Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999-11-01 / 11. szám

Az utóbbi évtizedek kortárs osztrák művészete, kitörve a korábbi elszigetelt­ségből, jelentős szerepet játszik az egye­temes művészet fejlődésében. A válto­zásban nem kis része volt annak, hogy a hatvanas évektől kezdve kortárs művé­szettel foglalkozó galériák egész rend­szere alakult ki Bécsben és a nagyobb osztrák városokban. A tavalyi párizsi vásáron, a FIAC-on díszvendégként vol­tak jelen az osztrák galériák. Közöttük a Hilger Galéria is, amelynek programja, mint Peter Weiermair állapítja meg a kor­társ osztrák művészet helyzetét áttekintő írásában, „az utóbbi években lehetővé tette a konfrontációt a klasszikus mo­dern mesterek (Picasso, Warhol, Allen Jones) és a kortárs osztrák művészet kö­zött. Azok között a kortárs osztrák művé­szek között, akiket Ernst Hilger rendsze­resen bemutat, fő helyen szerepel, mint­egy a galéria egyik tartópillérét jelenti Alfred Hrdlicka kritikai szemléletű, rea­lista művészete”. A galériatulajdonos Ernst Hilger volt az is, aki a Budapest Galéria rendelkezésére bocsátotta a szob­rász április közepén megnyílt budapesti kiállításának anyagát. A galériatulajdo­nossal a tárlat megnyitója előtt beszél­gettünk. — 1971 óta vezetek galériát — idézte fel az egyik legsikeresebb osztrák galéria létrejöttének előzményeit. — A műkeres­kedelemmel való kapcsolatom még ko­rábban, diákkoromban kezdődött, ami­kor egy grafikai kiadónak dolgoztam. Úgy fél tucat említésre méltó galéria dol­gozott akkoriban Bécsben, közülük ket­tő klasszikus modern mesterekkel fog­lalkozott. Az úttörő szerepet a Galerie nächst Sankt Stephan játszotta, amely­nek kezdetben Otto Mauer kanonok, ké­sőbb Oswald Oberhuber volt a vezetője. Ez a galéria hívta meg Bécsbe elsőként Joseph Beuys-ot, de foglalkozott az oszt­rák informel művészettel is. Az én első galériám a Spektrum volt, amelyet két barátommal vezettünk. MŰKERESKEDELEM Fiatalok és klasszikus modern mesterek között Beszélgetés Ernst Hilger osztrák galériással P. SZABÓ ERNŐ Alfred Hrdlicka: Marat halála, 1986 - 87, olaj, vászon, szén, 200x160 cm Alfred Hrdlicka: Marat halála IV., 1986-87, olaj, vászon, szén, 200x160 cm 33 1999 NOVEMBER

Next