. — A műkereskedelemmel való kapcsolatom még korábban, diákkoromban kezdődött, amikor egy grafikai kiadónak dolgoztam. Úgy fél tucat említésre méltó galéria dolgozott akkoriban Bécsben, közülük kettő klasszikus modern mesterekkel foglalkozott. Az úttörő szerepet a Galerie nächst Sankt Stephan játszotta, amelynek kezdetben Otto Mauer kanonok, később Oswald Oberhuber volt a vezetője. Ez a galéria hívta meg Bécsbe elsőként Joseph Beuys-ot, de foglalkozott az osztrák informel művészettel is. Az én első galériám a Spektrum volt, amelyet két barátommal vezettünk. MŰKERESKEDELEM Fiatalok és klasszikus modern mesterek között Beszélgetés Ernst Hilger osztrák galériással P. SZABÓ ERNŐ Alfred Hrdlicka: Marat halála, 1986 - 87, olaj, vászon, szén, 200x160 cm Alfred Hrdlicka: Marat halála IV., 1986-87, olaj, vászon, szén, 200x160 cm 33 1999 NOVEMBER